LBK nr 71 af 23/01/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 22
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter beslutninger, der med virkning for 2006 eller senere træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning, i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet for 2006, om nyansættelse af personale kræver godkendelse af sammenlægningsudvalget. Reglerne kan begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner eller bestemte former for nyansættelser.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter sammenlægningsudvalget kan fastsætte vilkår for godkendelsen efter stk. 1, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Stk. 3. Ved nyansættelse af personale, jf. stk. 1, forstås ansættelser, der ikke er genbesættelser af stillinger.
Stk. 4. Nyansættelser, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, undtages fra stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 22
RetsinformationTil stk. 1
Med bestemmelsens 1. pkt. bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte regler, hvorefter beslutninger, der med virkning for 2006 eller senere træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning, i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet for 2006, om nyansættelse af personale, kræver godkendelse af sammenlægningsudvalget.
Bestemmelsen skal sikre sammenlægningsudvalget indflydelse på beslutninger om nyansættelser af personale, der træffes i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2006 og med virkning for 2006 og senere.
Personalenormeringerne i de kommuner, der indgår i en sammenlægning, vurderes generelt at have væsentlig betydning for det økonomiske udgangspunkt for den nye kommunes fremtidige opgavevaretagelse, idet beslutninger om nyansættelser har længerevarende økonomiske virkninger. Det forudsættes således med lovforslaget, at det personale, der med udgangen af 2006 er ansat i de kommuner, der indgår i sammenlægningen, overgår til ansættelse hos den nye kommune, jf. bestemmelserne i lovforslagets § 37 og § 38.
De beslutninger om nyansættelser, der i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet sker med virkning for 2006, har således betydning for udgangspunktet for den fremtidige opgavevaretagelse hos den nye kommune.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med bestemmelserne i lovforslagets § 20 og § 21. Beslutninger om nyansættelse, der træffes i løbet af 2006, vil kunne kræves godkendt med hjemmel i lovforslagets § 20. Beslutninger om nyansættelser, der i efteråret 2005 træffes i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2006, vil derimod ikke kunne kræves godkendt med hjemmel i lovforslagets § 20. Der vil med hjemmel i lovforslagets § 21 kunne gives sammenlægningsudvalget adgang til at ændre beslutninger om nyansættelser, der er truffet i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet for 2006, og som er gennemført før den 1. januar 2006 ved, at kommunalbestyrelsen inden den 1. januar 2006 har givet bindende tilsagn om ansættelse med virkning fra 2006. En adgang til at ændre beslutninger om nyansættelser, der er gennemført før den 1. januar 2006, vil imidlertid som udgangspunkt ikke hindre, at de kommuner, der indgår i sammenlægningen, påføres udgifter, bl.a. i form af lønudgifter under en eventuel opsigelsesperiode, som vil være uhensigtsmæssige set i lyset af hensynet til at sikre det bedst mulige økonomiske udgangspunkt for den fremtidige opgavevaretagelse i de nye kommuner.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges således efter bestemmelsen til at fastsætte regler, hvorefter sammenlægningsudvalget skal godkende beslutninger om nyansættelse, der træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning, i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2006. Bestemmelsen omfatter beslutninger om nyansættelse, der med virkning for 2006 eller senere træffes i forbindelse med eller efter vedtagelsen af budgettet for 2006. Bestemmelsen omfatter således såvel beslutninger om nyansættelser med virkning for 2006 eller senere, der træffes i efteråret 2005 i forbindelse med budgetvedtagelsen, som beslutninger om nyansættelser, der træffes i løbet af 2006. Bestemmelsen har imidlertid kun selvstændig betydning i forhold til bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 20 for så vidt angår beslutninger om nyansættelser, der gennemføres på en måde, der indebærer, at kommunen har givet bindende tilsagn om ansættelse før den 1. januar 2006.
Det er alene beslutninger om nyansættelse af personale, der efter regler fastsat i medfør af bestemmelsen vil kunne kræves godkendt af sammenlægningsudvalget. Om begrebet nyansættelse henvises til stk. 3.
Der kan med hjemmel i bestemmelsen fastsættes regler om, at beslutninger om nyansættelser, der træffes med virkning for 2006 i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2006, vil skulle godkendes af sammenlægningsudvalget. Heri ligger, at gennemførelse af en beslutning om nyansættelse i form af afgivelse af bindende tilsagn om ansættelse ikke kan ske før efter sammenlægningsudvalgets godkendelse. Reglerne forhindrer derimod ikke kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, i at træffe beslutning om nyansættelse eller i at forberede en gennemførelse af beslutningen, evt. ved afholdelse af ansættelsessamtaler m.v.
Beslutninger om nyansættelser vil først kunne godkendes af sammenlægningsudvalget efter den 1. januar 2006, hvor sammenlægningsudvalget træder i funktion.
Regler fastsat i medfør af bestemmelsen vil således indebære, at beslutninger om nyansættelser, som er truffet i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2006, først kan gennemføres med sammenlægningsudvalgets godkendelse efter den 1. januar 2006. Reglerne vil således have den virkning, at en generel beslutning om bindende tilsagn om ansættelse ikke kan afgives før efter den 1. januar 2006.
En anmodning om godkendelse af, at beslutninger om nyansættelser gennemføres, vil kunne forelægges sammenlægningsudvalget umiddelbart efter den 1. januar 2006.
Det forudsættes, at der med hjemmel i bestemmelsen vil blive fastsat regler, der sikrer, at sammenlægningsudvalget tager stilling til sådanne anmodninger snarest muligt. Indenrigs- og sundhedsministeren vil med hjemmel i bestemmelsen kunne fastsætte frister for sammenlægningsudvalgets afgivelse af svar på anmodninger om godkendelse. Indenrigs- og sundhedsministeren vil endvidere kunne fastsætte regler om, at manglende reaktion fra sammenlægningsudvalget inden for en vis frist indebærer godkendelse.
De kommunale parter vil blive inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af de regler, der vil blive udstedt i medfør af bestemmelsen.
Det forudsættes, at sammenlægningsudvalget ved bedømmelsen af, om en nyansættelse skal godkendes, foretager en samlet bedømmelse af, om dispositionen er hensigtsmæssig ud fra såvel generelle samfundsmæssige betragtninger som mere specifikke forhold hos den kommune, der ønsker at gennemføre dispositionen. For så vidt angår de hensyn, der vil indgå i afvejningen af, om en nyansættelse skal godkendes, kan henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 20.
Efter bestemmelsens 2. pkt. kan regler fastsat efter 1. pkt. begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner eller bestemte former for nyansættelser.
Til stk. 2
Efter bestemmelsen kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler, hvorefter sammenlægningsudvalget kan fastsætte vilkår for godkendelsen efter stk. 1 , herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Det vil endvidere eventuelt kunne fastsættes, at beslutningen om nyansættelser kan gennemføres, forudsat at der nyansættes et mindre antal end det påtænkte, at ansættelsen alene sker på et vist åremål eller lignende. Indenrigs- og sundhedsministeren vil med hjemmel i bestemmelsen kunne fastsætte nærmere regler om, hvilke vilkår der kan fastsættes i forbindelse med en godkendelse.
Til stk. 3
Ved nyansættelser forstås efter bestemmelsen alle ansættelser, der ikke består af genbesættelse af ledige stillinger. Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter stk. 1 fastsætte nærmere regler for afgræsningen af de nyansættelser, som kræver godkendelse.
Til stk. 4
Det følger af bestemmelsen, at nyansættelser, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, undtages fra godkendelseskravet i stk. 1. Beslutninger om nyansættelser, der træffes i forbindelse med eller efter vedtagelsen af årsbudgettet for 2006 med henblik på at opfylde foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, kan således gennemføres uden indhentelse af godkendelse fra sammenlægningsudvalget.
Afgrænsningen af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, sker i overensstemmelse med § 40, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse.