LBK nr 71 af 23/01/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 20
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der med virkning for 2006 eller senere træffes den 1. januar 2006 eller senere af kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning, kræver sammenlægningsudvalgets godkendelse. Reglerne kan begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner eller bestemte former for økonomiske dispositioner.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter sammenlægningsudvalget kan fastsætte vilkår for godkendelsen, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Stk. 3. Dispositioner, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, undtages fra stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 20
RetsinformationTil stk. 1
Det foreslås med bestemmelsens 1. pkt., at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der med virkning for 2006 eller senere træffes den 1. januar 2006 eller senere af kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, kræver sammenlægningsudvalgets godkendelse.
Med bestemmelsen vil sammenlægningsudvalget kunne sikres indflydelse på de beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, som træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning, og som har betydning for den nye kommunes økonomi og dermed for det økonomiske udgangspunkt for den nye kommunalbestyrelses opgavevaretagelse. Der gives således mulighed for at sikre, at de pågældende dispositioner er i overensstemmelse med den nye kommunes interesser.
Med bestemmelsen vil der således kunne fastsættes regler, der imødegår en eventuel risiko for, at kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning, i 2006 foretager økonomisk uhensigtsmæssige dispositioner. Der vil således kunne være en risiko for, at kommunalbestyrelserne forud for sammenlægningen ikke i tilstrækkeligt omfang vil indregne de økonomiske konsekvenser i afvejningen af, hvorvidt en given økonomisk disposition skal iværksættes.
Det er selve beslutningen om at foretage væsentlige økonomiske dispositioner, der vil kunne kræves godkendt med hjemmel i bestemmelsen. Kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en sammenlægning, kan således foretage indledende undersøgelser, planlægning og forhandlinger i forbindelse med en påtænkt disposition uden forinden at skulle indhente godkendelse hertil.
Bestemmelsen omfatter ikke kommunalbestyrelsernes undladelse af at træffe beslutninger om økonomiske dispositioner, herunder manglende vedligeholdelse af bygninger m.v.
Bestemmelsen omfatter alene beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes den 1. januar 2006 eller senere af kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlægning. Beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes af kommunalbestyrelserne inden den 1. januar 2006, er ikke omfattet af bestemmelsen, selv om beslutningen har økonomisk virkning for 2006 eller senere. Sådanne beslutninger vil kunne være omfattet af lovforslagets § 21 , jf. bemærkningerne til denne bestemmelse.
Bestemmelsen omfatter således beslutninger om meddelelse af tillægsbevillinger, der medfører indtægter eller udgifter, som træffes den 1. januar 2006 eller senere i forhold til årsbudgettet for 2006. Bestemmelserne omfatter endvidere beslutninger, hvorved der sker en udmøntning af de bevillinger, der er meddelt på årsbudgettet for 2006. De beslutninger, som vil kunne kræves godkendt med hjemmel i bestemmelsen, er således ikke knyttet til en beslutning om meddelelse af bevilling. Der vil kunne kræves godkendelse af beslutninger, som indebærer væsentlige økonomiske dispositioner, selv om der er det fornødne bevillingsmæssige grundlag for, at den kommunale forvaltning kan træffe den pågældende beslutning. De beslutninger, som vil kunne kræves godkendt med hjemmel i bestemmelserne, kan efter omstændigheder fremgå af bemærkningerne til budgettet, herunder i forbindelse med redegørelsen for budgettets forudsætninger og indhold.
Bestemmelsen omfatter alle former for økonomiske dispositioner. Bestemmelsen omfatter økonomiske dispositioner vedrørende både anlæg og drift samt finansielle dispositioner, herunder optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser samt indgåelse af leje- og leasingaftaler.
Der vil således med hjemmel i bestemmelsen kunne kræves godkendelse af blandt andet beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner vedrørende anlægsvirksomhed samt indgåelse af leje- og leasingaftaler. Iværksættelsen af anlægsvirksomhed samt indgåelse af leje- og leasingaftaler, der kan sidestilles med anlægsvirksomhed, kan ligeledes kræves godkendt med hjemmel i de gældende regler i § 57 a i lov om kommunernes styrelse, jf. lov nr. 439 af 9. juni 2004 om ændring af lov om kommunernes styrelse, lov om Hovedstadens Udviklingsråd og lov om Hovedstadens Sygehusfællesskab. Den foreslåede bestemmelse vil således som udgangspunkt ikke have selvstændig betydning med hensyn til beslutninger om iværksættelse af anlægsvirksomhed.
For så vidt angår væsentlige økonomiske dispositioner, der indebærer anlægsindtægter og -udgifter, vil den beslutning, der kan kræves godkendt efter den foreslåede bestemmelse, som udgangspunkt være beslutningen om meddelelse af en anlægsbevilling. For så vidt angår driftsindtægter og -udgifter vil den beslutning, der kan kræves godkendt, ligeledes kunne være beslutningen om meddelelse af en driftsbevilling. Beslutninger, hvorved der træffes bestemmelse om anvendelse af en driftsbevilling, vil imidlertid også kunne kræves godkendt.
Den foreslåede bestemmelse omfatter endvidere såvel udgiftskrævende som indtægtsgivende dispositioner, herunder eksempelvis beslutninger om salg af fast ejendom m.v.
Bestemmelsen omfatter alene økonomiske dispositioner med virkning for 2006 eller senere. Bestemmelsen omfatter såvel økonomiske dispositioner, som alene har udgifts- eller indtægtsvirkning for 2006, som økonomiske dispositioner, der har udgifts- eller indtægtsvirkning for en længere periode, herunder udgiftsvirkning for 2007 og senere.
Bestemmelsen omfatter såvel dispositioner, der alene har virkning indadtil i de pågældende myndigheder, eksempelvis ydelse af driftsstøtte til en kommunal institution, som dispositioner, der har virkning udadtil i forhold til tredjemand, eksempelvis indgåelse af leje- eller leasingaftaler, salg af faste ejendomme m.v.
Bestemmelsen omfatter alene væsentlige økonomiske dispositioner. Den nærmere fastsættelse af, hvilke dispositioner, der er væsentlige, vil blive fastsat ved de regler, der udstedes med hjemmel i bestemmelserne. Afgrænsningen af, hvilke dispositioner der er væsentlige, forudsættes at blive fastsat ud fra dispositionens størrelse og karakter, herunder hvor stor en indtægt eller udgift, dispositionen vil medføre, om dispositionen vedrører anlæg eller drift, og den tidsmæssige udstrækning af dispositionen. Med hjemmel i de foreslåede bestemmelser vil der endvidere kunne fastsættes regler, hvorefter beslutninger af en bestemt art, som vurderes altid at udgøre en væsentlig økonomisk disposition, kræver godkendelse.
Afgrænsningen af, hvilke dispositioner der er væsentlige og dermed kræver godkendelse, vil kunne variere for de enkelte kommunalbestyrelsers vedkommende.
De kommunale parter vil blive inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af de regler, der vil blive udstedt i medfør af bestemmelsen, herunder forud for fastsættelsen af beløbsgrænser for, hvilke dispositioner der kræver godkendelse.
Det forudsættes, at sammenlægningsudvalget ved bedømmelsen af, om der skal gives godkendelse til en ønsket økonomisk disposition, foretager en samlet bedømmelse af, om dispositionen er hensigtsmæssig ud fra generelle samfundsmæssige betragtninger, herunder hvorvidt dispositionen er hensigtsmæssig set i lyset af den ændrede kommunale inddeling efter kommunalreformen, som mere specifikke forhold hos den kommune, der ønsker at gennemføre dispositionen, herunder udviklingen i økonomien hos den pågældende kommune og behovet for den påtænkte disposition i den pågældende kommune. Det forudsættes således, at sammenlægningsudvalget ved bedømmelsen af, om en given disposition skal godkendes, foretager en samlet afvejning af på den ene side hensynet til den nye kommunes interesser, og på den anden side hensynet til interesserne hos den kommune, der indgår i sammenlægningen, i at gennemføre den påtænkte disposition.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil endvidere med hjemmel i bestemmelsen kunne fastsætte regler om, at manglende reaktion fra sammenlægningsudvalgets side inden en nærmere fastsat frist efter anmodningen om godkendelse betragtes som en godkendelse, medmindre sammenlægningsudvalget inden for fristens udløb har anmodet om nærmere oplysninger til brug for behandlingen af sagen.
De regler, der fastsættes efter 1. pkt., kan efter bestemmelsens 2. pkt. begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner eller bestemte former for økonomiske dispositioner.
Til stk. 2
Det følger af bestemmelsen, at Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter sammenlægningsudvalget kan fastsætte vilkår for godkendelsen, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Bestemmelser om, at anmodning om godkendelse af en påtænkt disposition, skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, vil indebære, at beslutningen om at anmode om godkendelse ikke vil kunne delegeres til et udvalg eller forvaltningen.
Vilkår for godkendelsen vil eksempelvis kunne være betingelser vedrørende tidsfrister og omfanget af en påtænkt disposition.
Til stk. 3
Det følger af bestemmelsen, at dispositioner, som er nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, undtages fra godkendelseskravet i stk. 1 og således kan gennemføres uden indhentelse af godkendelse fra sammenlægningsudvalget.
Afgrænsningen af foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, sker i overensstemmelse med § 40, stk. 2, 3. pkt., i lov om kommunernes styrelse.