LBK nr 71 af 23/01/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 19
Sammenlægningsudvalget skal i sammenlægningsudvalgets funktionsperiode
-
vedtage de nærmere regler om styrelsen af den nye kommunes anliggender i en styrelsesvedtægt, jf. § 2, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse,
-
vedtage den nye kommunalbestyrelses forretningsorden, jf. § 2, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse,
-
vedtage den nye kommunes budget for 2007,
-
antage en sagkyndig revision for den nye kommune, jf. § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse,
-
fastsætte de nærmere regler for indretningen af den nye kommunes kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ, jf. § 42, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse,
-
fastsætte de nærmere regler for den nye kommunes revision i et revisionsregulativ,
-
træffe bestemmelse om indretning af den nye kommunes administration, herunder ansættelse og afskedigelse af personale hertil,
-
træffe bestemmelse om ophævelse af samarbejder mellem kommunalbestyrelserne i kommuner, der indgår i den nye kommune, herunder bestemmelse om ophævelse af kommunale samarbejder, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, mellem sådanne kommuner,
-
træffe bestemmelse om opsigelse eller ændring af aftaler, herunder aftaler om kommunale samarbejder, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, med virkning for den nye kommune,
-
træffe bestemmelse om den nye kommunes eventuelle deltagelse i samarbejder med andre,
-
træffe beslutninger i overensstemmelse med de i medfør af §§ 20-23 fastsatte regler vedrørende beslutninger om væsentlige dispositioner, der træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der skal indgå i en sammenlægning,
-
i henhold til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen med virkning for den nye kommune indgå i forhandlinger om og træffe beslutning om vedtagelse eller forkastelse af aftaleudkast og mæglingsforslag vedrørende aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der som følge af en ændret opgavefordeling skal overføres til den nye kommune, og
-
træffe andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af den nye kommune samt tilførslen af nye opgaver til den nye kommune.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om revision af den kommunale inddeling § 19
RetsinformationBestemmelsen fastlægger sammenlægningsudvalgets opgaver. Sammenlægningsudvalget har pligt til at træffe de beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af de nye kommuner, herunder udføre de opgaver, der er angivet i bestemmelsen.
Til nr. 1
I styrelsesvedtægten kan – inden for rammerne af lov om kommunernes styrelse – fastsættes generelle bestemmelser om den overordnede styrelse af den nye kommune, herunder antallet af stående udvalg, antal medlemmer i hvert udvalg samt udvalgenes opgaveområder.
Forslag til styrelsesvedtægt samt eventuelle vedtægtsændringer skal undergives to behandlinger i sammenlægningsudvalget med mindst 6 dages mellemrum, jf. henvisningen til § 2, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Sammenlægningsudvalget skal underrette vedkommende statsamtmand om den vedtagne styrelsesvedtægt og eventuelle vedtægtsændringer, jf. henvisningen til § 2, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Ved vedkommende statsamtmand forstås den statsamtmand, der varetager tilsynet med sammenlægningsudvalget, jf. lovforslagets § 33.
Hvis der ønskes en anden styreform for den nye kommune end den i lov om kommunernes styrelse angivne styreform, må sammenlægningsudvalget sørge for at indhente den fornødne dispensation hos indenrigs- og sundhedsministeren. Styrelsesvedtægten og den fornødne dispensation skal være vedtaget af sammenlægningsudvalget senest inden den nyvalgte kommunalbestyrelses første konstituerende møde, dvs. inden den 15. december 2006, jf. herom lovforslagets § 8 , men det vil være naturligt at vedtage styrelsesvedtægten på et tidligere tidspunkt.
Til nr. 2
I forretningsordenen kan – inden for rammerne af lov om kommunernes styrelse – fastsættes nærmere regler om den nye kommunalbestyrelses møder, udsendelse af dagsorden og sagernes fremlæggelse, beslutningsdygtighed, mødeledelse og sagernes forelæggelse, medlemmernes deltagelse i forhandlinger og afstemninger m.v.
Forretningsordenen skal være vedtaget af sammenlægningsudvalget senest inden den nyvalgte kommunalbestyrelses konstituerende møde, jf. bemærkningerne til bestemmelsens nr. 1.
Til nr. 3
De nærmere regler for sammenlægningsudvalgets udarbejdelse og vedtagelse af den nye kommunes budget for 2007 samt flerårige budgetoverslag vil blive fastsat i en bekendtgørelse med hjemmel i lovforslagets § 26, stk. 5.
Til nr. 4-6
Sammenlægningsudvalget vil skulle antage en sagkyndig revision for den nye kommune, fastsætte de nærmere regler for indretningen af den nye kommunes kasse- og regnskabsregulativ samt fastsætte de nærmere regler for den nye kommunes revision i et revisionsregulativ. Den sagkyndige revision, sammenlægningsudvalget antager for den nye kommune, vil skulle godkendes af tilsynsmyndigheden og vil ikke kunne afskediges uden tilsynsmyndighedens samtykke, jf. § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Ved tilsynsmyndigheden forstås den statsamtmand, der varetager tilsynet med sammenlægningsudvalget, jf. lovforslagets § 33.
Til nr. 7
Beslutningen om indretning af den nye kommunes administration vil have sammenhæng med vedtagelsen af styrelsesvedtægten, hvor antallet af stående udvalg samt udvalgenes opgaveområder fastsættes.
Sammenlægningsudvalget vil i forbindelse med indretningen af den nye kommunes administration bl.a. kunne træffe beslutninger vedrørende erhvervelse eller leje af fast ejendom samt vedrørende ansættelse og afskedigelse af personale til administrationen. Personale til administrationen vil i det omfang, det er nødvendigt for at forberede dannelsen af den nye kommune, kunne ansættes i 2006 under sammenlægningsudvalget med henblik på at blive overført til ansættelse i den nye kommune, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 14.
De ansatte i de kommuner, der indgår i sammenlægningen, vil skulle overgå til ansættelse i den nye kommune, jf. lovforslagets §§ 37 og 38.
Endvidere vil den nye kommune – efter reglerne i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, jf. det samtidig med dette lovforslag fremsatte lovforslag herom – få tilført ansatte fra andre myndigheder som følge af de opgaveflytninger, der sker i forbindelse med kommunalreformen den 1. januar 2007.
Sammenlægningsudvalget vil inden for rammerne af de nævnte ansattes ansættelsesgrundlag skulle træffe beslutning om de ansattes tjenestested fra og med den 1. januar 2007. Sammenlægningsudvalget vil også inden for rammerne af de ansattes ansættelsesgrundlag skulle træffe beslutning om det fremtidige tjenestested for de ansatte i de kommunale fællesskaber, der ophæves som følge af sammenlægningen, jf. denne bestemmelses nr. 8.
Det forudsættes, at sammenlægningsudvalget så hurtigt som muligt giver hver enkelt af de nævnte ansatte meddelelse om den pågældendes nye arbejdssted og arbejdsfunktion i den nye kommune.
Sammenlægningsudvalget vil ikke uden aftale med de berørte kommunalbestyrelser kunne træffe beslutning om indretningen af administrationen i 2006 i de kommuner, der indgår i sammenlægningen.
Til nr. 8
Grundlaget for kommunale samarbejder alene mellem kommuner, der indgår i sammenlægningen, bortfalder ved sammenlægningen den 1. januar 2007. Det er derfor nødvendigt, at sammenlægningsudvalget i forbindelse med forberedelsen af kommunesammenlægningen for hver enkelt af de eksisterende kommunale samarbejder træffer beslutning om samarbejdets ophør. Betegnelsen kommunale samarbejder omfatter i denne sammenhæng også kommunale fællesskaber, hvor der efter aftalen er oprettet et selvstændigt styrelsesorgan, hvortil der er overført kompetence, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse. Et sådant selvstændigt styrelsesorgan vil skulle bringes til ophør inden sammenlægningen den 1. januar 2007.
Bestemmelsen giver mulighed for, at sammenlægningsudvalget kan træffe beslutning om samarbejdets ophør med virkning før den 1. januar 2007.
Ved sammenlægningsudvalgets beslutning om ophævelse af et kommunalt fællesskab skal sammenlægningsudvalget tillige inden for rammerne af de ansattes ansættelsesgrundlag træffe beslutning om det fremtidige tjenestested for personer, der hidtil har været ansat i det kommunale fællesskab. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 39.
Til nr. 9
De aftaler, der er indgået af kommunalbestyrelserne for de kommuner, der indgår i sammenlægningen, med virkning fra 2007 eller senere, overtages af den nye kommune med de indgåede rettigheder og pligter, jf. lovforslagets § 36 , idet aftalen dog, hvis dette er muligt efter aftalens indhold og karakter, af såvel kommunen som af medkontrahenter vil kunne opsiges eller ændres.
I forbindelse med forberedelsen af kommunesammenlægningen kan der vise sig behov for, at aftaler, der er indgået af kommunalbestyrelserne for de kommuner, der indgår i sammenlægningen, opsiges eller ændres med henblik på, at opsigelsen eller ændringen kan få virkning for den nye kommune fra den 1. januar 2007 eller senere.
Det samme gælder aftaler, der er indgået af andre myndigheder, men som får betydning for den nye kommune, idet denne tilføres nye opgaver som følge af kommunalreformen og efter reglerne i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, jf. det samtidig med dette lovforslag fremsatte lovforslag herom.
Bestemmelsen giver sammenlægningsudvalget mulighed for at træffe sådanne beslutninger om opsigelse eller ændring, idet det forudsættes, at den enkelte aftale efter sit indhold og sin karakter vil kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tidspunkt.
Sammenlægningsudvalget vil ikke uden aftale med de berørte kommunalbestyrelser kunne træffe beslutning om de hidtidige kommuners opsigelse eller ændring af sådanne aftaler med virkning for 2006.
Til nr. 10
I forbindelse med kommunesammenlægningen vil det være naturligt, at sammenlægningsudvalget overvejer, om eksisterende kommunale samarbejder mellem kommunalbestyrelserne i de kommuner, der indgår i sammenlægningen, og andre offentlige myndigheder eller private skal fortsætte efter sammenlægningen. Det samme gælder eksisterende samarbejder mellem andre myndigheder, der får betydning for den nye kommune, idet denne tilføres nye opgaver som følge af kommunalreformen og efter reglerne i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, jf. det samtidig med dette lovforslag fremsatte lovforslag herom.
Sammenlægningsudvalget vil i udvalgets funktionsperiode på kommunalbestyrelsernes vegne kunne træffe bindende beslutninger om den nye kommunes deltagelse i kommunale samarbejder, jf. lovforslagets § 25 , herunder i kommunale fællesskaber efter § 60 i lov om kommunernes styrelse. Det forudsættes, at det enkelte kommunale samarbejde vil kunne opsiges efter vedtægterne eller ophæves med tilsynsmyndighedens godkendelse.
Sammenlægningsudvalget vil ikke uden aftale med de berørte kommunalbestyrelser kunne træffe beslutning om de hidtidige kommuners deltagelse i samarbejder i 2006.
Til nr. 11
Sammenlægningsudvalget vil skulle træffe beslutninger i overensstemmelse med de i medfør af lovforslagets §§ 20-23 fastsatte regler vedrørende beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, der træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der skal indgå i en sammenlægning. Der er tale om beslutninger vedrørende dels godkendelse og dels ændring af de nævnte kommunalbestyrelsers beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner, herunder om nyansættelse af personale, samt beslutninger om at pålægge de nævnte kommunalbestyrelser at nedsætte størrelsen af fastsatte bevillinger.
Lovforslagets § 24 , der vedrører de omhandlede kommunalbestyrelsers pligt til at orientere sammenlægningsudvalgene om den økonomiske udvikling i kommunerne, skal sikre, at sammenlægningsudvalgene kan udøve de nævnte beføjelser.
Der henvises til bemærkningerne til §§ 20-24.
Til nr. 12
I det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen tillægges sammenlægningsudvalget en række opgaver. Det fremgår af det nævnte lovforslags § 8, at den myndighed, hvorfra en opgave i forbindelse med kommunalreformen overføres, udarbejder aftaleudkast over, hvilke aktiver og passiver samt rettigheder, pligter og ansatte, der efter lovforslaget samtidig skal overføres, og til hvilken myndighed overførslen skal ske. Hvis overførslen skal ske til en ny kommune, forelægges aftaleudkastet inden den 1. januar 2006 for sammenlægningsudvalget, jf. det nævnte lovforslags § 9. Sammenlægningsudvalget skal således modtage og gennemgå de omhandlede aftaleudkast.
Det fremgår endvidere af det nævnte lovforslags § 10, at den myndighed, hvorfra en opgave overføres, snarest muligt efter forelæggelsen af aftaleudkastet indkalder repræsentanter for de myndigheder, hvortil opgaverne overføres, til forhandlinger med henblik på, at der inden den 1. april 2006 indgås aftale mellem myndighederne om fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Det fremgår endvidere, at de myndigheder, hvortil overførslen skal ske, skal lade sig repræsentere i forhandlingerne og meddele, i hvilket omfang aftaleudkastet og fremsatte forslag til ændringer heri kan accepteres. Sammenlægningsudvalget skal således lade sig repræsentere ved de omhandlede forhandlinger.
Sammenlægningsudvalget tillægges endvidere visse opgaver i forbindelse med den procedure for nedsatte delingsråds behandling af spørgsmål om overførsel af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt personale, som fastsættes i det nævnte lovforslag. Sammenlægningsudvalget vil således bl.a. skulle lade sig repræsentere i forbindelse med forhandlinger, som delingsrådet forlanger genoptaget, og vil i den forbindelse skulle forholde sig til den afgivende myndigheds forslag til ændringer i aftaleudkastene, jf. det nævnte lovforslags § 11, stk. 3. Sammenlægningsudvalget vil endvidere skulle lade sig repræsentere i forbindelse med forhandlinger, som delingsrådet indkalder til, hvor sammenlægningsudvalget vil kunne forholde sig til de forslag, delingsrådet fremsætter, jf. det nævnte lovforslags § 11, stk. 1 og 2. Sammenlægningsudvalget vil endvidere skulle afgive svar til delingsrådet om, hvorvidt sammenlægningsudvalget kan tiltræde et af delingsrådet fremsat mæglingsforslag, jf. det nævnte lovforslags § 12. Sammenlægningsudvalget vil kunne indgå i drøftelser med delingsrådet forud for delingsrådets beslutning, jf. det nævnte lovforslags § 13.
Til nr. 13
Sammenlægningsudvalget vil skulle træffe en række andre beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af den nye kommune. Sammenlægningsudvalget vil efter bestemmelsen f.eks. kunne træffe beslutning om deltagelse i internationalt samarbejde m.v., om den nye kommunes deltagelse i kommunale sammenslutninger, herunder KL, og om den nye kommunes udpegning af repræsentanter til andre organer, såfremt beslutning herom skal træffes inden den 1. januar 2007.
Sammenlægningsudvalget vil desuden skulle træffe en lang række beslutninger, som har til formål at sikre, at den nye kommune med virkning fra den 1. januar 2007 opfylder lovgivningens krav til en kommune. Sammenlægningsudvalget vil herunder på en række områder skulle fastsætte regler og forskrifter m.v., der harmoniserer eksisterende regler, forskrifter m.v., der er fastsat i de kommuner, der indgår i sammenlægningen. Eksempelvis skal sammenlægningsudvalget træffe beslutning for den nye kommune vedrørende levering af eller betaling for ydelser, såfremt det er fastsat eller forudsat i lovgivningen, at serviceniveauet for de pågældende ydelser skal være ens inden for kommunen. Der henvises dog til lovforslagets § 41 vedrørende muligheden for fravigelser af gældende lovgivning, som en kommunesammenlægning nødvendiggør.
Sammenlægningsudvalget vil endvidere f.eks. skulle træffe bestemmelser om indholdet og omfanget af den nye kommunes opgaver, i det omfang lovgivningen forpligter kommunalbestyrelsen til at træffe sådanne bestemmelser i sammenlægningsudvalgets funktionsperiode.
Sammenlægningsudvalget vil ligeledes skulle træffe de beslutninger, som det i lovgivningen er henlagt til sammenlægningsudvalget at træffe. Sammenlægningsudvalget vil således eksempelvis skulle foretage indstilling af medlemmer og suppleanter til skatte- og vurderingsankenævn, jf. § 62, stk. 9, i det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til skatteforvaltningsloven, samt varetage opgaver vedrørende fordeling af flygtninge efter integrationslovens regler, jf. § 23, stk. 2 og 3, i det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love.
Sammenlægningsudvalget vil endvidere skulle træffe beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede den tilførsel af nye opgaver til kommunen, som følger af kommunalreformen.
Sammenlægningsudvalget for en ny kommune, der skal indgå i et forpligtende samarbejde med en eller flere andre kommuner, vil tillige skulle varetage en række opgaver i forbindelse med fordelingen af ansatte og pensionsforpligtelsen for tjenestemænd m.fl. mellem den delegerende og den bemyndigede kommune, jf. det samtidig med dette lovforslag fremsatte lovforslag om forpligtende kommunale samarbejder. I tilfælde, hvor en ny kommune pr. 1. januar 2007 skal indgå i et forpligtende kommunalt samarbejde som den delegerende henholdsvis den bemyndigede part, vil sammenlægningsudvalget skulle deltage i fastlæggelsen af, hvilke ansatte der skal overføres til den bemyndigede part som følge af bemyndigelsen. Hvis den nye kommune skal være den delegerende part, skal sammenlægningsudvalget således udarbejde et aftaleudkast og forhandle med den bemyndigede part om overførslen af ansatte og pensionsforpligtelsen for tjenestemænd m.fl. Hvis den nye kommune skal være den bemyndigede part, vil sammenlægningsudvalget omvendt skulle deltage i forhandlingerne med den delegerende part.
Der henvises til § 8 i det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder.