LBK nr 64 af 19/01/2021
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om regionernes finansiering § 1
Regionernes økonomi består af tre særskilte områder:
-
Sundhedsområdet, som omfatter sygehus- og sygesikringsområdet,
-
udviklingsopgaver m.v. og
-
drift af institutioner på social- og undervisningsområdet.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om regionernes finansiering § 1
RetsinformationI denne bestemmelse fastsættes, at regionernes økonomi består af tre adskilte dele: Sundhedsområdet, udviklingsopgaver og drift af institutioner på social- og undervisningsområdet.
Sundhedsområdet omfatter sygehusvæsenet og sygesikringen. Udviklingsopgaverne omfatter kollektiv trafik samt en række opgaver vedr. erhvervsudvikling, ungdomsuddannelser, miljø og planlægning samt kultur. Endvidere kan regionerne forestå driften af en række af de institutioner på social- og undervisningsområdet, som på nuværende tidspunkt drives af amtskommunerne. Udgifterne til drift af disse institutioner vil dog – i modsætning til i dag - skulle finansieres gennem kommunal takstbetaling.
Opdelingen i disse tre områder indebærer, at hvert af de tre aktivitetsområder skal hvile i sig selv, således af udgifterne på sundhedsområdet udelukkende finansieres af indtægter øremærket til dette område – og tilsvarende for de øvrige områder.
For så vidt angår regionernes drifts- og anlægsudgifter, vil disse være klart adskilt, idet udgifterne på hvert område føres på specifikke konti i det regionale budget- og regnskabssystem.
Opdelingen vil dog indebære, at der vil skulle foretages en opdeling af regionernes administrative udgifter, således at de vil kunne fordeles på de tre områder. For visse af de generelle administrative opgaver, f.eks. udgifterne til regionsrådet, løn- og personaleadministration mv. kan der blive tale om en forholdsmæssig fordeling af udgifterne.
Regionernes løbende indtægter vil som udgangspunkt være reserveret til et af de tre områder. Det gælder både for tilskuddene fra staten og bidragene fra kommunerne. For så vidt angår driften af institutioner på social- og undervisningsområdet vil disse, bortset fra nogle særlige administrative opgaver, blive finansieret fuldt ud gennem takstbetaling fra kommunerne. Regionernes drifts- og anlægsindtægter vil også i de fleste tilfælde umiddelbart kunne henføres det driftsområde, som indtægterne vedrører. I nogle tilfælde, herunder særligt vedrørende administrative funktioner, vil det dog kunne komme på tale at anvende en forholdsmæssig fordeling.
Der må ligeledes i forbindelse med etablering af regionerne foretages en opdeling af de aktiver og passiver, som de nye regioner vil overtage fra de hidtidige amtskommuner. Det skal i den forbindelse fastlægges, hvordan de gældsforpligtelser, som regionerne overtager, skal finansieres af indtægterne til de regionale områder. Tilsvarende skal det for likviditet og andre aktiver fastlægges, hvordan indtægterne herfra fordeles på de regionale områder. Der vil i den forbindelse blive tilvejebragt hjemmel til, at regionerne kan få mulighed for at refinansiere den eventuelle nettogæld, de overtager fra amtskommunerne, således at den årlige belastning heraf kan blive udjævnet over en årrække.
I budget- og regnskabsreglerne for regioner vil der blive fastsat nærmere regler for administration af regionernes likvide beholdninger. Administrationen skal tilrettelægges på en sådan måde, at det sikres, at adskillelsen af regionernes økonomi i tre dele opretholdes. Det skal i den forbindelse overvejes, om det vil være mest hensigtsmæssigt at etablere helt adskilte kassebeholdninger, eller om det vil være mere hensigtsmæssigt at opretholde en samlet kassebeholdning, men med registrering af mellemregningsforhold med hvert af de regionale områder. Begge metoder gør det muligt løbende at opgøre en særskilt kassebeholdning for hvert af de tre områder.
I det omfang, regionerne løser driftsopgaver for kommunerne på social- og specialundervisningsområdet, vil disse opgaver blive finansieret direkte af kommunerne gennem takstbetaling. Disse opgaver vil således hvile i sig selv og ikke medføre nettoudgifter eller -indtægter for regionerne. For det enkelte år vil der dog kunne blive tale om et likviditetsmæssigt mellemregningsforhold mellem regionerne og disse institutioner, idet indtægterne fra takstbetalingen i det enkelte år ikke nødvendigvis vil svare præcist til årets udgifter. Men set over en årrække skal udgifter og indtægter svare til hinanden.