LBK nr 958 af 22/06/2022
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 50
Regler fastsat i medfør af lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007, forbliver i kraft, indtil de ophæves.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 50
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse gennemfører EMC-direktivets artikel 43 og radioudstyrsdirektivets artikel 48.
I medfør af de nævnte artikler i EMC-direktivet og radioudstyrsdirektivet må apparater og radioudstyr, som er bragt i omsætning inden den 20. april 2016 for apparaters vedkommende og inden den 13. juni 2016 for radioudstyrs og teleterminaludstyrs vedkommende, og som er i overensstemmelse med de gældende krav til produkterne i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, fortsat i henhold til reglerne i den gældende lov gøres tilgængelige på markedet og anvendes efter, at bestemmelserne om apparater og radioudstyr i dette lovforslag er trådt i kraft, og bestemmelserne i den gældende lov om eletriske og elektroniske apparater, radioudstyr og teleterminaludstyr er ophævet.
For radioudstyrs vedkommende fastsætter radioudstyrsdirektivet endvidere en overgangsperiode på et år indtil den 13. juni 2017. Radioudstyr må derfor også bringes i omsætning i en periode på et år, efter de i dette lovforslag foreslåede bestemmelser om radioudstyr træder i kraft, hvilket, jf. den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1, vil være den 13. juni 2016, hvis radioudstyret er i overensstemmelse med kravene til radioudstyr i den gældende lov, jf. bemærkningerne nedenfor til det foreslåede stk. 3. Dette radioudstyr må ligeledes gøres tilgængeligt på markedet og anvendes i henhold til bestemmelserne om radioudstyr i den gældende lov fra den 13. juni 2016.
Det vil sige, at en fabrikant eller en importør skal have bragt det elektriske eller elektroniske apparat, radioudstyret eller teleterminaludstyret i omsætning inden henholdsvis den 20. april 2016 og den 13. juni 2016 ved f.eks. at have solgt det til en distributør. Apparater, som ikke er bragt i omsætning inden disse datoer, skal være i overensstemmelse med reglerne i dette lovforslag. Dog er der, jf. ovenfor, en overgangsordning på et år for radioudstyr. At apparaterne, radioudstyret og teleterminaludstyret skal være i overensstemmelse med kravene i den gældende lov betyder, at de skal være i overensstemmelse med de krav, der relaterer sig til det pågældende produkt, og som vedrører konstruktion, overensstemmelse med de væsentlige krav, overensstemmelsesvurdering, overensstemmelseserklæring, mærkning, dokumentation og oplysninger, jf. bestemmelserne i §§ 5, 6 og 13 i den gældende lov og §§ 3, 7-11 og 14-17 i den gældende bekendtgørelse om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold.
At apparater, radioudstyr og teleterminaludstyr fortsat må gøres tilgængelige på markedet fra de pågældende datoer betyder, at en distributør, som f.eks. på sit lager eller i sin butik har produkter, som er bragt i omsætning af en fabrikant eller importør som ovenfor beskrevet, fortsat må sælge disse til andre distributører eller brugere under forudsætning af, at de er i overensstemmelse med de nævnte bestemmelser i gældende lov og regler fastsat i medfør heraf. At apparater, radioudstyr og teleterminaludstyr fortsat må anvendes fra de pågældende datoer betyder, at en bruger må anvende produkterne i overensstemmelse med § 10 i den gældende lov.
Det fremgår af det foreslåede stk. 1, at apparater, som er i overensstemmelse med kravene til elektriske og elektroniske apparater i den gældende lov og regler fastsat i medfør heraf, og som af fabrikanter eller importører er bragt i omsætning inden den 20. april 2016, fortsat må gøres tilgængelige på markedet og anvendes fra den 20. april 2016 og frem.
Den foreslåede bestemmelse omfatter også radioudstyr, der er omfattet af bestemmelserne om elektriske og elektroniske apparater i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold og regler fastsat i medfør heraf. Det drejer sig bl.a. om radioudstyr, som udelukkende er beregnet til modtagelse af lyd- og tv-udsendelser. Hvis dette udstyr er bragt i omsætning inden den 20. april 2016 og er i overensstemmelse med kravene til elektriske og elektroniske apparater i den gældende lov og regler fastsat i medfør heraf, må det også gøres tilgængeligt på markedet og anvendes fra den 20. april 2016 og frem.
Det vil f.eks. sige, at en distributør, som på lager eller i sin butik har et tv-apparat, der udelukkende er beregnet til at modtage tv-udsendelser og er i overensstemmelse med kravene til elektriske og elektroniske apparater i den gældende lov, fortsat må sælge dette tv-apparat efter den 20. april 2016. Bringes tv-apparatet i omsætning fra den 20. april 2016 til den 13. juni 2016, er det omfattet af den foreslåede bestemmelse i stk. 4.
Af det foreslåede stk. 2 fremgår det, at apparater, der er omfattet af bestemmelserne om teleterminaludstyr i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold og regler fastsat i medfør heraf, som er i overensstemmelse med kravene til teleterminaludstyr i den gældende lov og regler fastsat i medfør heraf, og som af fabrikanter eller importører er bragt i omsætning inden den 13. juni 2016, fortsat må gøres tilgængeligt på markedet og anvendes fra den 13. juni 2016 og frem.
Teleterminaludstyr er omfattet af det gældende radio- og teleterminaludstyrsdirektiv. Det ændrede anvendelsesområde for radioudstyrsdirektivet, som afløser radio- og teleterminaludstyrsdirektivet, fører til, at teleterminaludstyr, som f.eks. omfatter fastnetterminaludstyr som fastnettelefoner og internetmodemmer, ikke vil være omfattet af reglerne om radioudstyr, men i stedet af reglerne om apparater i EMC-direktivet. Dette vil være tilfældet fra den 13. juni 2016, hvor radioudstyrsdirektivet gennemføres, og bestemmelserne om teleterminaludstyr i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold ophæves, idet det gældende radio- og teleterminaludstyrsdirektiv ophæves. Radioudstyrsdirektivet og dermed de foreslåede bestemmelser om radioudstyr i dette lovforslag omhandler alene radioudstyr. Teleterminaludstyr vil fra den 13. juni 2016 være apparater og omfattet af de foreslåede bestemmelser om apparater i dette lovforslag.
Det vil f.eks. sige, at en distributør, som på lager eller i sin butik har apparater i form af teleterminaludstyr, der er i overensstemmelse med kravene til teleterminaludstyr i den gældende lov, fortsat må sælge teleterminaludstyret efter den 12. juni 2016, selvom om teleterminaludstyret fra denne dato bliver omfattet af reglerne om apparater i dette lovforslag, jf. regler som fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1. Bringer en fabrikant eller en importør sådant udstyr i omsætning fra den 13. juni 2016, skal det være i overensstemmelse med kravene til apparater i dette lovforslag.
Af det foreslåede stk. 3 fremgår det, at fabrikanter eller importører efter, at reglerne om radioudstyr i dette lovforslag træder i kraft den 13. juni 2016, jf. regler som fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1, fortsat må bringe radioudstyr, som er i overensstemmelse med kravene til radioudstyr i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold og regler fastsat i medfør heraf, i omsætning frem til den 12. juni 2017. Radioudstyr, som bringes i omsætning fra den 13. juni 2017, skal være i overensstemmelse med kravene til radioudstyr i dette lovforslag.
Radioudstyr, som er bragt i omsætning inden den 13. juni 2017, og som er i overensstemmelse med kravene til radioudstyr i den gældende lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold og regler fastsat i medfør heraf, må også gøres tilgængeligt på markedet og anvendes fra den 13. juni 2016 og frem. Det vil sige, at tilgængeliggørelse og anvendelse på disse vilkår også kan finde sted efter den 12. juni 2017.
Det vil f.eks. sige, at en distributør, som på lager eller i sin butik har radioudstyr, som er i overensstemmelse med kravene til radioudstyr i den gældende lov, fortsat må sælge dette udstyr efter den 13. juni 2017, selvom radioudstyr efter 13. juni 2016 bliver omfattet af reglerne om radioudstyr i dette lovforslag, jf. regler som fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse er ikke til hinder for, at en fabrikant eller en importør fra den 13. juni 2016 kan bringe radioudstyr i omsætning, som er i overensstemmelse med dette lovforslag. Sådant radioudstyr må endvidere gøres tilgængeligt på markedet og anvendes fra denne dato.
Af det foreslåede stk. 4 fremgår det, at fabrikanter eller importører indtil den 12. juni 2017 fortsat må bringe radioudstyr, som fra den 20. april 2016 til den 13. juni 2016 er omfattet af bestemmelserne om apparater i dette lovforslag, jf. regler der fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1, og som er i overensstemmelse med kravene til apparater i loven og regler fastsat i medfør heraf, i omsætning efter, at reglerne om radioudstyr i dette lovforslag træder i kraft den 13. juni 2016, jf. regler som fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1. Radioudstyr, som bringes i omsætning fra den 13. juni 2017, skal være i overensstemmelse med bestemmelserne om radioudstyr i dette lovforslag.
Radioudstyr, som er omfattet af denne bestemmelse vil f.eks. være radioudstyr, som udelukkende er beregnet til at modtage lyd- og tv-udsendelser. Dette radioudstyr er indtil den 20. april 2016 omfattet af bestemmelserne om elektriske og elektroniske apparater i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold og regler fastsat i medfør heraf, jf. den foreslåede overgangsbestemmelse i stk. 1. Efter den 20. april 2016 er radioudstyret omfattet af bestemmelserne om apparater i dette lovforslag, jf. regler der fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1. Når bestemmelserne om radioudstyr i dette lovforslag træder i kraft i overensstemmelse med regler, der fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1, vil det pågældende radioudstyr være omfattet af bestemmelserne om radioudstyr i dette lovforslag.
Radioudstyr, som er i overensstemmelse med kravene til apparater i dette lovforslag, og som af fabrikanter og importører er bragt i omsætning mellem den 20. april 2016 og den 12. juni 2017, må fortsat gøres tilgængeligt og anvendes fra den 13. juni 2016 og frem.
Det vil f.eks. sige, at en distributør, som på lager eller i sin butik har et tv-apparat, der udelukkende er beregnet til at modtage tv-udsendelser, og som er i overensstemmelse med kravene til om apparater i dette lovforslag, fortsat må sælge tv-apparatet efter den 13. juni 2016, selvom tv-apparatet efter denne dato betragtes som radioudstyr. Bringer f.eks. en fabrikant et sådant tv-apparat i omsætning efter den 12. juni 2017, skal det være i overensstemmelse med kravene til radioudstyr efter dette lovforslag.
Den foreslåede bestemmelse er ikke til hinder for, at en fabrikant eller en importør, jf. regler som fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 1, fra den 13. juni 2016, kan bringe radioudstyr omfattet af denne bestemmelse i omsætning, som er i overensstemmelse med reglerne om radioudstyr i dette lovforslag. Sådant radioudstyr må endvidere gøres tilgængeligt på markedet og anvendes fra denne dato.
Af det foreslåede stk. 5 fremgår det, at de foreslåede bestemmelser i § 32, § 33, stk. 1, § 34, stk. 1, 3 og 4, §§ 35 og 36, §§ 38-40, § 41, stk. 1 og 2, § 42, § 45 samt § 47, stk. 1, nr. 4 og 5, og stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på apparater og radioudstyr omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4. Det drejer sig om bestemmelser om tilsyn og straf. Bestemmelserne om tilsyn og straf i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold vil blive ophævet i medfør af regler, som fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 48, stk. 2.
Når Energistyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af loven og regler fastsat i medfør heraf, kontrollerer styrelsen i forhold til apparater, teleterminaludstyr og radioudstyr omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4, om de er i overensstemmelse med kravene i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold. Der er tale om de materielle krav til apparater og radioudstyr i den gældende lovgivning. Kravene vedrører konstruktion, overensstemmelse med de væsentlige krav, overensstemmelsesvurdering, overensstemmelseserklæring, mærkning, dokumentation og oplysninger, jf. bestemmelserne i §§ 5, 6 og 13 i den gældende lov og §§ 3, 7-11 og 14-17 i den gældende bekendtgørelse om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold.
Hvis apparatet eller radioudstyret ikke er i overensstemmelse med et eller flere af disse krav, træffer Energistyrelsen afgørelse efter de tilsynsbestemmelser i lovforslaget, som er anvendelige i forhold til det pågældende produkt. Det vil f.eks. sige, at hvis der mangler et CE-mærke på produktet, som der også efter den gældende lov er krav om skal være anbragt på produktet, vil Energistyrelsen kunne træffe afgørelse efter den foreslåede bestemmelse i § 41, som bl.a. vedrører manglende CE-mærkning.
Ikke alle bestemmelserne i lovforslagets kapitel 7 om tilsyn m.v. finder anvendelse på produkter omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4. Det er for det første tilfældet for bestemmelser, som indeholder krav til de erhvervsdrivende vedrørende de enkelte produkter, som ikke findes i den gældende lov. For det andet er det tilfældet for bestemmelser, hvorefter Energistyrelsen kan træffe afgørelse over for erhvervsdrivende i forhold til pligter, som ikke påhviler dem efter bestemmelserne i den gældende lov, og hvor bestemmelsen alene omhandler den pågældende pligt.
F.eks. indeholder den foreslåede bestemmelse i § 33, stk. 2, en pligt for de erhvervsdrivende til at sikre, at de kan oplyse Energistyrelsen om andre erhvervsdrivende, som de har leveret produkter til, eller som har leveret produkter til dem. Denne pligt findes ikke for erhvervsdrivende i den gældende lov, og de erhvervsdrivende vil derfor ikke være forpligtede til at overholde den i forhold til produkter omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4.
Bestemmelsen i den foreslåede § 41, stk. 1, henviser også til pligter for de erhvervsdrivende, som de ikke er pålagt efter bestemmelserne i den gældende lov, f.eks. pligten i den foreslåede bestemmelse i § 22, stk. 3, hvorefter importørens navn og registrerede firmanavn eller registrerede varemærke samt en postadresse skal fremgå af radioudstyret. Da en sådan pligt ikke gælder for importører, som bringer produkter omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4 i omsætning, vil Energistyrelsen ikke kunne træffe afgørelse over for importøren for ikke at have overholdt pligten i forhold til et produkt, som er omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4. Herudover indeholder f.eks. § 41, stk. 3, en bestemmelse, hvorefter Energistyrelsen kan træffe afgørelse over for en importør eller en distributør, som ikke har overholdt sin pligt til at sikre passende transport eller opbevaring af produkter. Dette er en erhvervsdrivende ikke forpligtet til i forhold til produkter, som er omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4, og Energistyrelsen vil derfor ikke over for erhvervsdrivende kunne træffe afgørelse efter denne bestemmelse i forhold til disse produkter.
Straffebestemmelserne i de foreslåede bestemmelser i § 47, stk. 1, nr. 4 og 5, samt stk. 2 og 3, finder på samme måde som tilsynsbestemmelserne tilsvarende anvendelse i forhold til fabrikanter, importører og distributører af apparater og radioudstyr omfattet af de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 47, stk. 1, nr. 4, straffes den fabrikant, importør, distributør af et apparat eller radioudstyr, som overtræder et forbud, som Energistyrelsen har nedlagt i form af en afgørelse efter de foreslåede tilsynsbestemmelser i lovforslaget. Efter den foreslåede bestemmelse i § 47, stk. 1, nr. 5, straffes den fabrikant, importør eller distributør af et apparat eller radioudstyr, som undlader at efterkomme et påbud, som Energistyrelsen har givet i form af en afgørelse efter de foreslåede tilsynsbestemmelser i lovforslaget.
Disse straffebestemmelser finder således tilsvarende anvendelse i tilfælde af en fabrikant, importør eller distributørs overtrædelse af et forbud eller undladelse af at efterkomme et påbud, som Energistyrelsen træffer afgørelse om i medfør af de tilsynsbestemmelser, der finder tilsvarende anvendelse på apparater og radioudstyr omfattet af de foreslåede bestemmelser i de foreslåede bestemmelser i stk. 1-4.