LBK nr 958 af 22/06/2022
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 35
Sikkerhedsstyrelsen har til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til alle erhvervsmæssige lokaliteter og transportmidler, hvor der kan findes apparater, faste anlæg eller radioudstyr.
Stk. 2. Sikkerhedsstyrelsen kan som led i kontrolbesøget foretage tekniske undersøgelser af et apparat, et fast anlæg eller radioudstyr på stedet. Sikkerhedsstyrelsen kan kræve omkostninger til ekstern bistand forbundet med tekniske undersøgelser af faste anlæg refunderet af fabrikanten af det faste anlæg eller den ansvarlige for installationen af det faste anlæg, hvis det i forbindelse med undersøgelsen konstateres, at det faste anlæg ikke overholder de væsentlige krav i § 14, stk. 1.
Stk. 3. Sikkerhedsstyrelsen kan som en del af dokumentationen af kontrolbesøget fotografere og optage video og medtage prøver til nærmere analyse eller undersøgelse.
Stk. 4. Sikkerhedsstyrelsen kan være bistået af en eller flere uafhængige sagkyndige i forbindelse med adgangen efter stk. 1 og tekniske undersøgelser efter stk. 2.
Stk. 5. Politiet yder om nødvendigt bistand til gennemførelse af kontrol som nævnt i stk. 1. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 35
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse i § 35 fastlægger Energistyrelsens adgang til hos fabrikanter, importører og distributører at føre kontrol med overholdelse af loven og regler fastsat i medfør heraf.
Det foreslåede stk. 1 viderefører § 18, stk. 1, i den gældende lov om radio- og teleterminaludsyr og elektromagnetiske forhold, hvorefter Energistyrelsen til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse har adgang til at foretage stikprøvevis kontrol i grossist- og detailleddet for at påse, at loven og de i medfør heraf fastsatte regler overholdes. Styrelsen kan i den forbindelse på stedet foretage undersøgelser af radioudstyr, teleterminaludstyr, apparater og faste anlæg.
Det foreslås i stk. 1 fastsat, at Energistyrelsen mod behørig legitimation og uden retskendelse har adgang til lokaliteter eller transportmidler, som tilhører en fabrikant, importør eller distributør, for at føre stikprøvekontrol med apparater og radioudstyr. Ved lokaliteter forstås bl.a. fabrikations-, salgs- og lagerlokaler. Fabrikanten, importøren eller distributøren behøver ikke at være ejer af lokaliteten for, at det kan siges, at denne tilhører den pågældende. Der kan f.eks. også være tale om, at fabrikanten, importøren eller distributøren er lejer af lokaliteten.
Det gøres i den foreslåede bestemmelse mere klart, hvem styrelsen har adgang til at føre tilsyn hos og hvor. Der fastsættes som i den gældende lov ikke krav om indhentelse af retskendelse forud for kontrolbesøget, idet der ikke er et retsindhold for retten at tage stilling til.
Af artikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93 følger det, at kontrolmyndighederne skal have adgang til de erhvervsdrivendes lokaler og til at udtage stikprøver af produkter, når det er nødvendigt og begrundet. Forordningen er ikke begrænset til at gælde kontrol på offentligt tilgængelige lokaliteter, men handler om adgang til de erhvervsdrivendes lokaliteter i det hele taget. Myndighederne skal kunne få adgang til alle dele af de erhvervsdrivendes lokaliteter, hvor det er nødvendigt og begrundet for at føre en effektiv kontrol, uanset om det kræver retskendelse eller ej.
Efter den ovennævnte forordning skal der i passende omfang foretages kontrol med produkter.
Muligheden for adgang skal kun benyttes, hvor den må anses for proportional ifølge det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip. Om det er nødvendigt for Energistyrelsen at få adgang til erhvervsdrivendes lokaliteter beror bl.a. på, om styrelsen på anden måde kan få tilstrækkelige oplysninger til brug for tilsynet. Det betyder eksempelvis, at hvis et tilsyn kan gennemføres ved gennemgang af dokumentation, vil der ikke blive gennemført et tilsyn på stedet.
Energistyrelsen vil føre et passende tilsyn baseret på stikprøvekontrol. Det betyder, at Energistyrelsen ikke vil føre et systematisk tilsyn med alle typer af apparater eller radioudstyr eller med alle fabrikanter, importører eller distributører. En stikprøvekontrol kan som efter den gældende lov ske uden, at Energistyrelsen har en forudgående viden eller mistanke om, at en fabrikant, importør eller distributør gør apparater eller radioudstyr, som ikke er i overensstemmelse med kravene i loven, tilgængelige på markedet, eller den kan tage udgangspunkt i konkrete oplysninger, som styrelsen har fået. Stikprøvekontrollen kan f.eks. på baggrund af sådanne oplysninger rette sig mod en bestemt gruppe af fabrikanter, importører eller distributører eller mod en bestemt type apparater eller radioudstyr.
For at Energistyrelsen kan føre en effektiv kontrol, er det nødvendigt også at have adgang til steder, hvor styrelsen ikke på forhånd ved, om der er apparater, faste anlæg eller radioudstyr, som ikke er i overensstemmelse med reglerne. Dette vil også være med til at give Energistyrelsen viden om, hvordan tilsynsindsatsen skal tilrettelægges for at sikre, at tilsynsindsatsen bliver så effektiv som muligt.
Energistyrelsen vil foretage en konkret og individuel vurdering af, om øjemedet vil forspildes, hvis den erhvervsdrivende varsles om bl.a. tid og sted og hovedformålet med tilsynet i medfør af reglerne i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af kontrolindgreb og oplysningspligter med senere ændringer (retssikkerhedsloven). Retssikkerhedsloven fastsætter generelle regler for fremgangsmåden, som forvaltningsmyndighederne skal følge ved gennemførelsen af en række former for tvangsindgreb, der foretages uden for strafferetsplejen. Retssikkerhedsloven overfører en række af forvaltningslovens bestemmelser om partsrettigheder til dette område, herunder bestemmelser om aktindsigt, begrundelse og klagevejledning. I forhold til, om et tilsyn i medfør af det foreslåede stk. 1 skal varsles, tages det i betragtning, om der er risiko for, at en erhvervsdrivende på baggrund af varslingen fjerner apparater eller radioudstyr, som ikke er i overensstemmelse med kravene, inden tilsynet gennemføres. Der skal kunne gennemføres en reel kontrol hos de erhvervsdrivende og et dækkende tilsyn med overholdelsen af reglerne. Hovedparten af Energistyrelsens kontrolbesøg forventes at blive gennemført på offentligt tilgængelige lokaliteter hos de erhvervsdrivende. Det vil sige butikslokaler, hvor der forhandles apparater eller radioudstyr.
Muligheden for at få adgang uden retskendelse og mod behørig legitimation findes også i anden produktlovgivning. Det drejer sig f.eks. om lov om produktsikkerhed, lov om sikkerhed ved elektriske anlæg, elektriske installationer og elektrisk materiel samt lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.
Det kan være nødvendigt for Energistyrelsen at føre tilsyn på ikke offentligt tilgængelige lokaliteter, hvor der ikke i et salgslokale findes repræsentative eksemplarer af apparatet eller radioudstyret, som er egnede for styrelsen at føre tilsyn med, men hvor der i et lagerlokale findes flere eksemplarer. Det kan være, at de eksemplarer, som befinder sig i salgslokalet, ikke har emballage eller medfølgende dokumenter, som kan undersøges. I sådanne tilfælde vil Energistyrelsen i første omgang bede f.eks. en distributør om at få udleveret et eksemplar fra lagerlokalet, så det ikke er nødvendigt for styrelsen selv at få adgang hertil. Det kan også være nødvendigt for Energistyrelsen at føre tilsyn på en ikke offentligt tilgængelig lokalitet, f.eks. hos en fabrikant eller en importør, som ikke har salgslokaler, eller hos distributør, som alene gør apparater eller radioudstyr tilgængelige på markedet via internettet.
Energistyrelsen har ikke adgang til at føre tilsyn med apparater eller radioudstyr, som befinder sig på et lager hos en fabrikant, som endnu ikke har bragt apparaterne eller radioudstyret i omsætning. Energistyrelsen har heller ikke adgang til at undersøge apparater, faste anlæg eller radioudstyr, som findes i private boliger. Dog vil Energistyrelsen have mulighed for at føre tilsyn med produkter i de dele af en privat bolig, som benyttes erhvervsmæssigt, f.eks. som lager for en internetbutik.
Energistyrelsen fører som udgangspunkt tilsyn på stedet og undersøger f.eks., om et apparat eller radioudstyr er mærket korrekt, og om de nødvendige dokumenter medfølger. Dette tilsyn vil ofte foregå hos distributørerne, hvor apparater eller radioudstyr gøres tilgængelige for brugere, men kan også finde sted hos en importør eller en fabrikant.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører dele af kapitel 5 i EMC-direktivet om overvågning af EU-markedet, kontrol af apparater, der indføres på EU-markedet og beskyttelsesprocedure på EU-plan og kapitel V i radioudstyrsdirektivet om overvågning af EU-markedet, kontrol af radioudstyr, der indføres på EU-markedet, og EU-beskyttelsesprocedure.
Det foreslåede stk. 2 viderefører § 18, stk. 2, i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, hvorefter politiet kan yde bistand til Energistyrelsen i forbindelse med styrelsens tilsyn efter lovens stk. 1. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan efter aftale med justitsministeren fastsætte nærmere regler om denne bistand.
Det foreslås fastsat i bestemmelsen, at politiet kan yde bistand, så Energistyrelsen får adgang til lokaliteter tilhørende en fabrikant, importør eller distributør ved fysisk at gennemtvinge dette. Det foreslås endvidere fastsat, at energi-, forsynings- og klimaministeren efter aftale med justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om denne bistand. Bemyndigelsen er ikke udmøntet i gældende ret.