LBK nr 958 af 22/06/2022
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 31
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur udpeger efter ansøgning aktører til bemyndigede organer, der kan udføre overensstemmelsesvurderingsopgaver vedrørende apparater og radioudstyrs overensstemmelse med §§ 3 eller 17 og regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 2. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter nærmere regler om krav til ansøgninger efter stk. 1, til ansøgningsprocedurer og til bemyndigede organers organisation, kompetencer og varetagelse af opgaver. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter endvidere nærmere regler om tilsyn med bemyndigede organer, herunder Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs mulighed for at anmode om oplysninger og begrænse, suspendere eller tilbagekalde en bemyndigelse, og fabrikanters adgang til at klage til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur over beslutninger truffet af bemyndigede organer.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 31
RetsinformationEfter § 16 i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold kan Energistyrelsen udpege andre offentlige myndigheder eller virksomheder, der opfylder kravene fastsat i medfør af den gældende lovs § 14, til som bemyndigede organer at vurdere radioudstyrs, teleterminaludstyrs, apparaters og faste anlægs overensstemmelse med de væsentlige krav i den gældende lovs § 5 i overensstemmelse med de procedurer herfor, der fremgår af det gældende EMC-direktiv og det gældende radio- og teleterminaludstyrsdirektiv. Energistyrelsen kan tilbagekalde bemyndigelsen, hvis organet ikke længere opfylder kravene fastsat i medfør af lovens § 14.
I medfør af den gældende lovs § 14 kan energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte nærmere regler om kriterier for vurderingen af, om en aktør kan bemyndiges til at udarbejde dokumentation for et produkts overensstemmelse med de væsentlige krav. Kravene, der er fastsat i bekendtgørelse nr. 237 af 30. marts 2000 om bemyndigede organer, drejer sig om, hvorledes der kan ansøges, om der skal vedlægges ansøgningen en akkreditering samt krav til faglige og tekniske kompetencer og rådighed over de nødvendige personalemæssige ressourcer og tekniske og administrative faciliteter, som kræves for at kunne udføre opgaven.
Den foreslåede bestemmelse i § 31 gennemfører bestemmelserne om bemyndigede organer i EMC-direktivets kapitel 4 og radioudstyrsdirektivets kapitel IV og er en indholdsmæssig videreførelse af de gældende regler. Dog fremgår det af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse 93/465/EØF, at de hidtil gældende regler om udpegning af bemyndigede organer ikke har sikret et ensartet højt fagligt niveau for bemyndigede organer på tværs af EU-medlemsstaterne. På den baggrund og for at sikre, at organerne udfører deres opgaver på ens og fair konkurrencebetingelser, er der i afgørelsen fastsat ændrede procedurer for udpegning af og skærpede krav til bemyndigede organer. Der er ligeledes fastsat mere udførlige krav til medlemsstaternes bemyndigende myndigheder i forhold til deres vurdering af ansøgninger og tilsyn med bemyndigede organer. De ændrede bestemmelser er på baggrund af afgørelsen om fælles rammer for markedsføring af produkter indført i både EMC-direktivet og radioudstyrsdirektivet og vil derfor blive gennemført i medfør af den foreslåede bestemmelse og regler fastsat i medfør heraf. Der foreslås bl.a. nye regler om ansøgninger om bemyndigelse og en særlig procedure for underretning af Europa-Kommissionen og de øvrige EU-medlemsstater om ansøgninger.
Det fremgår af EMC-direktivets artikel 22 og radioudstyrsdirektivets artikel 24, at den bemyndigende myndighed, som vil være Energistyrelsen i Danmark, ikke må udføre opgaver, som udføres af overensstemmelsesvurderingsorganer eller yde rådgivningsservice på kommercielt eller konkurrencemæssigt plan. Det vil sige, at Energistyrelsen til forskel fra, hvad der i dag følger af den gældende lovs § 15, ikke efter lovens ikrafttræden vil fungere som bemyndiget organ, selvom der hverken på EMC-området eller på radioudstyrsområdet måtte blive udpeget et bemyndiget organ i Danmark.
Bestemmelserne om tilsyn med de bemyndigede organer er udbygget i EMC-direktivets kapitel 4 og radioudstyrsdirektivets kapitel IV, ligesom Europa-Kommissionen på eget initiativ kan undersøge et bemyndiget organs kompetence. Dette kan føre til, at Europa-Kommissionen kan træffe afgørelse over for den bemyndigende myndighed, som er Energistyrelsen, om at sikre, at det bemyndigede organ overholder reglerne, eller om nødvendigt at tilbagekalde bemyndigelsen.
I medfør af det foreslåede stk. 1 foreslås det, at Energistyrelsen efter ansøgning udpeger aktører til bemyndigede organer, der kan udføre overensstemmelsesvurderingsopgaver vedrørende apparaters og radioudstyrs overensstemmelse med § 3 eller § 17 og regler fastsat i medfør heraf på baggrund af de overensstemmelsesvurderingsprocedurer, som der fastsættes nærmere regler om i medfør af de foreslåede bestemmelser i § 4, stk. 5, nr. 2, og § 18, stk. 6, nr. 2. Der er tale om en opgave af mere teknisk karakter. Det foreslås derfor, at Energistyrelsen foretager udpegningen i stedet for energi-, forsynings- og klimaministeren, som i dag har kompetencen i medfør af den gældende lovs § 16.
I det foreslåede stk. 2 bemyndiges Energistyrelsen til at fastsætte nærmere regler om ansøgninger efter stk. 1.
Energistyrelsen vil fastsætte regler om ansøgningsproceduren, herunder ansøgeres mulighed for at vedlægge en ansøgning et akkrediteringscertifikat fra et nationalt akkrediteringsorgan udpeget i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93. I Danmark er Den Danske Akkrediteringsfond, DANAK, udpeget som det nationale akkrediteringsorgan, jf. bekendtgørelse om udpegning af det nationale akkrediteringsorgan. Energistyrelsen sender ansøgninger til Europa-Kommissionen og de øvrige EU-medlemsstater, hvor styrelsen vurderer, at ansøgeren opfylder kravene til at fungere som bemyndiget organ. Der er herefter en frist på henholdsvis to uger, hvis ansøgningen er vedlagt et akkrediteringscertifikat udstedt af et nationalt akkrediteringsorgan udpeget i henhold til forordningen, hvorved det attesteres, at ansøgeren opfylder betingelserne for at blive udpeget til bemyndiget organ, eller to måneder for Europa-Kommissionen og de øvrige EU-medlemsstater til at gøre indsigelse mod ansøgningen. Hvis der ikke er modtaget indsigelse mod en ansøgning inden for disse frister, udpeger Energistyrelsen ansøgeren som bemyndiget organ.
Endvidere foreslås Energistyrelsen i medfør af det foreslåede stk. 2 bemyndiget til at fastsætte regler om de krav, som gælder for bemyndigede organer i forhold til deres udøvelse af aktiviteter, styrelsens tilsyn med og adgang til at anmode om oplysninger fra bemyndigede organer, fabrikanters adgang til at klage til Energistyrelsen over beslutninger truffet af bemyndigede organer samt styrelsens adgang til at begrænse, suspendere eller tilbagekalde en bemyndigelse, f.eks. i tilfælde af, at det bemyndigede organ ikke overholder kravene for dets virksomhed.
De krav, som skal opfyldes for at blive udpeget til bemyndiget organ, fremgår af EMC-direktivets artikel 24 og radioudstyrsdirektivets artikel 26. Det drejer sig om krav om, at ansøgeren skal være en juridisk person, være etableret i Danmark, krav til indholdet af en ansøgning, ansøgerens uafhængighed, organisering samt til faglige og tekniske kompetencer samt rådighed over de nødvendige personalemæssige ressourcer og faciliteter, som er nødvendige for at kunne udføre overensstemmelsesvurderingsopgaverne.