LBK nr 958 af 22/06/2022
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 18
Fabrikanten skal sikre, at radioudstyr er konstrueret i overensstemmelse med § 17 og regler fastsat i medfør heraf, og at radioudstyret kan anvendes i mindst én EU-medlemsstat, uden at gældende regler om anvendelse af radiofrekvenser overtrædes, når fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning.
Stk. 2. Fabrikanten skal vurdere radioudstyrs overensstemmelse med § 17 og regler fastsat i medfør heraf og udarbejde teknisk dokumentation, inden fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning.
Stk. 3. Fabrikanten skal, inden fabrikanten bringer radioudstyr i omsætning, udarbejde en EU-overensstemmelseserklæring, hvorved fabrikanten indestår for, at radioudstyret er i overensstemmelse med § 17 og regler fastsat i medfør heraf, på baggrund af vurderingen i stk. 2. Fabrikanten skal opbevare EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske dokumentation, jf. stk. 2, i 10 år, efter at radioudstyret er blevet bragt i omsætning.
Stk. 4. Fabrikanten skal sørge for, at overensstemmelseserklæringen står til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at radioudstyret er blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske dokumentation i samme periode kan stilles til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom.
Stk. 5. Fabrikanten skal sikre, at der med radioudstyret følger en kopi af den fulde EU-overensstemmelseserklæring, jf. stk. 3, eller en forenklet EU-overensstemmelseserklæring med en internetadresse, hvor EU-overensstemmelseserklæringens fulde tekst, jf. stk. 3, kan findes.
Stk. 6. Fabrikanten skal anbringe et CE-mærke på radioudstyr, som er i overensstemmelse med § 17 og regler fastsat i medfør heraf, medmindre det ikke er muligt på grund af radioudstyrets beskaffenhed, og på radioudstyrets emballage, inden fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning.
Stk. 7. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter nærmere regler om
-
formodning for radioudstyrs overensstemmelse med § 17 og regler fastsat i medfør heraf eller dele heraf, jf. stk. 1, hvis radioudstyret er i overensstemmelse med harmoniserede standarder eller dele heraf,
-
procedurerne til vurdering af radioudstyrs overensstemmelse med § 17 og regler fastsat i medfør heraf og indholdet af den tekniske dokumentation, jf. stk. 2,
-
indholdet af EU-overensstemmelseserklæringen og den forenklede EU-overensstemmelseserklæring, jf. stk. 3 og 5, og
-
mærkning af radioudstyr, herunder CE-mærkning, jf. stk. 6.
Stk. 8. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter regler om, at fabrikanten skal registrere typer af radioudstyr i visse kategorier, inden det bringes i omsætning. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter herunder regler om, hvilke oplysninger der skal registreres, og om fabrikantens pligt til at anbringe et registreringsnummer på radioudstyret, når Europa-Kommissionen har truffet afgørelse herom.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 18
RetsinformationDet følger af § 6 i den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, at fabrikanter ved markedsføring af radioudstyr skal sikre, at der for radioudstyret medfølger en erklæring om, at det er i overensstemmelse med de væsentlige krav i lovens § 5, at der medfølger oplysninger om, til hvilken brug radioudstyret er bestemt, herunder hvor det må tages i brug, samt at radioudstyret, dets emballage og medfølgende dokumenter er forsynet med CE-mærke og eventuel anden mærkning. Det følger endvidere af § 3 i den gældende bekendtgørelse om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, at fabrikanter af radioudstyr skal sikre, at der er foretaget en vurdering af radioudstyrets overensstemmelse med de væsentlige krav i den gældende lovs § 5, at vurderingen er dokumenteret i den tekniske dokumentation, at der er udarbejdet en erklæring om radioudstyrets overensstemmelse med de væsentlige krav, at radioudstyret, dets emballage og medfølgende dokumenter er forsynet med CE-mærke og eventuel anden mærkning, samt at der medfølger brugsanvisning og øvrige nødvendige oplysninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 18 fastsætter krav, som fabrikanten af radioudstyr skal overholde, og som relaterer sig til radioudstyrets overensstemmelse med de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf, når fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning. Baggrunden for, at fabrikantens forpligtelser relaterer sig til, at de bringer radioudstyr i omsætning, i modsætning til, at de markedsfører radioudstyr i den gældende lovs § 6, er som nævnt i bemærkningerne til den foreslåede definition af at bringe i omsætning i § 2, stk. 1, nr. 3, at radioudstyrsdirektivet på baggrund af referencebestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse 93/465/EØF anvender en ændret terminologi i forhold til betegnelsen markedsføring. Der sondres således mellem, at fabrikanten og importøren bringer apparater og radioudstyr i omsætning, hvilket vil sige den første tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet i EU, og at distributøren gør apparater og radioudstyr tilgængelige på markedet, hvilket omfatter enhver levering af et apparat eller radioudstyr som led i erhvervsvirksomhed med eller uden vederlag med henblik på distribution, forbrug eller anvendelse i EU.
De foreslåede bestemmelser i § 18, stk. 1-5, gennemfører radioudstyrsdirektivets artikel 10, stk. 1-5, 1. led, og stk. 9, om fabrikantens forpligtelser.
En erhvervsdrivende anses, jf. den foreslåede definition af fabrikant i § 2, stk. 1, nr. 8, som fabrikant af radioudstyr, hvis den pågældende fysiske eller juridiske person konstruerer eller får konstrueret radioudstyr og sælger radioudstyret under eget navn eller varemærke. Det er i den forbindelse uden betydning, om fremstillingen af radioudstyret sker i Danmark, i en anden EU-medlemsstat eller i et land uden for EU. Når en fabrikant bringer radioudstyr i omsætning på EU-markedet, herunder i Danmark, har fabrikanten samme forpligtelser efter dette lovforslag uanset, om fabrikanten er etableret inden for eller uden for EU, eller om radioudstyret er konstrueret og fremstillet inden for eller uden for EU. Fabrikanten er ansvarlig for, at dennes radioudstyr er konstrueret på en sådan måde, at det er i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Importører og distributører af radioudstyr kan under visse betingelser anses som fabrikanter af radioudstyr, jf. den foreslåede bestemmelse i § 26.
Fabrikantens overordnede pligt, når denne bringer radioudstyr i omsætning, fremgår af det foreslåede stk. 1, hvorefter fabrikanten skal sikre, at radioudstyret er konstrueret i overensstemmelse med de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Der følger bl.a. heraf en forpligtelse for fabrikanten til at sikre, at deres produktionsprocesser er indrettet på en sådan måde, at det radioudstyr, som de fremstiller, er i overensstemmelse med de væsentlige krav. Denne forpligtelse gælder også i dag for fabrikanter i medfør af den gældende lovs § 6.
Det vil sige, at hvert enkelt stykke radioudstyr, som fabrikanten bringer i omsætning, skal være i overensstemmelse med de på det pågældende tidspunkt gældende krav. Det vil derfor være relevant for fabrikanter løbende at tage hensyn til ændringer i radioudstyrets design eller konstruktion, ligesom ændringer i harmoniserede standarder kan have betydning, navnlig hvor disse ændringer kan have indflydelse på, om radioudstyret fortsat kan anses for at være i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Ændringerne kan f.eks. gøre det nødvendigt for fabrikanten at gennemføre en ny vurdering af overensstemmelsen med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf og opdatere sin EU-overensstemmelseserklæring eller at inddrage et bemyndiget organ med henblik på at vurdere radioudstyrets overensstemmelse.
Det er endvidere en forudsætning for, at fabrikanter må bringe radioudstyr i omsætning, at det er konstrueret, så det kan anvendes i mindst én EU-medlemsstat. Det vil sige, at en fabrikant må bringe radioudstyr i omsætning i hele EU, hvis radioudstyret lovligt kan anvendes i én medlemsstat. Der kan f.eks. være tale om, at den, der anvender radioudstyret, skal have en tilladelse til at anvende de pågældende radiofrekvenser, eller at radioudstyret kan anvendes uden en sådan tilladelse, hvis de tekniske rammer, der måtte være fastsat for anvendelsen, overholdes.
Inden fabrikanter bringer deres radioudstyr i omsætning, skal de derfor i medfør af det foreslåede stk. 2 gennemføre eller få gennemført en vurdering af radioudstyrets overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf og udarbejde den tekniske dokumentation. Den tekniske dokumentation skal indeholde en beskrivelse, der gør det muligt at vurdere radioudstyrets overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf på baggrund af oplysninger om radioudstyrets konstruktion, de helt eller delvist anvendte harmoniserede standarder eller andre løsninger, der er valgt til at påvise denne overensstemmelse, og resultater af eventuelle konstruktionsberegninger, kontrolundersøgelser samt prøvningsrapporter.
Når vurderingen af overensstemmelsen er gennemført, skal fabrikanter i medfør af det foreslåede stk. 3 udarbejde en EU-overensstemmelseserklæring. En EU-overensstemmelseserklæring er en erklæring, hvorved en fabrikant på baggrund af vurderingen nævnt i den foreslåede bestemmelse i stk. 2 står inde for, at radioudstyret er i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Den tekniske dokumentation for radioudstyret og EU-overensstemmelseserklæringen skal fabrikanter som noget nyt opbevare i 10 år efter, at de har bragt radioudstyret i omsætning. 10 års-perioden regnes fra det tidspunkt, hvor det sidste eksemplar af produktmodellen blev bragt i omsætning, f.eks. det sidste radioudstyr i en produktionsserie.
Fabrikanter kan i medfør af det foreslåede stk. 4 vælge at lade en kopi af den fulde EU-overensstemmelseserklæring eller en forenklet EU-overensstemmelseserklæring følge med radioudstyret. Hvis en forenklet overensstemmelseserklæring vælges, skal den angive den internetadresse, hvor overensstemmelseserklæringens fulde tekst kan findes.
I medfør af det foreslåede stk. 5 skal fabrikanter anbringe et CE-mærke på radioudstyr, der er i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf, medmindre det ikke er muligt på grund af radioudstyrets beskaffenhed, og på radioudstyrets emballage, inden fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning.
CE-mærket angiver, at radioudstyret opfylder kravene for at blive bragt i omsætning. Det betyder, at fabrikanten har sikret sig, at radioudstyret er i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf, eventuelt ved, at det er blevet vurderet af et bemyndiget organ udpeget i henhold til regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 31. CE-mærket skal anbringes synligt og letlæseligt, og så det ikke kan slettes, på radioudstyret eller dets mærkeplade, medmindre dette ikke er muligt på grund af radioudstyrets beskaffenhed. Det kan f.eks. være, hvor radioudstyrets størrelse eller overflade ikke gør det muligt at anbringe et CE-mærke herpå. CE-mærket skal også anbringes på radioudstyrets emballage.
Energistyrelsen foreslås i medfør af stk. 6 bemyndiget til at fastætte nærmere regler for, hvilke procedurer en fabrikant skal gennemføre, og hvilken dokumentation en fabrikant skal udarbejde til brug for vurderingen af radioudstyrets overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. De nævnte regler vil gennemføre og blive fastsat inden for rammerne af radioudstyrsdirektivets kapitel III, som omhandler vurdering af radioudstyrs overensstemmelse med kravene. De foreslåede bestemmelser er en indholdsmæssig videreførelse af § 6, stk. 2, og § 13, stk. 5, i den gældende lov.
Energistyrelsen foreslås i medfør af den foreslåede bestemmelse i nr. 1 bemyndiget til at fastsætte regler om, at radioudstyr, som er i overensstemmelse med harmoniserede standarder eller dele heraf, som dækker de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf, formodes at være i overensstemmelse med de væsentlige krav eller de dele heraf, som er omfattet af de pågældende standarder. Disse regler vil gennemføre radioudstyrsdirektivets artikel 16.
Harmoniserede standarder er en teknisk beskrivelse af, hvilke tekniske krav et produkt skal overholde for at være i overensstemmelse med kravene til produktets konstruktion, vedtaget af et europæisk standardiseringsorgan på mandat fra Europa-Kommissionen med henblik på at gennemføre EU-harmoniseringslovgivning, og hvis referencer er offentliggjort i EU-Tidende. At benytte en eller flere harmoniserede standarder, der dækker det pågældende radioudstyr, og foretage de i den harmoniserede standard beskrevne prøvninger og vurderinger, er således en mindre kompleks måde for en fabrikant at vurdere, om radioudstyret er i overensstemmelse med de væsentlige krav for radioudstyret. Det er ikke obligatorisk for fabrikanter at anvende harmoniserede standarder. Hvis radioudstyret overholder kravene i alle relevante harmoniserede standarder, som dækker alle relevante forhold ved radioudstyret, giver det en umiddelbar formodning for, at radioudstyret er i overensstemmelse med de væsentlige krav eller de dele heraf, som standarderne dækker. Fabrikanten bærer dog stadig ansvaret for, at dette i praksis også viser sig at være tilfældet.
I medfør af den foreslåede bestemmelse i nr. 2 foreslås Energistyrelsen bemyndiget til i medfør af radioudstyrsdirektivets artikel 17 at fastsætte regler om, hvilke procedurer en fabrikant skal gennemføre for at vurdere og påvise, at radioudstyr er i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Procedurerne fremgår af radioudstyrsdirektivets bilag II-IV. Endvidere foreslås Energistyrelsen bemyndiget til at fastsætte regler om, hvad teknisk dokumentation, jf. det foreslåede stk. 2, skal indeholde. Disse regler vil gennemføre radioudstyrsdirektivets artikel 21, stk. 1-3, og bilag V.
Energistyrelsen foreslås bemyndiget til at fastsætte regler om, at fabrikanter af radioudstyr enten kan anvende proceduren intern produktionskontrol, jf. radioudstyrsdirektivets bilag II, med undtagelse af de tilfælde, hvor fabrikanten til vurdering af, om radioudstyret er i overensstemmelse med de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, nr. 3, og regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 2, kun delvist eller ikke har anvendt harmoniserede standarder, proceduren EU-typeafprøvning og typeoverensstemmelse på grundlag af intern produktionskontrol, jf. radioudstyrsdirektivets bilag III, eller overensstemmelse på grundlag af fuld kvalitetssikring, jf. radioudstyrsdirektivets bilag IV.
Ved vurderingen af overensstemmelsen med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf skal fabrikanten tage hensyn til alle tilsigtede driftsforhold og for så vidt angår det væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, nr. 1, skal fabrikanten også tage hensyn til forhold, der med rimelighed kan forudses. Hvis radioudstyret kan konfigureres på forskellige måder, skal vurderingen af overensstemmelsen bekræfte, at radioudstyret er i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf i alle mulige konfigurationer.
Ved proceduren intern produktionskontrol sikrer og erklærer fabrikanten selv, at radioudstyret er i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf efter at have vurderet og fundet, at radioudstyret er i overensstemmelse med kravene. Fabrikanten skal udarbejde teknisk dokumentation for radioudstyret, hvor der gennemføres en vurdering af, om radioudstyret på baggrund af dets tekniske karakteristika er i overensstemmelse med kravene. Den tekniske dokumentation skal i relevant omfang indeholde en generel beskrivelse af radioudstyret og konstruktions- og produktionstegninger med nødvendige beskrivelser og forklaringer samt en liste over de harmoniserede standarder, som helt eller delvist er blevet anvendt til at påvise radioudstyrets overensstemmelse med kravene. Derudover skal den i relevant omfang indeholde en kopi af EU-overensstemmelseserklæringen, resultater af konstruktionsberegninger og kontrolundersøgelser og prøvningsrapporter samt en redegørelse for fabrikantens overholdelse af den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, hvorefter radioudstyret skal kunne anvendes i mindst én EU-medlemsstat, uden at gældende regler om anvendelse af radiofrekvenser overtrædes, når fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning. Endelig skal den tekniske dokumentation i relevant omfang indeholde en redegørelse for, hvorvidt oplysninger om eventuelle begrænsninger eller krav om tilladelse for at anvende radioudstyret fremgår af emballagen til identifikation af de EU-medlemsstater eller de geografiske områder i EU-medlemsstater, hvor sådanne begrænsninger eller krav findes, jf. den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 5.
Energistyrelsen foreslås endvidere bemyndiget til at fastsætte regler om, at fabrikanten ved proceduren EU-typeafprøvning og typeoverensstemmelse på grundlag af intern produktionskontrol udarbejder teknisk dokumentation for radioudstyret, hvor der gennemføres en vurdering af, om radioudstyret på baggrund af dets tekniske karakteristika er i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Den tekniske dokumentation skal i relevant omfang indeholde en fyldestgørende analyse og vurdering af muligheden for, at radioudstyret kan udgøre en risiko, jf. definitionen heraf i den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18, litra b, en beskrivelse af de gældende væsentlige krav til radioudstyret, en generel beskrivelse af radioudstyret, herunder dets konstruktion, fremstilling og brug, konstruktions- og produktionstegninger med nødvendige beskrivelser og forklaringer. Endvidere skal den i relevant omfang indeholde en liste over de harmoniserede standarder, som helt eller delvist er blevet anvendt til at påvise radioudstyrets overensstemmelse med kravene, en kopi af EU-overensstemmelseserklæringen og af EU-typeafprøvningsattesten med bilag som leveret af det bemyndigede organ, jf. nedenfor, resultater af konstruktionsberegninger og kontrolundersøgelser og prøvningsrapporter samt en redegørelse for fabrikantens overholdelse af den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, hvorefter radioudstyret skal kunne anvendes i mindst én EU-medlemsstat uden, at gældende regler om anvendelse af radiofrekvenser overtrædes, når fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning. Endelig skal den tekniske dokumentation i relevant omfang indeholde en redegørelse for, hvorvidt oplysninger om eventuelle begrænsninger eller krav om tilladelse for at anvende radioudstyret fremgår af emballagen til identifikation af de EU-medlemsstater eller de geografiske områder i EU-medlemsstater, hvor sådanne begrænsninger eller krav findes, jf. den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 5. Derudover anmoder fabrikanten et bemyndiget organ, jf. den foreslåede bestemmelse i § 31, om at undersøge den tekniske konstruktion og sikre og erklære, at konstruktionen er i overensstemmelse med kravene ved at udstede en EU-typeafprøvningsattest. Herefter sikrer fabrikanten i forbindelse med produktionen selv, at radioudstyret er i overensstemmelse med typen beskrevet i EU-typeafprøvningsattesten og kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf.
Ved proceduren overensstemmelse på grundlag af fuld kvalitetssikring, som Energistyrelsen foreslås bemyndiget til at fastsætte regler om, anvender fabrikanten et fuldt kvalitetssikringssystem for at sikre overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf. Fabrikanten udarbejder en teknisk dokumentation, som i relevant omfang skal indeholde en generel beskrivelse af radioudstyret, konstruktions- og produktionstegninger med nødvendige beskrivelser og forklaringer samt en liste over de harmoniserede standarder, som helt eller delvist er blevet anvendt til at påvise radioudstyrets overensstemmelse med kravene. Endvidere skal den i relevant omfang indeholde en kopi af EU-overensstemmelseserklæringen, resultater af konstruktionsberegninger og kontrolundersøgelser og prøvningsrapporter samt en redegørelse for fabrikantens overholdelse af den foreslåede bestemmelse i § 18, stk. 1, hvorefter radioudstyret skal kunne anvendes i mindst én EU-medlemsstat uden, at gældende regler om anvendelse af radiofrekvenser overtrædes, når fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning. Endelig skal den tekniske dokumentation i relevant omfang indeholde en redegørelse for, hvorvidt oplysninger om eventuelle begrænsninger eller krav om tilladelse for at anvende radioudstyret fremgår af emballagen til identifikation af de EU-medlemsstater eller de geografiske områder i EU-medlemsstater, hvor sådanne begrænsninger eller krav findes, jf. den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 5. Fabrikanten skal indgive en ansøgning til et bemyndiget organ, jf. den foreslåede bestemmelse i § 31, der skal vurdere, om kvalitetsstyringssystemet, som fabrikanten har anvendt, sikrer, at radioudstyret er i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler udstedt i medfør heraf. Det bemyndigede organ fører efter godkendelse af fabrikantens kvalitetsstyringssystem kontrol med, om fabrikanten opfylder sine forpligtelser i henhold til det godkendte kvalitetsstyringssystem.
Energistyrelsen foreslås i medfør af den foreslåede bestemmelse i nr. 3 bemyndiget til at fastsætte regler om indholdet af den EU-overensstemmelseserklæring og en forenklet overensstemmelseserklæring, som fabrikanten skal udarbejde og lade medfølge radioudstyret, når fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning, og hvorved fabrikanten indestår for, at radioudstyret er i overensstemmelse med de væsentlige krav i § 17 og regler fastsat i medfør heraf, jf. det foreslåede stk. 4. Energistyrelsen vil fastsætte regler om indholdet af erklæringen, der følger den model for affattelse af EU-overensstemmelseserklæringen, som fremgår af radioudstyrsdirektivets bilag VI. Det fremgår heraf, at erklæringen skal indeholde oplysning om, hvilken EU-harmoniseringslovgivning, som radioudstyret erklæres i overensstemmelse med, en beskrivelse af det pågældende radioudstyr identificeret ved et produkt-, type-, parti- eller serienummer samt eventuel billeddokumentation, navn og adresse på fabrikanten eller dennes bemyndigede repræsentant, henvisninger til anvendte harmoniserede standarder eller andre tekniske specifikationer ved vurderingen af overensstemmelse, et bemyndiget organ, hvis det har været inddraget i forbindelse med vurderingen samt angivelse af navn, stilling og underskrift af en person, som kan handle på vegne af fabrikanten, og det pågældende tidspunkt og sted for udstedelsen af erklæringen. Endvidere vil der blive fastsat regler om udformningen af en forenklet EU-overensstemmelseserklæring, som fabrikanten i stedet kan vælge at lade medfølge radioudstyret. En forenklet erklæring skal indeholde oplysning om, at fabrikanten erklærer overensstemmelse med radioudstyrsdirektivet for den pågældende type af radioudstyr, og at den fulde EU-overensstemmelseserklæring kan findes på en internetadresse, som angives.
Endelig foreslås Energistyrelsen i medfør af den foreslåede bestemmelse i nr. 4 bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om mærkningen af radioudstyret. Det fremgår af det foreslåede stk. 5, at fabrikanten skal anbringe et CE-mærke på radioudstyr, som i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf, inden fabrikanten bringer radioudstyret i omsætning. Reglerne vil blive fastsat i overensstemmelse med artikel 30 om generelle principper for CE-mærkning i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, jf. radioudstyrsdirektivets artikel 19 og artikel 20. Det følger af disse bestemmelser, at fabrikanten ved at påsætte CE-mærke tager det fulde ansvar for, at radioudstyret er i overensstemmelse med de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 17 og regler fastsat i medfør heraf, at der ikke må anbringes andre mærker, tegn eller angivelser, som kan virke vildledende i forhold til CE-mærkets form eller betydning, at CE-mærket kan være lavere end 5 mm, forudsat det er synligt og læseligt, og at CE-mærket skal anbringes synligt, letlæseligt og således, at det ikke kan slettes, på radioudstyret eller mærkepladen. Hvis dette ikke er muligt på grund af radioudstyrets beskaffenhed, skal mærket anbringes på emballagen og de ledsagende dokumenter. Endvidere skal det bemyndigede organ eller fabrikanten eller den bemyndigede repræsentant efter det bemyndigede organs anvisninger anbringe identifikationsnummeret på det bemyndigede organ efter CE-mærket, hvis overensstemmelsesvurderingsproceduren i radioudstyrsdirektivets bilag IV er blevet anvendt til at påvise radioudstyrets overensstemmelse med de væsentlige krav.
I medfør af det foreslåede stk. 7 bemyndiges Energistyrelsen til at fastsætte regler for fabrikanters pligt til at registrere radioudstyr i visse kategorier. Energistyrelsen vil fastsætte disse regler, når Europa-Kommissionen gennem afgørelser har fastlagt de nærmere rammer for driften af et centralt register, som Europa-Kommissionen stiller til rådighed, og for fabrikanters registrering heri. Reglerne vil gennemføre radioudstyrsdirektivets artikel 5.
Det fremgår af radioudstyrsdirektivets artikel 5, at fabrikanter fra den 12. juni 2018 skal registrere radioudstyr, inden de bringer det i omsætning, hvis det er omfattet af en kategori af radioudstyr, som Europa-Kommissionen har udpeget, hvor radioudstyret har vist sig at have en lav grad af overensstemmelse med de væsentlige krav. Europa-Kommissionen træffer på baggrund af oplysninger fra EU-medlemsstaterne om deres markedsovervågningsaktiviteter og de erhvervsdrivendes overholdelse af reglerne samt en vurdering af risikoen for manglende overholdelse af de væsentlige krav afgørelse om, hvilke kategorier af radioudstyr der skal udpeges. Europa-Kommissionen træffer også afgørelse om, hvilke elementer af den tekniske dokumentation, fabrikanter skal stille til rådighed i forbindelse med registreringen af radioudstyr.
Formålet med bestemmelsen er ifølge betragtning 20 til radioudstyrsdirektivet at forbedre effektiviteten af EU-medlemsstaternes markedsovervågning, idet de på baggrund af oplysningerne i registeret kan føre et mere målrettet tilsyn med radioudstyr, som der er en større grad af sandsynlighed for ikke er i overensstemmelse med de væsentlige krav. Dette skal bidrage til et samlet højere niveau for overholdelsen af reglerne. Det fremgår videre, at da registreringspligten udgør en byrde for erhvervsdrivende, skal pligten til at registrere radioudstyr kun indføres for kategorier af udstyr, hvor der ikke er konstateret et højt niveau for overholdelse af reglerne.