LBK nr 958 af 22/06/2022
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 10
Distributøren må ikke gøre apparater tilgængelige på markedet, før de er blevet bragt i overensstemmelse med § 3, hvis distributøren finder eller har grund til at tro, at de ikke er i overensstemmelse med § 3.
Stk. 2. Distributøren må kun gøre apparater tilgængelige på markedet, når distributøren har kontrolleret, at fabrikanten af apparaterne har overholdt § 4, stk. 5, regler fastsat i medfør af § 4, stk. 6, nr. 4, og § 5, og at importøren af apparaterne har overholdt § 8, stk. 3.
Stk. 3. Distributøren skal sikre, at distributørens opbevaring og transport af apparater ikke bringer apparaternes overensstemmelse med § 3 i fare.
Stk. 4. Udgør et apparat en risiko, skal distributøren underrette fabrikanten eller importøren samt Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur herom.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold § 10
RetsinformationI den gældende lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold anvendes begrebet den ansvarlige for markedsføringen om andre erhvervsdrivende i forsyningskæden end fabrikanten, som stiller bl.a. apparater til rådighed mod betaling eller gratis med henblik på distribution eller forbrug, jf. definitionen af markedsføring i den gældende lovs § 2 e. Baggrunden for, at betegnelsen den ansvarlige for markedsføringen i dette lovforslag ændres til distributør, er, at referencebestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse 93/465/EØF anvender en ændret systematik, der skelner mellem fabrikanter, importører og distributører. Dermed bliver forpligtelserne for disse erhvervsdrivende mere klare, og det muliggør en yderligere graduering i deres ansvar i forhold til produkterne.
Det følger af § 6 i den gældende lov, at den ansvarlige for markedsføringen ved markedsføring af et apparat skal sikre, at der for apparatet foreligger en erklæring om, at det er i overensstemmelse med de væsentlige krav i lovens § 5, at der medfølger oplysninger om, til hvilken brug apparatet er bestemt, herunder hvor det må tages i brug, samt at apparatet er forsynet med CE-mærke og eventuel anden mærkning. Det følger endvidere af § 3 i den gældende bekendtgørelse om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, at den ansvarlige for markedsføringen skal sikre, at der er foretaget en vurdering af apparatets overensstemmelse med de væsentlige krav i den gældende lovs § 5, at vurderingen er dokumenteret i den tekniske dokumentation, at der er udarbejdet en erklæring om apparatets overensstemmelse med de væsentlige krav, og at apparatet eller dets emballage er forsynet med CE-mærke og eventuel anden mærkning.
En distributør er enhver fysisk eller juridisk person i forsyningskæden ud over fabrikanten og importøren, som gør et apparat tilgængeligt på markedet, jf. definitionen i den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 5.
En distributør gør apparater, som er bragt i omsætning af en fabrikant eller en importør, eller som er gjort tilgængelige på markedet af en anden distributør, tilgængelige på markedet for en anden distributør eller en bruger. En erhvervsdrivende er f.eks. en distributør, hvis den pågældende i Danmark eller et andet EU-land køber apparater, som den pågældende sælger videre til en anden distributør eller direkte til brugerne. Hvis den erhvervsdrivende derimod køber apparater uden for EU, anses den erhvervsdrivende som importør uanset, om den erhvervsdrivende f.eks. sælger apparaterne direkte til brugere i Danmark.
Den foreslåede bestemmelse vedrører distributørens forpligtelser i tiden inden, at denne gør et apparat tilgængeligt på markedet og gennemfører EMC-direktivets artikel 10, stk. 1-3.
Distributører må derfor i medfør af det foreslåede stk. 1 ikke gøre et apparat tilgængeligt på markedet, før det er blevet bragt i overensstemmelse med de væsentlige krav i § 3, hvis distributøren finder eller har grund til at tro, at apparatet ikke er i overensstemmelse med § 3. Det fremgår af EMC-direktivets artikel 10, stk. 1, at distributører skal handle med fornøden omhu over for kravene i direktivet. Distributører skal være i stand til at vurdere, om en række formelle krav er overholdt og dermed vurdere, om der er indikationer på, at et apparat ikke er i overensstemmelse med reglerne.
Distributøren må kun gøre et apparat tilgængeligt på markedet, når distributøren har kontrolleret, at en række formelle krav er opfyldt. Det drejer sig efter det foreslåede stk. 2 om, at distributøren skal kontrollere, at fabrikanten har opfyldt sin pligt til at sætte et CE-mærke på apparatet eller emballagen og de medfølgende dokumenter efter forskrifterne herfor.
Endvidere skal distributøren kontrollere, at fabrikanten har opfyldt kravene i den foreslåede bestemmelse i § 5.
Distributøren skal således kontrollere, at fabrikantens navn og registrerede firmanavn eller registrerede varemærke samt postadresse, jf. den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 1, fremgår af apparatet, at fabrikanten har anbragt et type-, parti- eller serienummer på apparatet eller en anden form for angivelse, som kan identificere apparatet, jf. den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, og at der følger en klar og forståelig brugsanvisning på et sprog, der er letforståeligt, med apparatet, jf. den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 3.
En brugsanvisning skal indeholde de oplysninger, der skal til for, at en almindelig bruger kan betjene og vedligeholde apparatet, så apparatet kan anvendes efter hensigten. Udgangspunktet er således, at brugere på baggrund af brugsanvisningen skal kunne anvende apparatet uden at have behov for yderligere oplysninger. Ved apparater, som ikke er komplekse, kan en brugsanvisning i form af en tegning være tilstrækkelig. Men ellers skal en brugsanvisning være affattet på et letforståeligt sprog. Det vil som udgangspunkt være dansk, men kan f.eks. også en sammenskrivning af dansk og norsk, så længe det er letforståeligt for en dansk bruger.
Herudover skal distributøren kontrollere, at der følger klare og forståelige oplysninger på et sprog, der er letforståeligt, om eventuelle særlige forholdsregler, der skal træffes i forbindelse med at samle, anvende, opbevare og vedligeholde apparatet. Oplysningerne skal sikre, at apparatet er i overensstemmelse med de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 3, når brugeren anvender det, jf. den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 4.
Endelig skal distributøren kontrollere, at importøren har anbragt navn og registrerede firmanavn eller registrerede varemærke samt postadresse, hvor importøren kan kontaktes, på apparatet eller emballagen eller et medfølgende dokument, jf. den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 3. Kontaktoplysningerne skal være på et sprog, der er letforståeligt for brugerne og Energistyrelsen. Det vil bl.a. sige, at kontaktoplysningerne på apparater, der gøres tilgængelige i Danmark, skal angives på et sprog, der benytter latinske bogstaver.
I medfør af det foreslåede stk. 3 skal distributører sikre, at deres opbevaring og transport af et apparat, som de har ansvaret for, ikke bringer apparatets overensstemmelse med de væsentlige krav i den foreslåede bestemmelse i § 3 i fare. Dette krav er med til at sikre, at et apparat overholder de væsentlige krav, når det tages i anvendelse. Der kan f.eks. være tale om at sikre, at apparaterne ikke udsættes for fugt, eller at de transporteres under de foreskrevne temperaturforhold.
Den foreslåede bestemmelse er ny for distributører. Men idet distributører ikke i medfør af den gældende lov må gøre apparater, som ikke er i overensstemmelse med de væsentlige krav, tilgængelige på markedet, er det allerede i dag en forudsætning, at distributørerne sikrer, at apparaterne forbliver i overensstemmelse med de væsentlige krav, mens de er i deres varetægt eller under transport på deres ansvar.
Hvis et apparat udgør en risiko, skal distributøren ifølge det foreslåede stk. 4 underrette fabrikanten eller importøren samt Energistyrelsen om det. Et apparat udgør ifølge definitionen i den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18, litra a, en risiko, hvis det frembringer så kraftige elektromagnetiske forstyrrelser, at andre apparater, faste anlæg eller radioudstyr ikke kan fungere efter hensigten, eller hvis apparatets funktion forringes i uacceptabel grad på grund af elektromagnetiske forstyrrelser, der er forventelige i forbindelse med apparatets tilsigtede anvendelse.