Odense Letbane P/S skal stå for projektering, anlæg og drift af Odense Letbane.
Stk. 2. Linjeføringen for Odense Letbane med stationer samt kontrol- og vedligeholdelsescenter og parkeringsanlæg fremgår af bilag 1 til loven.
Stk. 3. Såfremt anlægget fordyres ud over de afsatte korrektionsreserver, kan linjeføringen for Odense Letbane forkortes og antallet af stationer justeres efter aftale mellem Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren.
Odense Kommune indskyder 1.118 mio. kr. inkl. 30 pct. korrektionsreserve i Odense Letbane P/S til anlæg af letbanen. Derudover indskyder Odense Kommune 656 mio. kr. inkl. 10 pct. korrektionsreserve i Odense Letbane P/S til driftsrelaterede anlægsudgifter. Beløbene er angivet i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Stk. 2. Odense Kommune afholder desuden Odense Letbane P/S’ udgifter til drift af letbanen.
Region Syddanmark yder et engangstilskud til anlæg af Odense Letbane på 100 mio. kr. til Odense Letbane P/S. Beløbet er i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven. Beløbet er uden korrektionsreserve.
Stk. 2. Transportministeren yder et tilskud på 1.108 mio. kr. inkl. 30 pct. korrektionsreserve til anlæg af Odense Letbane til Odense Letbane P/S. Beløbet er i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Stk. 3. Tilskuddene efter stk. 1 og 2 gives, under forudsætning af at letbanen anlægges, og at der ikke sker væsentlige ændringer i projektet.
§ 38 i jernbaneloven finder anvendelse i forbindelse med projektering af Odense Letbane, jf. § 2, således at transportministeren delegerer sin beføjelse efter § 38 i jernbaneloven til Odense Letbane P/S.
Transportministeren bemyndiges til på vegne af Odense Letbane P/S ved ekspropriation at erhverve de arealer og ejendomme m.v., der er nødvendige for gennemførelsen af anlægget nævnt i § 2.
Stk. 2. Transportministeren bemyndiges til på vegne af Odense Letbane P/S ved ekspropriation at pålægge ejendomme langs letbaneanlægget, jf. § 2, en servitut om eldrift eller andre servitutter med deraf følgende rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for gennemførelse af anlægget nævnt i § 2.
Stk. 3. Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 4. Ved erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje anvendelse.
Stk. 5. Odense Letbane P/S afholder alle omkostninger til ekspropriationer.
§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje og § 70, stk. 1, i lov om private fællesveje om gæsteprincippet finder anvendelse på ledningsarbejder i forbindelse af anlæg af Odense Letbane, jf. § 2.
Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren har mulighed for at foretage tilkøb. Ved tilkøb forstås udgifter til anlægget, som ikke er nødvendige for anlæg af Odense Letbane, jf. § 2, og som parterne har mulighed for at vælge senest i forbindelse med fastlæggelse af udbudsbetingelserne for anlægget af letbanen, uden at dette i øvrigt medfører væsentlige tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for anlægget.
Stk. 2. Tilkøb betales af den eller dem, der ønsker at foretage tilkøb, og skal godkendes af de øvrige parter.
Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren skal godkende udbudsmaterialet, tildeling af hovedkontrakt og større ændringer i projektet.
Stk. 2. Opgives anlægget af Odense Letbane, vil Odense Letbane P/S skulle opløses, og eventuel overskudslikviditet i selskabet vil blive fordelt forholdsmæssigt mellem Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren. Parternes henholdsvis indskud og tilskud til Odense Letbane P/S, jf. § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1 og 2, lægges til grund for den forholdsmæssige fordeling efter 1. pkt.
Uforudsete udgifter som følge af krav om supplerende VVM-redegørelse og miljørapport samt afledte udgifter heraf, som ikke skyldes tilkøb, betales af Odense Kommune.
Transportministeren kan bemyndige Odense Letbane P/S til at udøve ministerens beføjelser efter denne lov.
Stk. 2. Transportministeren kan bemyndige Odense Letbane P/S til som anlægsmyndighed at udøve ministerens beføjelser efter §§ 33-37 i jernbaneloven.
Stk. 3. Transportministeren kan, i det omfang Odense Letbane P/S i medfør af stk. 1 og 2 tildeles beføjelser til at træffe afgørelser, fastsætte regler om adgangen til at klage, herunder klagefrister.
Det foreslås i stk. 1, at Odense Kommune skal oprette et letbaneselskab som et partnerselskab med navnet, Odense Letbane P/S. Et partnerselskab er et kommanditselskab, og det er kendetegnet ved, at der er 2 forskellige typer af selskabsdeltagere, kommanditisten, som hæfter begrænset for virksomhedens forpligtelser, og komplementaren, som hæfter ubegrænset for virksomhedens forpligtelser. Odense Kommune bliver kommanditist, og hæfter herigennem alene med sit indskud for selskabets gæld, jf. dog stk. 3.
Det foreslås tillige, at Odense Letbane P/S kan oprette datterselskaber. Datterselskaber af Odense Letbane P/S vil alene kunne varetage de samme opgaver som moderselskabet, dvs. projektering, anlæg og drift af Odense Letbane, jf. lovforslagets § 2, stk. 1.
Den kommunale styrelseslov finder ikke anvendelse for private selskabsformer. Selskabet er derimod omfattet af selskabsloven, jf. § 358 i selskabsloven. Partnerselskabsformen medfører endvidere, at det kommunale regnskabssystem ligeledes ikke finder anvendelse, men at selskabet i stedet bliver underlagt årsregnskabslovens regler, jf. den foreslåede § 10.
Det foreslås med stk. 2, at Odense Kommune skal oprette et selskab ved navn Odense Letbane Komplementar ApS. Oprettelsen af Odense Letbane Komplementar som et anpartsselskab er et resultat af den af Odense Kommune ønskede selskabsorganisering. Odense Letbane Komplementar ApS hæfter direkte og ubegrænset for Odense Letbane P/S gæld. Da Odense Letbane Komplementar er et anpartsselskab er hæftelsen i realiteten begrænset, derfor er der, som det ses af stk. 3, indsat fuld hæftelsesansvar for Odense Kommune.
Det foreslås i stk. 3, at Odense Kommune hæfter for gæld og alle øvrige forpligtelser i Odense Letbane P/S.
Som kommanditist hæfter Odense Kommune kun begrænset for Odense Letbane P/S’ forpligtelser, og da komplementaren er et anpartsselskab, som Odense Kommune kun hæfter begrænset for, har det været nødvendigt at indsætte bestemmelsen, da det er tilsigtet, at Odense Kommune skal have det endelige økonomiske ansvar for anlæg og drift af Odense Letbane. Den foreslåede bestemmelse medfører således en fravigelse af de normale hæftelsesregler i et partnerselskab.
Se i øvrigt afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at Odense Letbane P/S skal stå for projektering, herunder forberedende arbejder, anlæg og drift af en letbane i Odense. Odense Letbane P/S’ opgaver er således udtømmende angivet i denne bestemmelse og er således identisk med formålet for selskabet.
Odense Letbane P/S skal således stå for detailprojekteringen af Odense Letbane. Ved detailprojekteringen udarbejdes et optimeringskatalog, som reducerer risici for, at projektet overskrider de økonomiske rammer. Odense Letbane P/S skal endvidere stå for de forberedende arbejder, f.eks. flytning af ledninger, arkæologiske forundersøgelser, ekspropriationer m.v.
Odense Letbane P/S skal forberede udbudsmaterialet og skal indgå kontrakt om anlæg af letbanen.
Odense Letbane P/S skal desuden stå for drift af letbanen ved at udbyde driftsopgaven.
Af stk. 2 fremgår det, at der som bilag til loven fremgår et kort over linjeføringen for Odense Letbane. Kortbilaget viser linjeføringen og placering af stationer samt kontrol- og vedligeholdelsescenter og parkeringsanlægget syd for Campusområdet, det såkaldte parker og rejs anlæg.
Den samlede strækning for Odense Letbane bliver på 14,4 km, og letbanen vil bl.a. betjene Odense Banegårdscenter, Rosengårdscenteret, Syddansk Universitet, Nyt Odense Universitetshospital og Hjallese Station. Letbanen vil dermed forbinde bolig- og erhvervsområder, uddannelse, forskning og kultur. Der vil blive etableret 26 stationer og forberedt for yderligere en station ved Albani Bryggeriet
Det foreslås i stk. 3, at såfremt anlægget fordyres udover de afsatte korrektionsreserver, kan linjeføringen for Odense Letbane forkortes og antallet af stationer justeres efter aftale mellem Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren.
Det samlede anlægsoverslag for Odense Letbane er 2.326 mio. kr. inklusiv korrektionsreserver og det er kun såfremt, at anlægget bliver dyrere end dette beløb, at linjeføringen vil kunne forkortes eller at antallet af stationer kan justeres.
Såfremt anlægget af Odense Letbane fordyres ud over de afsatte korrektionsreserver, er parterne bag principaftalen, Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren, enige om at drøfte håndtering af merudgifterne herunder om nødvendigt at tilpasse projektets omfang f.eks. ved at udskyde dele af den planlagte strækning for Odense Letbane til en eventuel senere etape 2, f.eks. mellem Odense Banegårds Center og Tarup Centret. En anden mulig tilpasning af projektet pga. fordyrelser er at reducere antallet af stationer fra de planlagte 26 stationer eller ved at undlade at forberede til stationen ved Albani Bryggeriet.
Det foreslås i stk. 1, at Odense Kommune skal indskyde 1.118 mio. kr. (inkl. 30 pct. korrektionsreserve) i Odense Letbane P/S til anlæg af letbanen. Det foreslås endvidere, at Odense Kommune skal indskyde 656 mio. kr. (inkl. 10 pct. korrektionsreserve) i Odense Letbane P/S til driftsrelaterede anlægsudgifter.
Beløbene fremgår af den indgåede principaftale mellem staten v/transportministeren, Odense Kommune og Region Syddanmark, jf. bilag 1 til lovforslaget. Beløbene er angivet i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Det foreslås i stk. 2, at Odense Kommune afholder Odense Letbane P/S’ udgifter til drift af letbanen. Odense Letbane P/S er et kommunalt selskab, ejet 100 pct. af Odense Kommune. Både staten v/transportministeren og Region Syddanmark yder alene et tilskud til anlæg af letbanen, de to parter har således ikke noget med driften at gøre.
Det foreslås i stk. 1, at Region Syddanmark skal yde et engangstilskud på 100 mio. kr. til anlæg af letbanen i Odense. Beløbet er i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven. Beløbet er uden korrektionsreserver. Beløbet skal betales til Odense Letbane P/S.
Beløbet fremgår af den indgåede principaftale mellem staten ved transportministeren, Odense Kommune og Region Syddanmark, jf. bilag 1 til lovforslaget, hvoraf det også fremgår, at der er tale om et engangstilskud.
Det fremgår af stk. 2, at transportministeren yder et tilskud på 1.108 mio. kr. inklusive 30 pct. korrektionsreserver til anlæg af Odense Letbane. Beløbet er i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på finansloven. Beløbet skal betales til Odense Letbane P/S.
Staten vil som tilsynsførende have en tilsynsforpligtelse som tilskudsgiver og vil derfor udøve tilsyn i henhold til statens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning 2011. Staten er som tilskudsgiver forpligtiget til at indgå aftale med tilskudsmodtager om tilsyn med dispositioner og revision af de midler, der modtages fra staten. På den baggrund vil der blive indgået en administrationsaftale mellem Transportministeriet og Odense Letbane P/S, som beskriver de krav, Transportministeriet stiller til Odense Letbane P/S i forbindelse med udmøntningen af statens tilskud. Som bilag til administrationsaftalen vil der også blive udarbejdet en revisionsinstruks.
Transportministerens tilskud vil blive betalt til Odense Letbane P/S i takt med, at udgifterne afholdes.
Det foreslås i stk. 3, at tilskuddene efter stk. 1 og 2 gives under forudsætning af, at letbanen anlægges, og at der ikke sker væsentlige ændringer i projektet. Såfremt anlægget af letbanen fordyres udover de afsatte korrektionsreserver vil Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren skulle drøfte en tilpasning af projektet, jf. lovforslagets § 2, stk. 3, hvorefter der kan besluttes en forkortning af letbanens forløb eller ske en reduktion af antallet af stationer med henblik på at reducere omkostningerne.
Såfremt anlægget af Odense Letbane helt opgives, vil Odense Letbane P/S skulle opløses, og eventuel overskudslikviditet i selskabet vil blive fordelt forholdsmæssigt mellem transportministeren, Region Syddanmark og Odense Kommune i forhold til parternes indskud henholdsvis tilskud til Odense Letbane P/S, jf. lovforslagets § 12, stk. 2.
Det foreslås, at § 21 e i lov om jernbane om adgang til at foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger, arkæologiske forundersøgelser m.v. finder anvendelse i forbindelse med projektering af Odense Letbane, således at Odense Letbane P/S får de samme beføjelser som en infrastrukturforvalter.
Odense Letbane P/S får med bestemmelsen mulighed for at foretage arkæologiske forundersøgelser, jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser af udendørs arealer i forbindelse med projekteringen af Odense Letbane uden retskendelse, hvilket er en fravigelse af kravet om forudgående retskendelse efter grundlovens § 72 om boligens ukrænkelighed. Odense Letbane P/S skal give ejeren af de arealer, der skal undersøges m.v., skriftlig underretning senest 14 dage inden gennemførelsen af undersøgelserne, dog 28 dage forinden, hvis der er tale om arkæologiske forundersøgelser. Odense Letbane P/S skal i givet fald yde ejeren af de arealer, hvor der er foretaget undersøgelser m.v., erstatning for den skade, som ejeren måtte blive påført i anledning af undersøgelserne, jf. § 21 e, stk. 5, i lov om jernbane.
Lov om jernbane finder anvendelse på letbanen på Odense Letbane i henhold til § 2, stk. 2, i lov om jernbane. Det er imidlertid fundet nødvendigt at præcisere, at Odense Letbane P/S kan anvende beføjelserne i § 21 e, idet Odense Letbane P/S i modsat fald ikke ville kunne anvende disse beføjelser, da selskabet ikke kan betegnes som infrastrukturforvalter.
Efter den foreslåede hjemmel i stk. 1, gives transportministeren hjemmel til at ekspropriere de for anlægget nødvendige arealer og ejendomme m.v. De nødvendige arealer og ejendomme m.v. kan være arealer og ejendomme, der permanent skal bruges til letbanens anlæg, og som derfor skal eksproprieres til fordel for letbanen. Der kan enten være tale om en totalekspropriation eller en delvis ekspropriation, afhængig af, hvor stor en del af den pågældende ejendom, der er brug for til anlægget af letbanen.
Bemyndigelsen giver ligeledes ministeren hjemmel til midlertidigt at ekspropriere arealer til brug for adgangsvej, arbejdsplads, materialedepot m.v. Når anlægsarbejderne er færdige, er udgangspunktet, at de midlertidigt eksproprierede arealer så vidt muligt reetableres og leveres tilbage til den oprindelige ejer.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at transportministeren i særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren, selvom der ikke er nedlagt byggelinjer, på vegne af Odense Letbane P/S kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af anlægget af Odense Letbane, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.
Ved særligt indgribende sigtes til en situation, hvor transportministeren vurderer, at der er en betydelig risiko for, at den pågældende ejendom senere vil blive totaleksproprieret. Det vil ikke være et krav, at det forventes, at ejendommen vil skulle totaleksproprieres. Det vil derfor kunne komme på tale, hvis de øvrige betingelser er opfyldt, at staten overtager et areal, selv om ejendommen kun delvist forventes eksproprieret, eller hvis ejeren påføres væsentlige ulemper i forbindelse med letbaneanlæggets gennemførelse. Det indebærer, at den forventede delvise ekspropriation eller de ulemper, som projektet indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres særligt indgribende af letbaneprojektet, er opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være tale om et særligt tilfælde være opfyldt, førend transportministeren kan ekspropriere de pågældende ejendomme på et tidspunkt før de ordinære ekspropriationer. Som eksempler på »særlige tilfælde« kan nævnes, at en fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske konsekvenser, f.eks. hvis en erhvervsvirksomhed lider et betydeligt indtægtstab, hvis der ikke sker ekspropriation før de ordinære ekspropriationer.
Et andet særligt tilfælde kan være, hvis ejeren har særlige personlige årsager til at ønske ejendommen overtaget før tidspunktet for den ordinære ekspropriation. Særlige personlige årsager kan f.eks. være sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale årsager. Forventede ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Det er i øvrigt en betingelse, at anlægget af Odense Letbane hindrer afhændelse af den pågældende ejendom på normale vilkår, hvilket ejeren kan dokumentere f.eks. ved erklæring fra en ejendomsmægler.
En fremrykket ekspropriation vil kun komme på tale, hvis ejeren af den pågældende ejendom eller erhvervsvirksomhed anmoder herom.
Det bemærkes, at hjemlen til fremrykket ekspropriation for så vidt angår ejendomme, der berøres særligt indgribende af projekteringsaktiviteter i forbindelse med Odense Letbane, allerede følger af den gældende § 2 e i jernbaneloven. Betingelserne i § 2 e i jernbaneloven for fremrykket ekspropriation er de samme, som er angivet i lovforslagets § 6, stk. 2. Den eneste forskel er, at § 2 e i jernbaneloven finder anvendelse i projekteringsfasen mens den foreslåede § 6, stk. 2 finder anvendelse i anlægsfasen.
Det bemærkes, at muligheden for delegation af bestemmelsen i jernbanelovens § 2 e til Odense Letbane P/S, fremgår udtrykkeligt af den foreslåede § 14, stk. 2.
Med forslaget til stk. 3 gives transportministeren hjemmel til ved ekspropriation at pålægge ejendomme langs anlægget servitut om eldrift eller andre servitutter med deraf følgende rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for gennemførelsen af det i denne lov omhandlede anlæg. Med udgangspunkt i stærkstrømsreglementets bestemmelser, er det nødvendigt langs den nye letbanestrækning at pålægge letbanens naboejendomme servitutter svarende til den eldriftservitut, der pålægges langs øvrige elektrificerede jernbanestrækninger. Servitutten indebærer af sikkerhedsmæssige grunde begrænsninger på de ejendomme, der støder op til letbanen med hensyn til beplantning, bebyggelse og lignende.
Efter det foreslåede stk. 4 sker ekspropriation, efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Det foreslås i stk. 5, at erstatningen fastsættes i henhold til reglerne i § 51, stk.1 og stk. 2, i lov om offentlige veje, idet der bl.a. er mulighed for at foretage en afkortning i erstatningen.
Med stk. 6 foreslås det, at Odense Letbane P/S afholder alle omkostninger til ekspropriationer. Det er normal praksis, at anlægsmyndigheden eller anlægsselskabet afholder omkostningerne til ekspropriationer, idet disse udgør en del af de samlede anlægsomkostninger.
Det foreslås, at gæsteprincippet i § 106, stk. 1, i lov om offentlige veje og § 70, stk. 1 i lov om private fællesveje, finder anvendelse på ledningsarbejder i forbindelse med anlæg af Odense Letbane, jf. § 2.
Gæsteprincippet er betegnelsen for en udfyldende regel, der finder anvendelse i tilfælde, hvor der uden vederlag er givet tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom. Reglen indebærer, at ledningsejeren som »gæst« skal bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af arealejerens ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen er anbragt. En erhverver af fast ejendom indtræder som udgangspunkt i overdragerens rettigheder og forpligtelser vedrørende ejendommen. Dette gælder uanset om erhververen er privat eller offentlig og uanset om overdragelsen sker i fri handel eller ved ekspropriation. I overensstemmelse hermed er udgangspunktet, at arealejerens ret til at kræve ledningsarbejder betalt af ledningsejer også gælder for senere erhververe af ejendommen.
Det foreslås, at Odense Letbane P/S skal ledes af en bestyrelse og en direktion.
Odense Letbane P/S fratages således den valgmulighed mht. valg af ledelsesstuktur, som ellers følger af selskabslovens § 111, jf. selskabslovens § 358, hvorefter selskabsloven med de fornødne tilpasninger finder anvendelse på partnerselskaber.
Som det fremgår af principaftalen om Odense Letbane, jf. bilag 1 til lovforslaget, vil Odense Kommune indsætte en professionel bestyrelse til at lede selskabet.
Bestyrelsens opgave er således i overensstemmelse med formålet for Odense Letbane P/S, jf. forslagets § 2, stk. 1 at varetage den overordnede og strategiske ledelse af selskabet samt påse at de konkrete opgaver, der fremgår af selskabslovens § 115, varetages.
Bestyrelsen har ansvaret for ansættelse af selskabets direktion samt organiseringen af Odense Letbane P/S. Desuden skal bestyrelsen som en af de første opgaver forholde sig til udbudsstrategien og udbudsprocessen, herunder godkende udbudsmaterialet inden det sendes til Odense Kommune, transportministeren og Region Syddanmark, jf. lovforslagets § 12, stk. 1. Endvidere skal bestyrelsen tage stilling til omfanget af forberedende arbejder.
Direktionens opgave er at varetage den daglige ledelse af Odense Letbane P/S.
Det foreslås, at forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand skal gælde for Odense Letbane P/S samt Odense Letbane Komplementar ApS. Bestemmelsen er indsat for at sikre offentligheden mulighed for at kunne følge med i Odense Letbane P/S' og Odense Letbane Komplementar ApS' virke.
Odense Letbane P/S samt Odense Letbane Komplementar ApS vil desuden blive omfattet af offentlighedsloven, hvilket fremgår af lov nr. 606 af 12. juni 2013, om offentlighed i forvaltningen, § 4, stk. 1, hvorefter offentlighedsloven finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af selskaber, hvis mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder. Visse bestemmelser i offentlighedsloven om dataudtræk, ret til indsigt i databasen, journalisering, postlister og aktiv information, jf. offentlighedslovens § 4, stk. 1, finder dog ikke anvendelse.
Det foreslås, at årsregnskabsloven, herunder bestemmelserne for statslige aktieselskaber finder anvendelse for Odense Letbane P/S.
Odense Letbane P/S er således ikke omfattet af det kommunale regnskabssystem, selvom der er tale om et 100 pct. kommunalt ejet selskab. Odense Letbane P/S skal således aflægge regnskaber efter det samme regelsæt som gælder for statslige aktieselskaber.
Det foreslås i stk. 1, at Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren har mulighed for at foretage tilkøb. Ved tilkøb forstås udgifter til anlægget, der ikke er nødvendige for anlæg af Odense Letbane, og som parterne har mulighed for at vælge senest i forbindelse med fastlæggelse af udbudsbetingelserne for letbanen og uden at dette i øvrigt medfører væsentlige tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for anlægget.
Tilkøbsprojekter er projekter, der hæver standarden for letbanen eller understøtter etableringen af letbanen og er finansieret alene af den part, der ønsker at foretage tilkøbet. Tilkøb er således en tilføjelse til anlægget, udover det det basisanlæg, som udgør grundlaget for anlægsbudgettet.
Odense Kommune har tilkendegivet, at kommunen ønsker at foretage fire tilkøb til projektet. Første tilkøb er opgradering af sportyper fra ballasteret spor til slab track, således at hele letbanen bliver anlagt med slab track. Andet og tredje tilkøb omhandler at give byrummet omkring stadion og banegårdscenteret et løft i forbindelse med indpasningen af letbanen i forhold til valg af materialer, samt parkerings- og tilkørselsforhold. Fjerde tilkøb er en opgradering af en stitunnel under Ørbækvej, således at denne bliver mere attraktiv for skolebørn og andre bløde trafikanter.
Efter den foreslåede stk. 2, vil tilkøb skulle betales af den eller dem, der ønsker at foretage tilkøb og tilkøb skal godkendes af de øvrige parter. Odense Kommune vil således skulle betale for de fire tilkøb, som de ønsker at foretage, jf. bemærkningerne ovenfor til stk. 1. Transportministeren og Region Syddanmark vil skulle godkende Odense Kommunes tilkøb.
Det foreslås i stk. 1, at Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren skal godkende udbudsmaterialet, tildeling af kontrakten og større ændringer i projektet.
I forbindelse med godkendelsen af udbudsmaterialet vil transportministeren undersøge, hvorvidt udbuddet er udformet på en sådan måde, at anlægsudgifter og driftsrelaterede anlægsudgifter angives hver for sig. Dette vil være en forudsætning for, at transportministeren kan godkende udbudsmaterialet.
Det er en betingelse for de tre parters godkendelse, at udbudsmaterialet inden det udsendes til parterne er godkendt af Odense Letbane P/S’ bestyrelse.
De tre parters godkendelse er en forudsætning for, at Odense Letbane P/S herefter kan udsende udbudsmaterialet.
Efter at tilbuddene er kommet ind og blevet gennemgået af selskabet, og bestyrelsen har truffet en beslutning om, hvem de ønsker at tildele kontrakten, skal de tre parter på ny inddrages, idet deres godkendelse skal indhentes, før der kan indgås en kontrakt.
Såfremt der efter kontraktens indgåelse sker større ændringer af projektet, vil de tre parter på ny skulle inddrages, før der kan træffes beslutning om at foretage større ændringer af projektet.
Det foreslås i stk. 2, at hvis anlægget af Odense Letbane opgives, vil Odense Letbane P/S skulle opløses, og eventuel overskudslikviditet i selskabet vil blive fordelt forholdsmæssigt mellem Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren i forhold til parternes indskud henholdsvis tilskud til Odense Letbane P/S, jf. § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1 og 2.
Det foreslås, at uforudsete udgifter som følge af krav om supplerende VVM-redegørelse og miljørapport samt afledte udgifter heraf, som ikke skyldes tilkøb, betales af Odense Kommune.
Det er Odense Kommune, der har udarbejdet VVM-redegørelse og miljørapport for Odense Letbane. VVM-redegørelsen er udarbejdet efter reglerne i planloven. Odense Kommune er således ansvarlig for, at den udarbejdede VVM-redegørelse og miljørapport for Odense Letbane er fyldestgørende, i forhold til det i loven anførte projekt, jf. § 2.
Såfremt der senere i processen måtte opstå krav om supplerende VVM-redegørelse og miljørapport, som ikke skyldes et fremsat ønske om tilkøb, jf. lovforslagets § 11, og som medfører øgede udgifter for det samlede anlæg, f.eks. pga. forsinkelser og deraf øgede udgifter til entreprenøren, betales disse alene af Odense Kommune.
Det foreslås i stk. 1, at transportministeren kan overlade sine beføjelser til Odense Letbane P/S. Det vil således kunne overlades til Odense Letbane P/S selv at træffe afgørelse om fremrykket ekspropriation i anlægsfasen. Selve ekspropriationen vil dog skulle ske efter regler i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 4
Det foreslås i stk. 2, at transportministeren kan bemyndige Odense Letbane P/S til at udøve ministerens beføjelser i kapitel 2 a i lov om jernbane for så vidt angår projekteringen af anlægget nævnt i § 2. Det drejer sig om nedlæggelse af forbud og pålæg af byggelinjer samt i forlængelse heraf mulighed for at overtage en ejendom, hvor der er nedlagt byggelinjer. Endvidere omhandler kapitel 2 a i jernbaneloven muligheden for fremrykket ekspropriation for ejere af ejendommen, der berøres særligt indgribende af projekteringen af letbanen og som er i en særlig situation.
Det fremgår udtrykkeligt af bemærkningerne til jernbaneloven, at muligheden for delegation til et selskab oprettet ved lov, vil kræve udtrykkelig lovhjemmel samt at en sådan lovhjemmel i givet fald vil skulle fremgå af lovgrundlaget for det pågældende selskab. En sådan lovhjemmel tilvejebringes med den foreslåede bestemmelse i stk. 2.
Det foreslås i stk. 3, at transportministeren i det omfang Odense Letbane P/S i medfør af stk. 1 og 2 får beføjelser til at træffe afgørelser, kan fastsætte nærmere regler om adgangen til at klage, herunder klagefrister.
Det er hensigten, at klagefristen for pålæg af byggeliner og nedlæggelse af forbud skal være 4 uger for at skabe overensstemmelse med de tilsvarende regler for Aarhus Letbane og letbanen på Ring 3.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Eftersom der er indgået en principaftale om oprettelse Odense Letbane, er det ønskeligt, at Odense Letbane P/S kan etableres hurtigst muligt. På den baggrund foreslås det, at loven træder i kraft hurtigst muligt.
Det foreslås, at der indsættes en ændringsbestemmelse i lov om trafikselskaber, som giver det trafikselskab i Region Syddanmark, der dækker Fyn, hjemmel til at varetage opgaven med indkøb af letbanetrafik, såfremt der indgås en aftale med Odense Letbane P/S herom. Udgifterne til drift af Odense Letbane vil fortsat skulle afholdes af Odense Kommune, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Odense Letbane P/S vil således ved en aftale med det trafikselskab, der dækker Fyn, kunne overlade trafikkøberansvaret på Odense Letbane til trafikselskabet, således at trafikselskabet skal stå for udbud af trafikken.