LBK nr 333 af 19/03/2025
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 5
Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i medfør af § 3, stk. 1, 2. pkt., og opgaver i medfør af § 4, stk. 1.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på vegne af Digitaliseringsstyrelsen varetage opgaver i medfør af § 4, stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 5
RetsinformationMitID-løsningen er en ny løsning, og er derfor ikke lovreguleret i dag. Det forventes, at der videreføres regler fra lov om NemID med offentlige digital signatur, om udpegning af offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaven med udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af MitID-løsningen.
Det fastslås med den foreslåede bestemmelse § 5, stk. 1, at Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver efter § 3, stk. 1, 2. pkt., samt opgaver i medfør af § 4, stk. 1.
Enhver udpegning skal ske under overholdelse af udbudsreglerne.
Det påhviler Nets DanID A/S på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage driften af MitID-løsningen og at forestå udvikling og vedligeholdelse af løsningen i overensstemmelse med de kontraktuelle vilkår, som er fastsat i aftalen mellem Digitaliseringsstyrelsen og Nets DanID A/S.
Opgaverne inkluderer etablering og løbende tilpasning af løsningen samt varetagelse af den daglige drift i tæt samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og øvrige relevante aktører, herunder supportorganisationer og registreringsenheder. MitID-løsningen tilpasses løbende i takt med den teknologiske udvikling samt det skiftende trusselsbillede og ændrede samfundsbehov.
Det er hensigten med § 5, at Digitaliseringsstyrelsen kan udpege registreringsenheder, som på vegne af Digitaliseringsstyrelsen sikrer, at der sker identitetssikring af identiteter, registrering af identiteter, udstedelse, spærring og genåbning af MitID til privatpersoner, jf. opgaverne i lovforslagets § 4, stk. 1. Registreringsenhederne kan både være offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder. Det er hensigten, at de enheder, som i dag varetager opgaven som registreringsenheder for udstedelse af NemID, så vidt muligt kan fortsætte med at varetage denne opgave for MitID.
Opgaven med forvaltningen af MitID-løsningen omfatter desuden supporten af løsningen. Supportopgaven kan på baggrund af bestemmelsen varetages af en offentlig myndighed, et offentligretligt organ eller en juridisk enhed. Digitaliseringsstyrelsen kan således udpege offentlige og private supportorganisationer, der har som opgave at yde support til privatpersoner og erhvervsbrugere og derved udføre slutbrugersupport for MitID-løsningen. Der kan opstå behov for, at supportorganisationen træffer afgørelser om fx spærring af MitID under behandlingen af en supporthenvendelse.
Når en supportorganisation træffer afgørelser, er den på samme måde som en registreringsenhed, underlagt regler og instrukser fastlagt i samarbejde mellem partnerskabet og den private virksomhed, som er udpeget i medfør af bestemmelsen. For at kunne agere som supportorganisation skal der være indgået en aftale om varetagelse af support.
Da MitID-løsningen er en ny løsning, er løsningen ikke lovreguleret i dag.
Der findes ikke regulering, som forpligter kommunalbestyrelsen til at varetage opgaver for NemID.
Det følger af den foreslåede bestemmelses stk. 2, at kommunalbestyrelsen på vegne af Digitaliseringsstyrelsen skal varetage opgaver i medfør af § 4, stk. 1.
Kommunerne er i dag ikke forpligtet til at håndtere udstedelse og spærring af NemID, selvom mange af de kommunale borgerservicecentre allerede i dag varetager opgaven. Med bestemmelsen forpligtes kommunerne til at varetage opgaverne med registrering af identiteter, udstedelse, spærring og genåbning af MitID til privatpersoner. Disse opgaver varetages i dag i registreringsenheder, som findes i de fleste kommuner. Registreringsenheder findes i dag primært i forbindelse med kommunale borgerservicecentre.
Kommunerne skal ved varetagelsen af opgaverne i henhold til § 4, stk. 1, sikre, at det fortsat er let og nemt tilgængeligt for privatpersoner at få hjælp til oprettelsen af MitID, fx ved at opgaverne placeres i kommunale borgerservicecentre eller lignende. Kommunalbestyrelsen skal endvidere ved varetagelsen af opgaverne, følge de almindelige forvaltningsretlige regler, som relaterer sig til de pågældende opgaver, herunder skal privatpersoner tilbydes vejledning, jf. vejledningspligten i forvaltningslovens § 7, stk. 1.