LBK nr 333 af 19/03/2025
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 3
Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID-løsningen til rådighed for offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder. Digitaliseringsstyrelsen sikrer udvikling, drift og vedligeholdelse af løsningen.
Stk. 2. Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID til rådighed for privatpersoner og erhvervsbrugere, hvis disse opfylder betingelserne for udstedelse af MitID fastsat i medfør af § 4, stk. 2.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 3
RetsinformationTilrådighedsstillelsen af MitID-løsningen er ikke reguleret i anden lovgivning. Med MitID-løsningen hjemtager Digitaliseringsstyrelsen løsningen og påtager sig myndighedsansvaret for at stille løsningen til rådighed. Dette gør sig ikke gældende for NemID, hvorfor bestemmelsen udgør ny regulering.
Med den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, 1. pkt., fastslås det, at Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID-løsningen til rådighed for offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder.
Med bestemmelsen fastslås det, at Digitaliseringsstyrelsen pålægges myndighedsopgaven at stille MitID-løsningen som Danmarks nationale elektroniske identifikationsordning til rådighed for offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder samt at sikre og levere udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af løsningen.
Digitaliseringsstyrelsens tilrådighedsstillelse af MitID-løsningen sker i praksis gennem realiseringen af den indgåede kontrakt om udvikling og drift af MitID og har til formål at sikre en digital infrastruktur, hvor privatpersoner og erhvervsbrugere kan blive autentificeret i offentlige myndigheders og offentligretlige organers digitale selvbetjeningsløsninger, som kræver sikker autentifikation. Ligeledes kan MitID-løsningen anvendes af juridiske enheder. Herved kan private virksomheder vælge at benytte MitID-løsningen til autentifikation i deres digitale selvbetjeningsløsninger.
Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID-løsningen til rådighed for offentlige myndigheder og offentligretlige organer gennem NemLog-in. Når NemLog-in fungerer som fællesoffentlig broker, sikres en høj tillid til den fællesoffentlige digitale infrastruktur samt en ensartet brugerrejse på tværs af offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.
Digitaliseringsstyrelsen stiller desuden MitID-løsningen til rådighed for juridiske enheder gennem NemLog-in eller en broker, som er certificeret af Digitaliseringsstyrelsen.
Bestemmelsen udelukker ikke, at andre aktører udvikler og udbyder elektroniske identifikationsordninger eller brokere på markedsvilkår. Bestemmelsen udelukker heller ikke, at andre EU-landes anmeldte eID-ordninger efter eIDAS-forordningen kan anvendes til at tilgå offentlige myndigheders digitale selvbetjeningsløsninger i Danmark gennem den nationale eID-gateway.
Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID-løsningen til rådighed for offentlige myndigheder og offentligretlige organer efter de nærmere regler om tilrådighedsstillelse og anvendelse, der fremgår af § 15, stk. 2 og § 16.
Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID-løsningen til rådighed for juridiske enheder efter § 7, § 15, stk. 1 og § 16.
Det fastslås med § 3, stk. 1, 2. pkt., at Digitaliseringsstyrelsen sikrer udvikling, drift og vedligeholdelse af løsningen.
Med bestemmelsen konkretiseres Digitaliseringsstyrelsens myndighedsopgave, til at omfatte udvikling, drift og vedligeholdelse af løsningen.
Tilrådighedsstillelsen i medfør af 1. pkt., af MitID-løsningen vil derfor være forbundet med en pligt for Digitaliseringsstyrelsen til at udvikle, drifte og vedligeholde løsningen.
Da kontrakten på NemID udløber, er det nødvendigt, at udvikle en ny løsning. Da NemID har udviklet sig til at være samfundskritisk it-infrastruktur, ønsker staten at hjemtage løsningen, således at staten ejer løsningen og påtager sig myndighedssansvaret at stille løsningen til rådighed for offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder. Udviklingen af løsningen kan ske i samarbejde med andre offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder, jf. § 5, skt. 1. Opgaverne med udvikling, drift og vedligeholdelse af MitID-løsningen inkluderer etablering og løbende tilpasning af løsningen samt varetagelse af den daglige drift af løsningen. MitID-løsningen tilpasses løbende i takt med den teknologiske udvikling samt det skiftende trusselsbillede og ændrede samfundsbehov. Digitaliseringsstyrelsen varetager den sædvanlige kontraktstyring af leverandøren, som udpeges med hjemmel i den foreslåede § 4, stk. 2.
Det foreslås med § 3, stk. 2, at Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID til rådighed for privatpersoner og erhvervsbrugere, såfremt privatpersoner og erhvervsbrugere opfylder betingelserne for udstedelse af MitID, som fastsat i medfør af § 4, stk. 2.
Med bestemmelsen får privatpersoner og erhvervsbrugere mulighed for at få udstedt MitID og kan derved tilgå digitale selvbetjeningsløsninger, der anvender MitID-løsningen til autentifikation.
Når Digitaliseringsstyrelsen stiller MitID til rådighed for privatpersoner og erhvervsbrugere, betyder det, at privatpersoner kan få stillet et MitID til rådighed, og at erhvervsbrugere kan få stillet et MitID-identifikationsmiddel til rådighed. Således kan erhvervsbrugere anvende dette MitID-identifikationsmiddel til at autentificere deres erhvervsidentitet på vegne af en virksomhed.
Lovforslaget pålægger ikke privatpersoner eller erhvervsbrugere at anvende løsningerne, men indeholder et retskrav for disse til at få udstedt MitID, hvis de opfylder betingelserne, som fastsættes i medfør af foreslåede § 4, stk. 2.
Når privatpersoner får udstedt MitID, tildeles disse en digital identitet i MitID-løsningen. Herved fungerer MitID-løsningen som identitetsgarant for privatpersoners digitale identiteter oprettet i MitID-løsningen. Erhvervsidentiteter registreres fremadrettet i NemLog-in i serviceområdet Erhvervsadministration, jf. § 8, stk. 3. NemLog-in fungerer dermed som identitetsgarant for erhvervsidentiteter.
Det forventes, at der i bekendtgørelse udstedt i medfør af den foreslåede § 4, stk. 2, vil blive fastsat regler om, at MitID til privatpersoner kan udstedes ved personligt fremmøde hos en registreringsenhed, der er udpeget af Digitaliseringsstyrelsen til at udstede MitID. Dette kan fx være borgerservicecentre, hvis de er udpeget af kommunalbestyrelsen, jf. § 5, skt. 2, eller et pengeinstitut, som har indgået en aftale om at være registreringsenhed. En registreringsenhed angiver ved indgåelse af aftale, hvilke funktioner og ydelser, som er knyttet til udstedelse og indrullering, som registreringsenheden ønsker at varetage. Erhvervsbrugere skal oprette og administrere digitale erhvervsidentiteter gennem serviceområdet Erhvervsadministration i NemLog-in, jf. § 8, stk. 3. Erhvervsbrugerne kan herigennem tilknytte MitID identifikationsmidler til de digitale erhvervsidentiteter.
Offentlige myndigheder, offentligretlige organer og juridiske enheder, som er oprettet i serviceområdet Erhvervsadministration i NemLog-in, betegnes som brugerorganisationer, jf. § 2, nr. 16.
Som en del af tilrådighedsstillelsen af MitID-løsningen kan en brugerorganisation anmode om at få udstedt MitID-identifikationsmidler dedikeret til organisationens erhvervsbrugere. Brugerorganisationen kan oprette og administrere digitale erhvervsidentiteter til enhedens erhvervsbrugere og tilknytte MitID-identifikationsmidler til disse.