LBK nr 333 af 19/03/2025
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 25
Ministeren for digitalisering2) fastsætter tidspunktet for ophævelse af lov nr. 439 af 8. maj 2018 om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder.3)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 25
RetsinformationI gældende ret reguleres NemID i lov om NemID. For afgørelser om udstedelse og klage over NemID finder de gældende regler i lovgrundlaget for denne løsning anvendelse indtil den fysiske person og medarbejderen i den juridiske enhed får udstedt et MitID. Med idriftsættelsen af MitID-løsningen vil NemID-løsningen stadig være i drift indtil migreringen til MitID-løsningen er fuldstændig gennemført. I den periode vil der være behov for begge regelsæt. Der findes dog på nuværende tidspunkt ikke regler, som muliggør ophævelsen af NemID-løsningen, når NemID-løsningen tages ud af drift.
Den foreslåede § 25, stk. 1, medfører at finansministeren kan fastsætte regler om ophævelse af lov nr. 439 af 8. maj 2018, om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder.
Med den foreslåede bestemmelse har finansministeren mulighed for at ophæve Lov om NemID, når dette bliver nødvendigt. Tidspunktet for ophævelsen afhænger af, hvornår migreringen til MitID kan afsluttes. Efter endt migrering vil alle privatpersoner og erhvervsbrugere kunne betjene sig med MitID eller på anden vis, som erstatter behovet for autentifikation med NemID. Derudover vil serviceområdet Digital signering i NemLog-in kunne anvendes som ny signaturtjeneste, hvorfor behovet for den digital signatur i NemID ophører. Det forventes, at migreringen er fuldført i medio 2023, men datoen for fuld migreringen afhænger af løsningernes fulde tilgængelighed og kan derfor ikke fastsættes allerede ved lovens fremsættelse. Når finansministeren således har mulighed for at ophæve lov om NemID ved ikrafttrædelse af regler herom, understøttes det, at migreringen kan finde sted og gennemføres fuldstændigt med begge regelsæt. Herved sikres borgernes retsstilling gennem hele migreringsperioden.
Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at den drift og forvaltning af NemID-løsningen som er nødvendig i migreringsperioden forsat har lovhjemmel. Dette indebærer bl.a., at der forsat vil være lovhjemmel til at få udstedt NemID i migreringsperioden, ligesom de regler, som knytter sig til forvaltningen af NemID, herunder om udstedelse og spærring stadig kan påberåbes af borgere og medarbejdere i virksomheder. Endelig sikres det, at der forsat kan indbringes klager over afgørelser om NemID til Digitaliseringsstyrelsen. Det forventes, at der i bekendtgørelsen om NemID indføres overgangsregler, som har til formål at nedlukke udstedelsen af NemID, således at borgere og medarbejdere i stedet skal have udstedt MitID, såfremt MitID, som elektronisk identifikation, kan erstatte de behov, som borgeren eller medarbejderens havde ved anvendelsen af NemID.