LBK nr 333 af 19/03/2025
Digitaliseringsministeriet
Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 10
Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i medfør af § 8, stk. 1, 2. pkt., og opgaver i medfør af § 9, stk. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om MitID og NemLog-in § 10
RetsinformationDer findes ikke gældende regler om forvaltning af NemLog-in og retstilstanden på området er derfor ny.
Den foreslåede § 10 medfører, at Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i medfør af § 8, stk. 1, 2. pkt., samt opgaver i medfør af § 9, stk. 1.
I medfør af den foreslåede bestemmelse kan Digitaliseringsstyrelsen udpege offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder til at varetage opgaven med udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af NemLog-in samt til at varetage opgaver i medfør af lovforslagets § 9, stk. 1.
I Digitaliseringsstyrelsens opgave med at sikre drift og forvaltning indgår ligeledes en sikring af, at der sker drift og forvaltning af både en teknisk support og en slutbrugersupport for NemLog-in. Digitaliseringsstyrelsen kan ifølge bestemmelsen udpege supportenheder. Slutbrugersupporten kan enten placeres hos en offentlig myndighed eller hos en juridisk enhed. Enhver udpegelse efter § 10 skal ske under overholdelse af udbudsreglerne.
Hvis Digitaliseringsstyrelsen vil udpege en juridisk enhed som it-leverandør af NemLog-in, skal dette ske efter afholdelse af udbud. Digitaliseringsstyrelsen har i 2018 indgået kontrakt med henholdsvis NNIT A/S og Nets DanID A/S.
Digitaliseringsstyrelsen har således indgået kontrakt med NNIT om drift på baggrund af afholdelse af EU-udbud, jf. udbudsbekendtgørelse nr. 2017/S 213442780. Det påhviler dermed NNIT A/S at varetage drift af NemLog-in i overensstemmelse med de kontraktuelle vilkår, som er fastsat i aftalen mellem Digitaliseringsstyrelsen og NNIT A/S. Opgaven med at varetage den daglige drift af NemLog-in sker i tæt samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og øvrige relevante aktører, herunder forvaltnings- og supportorganisationer.
Digitaliseringsstyrelsen har endvidere indgået kontrakt med Nets DanID A/S om at udvikle, vedligeholde, udøve teknisk support og forvaltning på baggrund af afholdelse af EU-udbud, jf. udbudsbekendtgørelse nr. 2018/S 030-065286. Opgaverne inkluderer blandt andet etablering og løbende tilpasning af løsningen. NemLog-in tilpasses løbende i takt med den teknologiske udvikling samt det skiftende trusselsbillede og ændrede samfundsbehov.
Endelig indeholder § 10 en bemyndigelse til, at Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder, offentligretlige organer eller juridiske enheder til at varetage opgaver i medfør af lovforslagets § 9, stk. 1. Opgaverne i medfør af § 9, stk. 1, omfatter identitetssikring af juridiske enheder, når de oprettes som brugerorganisationer i serviceområdet Erhvervsadministration i NemLog-in. Identitetssikringen skal ske efter de regler, som fastsættes i medfør af § 9, stk. 2. For nærmere beskrivelse af reglerne for identitetssikring henvises til bemærkninger til den foreslåede § 9, stk. 2.