LBK nr 224 af 06/03/2017
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Bekendtgørelse af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler § 1
Loven har til formål at sikre finansieringsgrundlaget for udbetaling af en godtgørelse ved aflevering af affald i form af motorkøretøjer til affaldshåndtering.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler § 1
RetsinformationDet foreliggende lovforslag skal sikre, at bilejere får en godtgørelse ved aflevering af udtjente biler til miljømæssig forsvarlig affaldshåndtering (ophugning og skrotning). Bilejere pålægges et årligt miljøbidrag til dækning af udgifterne ved godtgørelsesordningen. Godtgørelsen ydes til bilejere, der afleverer deres udtjente køretøj til affaldshåndtering i henhold til den bekendtgørelse om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra, der planlægges udstedt i forlængelse af lovforslaget.
Med lovforslaget sikres det således, at den sidste ejer af en bil ikke belastes med udgifterne ved affaldshåndteringen af denne. Lovforslaget skal ligeledes ses i sammenhæng med lovforslaget om certificering af visse affaldsbehandlende virksomheder, herunder autoophugningsvirksomheder.
Med de nævnte initiativer skal det sikres, at udtjente biler bortskaffes på en miljømæssig forsvarlig måde, og at de øgede omkostninger forbundet hermed ikke tilskynder til ulovlig bortskaffelse af bilvrag i form af henstillelse af disse i naturen, på gader, veje, parkeringsarealer og lignende.
Til § 2
Definitionen af person- og varebiler følger Færdselsstyrelsens detailforskrifter for køretøjer. De af lovforslaget omfattede biler er således identiske med de i de nævnte forskrifter under henholdsvis "Personbil M1" og "Varebil N1" anførte. Den valgte afgrænsning skal ses i sammenhæng med formålet med lovforslaget. Som anført i bemærkningerne til § 1 er hensigten med den samlede ordning bl.a. at imødegå problemerne med ulovlig bortskaffelse af bilvrag. Problemerne med efterladte biler i naturen, på gader, veje, parkeringsarealer og lignende er relateret til de nævnte kategorier af biler. Der findes derfor ikke behov for at lade ordningen omfatte øvrige motorkøretøjer. En udvidelse af ordningen med andre kategorier af motorkøretøjer, som f.eks. personbiler til befordring af mere end 9 personer og lastbiler ville i øvrigt vanskeliggøre fastsættelsen af størrelsen på miljøbidraget og godtgørelsen. Omkostningerne ved affaldshåndteringen af biler tilhørende sidstnævnte kategorier af motorkøretøjer er således - i modsætning til de af lovforslaget omfattede biler - meget varierende.
Der findes yderligere ikke baggrund for at lade motordrevne køretøjer, der tilhører staten eller en (amts)kommune, være omfattet af lovforslaget. Problemerne med "herreløse biler" vurderes således ikke at ville opstå i relation til offentlig ejede køretøjer.
I henhold til færdselsloven er motordrevne køretøjer, der tilhører staten eller en kommune undtaget fra pligten til at tegne ansvarsforsikring. I det omfang de nævnte køretøjer er dækket af en ansvarsforsikring, foreslås det imidlertid af administrative hensyn, at de omfattes af ordningen.
Endelig skal det om afgrænsningen af de af lovforslaget omfattede køretøjer bemærkes, at Kommissionens forslag til direktiv om udrangerede køretøjer og de heri indeholdte bestemmelser, om at den sidste ejer af et motorkøretøj skal kunne aflevere dette til en godkendt behandlingsvirksomhed uden omkostninger, ligeledes er afgrænset til de af lovforslagets § 2 omfattede biler.
Til § 3
Der pålægges ejere af et i Danmark indregistreret motorkøretøj omfattet af § 2 at betale et årligt miljøbidrag. Bidraget, der er fastsat til 90 kr., skal dække udgifterne til en godtgørelsesordning, jf. § 6, herunder omkostninger til administration af og information om ordningen. Bidraget forudsættes yderligere at skulle dække offentlige myndigheders omkostninger til opkrævning af bidraget.
Ved at pålægge et årligt miljøbidrag sikres det, at samtlige bilejere bidrager til finansieringen af godtgørelsesordningen, og dermed at den sidste ejer ikke belastes af omkostningerne ved affaldshåndteringen. Lovforslaget har hermed en klar miljømæssig profil.
Et årligt miljøbidrag sikrer yderligere, at der tilvejebringes et finansieringsgrundlag, der omfatter såvel nye biler som biler, der er i brug. Endelig sikrer det årlige miljøbidrag en stabil indtægt, da bestanden af indregistrerede biler ikke varierer nævneværdigt. Bidraget refunderes ikke, selv om køretøjet skrottes inden årets udløb.
Miljøbidraget er fastsat, så der over en kortere årrække samlet set er balance mellem indtægterne fra miljøbidraget og udgifterne til godtgørelsesordningen, herunder udgifter til administration af og information om denne og udgifter til opkrævning af miljøbidraget.
Som udgangspunkt skal godtgørelsen som minimum kunne dække den sidste ejers udgifter til affaldshåndteringen. Det bemærkes i den forbindelse, at omkostningsniveauet for affaldshåndteringen bl.a. vil afhænge af prisen på jernskrot. Der vil derfor kunne opstå behov for justering af godtgørelsesbeløbet og dermed størrelsen på miljøbidraget.
Miljø- og energiministeren bemyndiges derfor til at fastsætte, herunder ændre størrelsen af godtgørelsen efter indhentet udtalelse fra det organ, til hvilket administrationen af godtgørelsesordningen forudsættes henlagt, jf. § 8.
Miljøbidragets størrelse ændres ved lov.
Til § 4
Det foreslås, at miljøbidraget opkræves samtidig med præmien for den lovpligtige ansvarsforsikring. Herved udnyttes et i forvejen eksisterende opkrævningssystem.
Til § 5
Forsikringsselskaberne skal efter bestemmelsen indbetale miljøbidraget til de statslige told- og skattemyndigheder samtidig med indbetalingen af afgift. Da der skal svares afgift på ansvarsforsikringen på samtlige de af lovforslaget omfattede motorkøretøjer, er det fundet hensigtsmæssigt at sammenkøre indbetalingen af miljøbidraget med det eksisterende system for forsikringsselskabernes indbetaling til de statslige told- og skattemyndigheder af afgiften på ansvarsforsikringer, jf. lov om indbetaling af afgift af ansvarsforsikringen for motorkøretøjer m.v.
For ikke at etablere en omkostningskrævende udpantningsordning, såfremt den enkelte bilejer ikke betaler bidraget, foreslås det, at forsikringsselskaberne betaler bidraget til told- og skattemyndighederne. Til sikring af, at forsikringsselskaberne ikke i den forbindelse pålægges omkostninger foreslås det samtidig, at bidraget kan pålægges selve præmien for den lovpligtige ansvarsforsikring, og at forsikringen ikke kan opsiges af forsikringstageren alene med den begrundelse, at præmien forhøjes med bidragets størrelse. Ved manglende betaling af den samlede præmie vil forsikringsselskaberne derfor i overensstemmelse med de almindelige regler opsige ansvarsforsikringen med den følge, at køretøjets nummerplader vil blive "klippet" af politiet. Denne ordning vurderes at virke så effektiv og præventiv, at der i praksis ikke vil vise sig problemer med indbetaling af bidraget fra forsikringstagerens side.
Miljø- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere bestemmelser om opkrævning og indbetaling af miljøbidraget efter forhandling med de statslige told- og skattemyndigheder. Med bestemmelsen sikres bl.a. at justeringer, som måtte være påkrævet på baggrund af ændringer i lov om afgift af ansvarsforsikringer, kan foretages administrativt, og at derforforsikringsselskaberne kan indføres de samme kontrol- og klagesystemer, der gælder for kontrol og klage vedrørende afgifter af lovpligtig ansvarsforsikring.
Afgørelsen, af hvorvidt der skal betales bidrag, vil alene bero på, om køretøjet er indregistreret i Danmark og kan henføres til de i § 2 nævnte kategorier M1 og N1. Tvivlsspørgsmål om henføring af biler under de nævnte kategorier behandles i overensstemmelse med færdselslovens bestemmelser herom.
Til § 6
Efter bestemmelsen udbetales godtgørelsen på baggrund af anmodning fra ejeren af det udtjente motorkøretøj.
Det er en betingelse for ydelse af godtgørelsen til bilejere, at det dokumenteres, at det udtjente motorkøretøj er afmeldt motorregisteret og afleveret til affaldshåndtering i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler herfor.
Regler for affaldshåndteringen vil blive fastsat i en kommende bekendtgørelse om håndtering af affald af motorkøretøjer og affaldsfraktioner herfra. I henhold til bekendtgørelsen vil autoophugningsvirksomheden skulle udstede en attest til bilejeren, om at affaldshåndteringen foretages i overensstemmelse med bekendtgørelsens krav. Der henvises til de almindelige bemærkninger for så vidt angår mulighederne for at få godtgørelse, hvis bilen er afleveret til affaldshåndtering i udlandet.
Miljø- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte størrelsen af godtgørelsen. Der vil bl.a. under hensyn til udviklingen i omkostningsniveauet for affaldshåndteringen af de udtjente motorkøretøjer kunne være behov for justering af godtgørelsesbeløbet.
Godtgørelsen skal som minimum dække den sidste ejers udgifter til affaldshåndteringen. Af administrative grunde og med henblik på at tilvejebringe et økonomisk incitament for den sidste ejer af et udtjent motorkøretøj til at aflevere dette til miljørigtig affaldshåndtering er det forudsat, at godtgørelsen som hovedregel vil udgøre 1500 kr. For at sikre den tilsigtede balance mellem indtægter og udgifter ved ordningen kan miljø- og energiministeren fastsætte godtgørelsessatsen til et mindre beløb, dog ikke under 1200 kr. gældende i perioder, hvor det kan forventes, at udgifterne vil overstige indtægterne væsentligt ved en godtgørelsessats på 1500 kr. Det forudsættes, at miljø- og energiministeren hører den i henhold til § 8 udpegede administrator om fastsættelse og ændring af størrelsen af godtgørelsen.
Til § 7
Anmodning om godtgørelse skal i henhold til bestemmelsen indsendes til en af miljø- og energiministeren udpeget administrator. Det forudsættes således, at der - i lighed med administrationen af tilskudsordningen for indsamling af blyakkumulatorer og tilskud til indsamling af dæk - etableres et administrativt organ til at varetage udbetalingen af godtgørelsen.
Ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere bestemmelser om godtgørelsesordningen, herunder bl.a. de nærmere krav til dokumentation for, at motorkøretøjet er indleveret til affaldshåndtering i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler herfor.
Til § 8
Det foreslås, at miljø- og energiministeren udpeger et administrationsorgan, der forestår administrationen af godtgørelsesordningen. Det forudsættes, at organets bestyrelse består af repræsentanter for De Danske Bilimportører, Danmarks Automobilforhandler Forening, Forsikring og Pension, Forenede Danske Motorejere og andre forbrugerorganisationer. Miljø- og energiministeren forudsættes at indgå en aftale om administration og fastsætter en revisionsinstruks for det i henhold til bestemmelsen etablerede administrative organ.
Der er således tale om, at offentligretlige opgaver henlægges til et privat organ. I almindelighed bør der udvises tilbageholdenhed med en sådan henlæggelse. De retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved henlæggelse af opgaver til private søges imødegået ved, at miljø- og energiministeren i henhold til forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen ligeledes fastsætter regler om, at disse love helt eller delvist skal gælde for organet. Endvidere bemærkes, at alle tvivlsspørgsmål forelægges for Miljøstyrelsen til endelig afgørelse, jf. § 8, stk. 2.
Tilsvarende bestemmelser gælder for administrationen af tilskudsordningerne for indsamling af dæk og blyakkumulatorer.
Til § 9
Straffebestemmelserne i de forskrifter, der vil blive udstedt i medfør af den vedtagne lov, vil blive harmoniseret for så vidt angår forsikringsselskabernes indbetaling af miljøbidrag til told- og skattemyndighederne med reglerne i lov om afgift af lovpligtig ansvarsforsikring.
Til § 10
Ikrafttrædelsen vil blive fastsat under hensyntagen til forsikringsselskabernes tilrettelæggelse af opkrævning af miljøbidrag i forbindelse med præmieopkrævningen på lovpligtige ansvarsforsikringer samt tidspunktet for udstedelsen af den planlagte bekendtgørelse om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra.