LBK nr 569 af 19/05/2025
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S § 13
Metroselskabet I/S kan optage lån til finansiering af selskabets aktiviteter.
Stk. 2. Finansministeren bemyndiges til at dække virksomhedens finansieringsbehov efter stk. 1 gennem statslån. Sådanne lån må ikke ydes på bedre vilkår end dem, som staten selv kan opnå som låntager.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S § 13
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at Metroselskabet I/S kan optage lån til finansiering af selskabets aktiviteter. Ejerne af Metroselskabet I/S, dvs. transport- og energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune hæfter for selskabets gæld. Det vil fremgå af interessentskabskontrakten for Metroselskabet I/S, at indbyrdes hæfter interessenterne i forhold til ejerandelene, dvs. Københavns Kommune hæfter for 50 pct., transport- og energiministeren for 41,7 pct. og Frederiksberg Kommune for 8,3 pct.
Efter reglerne i den kommunale lånebekendtgørelse henregnes den del af lån optaget af interessentselskaber med kommunal deltagelse, som kan henføres til kommunen, til kommunal låntagning. En kommunal hæftelse kræver i forlængelse heraf enten en ledig låneramme for kommunen eller en lånedispensation. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er indstillet på at give kommunerne dispensation, således at de to kommuners andele i selskabets lånoptagelse holdes uden for kommunernes låneramme.
Ejerkredsens parametre for styringen af anlægsprojektet vedrørende Cityringen er:
· Anlæggets totaludgift fastlagt med udgangspunkt i anlæggets fysik og tilhørende priser samt et tillæg til dækning af de uforudsete udgifter, der erfaringsmæssigt optræder i forbindelse med gennemførelse af store anlægsprojekter. Dette tillæg fastlægges på baggrund af en usikkerhedsanalyse.
· Krav til anlægget fastlagt i lovforslaget om projektering, anlæg og drift af en Cityring, herunder forventet ibrugtagning samt løbende milepæle i projektet.
Ved totaludgiften forstås den godkendte samlede udgift til projektet fastlagt med udgangspunkt i anlæggets fysik og tilhørende priser samt et tillæg til dækning af de uforudsete udgifter, der erfaringsmæssigt optræder i forbindelse med gennemførelse af store anlægsprojekter. Dette tillæg fastlægges på baggrund af en usikkerhedsanalyse.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om en Cityring, at det centrale skøn for anlægsoverslaget for Cityringen i den udformning, der er forudsat i lovforslaget, er på 15 mia. kr. Den endelige anlægsudgift for projektet i dets nuværende udformning vurderes med 80 pct. sandsynlighed at ligge inden for et interval defineret ved det centrale skøn på 15 mia. kr. +/- 3,4 mia. kr., dvs. mellem 11,6 og 18,4 mia. kr.
Metroselskabet I/S orienterer to gange årligt ejerne om projektets fremdrift i forhold til forudsætningerne og de specificerede milepæle, svarende til proceduren for statslige anlægsprojekter på vej- og baneområdet. Hensigten er at kunne følge udviklingen i de forventede anlægsudgifter fra projektet igangsættes frem til de konstaterede faktiske udgifter ved projektets færdiggørelse. Ejerne orienterer på den baggrund henholdsvis Folketingets Finansudvalg og Folketingets Trafikudvalg samt de kompetente politiske organer i de to kommuner.
Endvidere vil Metroselskabet I/S have pligt til at orientere ejerne, hvis den forventede anlægsudgift ændres ud over en på forhånd fastsat tærskelværdi. Denne foreslås fastsat som totaludgiften +/- 3 pct. Forøgelser af anlægsudgiften ud over tærskelværdien, som er større end + 3 pct., udløser en pligt for ejerne til at indhente en forudgående godkendelse af den ændrede anlægsudgift fra de respektive kompetente organer (Folketingets Finansudvalg og de kompetente politiske organer i de to kommuner).
Desuden udarbejdes hvert andet år en større oversigt, der lægges til grund for ejernes godkendelse af selskabets samlede økonomi.
Det bemærkes, at der i modsætning til statslige anlægsprojekter på finansloven ikke foreslås en detailstyring af afløbet af den samlede anlægsudgift, idet selskabet skal have mulighed for at vælge det optimale anlægsforløb inden for de overordnede rammer, der er fastsat i form af milepæle og selskabets finansielle rammer.
For så vidt angår varetagelse af Metroselskabet I/S’ finansforvaltning, herunder låneoptagelser, er det forventningen, at denne opgave også fremover vil blive varetaget af broselskaberne (A/S Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen og Øresundsbro Konsortiet) forudsat at reglerne for EU-udbud respekteres. Ørestadsselskabet I/S har indgået en aftale med Sund & Bælt Partner A/S om varetagelse af Ørestadsselskabet I/S’ daglige finansforvaltning, herunder selskabets låneoptagelse. Det er denne ordning, som forventes videreført, således at man fra statslig side undgår at opbygge parallelle finansforvaltninger. Spørgsmålet om varetagelse af finansforvaltningen vil blive reguleret i selskabets vedtægter.
Det foreslås i stk. 2, at finansministeren bemyndiges til at dække virksomhedens finansieringsbehov efter stk. 1 gennem statslån. Det er en forudsætning for ydelsen af statslån, at de løbende forrentes og afdrages. Renten på lånene vil blandt andet afspejle løbetiden og afdragsprofilen, idet lånene ikke må ydes på bedre vilkår end dem, staten selv kan opnå som låntager. Bestemmelsen svarer til den fremgangsmåde, der gælder for broselskaberne.