LBK nr 17 af 14/01/2025
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond § 6
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal forvalte de midler, der omfattes af denne lov således, at de berettigede lønmodtageres interesser varetages bedst muligt. Ved midlernes placering skal der tilstræbes en betryggende sikkerhed, en opretholdelse af midlernes realværdi samt højest muligt afkast.
Stk. 2. Finanstilsynet kan efter forhandling med beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om, hvorledes kravene i stk. 1 opfyldes.
Gældende§ 6
RetsinformationLov om ændring af lov om forsikringsvirksomhed, lov om betalinger, lov om etablering af statsgaranti på en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne og forskellige andre love (Tværgående pensionskassers og forsikringsselskabers adgang til at eje og drive skov, vilkår for adgang til betalingssystemer for udbydere af betalingstjenester og etablering af statsgaranti på en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne m.v.)
Dato
21. juni 2025
Ministerium
Erhvervsministeriet
Kort navn
LOV nr 711 af 20/06/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,3 +1,1 @@
|
|
1 |
-
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal forvalte de midler, der omfattes af denne lov således, at de berettigede lønmodtageres interesser varetages bedst muligt. Ved midlernes placering skal der tilstræbes en betryggende sikkerhed, en opretholdelse af midlernes realværdi samt højest muligt afkast.
|
2 |
-
|
3 |
-
Stk. 2. Finanstilsynet kan efter forhandling med beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om, hvorledes kravene i stk. 1 opfyldes.
|
|
|
1 |
+
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal forvalte de midler, der omfattes af denne lov således, at de berettigede lønmodtageres interesser varetages bedst muligt. Ved midlernes placering skal der tilstræbes en betryggende sikkerhed, en opretholdelse af midlernes realværdi samt højest muligt afkast.
|
|
|
|
Ændringer
Nr 2: | § 6, stk. 2, ophæves. |
Forarbejder
Til nr. 2 (§ 30, stk. 1, nr. 2, i hvidvaskloven)
Det følger af hvidvasklovens § 30, stk. 1, at virksomheder og personer omfattet af loven skal opbevare oplysninger indhentet i
forbindelse med opfyldelse af kravene i kapitel 3, herunder identitets- og kontroloplysninger og kopi af foreviste
legitimationsdokumenter (nr. 1), dokumentation for og registreringer af transaktioner, der gennemføres som led i en
forretningsforbindelse, eller en enkeltstående transaktion (nr. 2) samt dokumenter og registreringer vedrørende undersøgelser
gennemført i henhold til § 25, stk. 1 og 3 (nr. 3).
Af bemærkningerne til § 30, stk. 1, nr. 2, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 41, som fremsat, fremgår det, at
virksomheder og personer skal opbevare dokumentation for og registreringer af transaktioner, der gennemføres som led i en
forretningsforbindelse eller en enkeltstående transaktion. Det er ikke alle dokumenter eller registreringer, som skal opbevares,
men alene oplysninger, der har en vis betydning, som f.eks. dokumenter, telefonnotater m.v. af ordregivende karakter samt
kontooversigter. Hvis f.eks. et lånetilbud ikke bliver effektueret, skal tilbuddet ikke opbevares. Hvis der er tale om en
låneaftale, skal eksempelvis lånedokumentet opbevares.
Det foreslås i § 30, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »transaktion«: », og kontooversigt og forretningskorrespondance«.
Der er tale om en præcisering af lovteksten, som har til formål at præcisere anvendelsesområdet for § 30, stk. 1, nr. 2, og
tilpasse bemærkningerne i overensstemmelse med FATF’s anbefaling nr. 11 vedrørende opbevaring af oplysninger.
Det følger af den foreslåede § 30, stk. 1, nr. 2, at virksomheder og personer skal opbevare dokumentation for og registreringer af
transaktioner, der gennemføres som led i en forretningsforbindelse eller en enkeltstående transaktion, herunder kontooversigt og
forretningskorrespondance.
Dokumenter, telefonnotater m.v. af ordregivende karakter samt kontooversigter, herunder forretningskorrespondance, vil som
altovervejende udgangspunkt være nødvendige oplysninger og skal derfor opbevares.
Virksomheder og personer skal opbevare alle nødvendige dokumenter og registreringer om transaktioner, både indenlandske og
internationale, med henblik på at sikre, at oplysningerne hurtigt kan videreformidles til kompetente myndigheder ved anmodning.
Dokumentationen og registreringen skal være tilstrækkelige til at rekonstruere individuelle transaktioner, herunder f.eks. beløb
og type af valuta, hvis relevant.
Ved en kontooversigt forstås oplysninger, der omfatter et kontoudskrift over kundens transaktioner. Der gælder ikke formkrav for
en kontooversigt. En kontooversigt skal opbevares i mindst fem år efter forretningsforbindelsens ophør og ved enkeltstående
transaktioner i mindst fem år efter transaktionens gennemførelse.
Ved en forretningskorrespondance forstås oplysninger, der omfatter korrespondance mellem virksomheden omfattet af loven og den
konkrete kunde i relation til de produkter, tjenesteydelser og transaktioner, som virksomheden tilbyder kunden. Korrespondancen
skal opbevares i mindst fem år efter forretningsforbindelsens ophør og ved enkeltstående transaktioner i mindst fem år efter
transaktionens gennemførelse.
Den foreslåede ændring er med til at sikre efterlevelse af FATF’s krav og bidrage til en styrkelse af den eksisterende lovgivning.
Opbevaring af alle nødvendige dokumenter og registreringer om transaktioner, herunder kontooversigter og
forretningskorrespondance, vil desuden lette politiets efterforskning samt give tilsynsmyndighederne bedre mulighed for at
foretage kontrol af efterlevelse af lovens regler.
Overtrædelse af bestemmelsen er strafbelagt, jf. § 78, stk. 1, 2. pkt. Det følger af § 78, stk. 1, 2. pkt., i hvidvaskloven, at
forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af artikel 4-8, 10-12 og 16 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/847/EU af
20. maj 2015 om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter
straffelovens regler.
Overtrædelse af bestemmelsen er desuden strafbelagt efter § 78 a, stk. 1, 1. pkt. § 78 a, i hvidvaskloven indeholder regler om
Finanstilsynet adgang til at udstede administrative bødeforelæg ved fysiske og juridiske personers overtrædelser af en række af
hvidvasklovens bestemmelser.
Det følger af § 78 a, at skønnes en overtrædelse af lovens § 30 ikke at ville medføre højere straf end bøde, kan Finanstilsynet i
et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den fysiske eller juridiske person, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som
angivet i bødeforelægget.
Det følger af § 78 a, stk. 2, at Finanstilsynet forud for udstedelsen af et administrativt bødeforelæg skal indhente samtykke fra
National enhed for Særlig Kriminalitet, hvis Finanstilsynet vurderer, at en overtrædelse giver anledning til en vis skønsmæssig
vurdering, eller at udgangspunktet for bødeniveauet skal fraviges.
Det følger af § 78 a, stk. 3, at retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift, og om, at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg efter stk. 1.
Det følger af § 78 a, stk. 4, at vedtages et bødeforelæg, bortfalder videre forfølgning. Vedtagelsen har samme virkning som en
dom.