LBK nr 728 af 07/06/2007
Kulturministeriet
Bekendtgørelse af lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet § 9
(udeladt)1)
Lov nr. 563 af 24/06/2005 om ændring af en række love på kulturområdet (Udmøntning af kommunalreformen på kulturområdet) indeholder følgende ikraftrædelsesbestemmelser m.v.:
§ 10
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-6 træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2. (udeladt) 2)
Stk. 3. (udeladt)2)
Stk. 4. (udeladt)2)
Stk. 5. (udeladt)2)
Stk. 6. (udeladt)2)
Stk. 7. (udeladt)2)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet § 9
RetsinformationBestemmelsen i § 9, stk. 1, giver kulturministeren mulighed for, i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler, at fravige bestemmelserne i musiklovens § 2, stk. 2, om amtsmusikudvalgenes opgave og kompetence, herunder forhold til kommunale musik- og kulturudvalg. Bestemmelsen er udtryk for et ønske om også på det organisatoriske plan at øge samarbejdsmulighederne i de enkelte regioner i forhold til de konkrete områder, der er indeholdt i aftalerne.
Bestemmelsen i § 9, stk. 2, giver kulturministeren mulighed for, i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler, at fravige bestemmelserne i musiklovens § 3 c om statens refusion af kommuners, amtskommuners eller andres udgifter til lærerlønudgifter i forbindelse med driften af musikskoler. Bestemmelsen er et udtryk for, at der inden for aftaleperioden ikke ydes refusion til de musikskoler, som er omfattet af de regionale kulturaftaler.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
I teaterloven indarbejdes lovforslagets ændringer som følger:
Gældende formulering Lovforslaget
§ 16. I § 16 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
Kommunernes og
amtskommunernes tilskud, »
der berettiger til
refusion i henhold til Stk. 3. Kulturministeren
§ 15, beregnes på kan i forbindelse med
grundlag af budgetter, indgåelse af regionale
der er fastlagt i en kulturaftaler fravige
minimum 3-årig aftale med bestemmelserne i § 15 og
det enkelte egnsteater, § 16, stk. 1 og 2.«
jf. § 15, stk. 3.
Refusion udbetales
kvartalsvis forud i løbet
af finansåret.
Stk. 2.
Endelig beregning af refusionen i henhold til § 15 finder sted på grundlag af regnskaber for teatervirksomhederne, der er godkendt af de tilskudsydende kommuner og amtskommuner. Den endelige refusion kan dog ikke overstige den forskudsvis udbetalte refusion.
§ 16 b. I § 16 b indsættes efter
stk. 5 som nyt stykke:
Statens tilskud til den
enkelte kommunes små »
storbyteatre fastsættes
under et i en 4-årig Stk. 6. Kulturministeren
aftale mellem staten og kan i forbindelse med
kommunen. Tilskuddet kan indgåelse af regionale
ikke overstige kommunens kulturaftaler fravige
samlede driftstilskud til bestemmelserne i § 16 a
disse teatre. og § 16 b, stk. 1-5.«
Stk. 2
. Tilskud til husleje kan kun udgøre indtil 15 pct. af det tilskudsberettigede kommunale driftstilskud til det enkelte lille storbyteater.
Stk. 3
. Statstilskuddet ydes kun, såfremt kommunen har indgået minimum 3-årige aftaler om driftstilskud med de enkelte teatre.
Stk. 4
. Driftstilskud til det enkelte teater kan ikke overstige et maksimum, der angives på de årlige finanslove.
Stk. 5
. Kulturministeren fastsætter efter forhandling med Kommunernes Landsforening og Københavns og Frederiksberg Kommuner nærmere regler om ordningen for små storbyteatre.
§ 24. I § 24 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
Amtskommunerne yder
tilskud til nedbringelse »
af prisen på
teaterbilletter, der Stk. 5. Kulturministeren
sælges i eller i kan i forbindelse med
forbindelse med indgåelse af regionale
abonnement eller med kulturaftaler fravige
ungdomsrabat. Herudover bestemmelserne i § 24,
kan der ydes tilskud til stk. 1-3.«
andre
billetkøbsordninger, samt
til administration af
ordningerne. I
hovedstadsområdet ydes
tilskuddene af Københavns
Amtskommune og Københavns
og Frederiksberg
Kommuner.
Stk. 2.
Staten yder amtskommunerne og Københavns og Frederiksberg Kommuner et tilskud, der fastsættes på de årlige finanslove, til finansiering af de ordninger, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt. Statens tilskud ydes med faste kronebeløb pr. billet solgt henholdsvis i eller i forbindelse med abonnement eller med ungdomsrabat. De faste kronebeløb fastsættes af kulturministeren forud for hver sæson.
Stk. 3
. Regler for tilskud til abonnement, ungdomsrabat og andre billetkøbsordninger fastsættes af kulturministeren efter forhandling med Amtsrådsforeningen i Danmark og Københavns og Frederiksberg Kommuner.
Stk. 4
. Staten kan yde tilskud til centrale organisationer af teaterpublikum.
§ 25. I § 25 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
Staten refunderer 50 pct.
af kommunernes og »
amtskommunernes udgifter
ved køb af Stk. 3. Kulturministeren
refusionsgodkendte kan i forbindelse med
forestillinger af indgåelse af regionale
børneteater og opsøgende kulturaftaler fravige
teater. bestemmelserne i § 25,
stk. 1 og 2.«
Stk. 2
. Kulturministeren fastsætter efter forhandling med Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark og Københavns og Frederiksberg Kommuner nærmere regler for refusionsordningen, herunder regler for godkendelse af de forestillinger, der omfattes af ordningen.
I museumsloven indarbejdes lovforslagets ændringer som følger:
Gældende formulering Lovforslaget
§ 11. I § 13 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
For at opnå og bevare
tilskud efter §§ 12 og 13 »
skal museet opfylde
følgende bestemmelser: Stk. 3. Kulturministeren
kan i forbindelse med
indgåelse af regionale
kulturaftaler fravige
-
Museet skal være bestemmelserne i § 11, kommunalt, amtskomunalt stk. 1, nr. 3, 1. pkt., eller selvejende, eller nr. 4 og nr. 8, § 11, det skal ejes af en stk. 3, § 12 og § 13, forening, hvis formål er stk. 1.« museets drift. Kulturministeren kan kræve, at museet i det omfang, hvori det er foreneligt med kommunallovgivningen, administrativt og økonomisk skal være adskilt fra andre institutioner.
-
Museet skal påtage sig ansvaret for en nærmere beskrevet del af Danmarks kulturarv eller for varetagelse af andre angivne museumsopgaver.
-
Museets vedtægter skal godkendes af den kommune eller amtskommune, der driver museet eller er hovedtilskudsyder til museet, i særlige tilfælde af Kulturministeriet. Museets ansvarsområde skal fremgå af vedtægterne. Vedtægtsudkast, der vedrører museets ansvarsområde, forelægges Statens Museumsnævn til udtalelse forinden godkendelse. De godkendte vedtægter indsendes til Statens Museumsnævn.
-
Museets bestyrelse skal omfatte mindst 1 repræsentant for de lokale tilskudsgivende myndigheder. Bestyrelsen kan ikke være selvsupplerende.
-
Museet skal have en rimelig standard og et økonomisk grundlag, der gør det muligt at opretholde standarden.
-
Museet må ikke udskille genstande fra samlingerne til andre end statslige og statsstøttede museer.
-
Museets leder skal være faguddannet og heltidsbeskæftiget.
-
Museet skal årligt indsende budget, regnskab og beretning til den kummune eller amtskommune, der driver museet eller er hovedtilskudsyder til museet, i særlige tilfælde til Kulturministeriet.
-
Museet skal deltage i det nationale og regionale samarbejde med andre museer. Det skal udarbejde en arbejdsplan, hvoraf det skal fremgå, hvilke opgaver museet vil forpligte sig til at udføre, herunder i hvilken udstrækning museet ønsker at deltage i udførelsen af de opgaver, der er nævnt i kapitel 6. Planen indsendes hvert 4. år til vedkommende museumsråd og til Statens Museumsnævn. Planen sendes endvidere hvert 4. år til den kommune eller amtskommune, der driver museet eller er hovedtilskudsyder til museet, i særlige tilfælde til Kulturministeriet.
-
Museet skal løbende indberette til det kulturhistoriske centralregister og til det centrale register over kunstværker.
-
Museet skal være tilgængeligt for offentligheden på forud bekendtgjorte åbningstider.
-
Museet skal vederlagsfrit give adgang for skoleelever, der besøger museet som led i undervisningen.
Stk. 2.
Kulturministeren kan efter forelæggelse for Statens Museumsnævn fravige bestemmelserne i stk. 1, nr. 6, 7 og 12, når særlige omstændigheder taler derfor.
Stk. 3
. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om gennemførelse af bestemmelserne i stk. 1.
Stk. 4
. Kulturministeren kan bestemme, at tilskud bortfalder, og at allerede udbetalte tilskud skal tilbagebetales, hvis et museum tilsidesætter reglerne i stk. 1, regler udfærdiget efter stk. 3 eller vilkår for tilladelser, der er meddelt efter disse regler eller efter stk. 2.
§ 12.
Til godkendte museer ydes et almindeligt statstilskud, der fastsættes på grundlag af de ikkestatslige tilskud, jf. stk. 2 og 3, og den på finansloven afsatte bevilling til dette formål. Der beregnes på grundlag heraf årligt en statstilskudsprocent, som anvendes ved fastsættelsen af statstilskuddet til hvert enkelt museum på grundlag af de ikkestatslige tilskud, der er ydet til museets drift ifølge det senest reviderede regnskab.
Stk. 2
. Huslejeudgifter, prioritetsrenter og afdrag modregnes i de ikkestatslige tilskud, der lægges til grund for beregningen af statstilskuddet efter stk. 1.
Stk. 3.
Der fastsættes årligt på finansloven et maksimum for hvor stort et beløb statstilskuddet til det enkelte museum kan udgøre.
Stk. 4.
Drives museet af flere primærkommuner i fællesskab, kan statstilskuddet, uanset stk. 3, dog udgøre et beløb, der svarer til summen af de statstilskud, som det enkelte tilskud fra en tilsluttet kommunen kan udløse.
Stk. 5.
Statstilskuddet skal anvendes til museets drift. Statstilskud må ikke henlægges.
§ 13.
Til godkendte museer, der af særlige grunde ikke kan oppebære fornødent tilskud efter § 12, ydes statstilskud som særlig bevilling på finansloven.
Stk. 2.
Såfremt det samlede statstilskud udgør mindst halvdelen af museets driftsudgifter, skal fastsættelsen af løn- og ansættelsesforhold ske efter samme regler som for statsansatte.
§ 17. I § 21 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: I hvert amt oprettes et museumsråd. Rådets medlemmer er følgende:
-
samtlige statslige og » statsstøttede museer i
amtskommunen udpeger hver Stk. 2. Kulturministeren 2 medlemmer, kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i §§ 17-20 og § 21, stk. 1.« -
amtsrådet udpeger 2 medlemmer, og
-
kommuneforeningen henholdsvis kommunalbestyrelserne i amtskommunen udpeger 2 medlemmer.
Stk. 2
. Rådet kan efter nærmere regler fastsat af kulturministeren tiltrædes af indtil 2 repræsentanter for hvert af de museer i amtet, som ikke er repræsenteret efter stk. 1.
Stk. 3
. Det enkelte amtsråd og kommuneforeningen henholdsvis kommunalbestyrelserne kan hver for deres vedkommende beslutte ikke at lade sig repræsentere i museumsrådet.
Stk. 4
. Kulturministeren kan fravige stk. 1, såfremt de, der skal udpege medlemmerne efter stk. 1, jf. stk. 3, er enige derom.
Stk. 5
. Medlemmerne udpeges for 4 år ad gangen. Rådenens funktionsperiode indledes 3 måneder efter hver ny kommunal valgperiodes begyndelse.
§ 18.
Museumsrådet har til opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i amtet. Det varetager tillige samarbejdet med Statens Museumsnævn om fælles museumsanliggender.
Stk. 2
. Museumsrådet modtager arbejdsplaner fra museerne i amtet og udarbejder på grundlag heraf en samlet, regional arbejdsplan. Museumsrådets arbejdsplan skal omfatte forslag til en opgavefordeling mellem de museer, som forpligter sig til inden for det pågældende amt at varetage en nærmere angivet del af de opgaver, der er nævnt i kapitel 6. Arbedsplanen indsendes hvert 4. år til Statens Museumsnævn.
§ 19.
For museer i Københavns og Frederiksberg kommuner nedsætter kulturministeren et museumsråd. Ministeren fastsætter regler for rådets sammensætning. § 17, stk. 5, og § 18, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på dette råd.
Stk. 2
. Museumsrådet modtager arbejdsplaner for museerne i Københavns og Frederiksberg kommuner.
§ 20.
Til varetagelse af de opgaver, der er nævnt i §§ 18 og 19, yder kulturministeren inden for en beløbsramme fastsat på finansloven et årligt tilskud til hvert museumsråd.
Stk. 2.
Museumsrådet indsender årligt budget, regnskab og beretning til Statens Museumsnævn.
§ 21.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for museumsrådenes virksomhed.
§ 34. I § 34 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
På de årlige finanslove
opføres under »
Kulturministeriet en
rådighedssum til fremme Stk. 5. Kulturministeren
af museernes virksomhed i kan i forbindelse med
Danmark. indgåelse af regionale
kulturaftaler fravige
bestemmelser i stk. 3 og
stk. 4.«
Stk. 2.
Rådighedssummen anvendes til følgende formål:
-
indkøb af kunst og anskaffelse af museumsgenstande,
-
særlige konserveringsarbejder og museumsstekniske forbederinger,
-
løsning af fællesopgaver,
-
enkelte museers løsning af særlige opgaver,
-
undersøgelser, indsamling, registreringer og bevaringsopgaver inden for det naturvidenskabelige område,
-
midlertidig støtte til enkelte museer og
-
undersøgelser, indsamling, registreringer og bevaringsarbejder inden for nyere tids kulturhistorie.
Stk. 3.
Statens Museumsnævn træffer den endelige administrative afgørelse om fordelingen af rådighedssummen.
Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte regler for rådighedsssummens fordeling.
I lov om musik indarbejdes lovforslagets ændringer som følger:
Gældende formulering Lovforslaget
§ 2. I § 2 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
Hvert amtsråd nedsætter
et amtsmusikudvalg. I »Stk. 3. Kulturministeren
Københavns og kan i forbindelse med
Frederiksberg kommuner indgåelse af regionale
nedsættes kommunale kulturaftaler fravige
musikudvalg. bestemmelserne i § 2,
stk. 2.«
Stk. 2
. De i stk. 1 nævnte udvalg skal virke til fremme af musiklivet i amtet, henholdsvis kommunen, og skal herunder medvirke til at samordne den musikalske virksomhed i området. Udvalgene afgiver indstilling til amtsrådet, henholdsvis Borgerrepræsentationen og kommunalbestyrelsen, samt Statens Musikråd om støtte efter § 3.
§ 3 c. I § 3 c indsættes efter
stk. 7 som nyt stykke:
Staten yder delvis
refusion af kommuners, »
amtskommuners eller
andres udgifter til Stk. 8. Kulturministeren
lærerlønsudgifter i kan i forbindelse med
forbindelse med driften indgåelse af regionale
af musikskoler, jf. dog kulturaftaler fravige
stk. 4. bestemmelserne i § 3 c.«
Stk. 2.
Refusionsprocenten beregnes som forholdet mellem statens på finansloven fastsatte bevilling og de samlede tilskud til lærerlønsudgifter ved musikskoler fra kommuner, amtskommuner eller andre.
Stk. 3
. Kommuner, amtskommuner eller andre kan maksimalt få refunderet 25 pct. af udgifterne til musikskolelærerlønningerne.
Stk. 4
. Det er en betingelse for at opnå refusion efter stk. 1, at musikskolelevernes betaling for undervisningen ikke overstiger 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift.
Stk. 5
. Statens Musikråd udbetaler en foreløbig refusion i henhold til § 3 c, stk. 1. Den beregnes på grundlag af budgetter, der er godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse eller amtsråd. Refusionen udbetales ratevis forud.
Stk. 6
. Endelig beregning af refusionen i henhold til § 3 c, stk. 3, foretages på grundlag af regnskaber. Regnskaberne skal være godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse eller amtråd og skal indeholde dokumentation for den samlede elevbetaling. Den endelige refusion kan dog ikke overstige den foreløbig udbetalte refusion.
Stk. 7
. For meget udbetalt refusion i et regnskabsår modregnes i refusionen for det følgende år.