LBK nr 221 af 12/02/2021
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse af lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne § 30
Ved opgørelsen af refusions- eller medfinansieringsprocenten efter § 5 og opgørelsen af uger med selvforsørgelse efter § 6 for en person indgår ved lovens ikrafttræden uger med ydelser eller selvforsørgelse fra den 1. juli 2014, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. §§ 5-7 har virkning for ydelser nævnt i § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, der udbetales til personer, der er visiteret til fleksjob eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed den 1. juli 2014 eller senere.
Stk. 3. For ydelser nævnt i § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, der udbetales til personer, der er visiteret til et fleksjob eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed i perioden fra den 1. januar 2013 til og med den 30. juni 2014, har stk. 1 og §§ 5-7 virkning fra det tidspunkt, hvor de pågældende den 1. juli 2014 eller senere
-
bliver ansat i et fleksjob, jf. § 120 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
-
bliver revisiteret til fleksjob, jf. § 120 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hos samme arbejdsgiver eller
-
på ny får tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed, jf. § 126 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. §§ 5 og 9 har virkning for førtidspension tilkendt den 1. juli 2014 eller senere.
Stk. 5. § 37, nr. 1, finder anvendelse for førtidspension tilkendt den 2. februar 2015 eller senere. For førtidspension tilkendt før den 2. februar 2015 finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 6. For ydelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, hvor der den 4. januar 2016 eller senere skal ske tilbagebetaling for en periode, der ligger forud for lovens ikrafttræden, skal kommunen korrigere refusions- eller medfinansieringsbeløbet efter de hidtil gældende regler, jf. dog § 29, stk. 3. Kommunen har endvidere ansvaret for, at den ydelse, der skal tilbagebetales, indgår i opgørelserne efter §§ 5 og 6, når det drejer sig om ydelser, der er udbetalt for perioden fra den 1. juli 2014 til den 3. januar 2016.
Stk. 7. For ydelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, hvor kommunen den 4. januar 2016 eller senere efterbetaler for en periode, der ligger forud for lovens ikrafttræden, skal kommunen korrigere refusions- eller medfinansieringsbeløbet efter de hidtil gældende regler, jf. dog § 29, stk. 3. Kommunen har endvidere ansvaret for, at den efterbetalte ydelse indgår i opgørelserne efter §§ 5 og 6, når det drejer sig om ydelser, der skulle være udbetalt for perioden fra den 1. juli 2014 til den 3. januar 2016.
Stk. 8. Personer, der modtager forudbetalt kontanthjælp, jf. § 7, stk. 5 og 6, i lov nr. 1034 af 17. december 2002 om ændring af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven, overgår fra den 4. januar 2016 til bagudbetalt kontanthjælp efter § 89, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 9. Personer, der efter de hidtil gældende regler modtager forudbetalt kontanthjælp for perioden fra den 1. januar til den 31. januar 2016, har, jf. stk. 8, ret til bagudbetalt kontanthjælp for samme periode til udbetaling i slutningen af januar 2016, jf. § 89, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Der skal ikke foretages fradrag i kontanthjælpen efter § 30, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik for hjælp udbetalt efter 1. pkt.
Stk. 10. Udbetaling af forudbetalt kontanthjælp primo januar 2016 indgår ikke i beregningen af eller medfører fradrag i andre ydelser udbetalt til kontanthjælpsmodtageren eller dennes ægtefælle eller samlever efter lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om individuel boligstøtte, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om social service.
Stk. 11. For ydelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, og befordringsgodtgørelse, som kommunen skal medfinansiere efter § 109, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fastsætter beskæftigelsesministeren efter forhandling med KL regler om, at medfinansiering af udbetalinger, der vedrører perioder før den 4. januar 2016, skal være opgjort endeligt efter de hidtil gældende regler senest den 30. juni 2016.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne § 30
RetsinformationDer er behov for at fastsætte regler om, hvordan indfasningen til den foreslåede refusions- og medfinansieringsmodel skal ske i forhold til personer, der modtager eller har modtaget offentlige forsørgelsesydelser forud for lovens ikrafttræden.
I stk. 1, foreslås, at de ydelser, der er omfattet af § 3, stk. 1, fra den 4. januar 2016 indgår i opgørelsen efter forslaget til § 5, stk. 2 og 3, med den refusions- og medfinansieringssats, der svarer til den enkelte ydelsesmodtagers anciennitet i ydelsessystemet fra aftaleindgåelsen den 1. juli 2014. Samtidig indgår selvforsørgelse fra samme dato efter forslaget til § 6 i opgørelsen af, hvilken refusions- eller medfinansieringssats kommunen kan modtage efter forslagets § 5, stk. 2 og 3.
Endelig indgår perioder med ydelser fra den 1. juli 2014 i opgørelsen af, hvorvidt kommunen er berettiget til det særlige fleksbidrag, jf. forslaget til § 7.
De hensyn, der ligger bag forslaget om, at uger med ydelser før lovens ikrafttræden har betydning for indplaceringen på refusionstrappen er beskrevet i de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.1.1.
Eksempel 1
Hvis en person bliver ledig den 1. juli 2014 og modtager arbejdsløshedsdagpenge uafbrudt, vil det medføre, at kommunen pr. 4. januar 2016 – hvor loven træder i kraft, skal bidrage med 80 pct. til medfinansiering af arbejdsløshedsdagpengene, idet der er udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse i mere end 52 uger. Kommunens medfinansiering opgøres fremadrettet efter §§ 5 og 6.
Eksempel 2
Hvis en person har været selvforsørgende fra den 1. juli 2014 og bliver ledig den 6. juli 2015 og modtager kontanthjælp frem til den 16. august 2015 (6 uger), og personen igen bliver ledig og modtager kontanthjælp fra den 21. december 2015 og 2 uger frem, kan kommunen pr. 4. januar 2016 modtage 40 pct. i refusion, idet der den 4. januar 2016 er udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse i 8 uger. Kommunens ret til refusion opgøres fremadrettet efter §§ 5 og 6. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes modtage 40 pct. i refusion for perioden 1.-3. januar 2016. Der er optjent 18 uger med selvforsørgelse i perioden den 17. august til og med den 20. december 2015, da den første uge med ydelser er fra den 6. til og med den 13. juli 2015.
Eksempel 3
Hvis der er udbetalt ressourceforløbsydelse til en person, der den 1. januar 2014 bliver visiteret til et ressourceforløb og modtager ressourceforløbsydelse frem til den 7. december 2015, og herefter får ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver fra den 8. december 2015 til og med den 8.juni 2016, vil det pr. 4. januar 2016 medføre, at kommunen kan modtage 20 pct. i refusion, idet der er udbetalt en offentlig forsørgelsesydelse eller løntilskud i sammenlagt mere end 52 uger fra den 1. juli 2014. Kommunens ret til refusion opgøres fremadrettet efter §§ 5 og 6. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes modtage 20 pct. i refusion for perioden 1.-3. januar 2016.
Eksempel 4
Hvis der er udbetalt kontanthjælp fra den 1. juli 2014 og 10 uger frem og personen derefter er selvforsørgende frem til den 10. januar 2016, vil kommunen modtage 80 pct. i refusion, hvis den pågældende igen modtager kontanthjælp pr. 11. januar 2016. Baggrunden er, at personen har været selvforsørgende i mere end 52 uger. Kommunens ret til refusion opgøres fremadrettet efter §§ 5 og 6.
Eksempel 5
En person får fra den 1. juli 2014 udbetalt kontanthjælp i 14 uger. Derefter er pågældende selvforsørgende i 54 uger, hvorefter personen igen modtager kontanthjælp. Frem til den 4. januar 2016 har den pågældende modtaget kontanthjælp i 10 uger og kommunen kan derfor modtage 40 pct. i refusion for kontanthjælpen pr. 4. januar 2016. Kommunens ret til refusion opgøres fremadrettet efter §§ 5 og 6. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes modtage 40 pct. i refusion for kontanthjælp for perioden 1.-3. januar 2016.
De samme principper vil gøre sig gældende for andre ydelser m.v., som er nævnt i § 3, stk. 1.
Det foreslås i stk. 2, at §§ 5-7 finder anvendelse for ydelser udbetalt til personer, der er visiteret til fleksjob eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed på grund af en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne, jf. § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, den 1. juli 2014 eller senere.
Det betyder, at ydelser til personer, som er visiteret til fleksjob eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig erhvervsvirksomhed før den 1. januar 2013, og hvor der udbetales tilskud til arbejdsgiver eller den selvstændigt erhvervsdrivende, jf. §§ 71, 72 og 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller ledighedsydelse efter § 74 a i lov om aktiv socialpolitik, som udgangspunkt ikke vil være omfattet af de foreslåede refusionsregler. Kommunerne vil således have ret til refusion for de udbetalte ydelser m.v. efter § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 104 i lov om aktiv socialpolitik.
Det samme gælder som udgangspunkt for ydelser til personer, der i perioden den 1. januar 2013 til og med den 30. juni 2014 er visiteret til fleksjob, jf. §§ 70, 70 c og 70 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed på grund af en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne, jf. § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, medmindre de pågældende den 1. juli 2014 eller senere er blevet omfattet af refusionsomlægningen, jf. forslaget til stk. 3.
Kommunens ret til refusion vil ligeledes fortsat være omfattet af § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for ydelser til personer i fleksjob/selvstændig virksomhed, jf. §§ 70 f og 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der raskmeldes helt eller delvis efter i en periode med sygdom at have modtaget sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb efter lov om aktiv socialpolitik. Det samme gælder, hvis den ansatte i fleksjobbet modtager løn under sygdom, og arbejdsgiveren modtager tilskud til den ansattes løn efter §§ 71 og 72 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kommunens ret til refusion vil således fortsat være omfattet af § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Kommunens refusion for udbetalte sygedagpenge og ressourceforløbsydelse under et jobafklaringsforløb til en person i fleksjob eller en selvstændigt erhvervsdrivende med en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne, herunder udbetaling af refusion til en arbejdsgiver i henhold til §§ 54-57 i lov om sygedagpenge og § 69 t i lov om aktiv socialpolitik, vil derimod være omfattet af de nye regler i forslaget til § 5, stk. 2, så længe disse ydelser udbetales, hvis udbetalingen vedrører perioder efter lovens ikrafttræden.
Hvis kommunen efter den 1. juli 2014 eller senere træffer afgørelse om, at en person, som er visiteret til fleksjob eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed på grund af en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne, ikke længere er omfattet af fleksjobordningen, fordi den pågældende
– ikke længere opfylder betingelserne i §§ 69, 70, 70 g og 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at personen har en varig og væsentligt nedsat arbejdsevne,
– bliver visiteret til et ressourceforløb efter indstilling fra rehabiliteringsteamet, jf. § 68 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller
– bliver tilkendt førtidspension efter § 16 i lov om social pension,
vil refusion til kommunen af eventuelle ydelser til personen være omfattet af forslaget til § 5. Dette gælder også, hvis personen efterfølgende igen bliver visiteret til fleksjob og modtager fleksløntilskud eller ledighedsydelse, jf. §§ 70 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og 74 a i lov om aktiv socialpolitik.
Eksempel 1
En person er visiteret til og ansat i fleksjob før den 1. januar 2013. Personen bliver sygemeldt den 12. januar 2016 frem til og med den 27. marts 2016. Den pågældende modtager løn under sygdom, og arbejdsgiveren modtager derfor refusion til den ansattes løn fra kommunen efter sygedagpengelovens regler. Samtidig modtager arbejdsgiveren tilskud til den ansattes løn i fleksjobbet.
Refusionen til arbejdsgiveren efter sygedagpengelovens regler medfører fradrag i tilskuddet til den ansattes løn efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis sygedagpengerefusionen er lig med eller overstiger tilskuddet til den ansattes løn, udbetales der alene refusion for sygedagpenge, jf. § 71, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 2 i bekendtgørelse nr. 1565 af 23. december 2014 om fleksjob.
Kommunens udgifter til sygedagpengene er omfattet af de nye refusionsregler, mens det tilskud, som kommunen har udbetalt til arbejdsgiveren for lønudgifter til den ansatte i fleksjob, jf. § 71 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fra den 1. juli 2014, ikke indgår i opgørelsen af, hvor meget refusion kommunen kan modtage af de udbetalte sygedagpenge.
Kommunen kan i de første 4 uger modtage 80 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge, herefter kan kommunen modtage 40 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge i perioden den 12. januar 2016 til og med den 27. marts 2016, da der ikke er udbetalt ydelser efter § 3, stk. 1, til arbejdsgiveren på tidspunktet for den fleksjobansattes sygemelding. Når den fleksjobansatte er raskmeldt, modtager kommunen refusion for det udbetalte tilskud til arbejdsgiveren til den fleksjobansattes løn på 65 pct., jf. § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Hvis sygedagpengerefusionen til arbejdsgiveren er mindre end det tilskud, som arbejdsgiveren modtager til den ansattes løn, får arbejdsgiveren udbetalt den fulde sygedagpengerefusion suppleret med tilskuddet, således at det samlede beløb, arbejdsgiveren får udbetalt, svarer til det fulde tilskud, som arbejdsgiveren normalt modtager. Dette følger af § 71, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 2 i bekendtgørelse om fleksjob.
Kommunens udgifter til sygedagpengene er omfattet af de nye refusionsregler, og det tilskud, som kommunen har udbetalt til arbejdsgiveren til den fleksjobansattes løn fra den 1. juli 2014 indgår ikke i opgørelsen af, hvor meget refusion kommunen kan modtage af de udbetalte sygedagpenge, dvs. at kommunen i de første 4 uger kan modtage 80 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge, herefter kan kommunen modtage 40 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge i perioden den 12. januar 2016 til og med den 27. marts 2016. Samtidig modtager kommunen 65 pct. refusion for det reducerede tilskud til den fleksjobansattes løn, der udbetales til arbejdsgiveren i denne periode, jf. § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Når den fleksjobansatte er raskmeldt, modtager kommunen refusion for det udbetalte tilskud til arbejdsgiveren til den fleksjobansattes løn på 65 pct. efter de gældende refusionsregler i § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Eksempel 2
En selvstændigt erhvervsdrivende har før den 1. januar 2013 fået tilbud om støtte i form af tilskud på grund af en varig og væsentligt nedsat arbejdsevne, jf. § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Den selvstændige bliver sygemeldt den 12. januar 2016 og frem til og med den 27. marts 2016. Den pågældende modtager dels støtte i form af tilskud til den selvstændige virksomhed efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dels sygedagpenge efter lov om sygedagpenge.
Kommunens udgifter til sygedagpenge er omfattet af de nye refusionsregler, og tilskuddet som kommunen udbetaler til den selvstændigt erhvervsdrivende fra den 1. juli 2014 indgår ikke i opgørelsen af, hvor meget refusion kommunen kan modtage af de udbetalte sygedagpenge, dvs. at kommunen i de første 4 uger kan modtage 80 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge, herefter kan kommunen modtage 40 pct. af udbetalte sygedagpenge i perioden den 12. januar 2016 til og med den 27. marts 2016, da der ikke er udbetalt ydelser omfattet af § 3, stk. 1, til den selvstændigt erhvervsdrivende. Samtidig modtager kommunen refusion af støtten i form af tilskud på 65 pct. efter de gældende refusionsregler i § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Eksempel 3
Hvis en person, som er visiteret til fleksjob før den 1. januar 2013, og som modtager ledighedsydelse, jf. § 74 a i lov om aktiv socialpolitik, mister retten til ledighedsydelse på grund af manglende jobsøgning, en gentagelsessanktion på grund af afvisning af eller ophør i et fleksjob eller et tilbud, eller på grund af manglende rådighed, jf. §§ 76, 77 a og 77 b i lov om aktiv socialpolitik, kan den pågældende modtage uddannelses- eller kontanthjælp, hvis betingelserne for dette er opfyldt, jf. kapitel 4 i lov om aktiv socialpolitik. I denne situation er den pågældende fortsat visiteret til fleksjob, og det er således alene retten til ledighedsydelse, der i en periode er bortfaldet. Den fleksjobvisiterede kan genoptjene retten til ledighedsydelse, når den pågældende har været ansat i et fleksjob i 9 måneder inden for 18 måneder, jf. § 76, stk. 2, § 77 a, stk. 5, og § 77 b, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Kommunens refusion af udbetalt uddannelses- eller kontanthjælp til den ledige fleksjobvisiterede i den periode, hvor personen har mistet retten til ledighedsydelse, er omfattet af forslaget til § 5. Kommunen kan derfor modtage 80 pct. i refusion af den udbetalte hjælp i de første 4 uger, herefter kan der modtages 40 pct. i uge 5-26, 30 pct. i uge 27-52 og derefter 20 pct. fra og med uge 53. Hvis den pågældende har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i perioden den 1. juli 2014 til og med den 3. januar 2016 indgår udbetalt uddannelses- eller kontanthjælp i beregningen af, hvor på refusionstrappen ydelser indplaceres i forhold til kommunens ret til refusion. Hvis den pågældende f.eks. har fået kontanthjælp i en periode på 48 uger forud for den 4. januar 2016, vil kommunen kunne modtage 30 pct. i refusion af den udbetalte kontanthjælp pr. 4. januar 2016. Kommunens ret til refusion opgøres fremadrettet efter §§ 5 og 6. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes modtage 30 pct. i refusion af udbetalt kontanthjælp for perioden 1.-3. januar 2016.
Når retten til ledighedsydelse er genoptjent, vil kommunens refusion af denne ydelse følge de hidtil gældende regler i § 104 i lov om aktiv socialpolitik, da personen fortsat er visiteret til fleksjob og ikke har været ude af ordningen.
Eksempel 4
En person er visiteret til og ansat i fleksjob før den 1. januar 2013. Personen bliver ledig og modtager ledighedsydelse, jf. § 74 a i lov om aktiv socialpolitik, fra den 1. juni 2014 og frem til den 30. november 2014, hvor den pågældende mister retten til ledighedsydelse på grund af manglende rådighed. Personen har deltaget i et tilbud om virksomhedspraktik fra den 1. november frem til den 30. november. Den pågældende modtager herefter kontanthjælp fra den 1. december 2014 og frem til den 31. marts 2016. Herefter bliver personen ansat i et fleksjob i perioden fra den 1. april 2016 frem til den 31. august 2017, hvor den pågældende igen bliver ledig.
I perioden fra den 1. juni 2014 til 31. oktober 2014 modtager kommunen 30 pct. i refusion efter de gældende refusionsregler. Herefter modtager kommunen 50 pct. i refusion, da den fleksjobvisiterede er i et tilbud fra den 1. november 2014 til og med den 30. november 2014. Fra den 1. december 2014 og frem til den 31. december 2015, hvor borgeren modtager kontanthjælp, modtager kommunen henholdsvis 30 eller 50 pct. i refusion af udgiften til kontanthjælp afhængig af, om den fleksjobvisiterede er i et tilbud eller ej (gældende regler).
Fra den 4. januar 2016 frem til den 31. marts 2016 modtager kommunen 20 pct. i refusion, da den pågældende har modtaget ydelser omfattet af forslaget til § 3, stk. 1, i mere end 52 uger, jf. forslaget til lovens § 5. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes modtage 20 pct. i refusion for perioden 1.-3. januar 2016. Fra den 1. april 2016 og frem til den 31. august 2017 vil kommunen modtage 65 pct. i refusion af udgiften til fleksløntilskud, og fra den 1. september 2017 vil kommunen modtage enten 30 eller 50 pct. i refusion af udgiften til ledighedsydelse alt efter, om den fleksjobvisiterede deltager i et tilbud eller ej (gældende regler).
Eksempel 5
En person er visiteret til og ansat i fleksjob før den 1. januar 2013. Personen bliver ledig og modtager ledighedsydelse, jf. § 74 a i lov om aktiv socialpolitik, fra den 1. juni 2014 og frem til den 30. november 2014, hvor den pågældende mister retten til ledighedsydelse på grund af manglende rådighed, jf. § 77 b i lov om aktiv socialpolitik. Personen deltager i et tilbud om virksomhedspraktik fra den 1. november frem til den 30. november 2014. Den pågældende modtager herefter kontanthjælp fra den 1. december 2014 og frem til den 31. marts 2016. Herefter bliver personen ansat i et ordinært job fra den 1. april 2016 og frem til den 1. juli 2017. Personen bliver herefter på ny visiteret til et fleksjob, men er ledig.
I perioden fra den 1. juni 2014 til 31. oktober 2014 modtager kommunen 30 pct. i refusion af udgiften til ledighedsydelse efter de gældende refusionsregler i § 104 i lov om aktiv socialpolitik. Herefter modtager kommunen 50 pct. i refusion af udgiften til ledighedsydelse, da den fleksjobvisiterede er i et tilbud fra den 1. november til og med den 30. november 2014 (gældende regler). Fra den 1. december 2014 og frem til den 31. december 2015 modtager kommunen henholdsvis 30 eller 50 pct. i refusion af udgiften til kontanthjælp afhængig af, om den fleksjobvisiterede er i et tilbud eller ej (gældende regler).
Fra den 4. januar 2016 frem til den 31. marts 2016 modtager kommunen 20 pct. i refusion af udgiften til kontanthjælp, da den pågældende har modtaget ydelser omfattet af forslaget til § 3, stk. 1, i mere end 52 uger (nye regler). Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes modtage 20 pct. i refusion af udgiften til kontanthjælp for perioden 1.-3. januar 2016. Da personen har været selvforsørgende i mere en 52 uger inden for en periode på 3 år, modtager kommunen 80 pct. i refusion af ledighedsydelsen fra revisitationstidspunktet den 1. juli 2017 (nye regler).
Eksempel 6
En person under 40 år er visiteret til fleksjob før den 1. januar 2013 og modtager ledighedsydelse efter § 74 a i lov om aktiv socialpolitik. Den 1. februar 2016 bliver den pågældende visiteret til et ressourceforløb, da kommunen mener, at den pågældendes arbejdsevne er yderligere nedsat, således at personen ikke længere opfylder betingelserne for et fleksjob.
Kommunen modtager henholdsvis 30 eller 50 pct. i refusion af udbetalt ledighedsydelse i perioden før den 1. januar 2013 og frem til den 31. januar 2016 efter § 104 i lov om aktiv socialpolitik. Derefter modtager kommunen refusion på 80 pct. af udgiften til ressourceforløbsydelse under ressourceforløbet, da personer er visiteret ud af fleksjobordningen og ind i ressourceforløbsordningen, jf. forslaget til lovens § 5. Kommunens ret til refusion opgøres fremadrettet efter §§ 5 og 6.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.1.8., 2.1.1.12. og 2.2. i de almindelige bemærkninger og bemærkningerne til stk. 3, § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, § 33, nr. 3, samt § 35, nr. 5.
Efter de gældende regler bevilger jobcenteret fleksjob for en periode på 5 år til en person, der er visiteret til fleksjob den 1. januar 2013 eller senere. Når den 5-årige periode udløber, skal jobcenteret tage stilling til, om den pågældende fortsat opfylder betingelserne i §§ 69 og 70 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for et nyt fleksjob. Dette følger af § 70 c, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Når personen har været ansat i det samme midlertidige fleksjob i 4½ år, skal kommunen foretage en status, hvor det vurderes, om den pågældende fortsat opfylder betingelserne for fleksjob, og dermed om personen ved udløbet af det første fleksjob er berettiget til et nyt 5-årigt fleksjob (revisitation). Dette følger af § 70 d, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personen kan fortsætte i det fleksjob, som den pågældende er ansat i, efter revisitationen.
For personer under 40 år skal den pågældende revisiteres til et nyt midlertidigt fleksjob, hver gang den pågældende har været ansat i samme fleksjob i 5 år, jf. § 70 c, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
For personer, der fylder 40 år eller er fyldt 40 år, skal det første fleksjob altid være et midlertidigt fleksjob, jf. § 70 c, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Ved revisitationen efter 5 år i samme fleksjob, skal kommunen vurdere, om den pågældende fortsat er berettiget til et fleksjob, og i givet fald vil den pågældende herefter få et permanent fleksjob, jf. lovens § 70 c, stk. 2.
Personer, der bliver ledige efter ansættelse i et fleksjob, kan modtage ledighedsydelse efter § 74 a, stk. 2 eller 3, i lov om aktiv socialpolitik, hvis de opfylder betingelserne for dette ved at stå til rådighed for et fleksjob, jf. § 74 d og §§ 75-77 b i lov om aktiv socialpolitik.
For personer, der har fået tilbud om støtte i form af tilskud til deres selvstændige virksomhed på baggrund af, at de har en væsentlig og varig nedsættelse af deres arbejdsevne i forhold til den konkrete virksomhed, som de driver, skal kommunen efter de gældende regler udarbejde en status efter 4½ år, hvor det vurderes, om den pågældende fortsat er berettiget til støtte i form af tilskud til den pågældendes selvstændige virksomhed, jf. § 70 g, stk. 1, 2 og 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis kommunen tilkender den pågældende et nyt tilbud om støtte i form af tilskud til den selvstændige virksomhed, udbetales der fortsat tilskud til den selvstændige erhvervsdrivende.
Når kommunen udbetaler ydelser til personer, der før den 1. juli 2014 er visiteret til fleksjob eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig erhvervsvirksomhed, er udgangspunktet, at kommunen modtager refusion efter de hidtil gældende regler. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 33, nr. 3, og § 35, nr. 5.
Det foreslås dog i stk. 3, at ydelser efter forslagets § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, til personer, der i perioden fra den 1. januar 2013 til den 30. juni 2014 er visiteret til et fleksjob eller har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed på grund af en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne, bliver omfattet af de nye refusionsregler i § 5, hvis de den 1. juli 2014 eller senere
– bliver ansat i et fleksjob efter § 70 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats efter en periode med ledighed på ledighedsydelse efter § 74 a i lov om aktiv socialpolitik,
– påbegynder et nyt fleksjob uden forudgående ledighed, jf. § 70 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
– bliver revisiteret til et nyt midlertidigt eller permanent fleksjob hos samme arbejdsgiver, jf. § 70 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
– på ny får tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed, jf. § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
I disse situationer vil altså gælde, at ydelser udbetalt til personen fra den 1. juli 2014 indgår i opgørelsen af refusionsprocenten efter den foreslåede § 5, stk. 2 og § 30, stk. 1.
Eksempel 1
En person er visiteret til fleksjob i perioden den 1. januar 2013 frem til den 30. juni 2014 og modtager ledighedsydelse. Den 4. januar 2016 bliver personen ansat i et fleksjob. Kommunen modtager herefter refusion beregnet på baggrund af reglerne i de foreslåede § 5 og § 30, stk. 1, i denne lov, således at kommunen modtager refusion på 20 pct. pr. 4. januar 2016, da kommunen på dette tidspunkt har udbetalt offentlige forsørgelsesydelser i mere end 52 uger regnet fra den 1. juli 2014. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes modtage 20 pct. i refusion for perioden 1.-3. januar 2016.
Eksempel 2
En person er visiteret til fleksjob i perioden 1. januar 2013 til den 30. juni 2014 og ansat i et midlertidigt fleksjob. Den 1. januar 2018 bliver personen revisiteret og påbegynder en ny periode i et midlertidigt fleksjob på 5 år. Den pågældende fortsætter i sit hidtidige fleksjob. Kommunen modtager herefter refusion beregnet på baggrund af reglerne i forslaget til § 5 og § 30, stk. 1, i nærværende lov, således at kommunen modtager refusion på 20 pct. pr. 1. januar 2018, da personen har modtaget en offentlig forsørgelsesydelse i mere end 52 uger på dette tidspunkt regnet fra den 1. juli 2014.
Eksempel 3
En person har fået tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed i perioden den 1. januar 2013 frem til den 30. juni 2014. Den 1. januar 2018 træffer kommunen afgørelse om, at den pågældende på ny får tilbud om støtte i form af tilskud for 5 år. Kommunens refusion er fra denne dato omfattet af forslagets §§ 5 og 30, stk. 1. Dvs. at kommunen pr. 1. januar 2018 modtager refusion med 20 pct., da kommunen har udbetalt tilskud til den pågældende i mere end 52 uger regnet fra den 1. juli 2014.
Ydelser, som ikke er nævnt ovenfor, vil være omfattet af de hidtil gældende regler.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til pkt. 2.1.1.8., 2.1.1.12. og 2.2. i de almindelige bemærkninger og bemærkningerne til stk. 2, § 3, stk. 1, nr. 8 og 12, § 33, nr. 3, samt § 35, nr. 5.
Det indgår som et element i refusionsomlægningen, at refusionsmodellen skal indfases for at imødegå, at kommuner, der allerede har en stor andel af borgere, der modtager permanent offentlig forsørgelse, rammes økonomisk af forhold, som de ikke har mulighed for at påvirke via ændret adfærd.
Indfasningen sker ved, at udgifter til førtidspension tilkendt før den 1. juli 2014 friholdes af refusionsomlægningen. Efter forslaget er det alene nytilkendelser af førtidspension fra den 1. juli 2014 og senere, der skal være omfattet af refusionsomlægningen. Skærpelsen af reglerne om mellemkommunal refusion får virkning for førtidspension tilkendt den 2. februar 2015 eller senere.
Det foreslås derfor i stk. 4, at medfinansieringsprocenterne i lovforslagets § 5 alene finder anvendelse for førtidspension tilkendt den 1. juli 2014 eller senere.
Det foreslås i stk. 5, at den foreslåede ændring af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 7, jf. lovforslagets § 37, hvorefter tilkendelseskommunen skal afholde udgifterne til førtidspension i 6 år fra fraflytningstidspunktet, finder anvendelse for førtidspension tilkendt den 2. februar 2015 eller senere.
Det foreslås i stk. 6, at for ydelser, der er omfattet af den foreslåede § 3, stk. 1, hvor der den 4. januar 2016 eller senere skal ske tilbagebetaling af en ydelse for en periode, der ligger forud for lovens ikrafttræden, skal kommunen korrigere refusions- eller medfinansieringsbeløbet efter reglerne om refusion eller medfinansiering gældende før den 4. januar 2016. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil de nye refusionsregler dog gælde for sygedagpenge m.v. for uge 53/2015 og månedlige ydelser for perioden 1.-3. januar 2016.
Samtidig foreslås det i stk. 6, at kommunen skal sikre, at den ydelse, som skal tilbagebetales, indgår i opgørelsen efter forslagets §§ 5 og 6, hvis ydelsen vedrører perioden mellem den 1. juli 2014 til og med den 3. januar 2016. Der skal således ske en regulering, så refusionsprocenten fastsættes korrekt, og at eventuelle perioder med selvforsørgelse indgår i perioden på 52 uger indenfor 3 år, således at der kan ske en korrekt genindplacering på refusionstrappen.
Eksempel
Hvis der f.eks. er tilbagebetalt 24.450 kr. for sygedagpenge udbetalt med urette efter den 1. juli 2014, fordi personen ikke har oplyst om, at den pågældende var påbegyndt arbejde igen, vil det medføre, at kommunens krav om refusion skal nedsættes. Hvis den pågældende ikke var i tilbud i perioden medfører det, at kommunen ville have ret til 30 pct. i refusion fra staten for det udbetalte beløb, svarende til 7.335 kr. Da der imidlertid er sket en tilbagebetaling, skal kommunen efterregulere sin refusion, således at der føres 7.335 kr. tilbage til staten.
Udbetalingen af sygedagpenge svarer til sygedagpenge for 6 uger. Den 4. januar 2016 er det opgjort, at den pågældende havde modtaget sygedagpenge i 30 uger, og kommunen ville således være berettiget til en refusionssats på 30 pct. pr. 4. januar 2016. Da sygedagpengene bliver tilbagebetalt, har den pågældende i realiteten modtaget sygedagpenge i 24 uger, og kommunen vil derfor være berettiget til en refusionssats på 40 pct. pr. 4. januar 2016. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes være berettiget til en refusionssats på 40 pct. for udgift til sygedagpenge i uge 53/2015.
Det foreslås i stk. 7, at for ydelser m.v., der er omfattet af § 3, stk. 1, hvor kommunen den 4. januar 2016 eller senere har efterbetalt en ydelse for en periode, der ligger forud for lovens ikrafttræden, skal kommunen korrigere refusions- eller medfinansieringsbeløbet efter reglerne om refusion eller medfinansiering gældende før den 4. januar 2016. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil de nye refusionsregler dog gælde for sygedagpenge m.v. for uge 53/2015 og månedlige ydelser for perioden 1.-3. januar 2016.
Samtidig foreslås det i stk. 7, at kommunen skal sikre, at den efterbetalte ydelse m.v., indgår i opgørelsen efter forslagets §§ 5 og 6, hvis ydelsen vedrører perioden mellem den 1. juli 2014 til og med den 3. januar 2016. Der skal således ske en regulering, så refusionsprocenten fastsættes korrekt, og at de uger, der er efterbetalt for, ikke længere betragtes som perioder med selvforsørgelse, der indgår i perioden på 52 uger indenfor 3 år, jf. forslaget til § 6.
Eksempel
Hvis der f.eks. er efterbetalt 24.450 kr. i sygedagpenge efter den 1. juli 2014 som følge af en afgørelse fra Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, fordi personen var berettiget til at få forlænget sine sygedagpenge ud over 22 uger, vil det medføre, at kommunen har ret til refusion af dette beløb. Da den pågældende ikke var i tilbud i perioden, medfører det, at kommunen ville have ret til 30 pct. i refusion fra staten for det udbetalte beløb, svarende til 7.335 kr.
Udbetalingen af sygedagpenge svarer til sygedagpenge for 6 uger. Den 4. januar 2016 er det opgjort, at den pågældende havde modtaget sygedagpenge i 22 uger. Borgeren har efterfølgende modtaget arbejdsløshedsdagpenge i 2 uger. Kommunen ville i denne situation være berettiget til en refusionssats på 40 pct. pr. 4. januar 2016, da pågældende har modtaget ydelser i alt i 24 uger, men da sygedagpengene bliver efterbetalt, har den pågældende i realiteten modtaget sygedagpenge og arbejdsløshedsdagpenge i 30 uger, og kommunen er derfor pr. 4. januar 2016 berettiget til en refusionssats på 30 pct. Som følge af virkningsreglen i forslaget til § 29, stk. 3, vil kommunen ligeledes være berettiget til en refusionssats på 30 pct. for udgiften til sygedagpenge i uge 53/2015.
Bagudbetalt kontanthjælp blev indført med virkning fra den 1. januar 2003 og erstattede dermed det dagældende princip, hvor kontanthjælpen blev udbetalt forud. Personer, der modtog kontanthjælp før den 1. januar 2003, har dog efter de gældende regler bevaret retten til forudbetalt hjælp, indtil udbetalingen har været afbrudt i mindst 1 måned. Herefter er de omfattet af reglerne om bagudbetalt hjælp. Dette følger af § 2 i lov nr. 1034 af 17. december 2002 om ændring af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven.
Det foreslås i stk. 8, at den persongruppe, der fortsat er omfattet af reglerne om forudbetalt kontanthjælp, overgår til bagudbetalt kontanthjælp med virkning fra 4. januar 2016, dvs. samtidig med refusionsomlægningen.
Baggrunden for forslaget er, at der med den foreslåede omlægning af refusionssystemet forventes fastsat regler om, at kommunerne fremover vil modtage refusion på baggrund af de faktisk afholdte udgifter til forsørgelsesydelser umiddelbart efter udbetalingen. Derfor vil det være en naturlig følge, at alle ydelser, der indgår i refusionstrappen, udbetales på samme tid (bagudbetaling). Hvis forudbetaling af kontanthjælp ikke afskaffes, vil det medføre, at kommunerne først vil kunne få refusion for denne gruppe kontanthjælpsmodtagere en måned efter, at kommunen har afholdt udgiften.
Det foreslås i stk. 9, at der i januar 2016 sker udbetaling af kontanthjælp såvel i begyndelsen af januar måned som ved udgangen af januar måned, således at ingen af de personer, der i dag modtager forudbetalt kontanthjælp, skal leve i to måneder for én måneds udbetaling i forbindelse med, at udbetaling af kontanthjælpen ændres fra forudbetalt til bagudbetalt. Det medfører, at alle kontanthjælpsmodtagere fra januar måned 2016 modtager bagudbetalt kontanthjælp.
Efter gældende regler om udbetaling af kontanthjælp ville en ændring af udbetalingstidspunktet betyde, at de pågældende kontanthjælpsmodtagere ville få udbetalt kontanthjælp i starten af december og først igen med udgangen af januar. Det ville betyde, at disse personer ville skulle leve i to måneder af en enkelt måneds kontanthjælp.
Ændringen betyder ikke, at den enkelte kontanthjælpsmodtager oplever at få flere penge mellem hænderne, da udbetalingen primo januar skal dække leveomkostninger i januar, og udbetaling ultimo januar skal dække leveomkostninger i februar.
Samtidig foreslås det, at der ikke sker fradrag i udbetalingen af den kontanthjælp, der udbetales primo januar måned 2016 i den øvrige kontanthjælp for januar måned 2016 efter § 30 i lov om aktiv socialpolitik, hvoraf det fremgår, at indtægter trækkes fra i hjælpen.
Regnskabsmæssigt er der tale om en forskydning af udgiften, som alternativt ville skulle afholdes, hvis en person modtog kontanthjælp ved en eventuel overgang til social pension (førtids- eller folkepension). Der gælder således en særlig regel ved overgangen til førtids- eller folkepension for de personer, der ved overgang til disse bagudbetalte ydelser modtager forudbetalt løn eller en forudbetalt offentlig forsørgelsesydelse. Ved overgang til bagudbetalt social pension vil der for disse personer kunne gå op til 2 måneder fra sidste udbetaling af løn/offentlig forsørgelsesydelse til de får udbetalt førtids- eller folkepensionen. I sådanne tilfælde skal der udbetales en forudbetalt ekstra måneds pension for den første måned for hvilken, der er ret til pension. Det fremgår af § 64, stk. 2, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og § 3, stk. 7, i lov nr. 914 af 16. december 1998 om ændring af lov om social pension og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Det foreslås i stk. 10, at udbetaling af den forudbetalte kontanthjælp primo 2016 ikke skal indgå i beregningen af eller medføre fradrag i andre ydelser udbetalt til kontanthjælpsmodtageren eller dennes ægtefælle eller samlever efter lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om individuel boligstøtte, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om social service.
Det betyder, at andre ydelser, der udbetales til kontanthjælpsmodtageren, beregnes på baggrund af 12 månedlige udbetalinger af kontanthjælp. Den forudbetalte kontanthjælp for primo januar måned 2016 skal således ikke indgå i beregningen af f.eks. boligstøtte, friplads m.v. Det samme vil gøre sig gældende i forhold til eventuel nedsættelse i en ægtefælles eller samlevers førtidspension eller kontanthjælp. Bestemmelsen indebærer, at der i forhold til indtægtsregulering af f.eks. boligstøtte skal ses bort fra den forudbetalte kontanthjælp primo januar måned i indkomstregisteret for genberegningen for januar måned og ligeledes ved efterreguleringen af udbetaling af boligstøtte for 2016.
Den forudbetalte kontanthjælp for primo januar måned indgår endvidere ikke i vurderingen af, om enkeltydelser efter lov aktiv socialpolitik kan ydes.
Kommunernes medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse og befordringsgodtgørelse opgøres efter gældende regler digitalt i kommunale it-løsninger. De to ydelser skal fremover indgå i refusionstrappen, og det foreslås derfor, at opgørelsen fremover sker i den nye fælles kommunale løsning, jf. forslaget til § 10.
Dermed skal kommunernes nuværende it-understøttelse af opgørelsen af medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse og befordringsgodtgørelse udfases.
Det vurderes, at det vil være uhensigtsmæssigt for kommunerne og arbejdsløshedskasserne at opretholde den nuværende it-understøttelse af beregning af medfinansiering og de tilhørende dataleverancer for at kunne regulere op til 3 år bagud i tid.
Det foreslås derfor i stk. 11, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med KL fastsætter nærmere regler om, at opgørelsen af kommunernes medfinansiering af udbetalinger af ydelser omfattet af forslagets § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, og befordringsgodtgørelse som kommunerne medfinansierer efter § 109, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der vedrører perioder før 4. januar 2016, skal være opgjort endeligt efter de hidtil gældende regler senest 30. juni 2016.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at udfasningen foretages senest 30. juni 2016 således, at alle ydelseskort vedr. ydelser udbetalt for 2015 er behandlet, udbetalt og indberettet til de nuværende refusionsdatabehandlere senest denne dato. Udfasningen indebærer, at der ikke – som efter de gældende regler – kan ske efterregulering op til 3 år efter den periode, som en ydelse vedrører.