LBK nr 953 af 12/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år § 8
(Ophævet)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år § 8
RetsinformationTil stk. 1
Ungdommens Uddannelsesvejledning skal i henhold til bestemmelsen etableres på et kvalitetsmæssigt og geografisk bæredygtigt grundlag. Kravet vil være opfyldt, hvis den enkelte vejledningsenhed dækker et geografisk område, der er hjemsted for uddannelsesinstitutioner, som tilsammen har et bredt udbud af ungdomsuddannelser, dvs. almengymnasiale og erhvervsgymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Derudover forventes det, at det geografiske område tillige dækker uddannelsesinstitutioner, der kan indgå i brobygningsforløb, dvs. landbrugsskoler, efterskoler, produktionsskoler og husholdnings- eller håndarbejdsskoler.
Etableringen af kommunale fællesskaber efter den kommunale styrelseslovs § 60 om varetagelsen af opgaver, der indeholder myndighedsudøvelse, kræver udtrykkelig lovhjemmel. Bestemmelsen fastsætter således den nødvendige lovhjemmel for, at vejledningsopgaven kan etableres som et kommunalt fællesskab i henhold til § 60 i den kommunale styrelseslov. Dette indebærer, at opgaven vil kunne overføres til et selvstændigt styrelsesorgan med selvstændig kompetence til at varetage de deltagende kommuners anliggender. Et sådant samarbejde vil kræve tilsynsmyndighedens godkendelse. Et kommunalt fællesskab vil være omfattet af begrebet den offentlige forvaltning og dermed omfattet af den almindelige regulering i forvaltningsloven, offentlighedsloven, ombudsmandsloven mv. og undergivet det almindelige kommunale tilsyn.
Bestemmelsen fremhæver desuden, at andre samarbejdsformer kan etableres i henhold til lovgivningen i øvrigt. Således kan en kommunal samarbejdsaftale, der ikke indebærer oprettelse af et selvstændigt styrelsesorgan og heller ikke i øvrigt indskrænker de deltagende kommunalbestyrelsers beføjelser, være en mulighed. Kommunalbestyrelsens vejledningsforpligtelse efter loven vil endvidere kunne varetages ved indgåelse af en såkaldt betjeningsoverenskomst, hvor én kommune køber vejledningsydelsen af en anden kommune. Uanset hvilken samarbejdsform der etableres, forventes det, at Ungdommens Uddannelsesvejledning kommer til at omfatte et geografisk sammenhængende område.
Til stk. 2
Et pålæg om samarbejde vil kunne meddeles, hvis undervisningsministeren skønner, at en kommune ikke i eget regi vil kunne løfte vejledningsopgaven i henhold til kravene i bestemmelsens stk. 1. I vurderingen vil indgå, om det geografiske område for den enkelte vejledningsenhed omfatter et bredt udbud af ungdomsuddannelsesinstitutioner. En evt. frist vil blive fastsat således, at kommunalbestyrelsen eller det kommunale fællesskab får rimelig tid til at opfylde påbudet. Den samarbejdsform, kommunalbestyrelsen vælger for at opfylde pålægget, skal etableres i henhold til lovgivningen i øvrigt.
Til nr. 3
Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelsens pligt efter stk. 1 til at sikre, at vejledning gives på et kvalitetsmæssigt og geografisk bæredygtigt grundlag, udstrækkes til også at omfatte en pligt til at sikre, at kommunalbestyrelsens øvrige opgaver efter kapitel 2 det vil især sige ledelsesmæssige opgaver efter § 10 og samarbejdsopgaver efter § 5, stk. 2 varetages på et kvalitetsmæssigt og geografisk bæredygtigt grundlag. En fælleskommunal varetagelse af vejledningsopgaven, eventuelt på grundlag af et påbud efter stk. 2, vil således også omfatte disse øvrige opgaver.