LBK nr 652 af 10/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 82
En operatør af et reguleret marked skal have ordninger
-
til kontrol af, at udstedere af omsættelige værdipapirer, som er optaget til handel på det regulerede marked, opfylder deres oplysningsforpligtelser,
-
som letter det regulerede markeds medlemmers adgang til offentliggjorte oplysninger, og
-
til regelmæssig kontrol af, at de finansielle instrumenter, der er optaget til handel på det regulerede marked, til stadighed opfylder optagelseskravene i § 75.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 82
Retsinformation§ 18, stk. 2, nr. 9-11, i lov om værdipapirhandel m.v. fastlægger en operatør af et reguleret markeds forpligtelse til at føre kontrol med, at de fællesskabsretlige oplysningsforpligtelser, der påhviler udstederen eller følger det finansielle instrument, overholdes.
Den foreslåede bestemmelse i § 82 fastlægger regler om kontrol med, at de fællesskabsretlige oplysningsforpligtelser, der påhviler udstederen eller følger det finansielle instrument, overholdes.
Bestemmelsen, der uden indholdsmæssige ændringer nyaffatter § 18, stk. 2, nr. 9-11, i lov om værdipapirhandel m.v., gennemfører artikel 51, stk. 3 og 4, i MiFID II.
Det foreslås i nr. 1, at en operatør af et reguleret marked skal have ordninger til kontrol af, at udstedere af omsættelige værdipapirer, som er optaget til handel på det regulerede marked, opfylder deres oplysningsforpligtelser.
Ved oplysningsforpligtelser forstås først og fremmest de fællesskabsretlige oplysningsforpligtelser, der er indeholdt i reglerne om prospekter ved optagelse af finansielle instrumenter til handel på regulerede markeder og i bestemmelserne om udstederes oplysningsforpligtelser i lovforslagets kapitel 6. For så vidt angår prospektreglerne skal nr. 1 ses i sammenhæng med lovforslagets § 76, hvorefter en operatør af et reguleret marked skal sikre sig, at der er et godkendt, offentliggjort og gyldigt prospekt, inden omsættelige værdipapirer optages til handel. Pligten efter nr. 1 går ikke videre end dette. Operatøren skal derfor ikke undersøge selve indholdet af prospekter, hvis der findes et godkendt, offentliggjort og gyldigt prospekt.
Artikel 51, stk. 6, litra b, i MiFID II bemyndiger ESMA til at udarbejde reguleringsmæssige tekniske standarder med henblik på at tydeliggøre de ordninger, som operatøren af et reguleret marked er pålagt at anvende for at kunne anses for at have opfyldt sin forpligtelse til at kontrollere, om udstederen af et omsætteligt værdipapir opfylder sine fællesskabsretlige forpligtelser til indledningsvis, løbende eller på ad hoc-basis at videregive oplysninger. ESMA skal forelægge sit udkast for EU-Kommissionen.
Det foreslås i nr. 2, at operatøren af et reguleret marked skal have ordninger, som letter det regulerede markeds medlemmers adgang til offentliggjorte oplysninger.
Ved offentliggjorte oplysninger forstås oplysninger, der er offentliggjort af udstedere, aktionærer og andre med henblik på at opfylde oplysningsforpligtelser i henhold til loven og regler fastsat i medfør af loven eller andre regler, der gennemfører fællesskabsretlige oplysningsforpligtelser. Operatøren af et reguleret marked kan eksempelvis opfylde sin forpligtelse ved at tilvejebringe links til de hjemmesider, hvor udstedere, hvis finansielle instrumenter er optaget til handel på det regulerede marked, offentliggør oplysninger. Bestemmelsen kræver ikke nødvendigvis, at det er operatøren, der selv skal levere disse oplysninger til medlemmerne.
Artikel 51, stk. 6, litra c, i MiFID II bemyndiger ESMA til at udarbejde reguleringsmæssige tekniske standarder med henblik på at tydeliggøre de ordninger, det regulerede marked skal indføre med henblik på at gøre det lettere for dets medlemmer at få adgang til oplysninger, der er blevet offentliggjort i henhold til bestemmelserne i EU-retten. ESMA skal forelægge sit udkast for EU-Kommissionen.
Det foreslås i nr. 3, at en operatør af et reguleret marked skal have ordninger til regelmæssig kontrol af, at de finansielle instrumenter, der er optaget til handel, til stadighed opfylder optagelseskravene i § 75.
Bestemmelsen indebærer, at operatøren skal foretage en løbende overvågning af, at betingelserne for optagelse til enhver tid opfyldes af de pågældende finansielle instrumenter.
Overtrædelse af bestemmelsen er strafbelagt, jf. lovforslagets § 247. Ansvarssubjektet for overtrædelse af den foreslåede bestemmelse er operatøren af et reguleret marked. For så vidt angår juridiske personer henvises der til lovforslagets § 255, stk. 3, og bemærkningerne hertil. Den strafbare handling i det foreslåede nr. 1 består i optagelse af omsættelige værdipapirer til handel uden kontrol af, at udstederne af de pågældende værdipapirer opfylder deres oplysningsforpligtelser. Den strafbare handling i det foreslåede nr. 2 består i manglende ordninger, der letter det regulerede markeds medlemmers adgang til udstederoplysninger.
Den strafbare handling i det foreslåede nr. 3 består i manglende kontrol med, at optagelseskravene til stadighed opfyldes, efter de finansielle instrumenter er blevet optaget til handel. Et eksempel på overtrædelse af bestemmelsen er en operatør af et reguleret marked, der ikke foretager løbende kontrol af udstedere, som har finansielle instrumenter optaget til handel på den pågældende markedsplads.