LBK nr 652 af 10/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 253e
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde overtrædelse af afsnit II, kapitel 2, eller artikel 18, 19 eller 21 eller manglende samarbejde i forbindelse med en undersøgelse eller et kontrolbesøg eller manglende overholdelse af et krav i henhold til artikel 45, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæiske grønne obligationer og valgfrie oplysninger om obligationer, der markedsføres som miljømæssigt bæredygtige, og om bæredygtighedsrelaterede obligationer.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 253e
RetsinformationDet følger af den foreslåede bestemmelse i § 253, at overtrædelse af artikel 16, artikel 25, stk. 1, artikel 26-30, artikel 32-35, artikel 37-41, artikel 43-47, artikel 48, artikel 49-53, artikel 54 og artikel 59, stk. 3 og 4, i CSDR straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Bestemmelsen, der er ny, gennemfører artikel 61, stk. 1, i CSDR.
CSDR indeholder foranstaltninger, der skal medvirke til at øge sikkerheden i forbindelse med afviklingen af værdipapirhandler. Forordningen regulerer flere væsentlige områder, som har betydning for regler i lov om værdipapirhandel m.v.
Ved lov nr. 1490 af 23. december 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om betalingstjenester og elektroniske penge og forskellige andre love blev der vedtaget en række ændringer til lov om værdipapirhandel m.v. Ændringerne var en konsekvens af CSDR, der ved ikrafttræden erstatter en række bestemmelser i lov om værdipapirhandel m.v. Ændringerne er imidlertid ikke sat i kraft på tispunktet for fremsættelsen af nærværende lovforslag. I forlængelse af lovforslaget var det tiltænkt, at bestemmelser om straf for overtrædelse af CSDR skulle fastsættes i en bekendtgørelse. Bekendtgørelsen er endnu ikke udstedt. Det skyldes, at de ændringer til lov om værdipapirhandel m.v., der var nødvendige for ikrafttrædelsen af CSDR, ikke er sat i kraft. Nærværende bestemmelse er derfor ny.
Forordningen indeholder tre foranstaltninger, som skal medvirke til at øge sikkerheden i forbindelse med afviklingen af værdipapirhandler.
Udover at fastsætte foranstaltninger, som skal medvirke til at øge sikkerheden i forbindelse med afviklingen af værdipapirhandler, fastsætter forordningen ligeledes et fælles europæisk regelsæt for CSD’er, som er de virksomheder, der er involveret i værdipapirafviklingen.
En CSD defineres i CSDR som en juridisk person, der driver et værdipapirafviklingssystem og i tilknytning hertil varetager udstedelse af værdipapirer som fondsaktiver og/eller udbyder og fører værdipapirkonti på øverste niveau (i forordningen betegnet som central maintenance service).
Forordningen indeholder regler om godkendelse af og tilsyn med CSD’er. Der indføres et europæisk pas for CSD’er. En tilladelse fra den eller de kompetente myndigheder i én EU-medlemsstat giver adgang for en CSD til at udøve virksomhed inden for hele EU. Endvidere indeholder CSDR regler om en anerkendelsesordning for CSD’er fra et land uden for EU.
En CSD kan også udøve en række accessoriske aktiviteter i form af ydelser, der er med til at forbedre værdipapirmarkedernes sikkerhed, effektivitet og gennemsigtighed. Derudover kan en CSD også udøve accessorisk virksomhed af banklignende karakter, f.eks. stille kontantkonti til rådighed for afviklingen, og i en sådan situation skal tilladelsen suppleres med en banktilladelse, som kun vedrører denne accessoriske virksomhed. Forordningen henviser her til reglerne for bankvirksomhed.
Det følger af lovforslagets § 255, stk. 3, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter 5. kapitel i straffeloven. Af § 27, stk. 1, 1. pkt., i straffeloven fremgår, at strafansvar for en juridisk person forudsætter, at der inden for dens virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til den juridiske person knyttede personer eller den juridiske person som sådan.
I de tilfælde, hvor de strafbelagte bestemmelser omhandler pligter eller forbud for virksomheden, er de mulige ansvarssubjekter virksomheden og/eller en eller flere personer med tilknytning til virksomheden, hvilket oftest er medlemmer af ledelsen. Ved valg af ansvarssubjekt er det udgangspunktet, at tiltalen rejses mod den juridiske person. Der kan i en række tilfælde være anledning til - udover tiltalen mod den juridiske person - tillige at rejse tiltale mod en eller flere fysiske personer, såfremt den eller de pågældende har handlet forsætligt eller udvist grov uagtsomhed.
Det følger endvidere af lovforslagets § 255, stk. 5, at der ved udmåling af bøder efter § 253 skal lægges vægt på overtrædelsens grovhed og gerningsmandens økonomiske forhold.
Det vil fremgå af de specielle bemærkninger til de enkelte artikler nedenfor, hvis der skal lægges vægt på noget særligt ved vurderingen af overtrædelsens grovhed, eller hvis der skal indgå noget særligt som skærpende eller formildende omstændigheder. Hvor der ikke skal lægges vægt på noget særligt, vil det være de almindelige regler, herunder særligt §§ 51 og 80-82 i straffeloven, der finder anvendelse.
For en nærmere beskrivelse af udmålingen af bøder henvises i øvrigt til lovforslagets specielle bemærkninger til § 255, stk. 5.
Nedenfor anføres forpligtelserne vedrørende de enkelte artikler, hvor overtrædelse kan straffes:
Artikel 16, stk. 1, i CSDR foreskriver, at en juridisk person, som svarer til definitionen af en CSD, skal have tilladelse, før den juridiske person påbegynder aktiviteter som en CSD. Artikel 16, stk. 3, påbyder CSD’en til enhver tid at opfylde de betingelser, der er nødvendige for at opretholde tilladelsen. Artikel 16, stk. 3, påbyder CSD’er og disses eksterne revisor at orientere den kompetente myndighed, i Danmark Finanstilsynet, om alle materielle ændringer, som påvirker opfyldelsen af de betingelser, der er gældende for tilladelsen.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er den juridiske person, som eventuelt påbegynder CSD-aktiviteter, førend tilladelse hertil er opnået. Yderligere overtrædelse kan bestå i ændringer i CSD’ens systemer og procedurer, således at disse ikke længere opfylder kravene til en CSD.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af artikel 16, stk. 3, kan udover CSD’en tillige være CSD’en valgte eksterne revisor som fysisk person, hvis denne ikke underretter Finanstilsynet om materielle ændringer hos CSD’en, som påvirker opfyldelsen af de materielle krav.
Artikel 25, stk. 1, i CSDR åbner mulighed for, at CSD’er etableret i tredjelande kan levere ydelser inden for EU/EØS-landene m.v., hvis CSD’en får tilladelse hertil af ESMA. Overtrædelse af bestemmelsen finder sted, hvis en CSD fra et tredjeland udbyder CSD-aktiviteter uden at have opnået tilladelse hertil fra ESMA i overensstemmelse med procedurerne beskrevet i artikel 25.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er den enkelte CSD, der påbegynder CSD-aktiviteter uden at have opnået tilladelse hertil.
Artikel 26-30 i CSDR indeholder organisatoriske krav til en CSD. Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er CSD’en, der skal overholde de organisatoriske krav opregnet i forordningen.
Artikel 32-35 i CSDR indeholder bestemmelser om god forretningsskik for en CSD. Ansvarssubjektet for overtrædelse af reglerne om god forretningsskik er CSD’en, der skal overholde forordningens krav til god forretningsskik.
Artikel 37-41 i CSDR indeholder krav til de tjenesteydelser, der ydes af en CSD. Ansvarssubjektet for overtrædelse af reglerne er den enkelte CSD, der skal overholde de oplistede krav til de tjenesteydelser, der udbydes af CSD’en.
Artikel 43-47 i CSDR indeholder krav til en CSD’s håndtering af risiko og et kapitalkrav for CSD’er. Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelserne er den enkelte CSD, der skal have tilstrækkelige systemer og procedurer til imødegåelse af risici samt opfylde det fastsatte kapitalkrav.
Artikel 48 i CSDR kræver, at CSD’er, før de opretter et link og løbende herefter, skal vurdere de potentielle risikokilder, der er herved for dem selv og deres deltagere. Et CSD-link er en elektronisk sammenkobling mellem CSD’er, som gør, at der kan udveksles oplysninger om værdipapirtransaktioner imellem CSD’erne.
Ansvarssubjektet for overholdelse af bestemmelsen er den enkelte CSD, der skal opfylde bestemmelsens krav.
Artikel 49-53 i CSDR indeholder krav om, at udstedere af værdipapirer på de i bestemmelserne opregnede betingelser skal have adgang til at registrere værdipapiret i CSD’en. Ansvarssubjektet for overholdelse af bestemmelsen er den enkelte CSD, der skal opfylde bestemmelsernes krav.
Artikel 54 i CSDR indeholder et forbud mod, at en CSD tilbyder bankmæssige ydelser, førend CSD’en har opnået en udvidet tilladelse til at udføre disse aktiviteter. Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er den enkelte CSD, der påbegynder CSD-aktiviteter uden at have opnået tilladelse hertil.
Artikel 59, stk. 3, i CSDR stiller krav om, at et kreditinstitut eller en CSD, der har fået tilladelse til at udføre bankmæssige ydelser, skal håndtere af de kreditmæssige risici, der er forbundet med disse tjenesteydelser. Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er den enkelte CSD eller det enkelte kreditinstitut.
Artikel 59, stk. 4, i CSDR stiller krav om, at et kreditinstitut eller en CSD, der har fået tilladelse til at udføre bankmæssige ydelser, skal håndtere de likviditetsmæssige risici, der er forbundet med disse tjenesteydelser. Ansvarssubjektet for overtrædelse af bestemmelsen er den enkelte CSD eller det enkelte kreditinstitut.