LBK nr 652 af 10/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 216
Finanstilsynet kan indhente alle oplysninger, dokumenter eller andre data i enhver form efter §§ 214 og 215 til brug for videregivelse til myndigheder som nævnt i § 226, nr. 1-6 og 12, og § 227, nr. 1-5.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 216
RetsinformationEfter § 87, stk. 6, 9 og 10, i lov om værdipapirhandel m.v. kan Finanstilsynet indhente oplysninger efter stk. 1-5 til brug for de i § 84 a, stk. 6, nr. 17 og 24, nævnte myndigheder. Det gælder bl.a. en række udenlandske myndigheder, herunder finansielle myndigheder i andre lande inden for ESMA.
Det følger af den foreslåede § 216, at Finanstilsynet kan indhente alle oplysninger, dokumenter eller andre data i enhver form efter lovforslagets §§ 214 og 215 til brug for videregivelse til myndigheder, som nævnt i lovforslagets § 226, nr. 2-6 og 12, og § 227, nr. 1-5.
Bestemmelsen er en nyaffattelse af § 87, stk. 6, 9 og 10, i lov om værdipapirhandel m.v.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse, når Finanstilsynet anmodes om at videregive oplysninger, dokumenter eller andre data til en række udenlandske myndigheder, der er nævnt i lovforslagets § 226, nr. 1-6 og 12, og § 227, nr. 1-5.
Udenlandske myndigheder skal forstås bredt. Det vil sige myndigheder, som har tilsvarende kompetencer som Finanstilsynet. Ofte vil der være tale om finansielle tilsynsmyndigheder, der har det egentlige tilsyn med virksomheder, der er under tilsyn af Finanstilsynet eller finansielle tilsynsmyndigheder, der har kompetencen til overvåge de finansielle markeder. Det kan være finansielle tilsynsmyndigheder i EU/EØS-lande m.v. eller et land uden for EU/EØS-landene m.v., men som Finanstilsynet har indgået en samarbejdsaftale eller har tiltrådt en bilateral eller multilateral udvekslingsaftale med.
Eksempler på sådanne aftaler er Finanstilsynets aftale med ESMA samt de øvrige EU/EØS-landes tilsynsmyndigheder eller Finanstilsynets tiltrædelse af IOSCO MOU (Memorandum of Understanding). IOSCO er en international organisation (International Organization of Securities Commission), der repræsenterer en række globale finansielle tilsynsmyndigheder. 105 lande har underskrevet den eksisterende MoU, herunder Finanstilsynet. MoU’en regulerer samarbejdet mellem myndigheder, herunder udvekslingen af information mellem finansielle tilsynsmyndigheder på kapitalmarkedsområdet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer for det første, at Finanstilsynet kan videregive oplysninger, dokumenter eller andre former for data til udenlandske myndigheder, som Finanstilsynet har indhentet efter lovforslagets § 214.
Den foreslåede bestemmelse indebærer for det andet, at Finanstilsynet kan videregive oplysninger, dokumenter eller andre former for data til udenlandske myndigheder, som Finanstilsynet har indhentet, når Finanstilsynet har foretaget tilsyns- og kontrolundersøgelse efter lovforslagets § 215.
Eksempelvis vil Finanstilsynet kunne foretage tilsyns- og kontrolundersøgelse efter lovforslagets § 215, forudsat at betingelserne herfor er opfyldt, hvis en anden kompetent tilsynsmyndighed eller ESMA retter henvendelse til Finanstilsynet.
Et andet eksempel er, at Finanstilsynet kan indhente alle oplysninger, dokumenter eller andre former for data efter lovforslagets § 214, forudsat at betingelserne herfor er opfyldt, hvis en anden kompetent tilsynsmyndighed eller ESMA retter henvendelse til Finanstilsynet.
De finansielle markeder er grænseoverskridende, hvilket medfører et behov for samarbejde mellem nationale tilsynsmyndigheder. At Finanstilsynet er forpligtet til at samarbejde både i forhold til europæiske myndigheder og andre tilsynsmyndigheder følger også af en række bestemmelser i de forordninger, hvor Finanstilsynet er udpeget som kompetent myndighed.
Bestemmelsen skal ses i lyset af de forpligtigelser, som Finanstilsynet har som kompetent myndighed, til at samarbejde med ESMA og kompetente myndigheder i andre medlemslande. Nævnes skal særligt artikel 25, stk. 1, 4. afsnit, i markedsmisbrugsforordningen, hvor det fremgår, at hvis medlemslandene i henhold til artikel 30, stk. 1, 2. afsnit, har valgt at fastsætte strafferetlige sanktioner for overtrædelse af denne forordnings bestemmelser som omhandlet i nævnte artikel, sikrer de, at der er truffet passende foranstaltninger, således at de kompetente myndigheder har alle de fornødne beføjelser til at holde kontakt med de retlige myndigheder inden for deres jurisdiktion med henblik på at modtage konkrete oplysninger om strafferetlige efterforskninger af eller påbegyndte retssager om mulige overtrædelser af denne forordning og forsyne andre kompetente myndigheder og ESMA med tilsvarende oplysninger, således at de opfylder deres forpligtigelse til at samarbejde med hinanden og med ESMA om anvendelsen af denne forordning.