LBK nr 652 af 10/06/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 178
Registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om,
-
at systemet er reguleret af dansk ret,
-
hvem der kan være direkte deltagere i systemet,
-
hvem der kan være indirekte deltagere i systemet,
-
på hvilke betingelser deltagere kan repræsentere indirekte deltagere,
-
hvorvidt clearing sker ved netting for hver transaktion for sig eller ved en kombination heraf,
-
hvilke krav systemet stiller til sikkerheder og sikkerhedsstillelse med henblik på at sikre afviklingen i systemet,
-
de i § 166 nævnte krav til systemers regler om netting og overførselsordrer og
-
vilkår i eventuelle aftaler, som systemet har indgået med et afregningsfirma eller et clearinginstitut.
Stk. 2. Finanstilsynet kan give et registreret betalingssystem påbud om at ændre regler og tilslutningsaftaler fastsat efter stk. 1.
Stk. 3. Finanstilsynet kan fastsætte krav til et registreret betalingssystems kapitalgrundlag og stille krav om, at det udfærdiger en genopretningsplan, der er tilstrækkelig til at sikre kontinuiteten i dets kritiske operationer.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 178
RetsinformationEfter § 57 a, stk. 2, i lov om værdipapirhandel m.v. skal Finanstilsynet påse, at regler og tilslutningsaftaler, der er fastsat for et registreret betalingssystem og deltagerne i systemet, indeholder bestemmelser om, hvilken ret systemet er underlagt, hvem der kan være direkte og indirekte deltagere i systemet, på hvilke betingelser deltagere kan repræsentere indirekte deltagere, om clearing sker ved netting, ved hver transaktion for sig eller en kombination heraf, hvilke krav systemet stiller til sikkerheder og sikkerhedsstillelse for at sikre afviklingen i systemet, hvornår der opnås endelighed i afviklingen samt vilkår i aftaler, som systemet har indgået med et afregningsfirma eller et clearinginstitut som defineret i artikel 2, litra d og e, i finalitydirektivet. Efter § 57 a, stk. 3, i lov om værdipapirhandel m.v. kan Finanstilsynet give et registreret betalingssystem påbud om at ændre de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler.
Den foreslåede bestemmelse i § 178 fastsætter krav til registrerede betalingssystemer.
Bestemmelsen viderefører med sproglige ændringer § 57 a, stk. 2 og stk. 3, i lov om værdipapirhandel m.v.
Bestemmelsen gennemfører artikel 2 og 10 i finalitydirektivet.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at fastsætte de krav, der skal være opfyldt for registreringen af et betalingssystem med den virkning, at nettingaftaler og aftaler om sikkerhedsstillelse får retsvirkning i henhold til reglerne i lovforslagets § 163, stk. 1, og §§ 167 og 168.
Det foreslås i nr. 1, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om, at systemet er reguleret af dansk ret.
Dette vil være tilfældet, hvis mindst en af deltagerne har sit hovedkontor i Danmark, og systemet har valgt at være undergivet dansk ret, jf. også lovforslagets § 177.
Det foreslås i nr. 2, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om, hvem der kan være direkte deltagere i systemet.
Reglerne skal holdes inden for rammerne af lovforslagets § 176, nr. 1-3 og nr. 5.
Det kan fremgå af reglerne, at en direkte deltager kan være et kreditinstitut, et investeringsselskab, en offentlig myndighed samt juridiske personer, der efter Finanstilsynets vurdering har væsentlig betydning for betalingsafviklingen. Systemer med væsentlig betydning for betalingsafviklingen kan f.eks. være en CSD.
Det foreslås i nr. 3, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om, hvem der kan være indirekte deltagere i systemet.
Dette skal holdes inden for rammerne af lovforslagets § 176, nr. 4. Det vil være kreditinstitutter, investeringsselskaber, offentlige myndigheder, en CCP, et afregningsfirma, et clearinginstitut eller en systemoperatør, som har indgået en aftale med en deltager i et system, der udfører overførselsordrer, hvorved den indirekte deltager bliver i stand til at sende overførselsordrer gennem systemet. Dette forudsætter, at den indirekte deltager er kendt af systemoperatøren.
Det foreslås i nr. 4, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om, på hvilke betingelser deltagere kan repræsentere indirekte deltagere.
En direkte deltager kan med bindende virkning aftale med en indirekte deltager, at den indirekte deltager – også i tilfælde af betalingsstandsning eller konkurs - er forpligtet til at respektere det nettoresultat, der følger af clearingen og afviklingen i et betalingssystem af de transaktioner, som den indirekte deltager meddeler til betalingssystemet via den direkte deltager. En sådan aftale forudsætter, at betalingssystemet kender den indirekte deltager og kan identificere de transaktioner, som vedrører den indirekte deltager.
Det foreslås i nr. 5, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om, hvorvidt clearing sker ved netting for hver transaktion for sig eller en kombination heraf.
Betalingssystemer, der alene clearer og afvikler transaktion for transaktion (brutto), skal ligeledes opfylde betingelserne i lovforslagets § 178 for at kunne blive registreret med henblik på anmeldelse til ESMA, jf. lovforslagets § 171.
Det foreslås i nr. 6, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om, hvilke krav systemet stiller til sikkerheder og sikkerhedsstillelse med henblik på at sikre afviklingen i systemet.
Et vigtigt element i at sikre, at et betalingssystem er i stand til at afvikle transaktionerne i systemet uden forsinkelse, er, at systemet skal kunne imødegå problemer, som følge af at deltageren eller deltagerne med de største negative positioner ikke er i stand til at afvikle disse. Det er derfor vigtigt i systemets regler at få fastlagt, hvilke krav til sikkerheder systemet stiller med henblik på at sikre afviklingen i systemet.
Betingelser for sikkerhedsstillelse i henhold til nr. 6 skal, udover krav til sikkerhedsstillelse for de direkte deltagere tillige indeholde krav til sikkerhedsstillelse fra indirekte deltagere, enten direkte over for systemet eller over for den direkte deltager.
Det foreslås i nr. 7, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om de i § 166 nævnte krav til systemets regler om netting og overførselsordrer.
Det skal være defineret, hvornår en overførselsordre er indgået i systemet, og hvornår en ordre ikke længere kan tilbagekaldes og kan betragtes som endelig.
Det foreslås i nr. 8, at registrering af et betalingssystem er betinget af, at de for systemet og deltagerne gældende regler og tilslutningsaftaler indeholder bestemmelser om vilkår i eventuelle aftaler, som systemet har indgået med et afregningsfirma eller et clearinginstitut som defineret i artikel 2, litra d og e, i finalitydirektivet.
Et betalingssystem kan være opbygget på en sådan måde, at de enkelte dele af clearingen og afviklingen er fordelt på flere enheder.
Et afregningsfirma er en enhed, som stiller afregningskonti til rådighed for de institutter, der deltager i systemet, til anvendelse ved afregning af overførselsordrer inden for sådanne systemer, og som eventuelt yder kredit til deltagerne i forbindelse med afregningen.
Et clearinginstitut er en enhed, der er ansvarlig for beregningen af deltagernes nettoposition.
Hvis funktionerne i et betalingssystem er fordelt på forskellige enheder, er det vigtigt, at der findes aftaler mellem disse enheder, der fastlægger vilkårene for samarbejdet. Disse aftaler skal forelægges Finanstilsynet.
Det foreslås i stk. 2, at Finanstilsynet kan give et registreret betalingssystem påbud om at ændre regler og tilslutningsaftaler fastsat efter stk. 1.
For at opretholde registreringen skal betalingssystemer følge påbud fastsat efter denne bestemmelse. Virksomhed som betalingssytem kan dog fortsat drives uden Finanstilsynets registrering, men ikke-registrerede betalingssystemer kan ikke opnå retsvirkning i henhold til lovforslagets § 163, stk. 1, samt §§ 167 og 168, jf. nærmere bemærkningerne til lovforslagets § 177.
Eventuelle påbud vil blive givet på basis af en konkret vurdering af samtlige de oplysninger, som Finanstilsynet indhenter om systemets organisation og drift i forbindelse med både registreringen og efterfølgende ændringer i de aftaler, der ligger til grund for registreringen.