LBK nr 1163 af 13/11/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om investeringsforeninger m.v. § 197
Andre kollektive investeringsordninger, jf. § 195 i den gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013, der hidtil har været registreret som erhvervsdrivende foreninger i henhold til lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, skal for at opretholde registrering i Erhvervsstyrelsen senest den 1. april 2014 anmelde til Erhvervsstyrelsen, at de har bragt deres virksomhed i overensstemmelse med kapitel 23 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og har ændret deres vedtægter på en generalforsamling eller på anden måde lovliggjort investeringsordningens virksomhed, eller at de har besluttet opløsning af den kollektive investeringsordning.
Stk. 2. Anmelder en anden kollektiv investeringsordning, jf. stk. 1, ikke senest den 1. april 2014 ændring af sine vedtægter, så foreningen opfylder kravene i kapitel 23 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., eller beslutning om opløsning til Erhvervsstyrelsen, kan Finanstilsynet beslutte, at foreningen skal afvikles ved likvidation. Finanstilsynet kan udpege en likvidator. Bestemmelserne i §§ 95 og 96 i den gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013, finder anvendelse ved likvidationen med de fornødne tilpasninger.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om investeringsforeninger m.v. § 197
RetsinformationI § 197 foreslås en overgangsbestemmelse for andre kollektive investeringsordninger. Andre kollektive investeringsordninger kan have forskellige juridiske former som for eksempel kommanditselskab, pulje, interessentskab eller forening. »Andre kollektive investeringsordninger«, der modtager midler fra en videre kreds eller offentligheden blev undergivet en vis regulering med lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., der trådte i kraft den 1. januar 2004, for at Danmark kunne opfylde internationale forpligtelser om investorbeskyttelse. De er ikke under tilsyn, og de er heller ikke registreret i Erhvervsstyrelsen som »andre kollektive investeringsordninger«, hvorfor antallet af andre kollektive investeringsordninger ikke er kendt. De, der er kendt, er foreninger. Det forventes imidlertid, at der kun er få. Andre kollektive investeringsordninger er reguleret i § 195 i den gældende lov om investeringsforeninger m.v. De skal fremover forvaltes i overensstemmelse med lov om forvaltere af alternative investeringsfonde, selvom de hidtil har modtaget midler fra en videre kreds eller offentligheden.
Det er nødvendigt at foreslå en overgangsordning, fordi »andre kollektive investeringsordninger«, der er foreninger, har brug for et registreringsgrundlag i Erhvervsstyrelsen for at kunne fortsætte deres virksomhed. De skal derfor bringe deres virksomhed i overensstemmelse med kapitel 23 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde og ændre deres vedtægter, eller på anden måde lovliggøre deres virksomhed eller alternativt opløses. Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde træder i kraft den 22. juli 2013. Forvalterne skal søge om tilladelse senest den 22. juli 2014, hvor §§ 1-165, stk. 1, og §§ 166-192 i lovforslaget træder i kraft. Den nyaffattede lov om investeringsforeninger m.v. omfatter kun danske UCITS, dvs. investeringsforeninger, SIKAV’er og værdipapirfonde. Andre kollektive investeringsordninger kan således ikke videreføre deres virksomhed efter den nyaffattede lov om investeringsforeninger m.v.
Det foreslås i stk. 1, at andre kollektive investeringsordninger, der hidtil – fejlagtigt - har været anmeldt og registreret som erhvervsdrivende foreninger i henhold til lov om erhvervsdrivende virksomheder uden at opfylde betingelserne herfor, senest den 1. marts 2014 skal anmelde til Erhvervsstyrelsen, at de har bragt deres virksomhed i overensstemmelse med kapitel 23 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde og ændret deres vedtægter, eller på anden måde lovliggjort deres virksomhed eller besluttet opløsning. Muligheden for på anden måde at lovliggøre virksomheden er indsat, fordi de foreninger, der er andre kollektive investeringsordninger ikke er under tilsyn og ikke kendt af Finanstilsynet. Med »lovliggøre« menes, at der skal være hjemmel til at ændre virksomheden på anden måde, end nævnt i bestemmelsen.
Er den alternative investeringsordning en forening, skal den indrette sin virksomhed og ændre sine vedtægter for at kunne forvaltes i overensstemmelse med lov om forvaltere af alternative investeringsfonde, idet det ikke længere er muligt at registrere sådanne foreninger efter lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Foreningerne kan beholde deres CVR-nr., hvis de opfylder betingelserne for at blive kapitalforeninger.
Baggrunden, for at fristen er fastsat til den 1. marts 2014 er, at det giver de andre kollektive investeringsordninger, der måtte være foreninger, tid til at træffe beslutning på den ordinære generalforsamling, om de vil ændre deres virksomhed og vedtægterne og blive kapitalforeninger, eller om de vil afvikle foreningen. Dermed er det muligt at undgå en ekstraordinær generalforsamling, hvis deres vedtægter giver mulighed for det. Forvaltere af alternative investeringsfonde, der skal forvalte kapitalforeninger, skal have truffet alle nødvendige foranstaltninger for at opfylde den nationale lovgivning, der gennemfører FAIF-direktivet til den 21. juli 2014, hvor den gældende lov om investeringsforeninger m.v. ophører. Med fristen er der taget højde for eventuelle krav om »proklama«, hvis foreningen skal afvikles. Det er ved fastsættelsen af fristen forudsat, at de investeringsforvaltningsselskaber og pengeinstitutter, der administrerer en anden kollektiv investeringsordning sørger for at overholde alle frister i forhold til Finanstilsynet og Erhvervsstyrelsen.
Har andre kollektive investeringsordninger andre juridiske former, kan der være tale om, at de skal ændre status eller omdanne sig efter de regler, der gælder herom i lov om aktie- og anpartsselskaber, men der er ikke hjemmel til, at de kan omdanne sig til kapitalforeninger. Hovedreglen i forslag til lov om forvaltere af alternative investeringsfonde er, at de kan fortsætte deres virksomhed uanset hvilken type juridisk person eller økonomisk enhed, der er tale om.
Er den kollektive investeringsordning ikke en juridisk person, men for eksempel en pulje, skal det pengeinstitut eller investeringsforvaltningsselskab, der administrerer den kollektive investeringsordning, træffe de nævnte beslutninger. Pengeinstituttet eller investeringsforvaltningsselskabet kan eventuelt sammen med investorerne træffe beslutning om, at de vil stifte en investeringsforening, en SIKAV eller en værdipapirfond efter bestemmelserne i den gældende lov om investeringsforeninger m.v., eller en kapitalforening efter reglerne herom. I givet fald skal investeringsforeningen, SIKAV’en værdipapirfonden eller kapitalforeningen opfylde alle krav hertil. Der er ikke fastsat overgangsbestemmelser.
Er der tale om en pulje, er den ikke registreret i Erhvervsstyrelsen, fordi den ikke er en juridisk enhed. I så fald skal det pengeinstitut eller investeringsforvaltningsselskab, der administrerer puljen, sørge for at bringe forholdene i overensstemmelse med lovgivningen, jf. bemærkningerne ovenfor.
Træffer en kollektiv investeringsordning, der er en forening, ikke beslutning inden den 1. marts 2014 og anmelder den til Erhvervsstyrelsen om at ændre sine vedtægter, så den kollektive investeringsordning opfylder kravene i kapitel 23 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde, eller om opløsning, kan Finanstilsynet beslutte, at foreningen skal afvikles ved likvidation. Finanstilsynet kan udpege en likvidator. Bestemmelserne i §§ 95 og 96 i den gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 935 af 17. september 2012, finder med de fornødne tilpasninger anvendelse.
Andre kollektive investeringsordninger, jf. § 195 i den gældende lov om investeringsforeninger m.v. skal administreres af investeringsforvaltningsselskaber eller pengeinstitutter. De kan modtage midler fra offentligheden dvs. også fra detailinvestorer. Det er vigtigt, at de får deres virksomhed og vedtægter bragt i overensstemmelse med kapitel 23 i lov om forvaltere af alternative investeringsordninger. Det forventes, at der ikke bliver brug for proceduren i stk. 2. Det forventes, at de investeringsforvaltningsselskaber og pengeinstitutter, der administrerer dem, rettidigt sørger for det fornødne, sådan at foreningerne også fremover overholder lovgivningens krav.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til § 199, hvorefter investeringsforvaltningsselskaber og pengeinstitutter, der administrerer andre kollektive investeringsordninger, inden den 1. december 2013 skal anmelde navne og CVR. numre på de kollektive investeringsordninger, de administrerer, til Finanstilsynet. Dermed får Finanstilsynet og Erhvervsstyrelsen kendskab til disse kollektive investeringsordninger. Det er med den nye lov om forvaltere af alternative investeringsfonde et krav, at alle kollektive investeringsordninger, der ikke er danske UCITS, skal forvaltes i overensstemmelse med lov om forvaltere af alternative investeringsforeninger. Det er derfor nødvendigt, at de registreres i Erhvervsstyrelsen efter bestemmelser i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde, eller at de ophører, idet der ellers ikke længere er noget registreringsgrundlag for dem. Den foreslåede procedure skal sikre dette. Den forudsætter et samarbejde mellem Erhvervsstyrelsen og Finanstilsynet, der i øvrigt underretter Erhvervsstyrelsen, når Finanstilsynet efter gældende ret træffer afgørelser, der skal registreres af Erhvervsstyrelsen. Finanstilsynet har ikke pligt til at beslutte likvidation. Hvis den kollektive investeringsordning ved en fejl ikke har anmeldt sig rettidigt, har Finanstilsynet mulighed for at påbyde den at bringe forholdene i orden rettidigt i stedet for at træffe beslutning om likvidation. En anden kollektiv investeringsordning kan også ændre sine vedtægter og investeringspolitik og søge om tilladelse som investeringsforening efter den gældende lov om investeringsforeninger m.v.