LBK nr 1163 af 13/11/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om investeringsforeninger m.v. § 165
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om pligt for danske UCITS og filialer af udenlandske kreditinstitutter, der er depotselskaber for danske UCITS, jf. § 2, nr. 11, til at offentliggøre oplysninger om Finanstilsynets vurdering af den danske UCITS eller filialen af det udenlandske kreditinstitut og om, at Finanstilsynet har mulighed for at offentliggøre oplysningerne før den danske UCITS eller filialen af det udenlandske kreditinstitut.
Stk. 2. Finanstilsynet kan fastsætte regler, der gennemfører retningslinjer udstedt af Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om investeringsforeninger m.v. § 165
RetsinformationBestemmelsens stk. 1 viderefører § 200 i den gældende lov om investeringsforeninger m.v.
Bestemmelsen skal medvirke til, at offentligheden i højere grad end tidligere får adgang til den information, der går fra Finanstilsynet til ledelsen af en dansk UCITS eller dennes depotselskab, hvis dette er en filial af et udenlandsk kreditinstitut. Dette hensyn er for så vidt angår depotselskaber, der er danske pengeinstitutter (kreditinstitutter), varetaget i § 347 a, i lov om finansiel virksomhed.
Med lovforslaget får erhvervs- og vækstministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om pligt for danske UCITS og filialer af udenlandske kreditinstitutter, der er depotselskaber for danske UCITS, til at offentliggøre oplysninger om Finanstilsynets vurdering af danske UCITS og filialer af udenlandske kreditinstitutter, der er depotselskaber for danske UCITS. Dette kan for eksempel være oplysninger om risikooplysninger fra Finanstilsynet, som en dansk UCITS eller et depotselskab har fået gentagne gange, eller som den danske UCITS eller et depotselskab har valgt ikke at ville følge op på. Også hvor Finanstilsynet har givet den danske UCITS eller et depotselskab et påbud, kan offentliggørelse komme på tale. I overensstemmelse med Justitsministeriet betænkning nr. 1516 om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser mv. vil erhvervs- og vækstministeren ved udnyttelsen af hjemlen skulle foretage en afvejning af hensynet til de fysiske eller juridiske personer, som oplysningerne vedrører, over for de hensyn til samfundsmæssige interesser, der søges varetaget. Der vil derfor være behov for visse undtagelser i forhold til offentliggørelsespligten. Dette kan for eksempel være, hvor offentliggørelse kan medføre uforholdsmæssig stor skade for en dansk UCITS blandt andet, hvor der frygtes et »run« på den danske UCITS.
Hjemlen vil blive anvendt til at udstede regler for danske UCITS og filialer af udenlandske kreditinstitutter, der er depotselskaber for danske UCITS, der svarer til de regler, der fremgår af bekendtgørelse nr. 1240 af 16. december 2011 om finansielle virksomheders og investeringsforeningers m.v. pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af virksomheden og investeringsforeningen m.v.
I stk. 2 foreslås det, at Finanstilsynet kan fastsætte regler, der gennemfører retningslinjer udstedt af Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA). ESMA, der er oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1095/2010, bidrager til fastlæggelsen af fælles standarder og praksis for regulering og tilsynsførelse blandt andet på UCITS området. Som en del af denne virksomhed udarbejder ESMA retningslinjer, der retter sig til de kompetente myndigheder og markedsudøverne på de finansielle markeder i medlemslandene. Med henblik på at sætte Finanstilsynet i stand til at gennemføre disse retningslinjer, foreslås hjemlen i stk. 2. I henhold til hjemlen kan Finanstilsynet fastsætte nærmere regler om 1) hvilke oplysninger som skal indsendes til Finanstilsynet i forbindelse med UCITS’ og investeringsforvaltningsselskabers ansøgning om godkendelse, og måden hvorpå oplysningerne skal indsendes til tilsynet, 2) snævre forbindelser mellem investeringsforvaltningsselskaber og andre fysiske og juridiske personer, 3) de oplysninger, der skal være indeholdt i en afgørelse i forhold til en ansøgning om godkendelse af et investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, 4) de oplysninger Finanstilsynet skal modtage i forbindelse med underretning om ejerforhold i investeringsforvaltningsselskaber, og de krav der gælder til ejere af kvalificerede ejerandele i investeringsforvaltningsselskaber, 5) hvilke forhold, der kan hæmme Finanstilsynet i at varetage sine tilsynsopgaver i en sådan grad, at Finanstilsynet ikke kan godkende investeringsforvaltningsselskabet eller en UCITS, 6) samarbejde mellem tilsynsmyndigheder, herunder udveksling af oplysninger, 7) betingelser for drift af investeringsforvaltningsselskaber, 8) de oplysninger et investeringsforvaltningsselskab skal indsende til Finanstilsynet, hvis investeringsforvaltningsselskabet ønsker at etablere en filial i et andet EU-medlemsland, 9) de oplysninger et investeringsforvaltningsselskab skal indsende til Finanstilsynet, hvis investeringsforvaltningsselskabet ønsker at udbyde tjenesteydelser i et andet EU-medlemsland, 10) de oplysninger et investeringsforvaltningsselskab, der ønsker at administrere en UCITS fra et andet EU-medlemsland, skal sende til tilsynsmyndigheden i UCITS’ens hjemland, og måden hvorpå oplysningerne skal gives til de udenlandske myndigheder, 11) de oplysninger, der skal udleveres til investorerne ved en grænseoverskridende fusion og måden hvorpå oplysningerne skal udleveres, 12) de kategorier af aktiver som en UCITS kan investere i, 13) risikostyring og værdiansættelse af finansielle instrumenter, der handles over the counter (OTC), 14) aftale om informationsudveksling samt koordination af beregning og offentliggørelse af indre værdi mellem et feederinstitut og dets masterinstitut, 15) procedurer for likvidation, fusion og spaltning af masterinstitutter, 16) informationsudveksling mellem depositarer for feederinstitutter og masterinstittutter i samme master-feeder-struktur, 17) pligt for et masterinstituts depotselskab til at oplyse Finanstilsynet om uregelmæssigheder i masterinstituttet, 18) et feederinstituts udlevering af informationer til sine investorer, 19) proceduren for et feederinstituts apportindskud i et masterinstitut, 20) indholdet og formatet af central investorinformation, 21) betingelserne for en UCITS’ optagelse af lån, 22) betingelserne for suspension af emission og indløsning, 23) proceduren for anmeldelse af grænseoverskridende markedsføring, 24) Finanstilsynet udveksling af oplysninger med ESMA.