LBK nr 85 af 31/01/2025
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 60
For hver institution oprettet efter § 59, stk. 1, nedsættes efter de regler herom, som børne- og undervisningsministeren fastsætter i den midlertidige vedtægt, jf. stk. 2, med virkning fra den 1. september 2018 eller snarest derefter en bestyrelse ud fra de krav om sammensætning og udpegningsret, som følger af § 11, stk. 2 og 3, og § 12, stk. 2-4. Medarbejderrepræsentanter efter § 12, stk. 3, udpeges i forening af de relevante faglige organisationer i dækningsområdet. Udpegning sker blandt alle ansatte på produktionsskoler, der skal sammenlægges med institutionen, og institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., der skal overdrage aktiver, passiver m.v. til institutionen efter § 59. Disse medarbejderrepræsentanters funktion ophører, når medarbejderne på de nye institutioner har udpeget repræsentanter efter § 12, stk. 3. Elevtilforordnede efter § 12, stk. 4, udpeges, når alle deltagere og elever ved produktionsskoler, der skal sammenlægges med institutionen, og institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., der skal overdrage aktiver, passiver m.v. til institutionen efter § 59, er kendt for en given institution.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren fastsætter for hver institution en midlertidig vedtægt, som gælder, indtil der er fastsat og godkendt en vedtægt i overensstemmelse med § 2, stk. 5. I perioden, indtil institutionens leder er ansat og tiltrådt, jf. § 18, varetager bestyrelsens formand funktionen som institutionens leder.
Stk. 3. Den første bestyrelse iværksætter og gennemfører ud over de opgaver, der i øvrigt påhviler bestyrelsen efter denne lov, de forberedelser, der er nødvendige, for at institutionen kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse med uddannelsesstart den 1. august 2019 eller snarest derefter.
Stk. 4. Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om den første bestyrelses nedsættelse og virksomhed og om kompetenceforholdet mellem bestyrelser og produktionsskoler, voksenuddannelsescentre m.v.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 60
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse fastlægger oprettelsen af midlertidige bestyrelser for institutioner for forberedende grundudannelse.
Det foreslås i stk. 1, at undervisningsministeren med virkning fra den 1. september 2018 eller snarest derefter for hver institution oprettet efter § 59, stk. 1, nedsætter en midlertidig bestyrelse. Den midlertidige bestyrelse fungerer indtil den 1. marts 2019, hvor en ordinær bestyrelse for institutionen er udpeget og tiltrådt efter institutionens vedtægt, jf. dog stk. 6 og 7. Senest når den ordinære bestyrelse er tiltrådt, meddeler den undervisningsministeren dette og tidspunktet herfor.
Det foreslås i stk. 2, at den midlertidige bestyrelse efter stk.1 består af en formand, der har erfaring med stiftelse og ledelse af selvejende uddannelsesinstitutioner i statsligt regi eller har tilsvarende relevant erhvervsmæssig og økonomisk indsigt i rammerne for selvejende institutioners drift og virke forhold, et medlem efter indstilling i forening fra kommunalbestyrelserne for kommunerne i institutionens dækningsområde, et medlem efter indstilling fra bestyrelsen eller bestyrelserne for den eller de produktionsskoler, der skal sammenlægges med institutionen, jf. § 59, og et medlem efter indstilling fra bestyrelsen eller bestyrelserne for de institutioner omfattet af lov om m institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., der i øvrigt skal overdrage aktiver, passiver mv. til den nye institution, jf. § 59.
Det foreslås i stk. 3, at den midlertidige bestyrelses formand varetager funktionen som institutionens leder. Den midlertidige bestyrelse kan i begrænset omfang ansætte administrativt personale til sekretariatsbetjening og anden praktisk bistand.
Det foreslås i stk. 4, at den midlertidige bestyrelse varetager sine opgaver under ansvar over for undervisningsministeren.
Det forslås i stk. 5, at den midlertidige bestyrelse i sin funktionsperiode iværksætter og gennemfører de forberedelser, der er nødvendige for, at institutionen kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse med uddannelsesstart den 1. august 2019 eller snarest derefter. Den midlertidige bestyrelse fastsætter institutionens vedtægt i overensstemmelse med § 2, stk. 5.
Det foreslås i stk. 6, at dersom en ny bestyrelse ikke udpeget og tiltrådt den 1. marts 2019, kan undervisningsministeren forlænge den midlertidige bestyrelses funktionsperiode for en tidsbegrænset periode.
Det foreslås i stk. 7, at undervisningsministeren herudover med virkning enten fra den 1. marts 2019 eller med virkning fra fra udløbet den midlertidige bestyrelses forlængede funktionsperiode kan udpege en anden midlertidig bestyrelse ud fra de krav om sammensætning, som følger af § 12. Denne midlertidige bestyrelse ansætter snarest efter sin nedsættelse institutionens leder, færdiggør den forrige midlertidige bestyrelses opgaver og påbegynder den ordinære bestyrelses opgaver.
Det foreslås i stk. 8, at undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om de midlertidige bestyrelsers nedsættelse og virksomhed, om kompetenceforholdet mellem de midlertidige bestyrelser og produktionsskoler, voksenuddannelsescentre m.fl., samt om de midlertidige bestyrelsers virke, indtil en ordinær bestyrelse er nedsat.
Det foreslås i stk. 9, at undervisningsministeren kan træffe særlige foranstaltninger i tilfælde af, at de midlertidige bestyrelser ikke overholder betingelser, krav, frister m.v., som ministeren stiller i forbindelse med etableringen af institutionerne. Undervisningsministeren kan give påbud til de midlertidige bestyrelser om tilrettelæggelsen og varetagelsen af opgaverne vedrørende forberedelsen af udbuddet af forberedende grunduddannelse.
Det foreslås i stk. 10, at der kan ydes formændene for de midlertidige bestyrelser særskilt vederlag efter nærmere regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter forhandling med ministeren for offentlig innovation.
Det foreslås i stk. 11, at undervisningsministeren kan indhente alle nødvendige oplysninger fra den midlertidige bestyrelse, herunder ved institutionsbesøg, af betydning for oprettelsen af institutionen og for forberedelsen af udbuddet af forberedende grunduddannelse. Undervisningsministeren kan til brug for de midlertidige bestyrelsers opgavevaretagelse fra de institutioner, der indgår med aktiver og passiver i de nye institutioner, jf. § 59, indhente alle nødvendige oplysninger, herunder ved institutionsbesøg, af betydning for sammenlægningen og videregive disse til de midlertidige bestyrelser. Undervisningsministeren kan bestemme, at sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder fastsætte, i hvilket format leveringen skal ske. Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job indeholder ikke specifikke tilkendegivelser om midlertidige bestyrelser. Det fremgår dog, at undervisningsministeren skal nedsætte en interimsbestyrelse for hver institution.
Det har ved andre større institutionsomlægninger på undervisningsområdet vist sig, at nedsættelse af midlertidige bestyrelser er en hensigtsmæssig fremgangsmåde ved ny institutionsdannelse.
Det foreslåede fastslår og indebærer på denne baggrund samlet, at de midlertidige bestyrelser udpeges af undervisningsministeren og så vidt muligt forbereder og gennemfører sammenlægnings- og overdragelsesarebjdet, jf. lovforslagets § 59, inden den nye bestyrelse tiltræder, samt som en helt central opgave fastsætter den nye institutions vedtægt.
Sammensætningen af de midlertidige bestyrelser for de nye institutioner vil være en væsentlig parameter for deres fremdrift og dermed også deres succes. Det er på den baggrund overordnet hensigten, at de midlertidige bestyrelsers sammensætning understøtter de uddannelsespolitiske målsætninger, og at de pågældende medlemmer udpeges under hensyn til deres erfaring fra relevante ungdomsuddannelser samt med uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber. Det vil give de midlertidige bestyrelser den fornødne legitimitet i forhold til de institutioner, som sammenlægges med eller overdrager aktiver, passiver, rettigheder og pligter til de nye institutioner for forberedende grunduddannelse.
Det foreslåede stk. 1 vil indebære, at de midlertidige bestyrelser nedsættes omkring 1. september 2018, og at de skal virke ind til, at de ordinære bestyrelser er fastlagt og tiltrådt i henhold til de godkendte vedtægter for de nye institutioner. Det er hensigten, at dette skal ske senest den 1. marts 2019. Dette betyder, at den ordinære bestyrelse skal tiltræde sin ledelsesopgave fra og med den 1. marts 2019. Det følger dog af de foreslåede stk. 6 og 7, at hvis en ordinær bestyrelse ikke udpeget og tiltrådt på dette tidspunkt, kan undervisningsministeren enten forlænge den midlertidige bestyrelses funktionsperiode i kortere periode eller udpege en ny midlertidig bestyrelse. Det foreslåede indebærer endelig af ordensmæssige grunde, at den nye bestyrelse, senest når den tiltræder, meddeler undervisningsministeren dette og tidspunktet herfor.
Det foreslåede stk. 2 vil indebære, at undervisningsministeren udpeger den første midlertidige bestyrelse. Det er hensigten, at den midlertidige bestyrelse skal være mindre end den ordinære bestyrelse, da de midlertidige bestyrelser opgavemængde forventes at være mindre, og da den alene skal udarbejde vedtægt og forberede institutionens drift.
Det foreslåede vil således indebære, at formanden, der udpeges af undervisningsministeren, skal have erfaring med oprettelse og ledelse af selvejende institutioner i statsligt regi eller har tilsvarende relevant erhvervsmæssig og økonomisk indsigt i institutionelle forhold. Det foreslåede indebærer derudover, at de øvrige medlemmer repræsenterer kommuner i institutionens dækningsområde samt bestyrelserne for de institutioner, der sammenlægges med eller afgiver uddannelsesaktiviteter til de nye institutioner for forberedende grunduddannelse.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at den midlertidige bestyrelses formand tillige skal varetage funktionen som institutionens leder i den midlertidige bestyrelses funktionsperiode. Det foreslåede markerer således modsætningsvis, at den midlertidige bestyrelse ikke vil kunne ansætte ledere og i øvrigt ikke vil have ansættelseskompetence i videre omfang. Det foreslåede indebærer dog, at den midlertidige bestyrelse i begrænset omfang vil kunne ansætte administrativt personale i overgangs- og forberedelsesfasen (2-3 årsværk pr. institution). Det drejer sig fx om sekretariatsbetjening og anden praktisk bistand (referater af møder, journalisering), implementering af økonomi- og studieadministrative systemer, indskrivning af elever, indkøb, etablering og indretning af lokaler/værksteder, skemalægning m.v.
De foreslåede stk. 4 og 5 fastlægger rammen for de midlertidige bestyrelser opgaver under ansvar over for undervisningsministeren. Det foreslåede indebærer, at de midlertidige bestyrelser iværksætter og gennemfører de forberedelser, der er nødvendige for, at institutionen kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse med uddannelsesstart den 1. august 2019 eller snarest derefter. Det helt centrale punkt for de midlertidige bestyrelser er at fastsætte institutionens vedtægt, jf. lovforslagets § 2, stk. 5. Når dette er sket kan den ordinære bestyrelse udpeges og indlede sin bestyrelsesfunktion pr. 1. marts 2019.
Det foreslåede vil i øvrigt indebære, at den midlertidige bestyrelse vil have de opgaver, der skitseres nedenfor.
Den midlertidige bestyrelse skal overordnet varetage nødvendige dispositioner, herunder godkende samarbejdsaftaler, indgå kontrakter, antage konsulent- og advokatbistand m.v.
Den midlertidige bestyrelse skal generelt forberede institutionens virke ved at fastlægge de overordnede retningslinjer for den kommende selvejende institutions virksomhed og udvikling, herunder målsætning, strategiplaner m.v.
Den midlertidige bestyrelse skal i forlængelse af ovenstående planlægge og organisere en ansvarlig drift af den kommende selvejende institution, herunder fastlægge retningslinjer for institutionens regnskabsfunktion, interne kontroller, it-organisation og budgettering m.v.
Den midlertidige bestyrelse skal udarbejde budgetforslag for institutionens driftsbudget for andet halvår af 2019 efter indstilling fra institutionens leder. Den midlertidige bestyrelse skal antage en revisor for institutionen.
Den midlertidige bestyrelse skal udarbejde sammenlægnings- og overdragelsesredegørelse, som skal indeholde en nærmere beskrivelse af sammenlægningen m.v. med de afgivende institutioner, en vedtægt, en beskrivelse af aktiver og passiver med en åbningsbalance pr. 1. august 2019, samt en nærmere beskrivelse af rettigheder og forpligtende aftaler, der er indgået af de afgivende institutioner, og som videreføres under den nye institutions ansvar. Redegørelsen skal godkendes af undervisningsministeren, jf. herved lovforslagets § 59, stk. 6. Aftaler for så vidt angår formen på overlevering af nettoformue, i form af aktiver og passiver, skal fremgå af redegørelsen.
Det er hensigten, at der undervisningsministeren foreløbige ammenlægnings- og overdragelsesplan fastlægges en frist for indsendelse af sammenlægnings- og overdragelsesredegørelse m.v. , jf. herved lovforslagets § 59, stk. 6, samt det foreslåede stk. 9. Såfremt fristen ikke overholdes, vil ministeren kunne fastlægge sammenlægnings- og overdragelsesredegørelsen som en særlig foranstaltning i medfør af det foreslåede stk. 9.
Den midlertidige bestyrelse skal fastlægge den enkelte institutions vedtægt på baggrund af standardvedtægt udarbejdet af Undervisningsministeriet. Vedtægten skal indeholde bestemmelser, som sikrer eventuelle vedtægtsbestemte rettigheder til formue i de institutioner, der indgår i den nye institution, når rettigheden ikke udløses ved sammenlægningen. Den konkrete sammensætning for den endelige bestyrelse skal inden for de i loven fastlagte rammer fremgå af institutionens vedtægt.
Det er hensigten, at der fastlægges en frist for fastsættelsen af vedtægten i medfør af det foreslåede stk. 9. Såfremt fristen ikke overholdes, vil ministeren kunne fastlægge vedtægten som en særlig foranstaltning i medfør af det foreslåede stk. 9.
Den midlertidige bestyrelse skal fastlægge åbningsbalancen for de nye institutioner pr. 1. august 2019, som skal godkendes af undervisningsministeren. Åbningsbalancen fastlægges på baggrund af en skabelon/vejledning, som udarbejdes af Undervisningsministeriet. Der skal desuden fastlægges en nærmere beskrivelse af processen for overdragelse af aktiver/passiver til brug for VUC, produktionsskoler og interimsbestyrelser.
Det er hensigten, at der fastlægges en frist for indsendelse af åbningsbalancen i medfør af det foreslåede stk. 9. Såfremt fristen ikke overholdes, vil ministeren kunne fastlægge åbningsbalancen som en særlig foranstaltning i medfør af det foreslåede stk. 9.
Det bemærkes i denne henseende, at Undervisningsministeriet vil tilvejebringe et grundlag for en udmelding til hvert VUC om, hvilken andel af deres nettoformue, som de skal aflevere til hvilken institution. VUC’erne kan afgive i form af likvider (kontante overførsler og værdipapirer), bygningsmasse og andre fysiske aktiver. En endelig aftale med afgivende VUC’er herom skal fremgå af den enkelte institutions sammenlægningsredegørelse.
Efter det foreslåede skal den midlertidige bestyrelse som nævnt forberede etableringen af de nye selvejende institutioner, hvis geografiske dækningsområde er fastlagt på baggrund af den lokale proces. Den midlertidige bestyrelse skal følgelig for en nærmere afgrænset periode varetage den ledelsesmæssige opgave for de kommende institutioner frem mod, at der er etableret en ordinær bestyrelse for institutionen i henhold til vedtægten. Den midlertidige bestyrelse ophører således efter det foreslåede den 1. marts 2019, hvor der skal være udpeget og tiltrådt ordinær bestyrelse for institutionen efter institutionens vedtægt. Der vil kunne fastsættes nærmere regler herom, fx vedrørende overlevering, evt. afslutningsredegørelse m.v., efter det foreslåede stk. 8.
Det foreslåede stk. 6 udgør en undtagelse til kravet om, at udpeget og tiltrådt ordinær bestyrelse for institutionen efter institutionens vedtægt den 1. marts 2019. Det foreslåede vil indebære, at hvis en ny bestyrelse ikke udpeget og tiltrådt den 1. marts 2019, kan undervisningsministeren forlænge den midlertidige bestyrelses funktionsperiode for en tidsbegrænset periode. Det foreslåede udgør en undtagelsesmulighed for det tilfælde, at en ny bestyrelse ikke er udpeget og tiltrådt på det forudsatte tidspunkt.
Forlænges den midlertidige bestyrelses funktionsperiode, følger det forudsætningsvis af formuleringen ”for en kortere periode”, at ministeren skal fastsætte en ny frist, fx 1. den april 2019, for den forlængede midlertidige bestyrelses færdiggørelse af sine opgaver. En sådan frist vil også kunne fastsættes direkte efter stk. 9.
Det foreslåede stk. 7 udgør ligeledes en undtagelse til kravet om, at udpeget og tiltrådt ordinær bestyrelse for institutionen efter institutionens vedtægt den 1. marts 2019.
Det foreslåede vil indebære, at undervisningsministeren udover den mulighed, der findes i det foreslåede stk. 6, tillige med virkning enten pr. 1 marts 2019 eller med virkning fra den midlertidige bestyrelses forlængede funktionsperiode vil kunne udpege en anden midlertidig bestyrelse. Det følger at det foreslåede, at dette i givet fald sker ud fra de krav om sammensætning, som følger af lovforslagets § 12, dvs. med den sammensætning, der skal gælde for de ordinære bestyrelser.
Det betyder, at en sådan ny midlertidig bestyrelse skal sammensættes med medlemmer, der repræsenterer kommunalbestyrelserne i institutionens dækningsområde, arbejdsmarkedets organisationer i ligelig repræsentation og bestyrelser for institutioner for erhvervsrettet uddannelse med udbud af erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddannelser. Endvidere skal der i en sådan midlertidig bestyrelse skal indgå medlemmer, som repræsenterer institutionens medarbejdere og elever.
Muligheden for at udpege sådanne midlertidige bestyrelser (med den ordinære bestyrelses sammensætning) kan fx anvendes i tilfælde, hvor det ikke kan forventes, at en forlænget midlertidig bestyrelse vil kunne nå at overholde en ny frist efter det forslåede stk. 6, eller hvis der slet og ret ikke er tiltro til, at den midlertidige bestyrelse vil kunne løse sine opgaver.
Det findes på denne baggrund hensigtsmæssigt, at en sådan sammensat ny midlertidig bestyrelse dels inden den 1. august 2019 kan færdiggøre den forrige midlertidige bestyrelses opgaver, dels påbegynde den ordinære bestyrelses opgaver, herunder ansættelse af institutionens leder m.v.
En ny midlertidig bestyrelse (med den ordinære bestyrelses sammensætning) vil således i vedtægten, jf. lovforslagets § 5, stk. 2, skulle fastsætte længden af sin egen funktionsperiode, som ikke bør kunne være længere end til udløbet af 2020. Ved udløbet af en ny midlertidig bestyrelse (med den ordinære bestyrelses sammensætning) funktionsperiode afløses den af den ordinære bestyrelse, som er udpeget efter de bestemmelser herom, som ligeledes er fastsat i vedtægten, jf. lovforslagets § 5, stk. 2.
I modsætning til, hvad der gælder for den første midlertidige bestyrelse, indebærer det foreslåede stk. 7 således, at en ny midlertidige bestyrelse (med den ordinære bestyrelses sammensætning) snarest efter sin nedsættelse skal ansætte institutionens leder samt færdiggøre den forrige midlertidige bestyrelses opgaver og i øvrigt påbegynde den ordinære bestyrelses opgaver, herunder ansættelse af institutionens øvrige personale m.v.
Den i stk. 8 foreslåede bemyndigelse forventes alene anvendt i det omfang, der skulle vise sig behov for regler om de midlertidige bestyrelsers nedsættelse, virksomhed m.v., fx for at sikre en ensartet praksis på tværs af de nye uddannelsesinstitutioner.
De foreslåede stk. 9 vil give undervisningsministeren mulighed træffe særlige foranstaltninger i tilfælde af, at de midlertidige bestyrelser ikke overholder betingelser, krav, frister m.v., som ministeren stiller i forbindelse med etableringen af institutionerne. Bestemmelsen giver således undervisningsministeren hjemmel til at kunne iværksætte sanktioner mod en institutions bestyrelse, hvis bestyrelsen ikke efterkommer påbud fra ministeren om at rette op på nærmere angivne forhold, eller hvis bestyrelsen ved sine dispositioner bringer institutionen i fare. Udover de oven for anførte anvendelsesmuligheder vil ministeren endvidere kunne beslutte at sætte institutionen under administration i større eller mindre grad og dermed fratage den midlertidige bestyrelse dens opgaver eller dele heraf. Herudover giver bestemmelse ministeren mulighed for at udskifte midlertidig bestyrelse for en institution i de situationer, fx i tilfælde hvor ministeren som led i det omhandlede foranstaltninger har vurderet det nødvendigt, at bestyrelsen skal træde tilbage. I situationer, hvor institutionens økonomiske situation på grund af en midlertidig bestyrelses handlinger eller undladelser har antaget en sådan karakter, at institutionens trues af lukning, allerede inden den er gået i egentlig drift, vil ministeren uden varsel gribe ind og afsætte bestyrelsen.
De foreslåede stk. 10 vil indebære, at der kan ydes formændene for de midlertidige bestyrelser særskilt vederlag efter nærmere regler, der fastsættes af undervisningsministeren efter forhandling med ministeren for offentlig innovation. Det forventes, at udgangspunktet herfor vil være de regler, som er fastsat i Finansministeriets cirkulære nr. 9418 af 4. juli 2013 om betaling til medlemmer af kollegiale organer i staten, som indeholder retningslinjer for betaling til formænd for og andre medlemmer af kollegiale organer i staten. Ved kollegiale organer forstås råd, nævn, kommissioner, udvalg, bestyrelser o.l.
Vederlaget vil i øvrigt kunne fastsættes således, at det samtidig vil omfatte vederlæggelse for en bestyrelsesformands varetagelsen af funktionen som institutionens leder.
Det foreslåede stk. 11 indebærer endelig, at undervisningsministeren kan indhente relevante oplysninger fra de midlertidige bestyrelser samt at både undervisningsministeren og de midlertidige bestyrelser kan indhente alle nødvendige oplysninger fra de institutioner, der indgår med aktiver/passiver i de nye institutioner af betydning for sammenlægningen, herunder oplysninger om ejendomskøb. Undervisningsministeren kan efter det foreslåede endvidere bestemme, at sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, herunder fastsætte, i hvilket format leveringen skal ske.
Det er hensigten, at regler for de midlertidige bestyrelsers beslutningsdygtighed og virke m.v. fastlægges i en forretningsorden.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.