LBK nr 85 af 31/01/2025
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 59
(Udelades)
Stk. 2-6. (Udelades)
Stk. 7. Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om indholdet af åbningsbalancen for institutioner oprettet efter stk. 1.
Stk. 8. (Udelades)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 59
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse fastlægger rammen den praktiske sammenlægning af institutioner henholdsvis overdragelse af aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser i forhold til de foreslåede nye institutioner for forberedende grunduddannelse.
Det foreslås i stk. 1, at undervisningsministeren den 1. september 2018 eller snarest derefter opretter institutioner for forberedende grunduddannelse. Ministeren fastsætter det geografiske dækningsområde for institutionen samt den geografiske placering af institutioner og tilhørende skoler.
Det foreslås i stk. 2, at undervisningsministeren med virkning fra den 1. august 2019 sammenlægger institutioner oprettet efter stk. 1 med de produktionsskoler, som er beliggende i institutionens geografiske dækningsområde.
Det foreslås i stk. 3, at produktionsskoler og institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. med virkning fra den 1. august 2019 overdrager aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser knyttet til uddannelse eller aktivitet, som forberedende grunduddannelse skal træde i stedet for, til den institution oprettet efter stk. 1, som er beliggende i det pågældende geografiske dækningsområde.
Det foreslås i stk. 4, at undervisningsministeren i særlige tilfælde kan beslutte, at institutioner omfattet af stk. 1 sammenlægges med produktionsskoler eller får overdraget aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser fra institutioner, som er beliggende i et andet geografisk dækningsområde.
Det foreslås i stk. 5, at bestyrelserne for produktionsskoler og institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som skal overdrage aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser, senest den 1. november 2018 træffer de foranstaltninger, der kræves herfor. Bestyrelserne underretter samtidig undervisningsministeren om foranstaltningerne. Undervisningsministeren kan træffe særlige foranstaltninger i tilfælde af, at en bestyrelse ikke træffer de fornødne foranstaltninger, eller ikke overholder frister fastsat efter stk. 6. Undervisningsministeren kan endvidere give påbud til bestyrelsen om tilrettelæggelse og varetagelse af opgaverne vedrørende overdragelse til den nye institution.
Det foreslås i stk. 6, at undervisningsministeren fastsætter en sammenlægnings- og overdragelsesplan, som gælder, indtil der mellem de berørte institutioner er aftalt en konkret plan for sammenlægning og overdragelse, som godkendes af ministeren. Ministeren kan fastsætte en frist for indsendelse af sammenlægnings- og overdragelsesplanen.
Det foreslås i stk. 7, at undervisningsministeren fastsætter regler om indholdet af åbningsbalancen for institutioner oprettet efter stk. 1.
Det foreslås i stk. 8, at undervisningsministeren efter ansøgning fra institutioner oprettet efter stk. 1 kan yde tilskud til særlige etableringsomkostninger.
Baggrunden for det foreslåede er primært tilkendegivelserne i den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job om, at aktivitet knyttet til målgruppen for forberedende grunduddannelse, som findes på de eksisterende institutioner i et dækningsområde, overdrages til de nye institutioner sammen med aktiver, passiver, rettigheder og pligter.
Efter lovforslaget er det hensigten, at de nye institutioner skal være i fuld funktion den 1. august 2019. Det foreslåede vil indebære og hviler således på en grundlæggende forudsætning om, at bestyrelserne i de eksisterende institutioner snarest muligt træffer foranstaltninger med henblik på indledende drøftelser om sammenlægning med de nye institutioner - dvs. straks efter, at der er nedsat midlertidige bestyrelser for de nye institutioner.
Efter lovforslaget er det endvidere hensigten, at oprettelsen af de nye institutioner forankres i en lokal proces, hvor kommunerne inddrager de eksisterende institutioner på det forberedende område samt ungdomsuddannelserne og stiller konkrete forslag vedrørende de nye institutioner og skoler. Det er i denne henseende hensigten, at kommunerne vil få mulighed for at komme med forslag til dækningsområder, antal institutioner og tilhørende skoler samt placering heraf.
Det foreslåede stk. 1 vil indebære, at undervisningsministeren opretter institutioner for forberedende grunduddannelse på baggrund af de indkomne forslag, herunder fastsætter det geografiske dækningsområde for institutionen samt den geografiske placering af institutioner og tilhørende skoler inden for dækningsområdet. Den foreslåede beslutningstagen med fokus på en lokal proces med forslag til placering af institutioner og skoler tilsigter således at sikre en geografisk dækning af skoler, som i udgangspunktet ikke vil være ringere end dækningen af de eksisterende produktionsskoletilbud under hensyn til bl.a. de lokale transportforhold og den konkrete afstand mellem bopæl og undervisningssted.
Det er dog samtidig hensigten, at hensynet til en bred geografisk dækning vil skulle afvejes med hensynet til opfyldelse af de krav, som stilles til de nye institutioner og skoler for forberedende grunduddannelse. Det vurderes vigtigt at sikre, at institutionerne hverken får for få elever til at kunne sikre fleksibilitet i uddannelsen og et fagligt bæredygtigt niveau eller for mange elever til, at målgruppen føler sig hjemme. Ideelt set skal de lokale forslag således tilstræbe en balance mellem nærhed og faglig stabilitet, som bl.a. tager højde for, at undervisningsstederne i udgangspunktet skal indeholde alle undervisningselementer på forberedende grunduddannelse, og at der skal være et tilstrækkeligt elevgrundlag til at kunne sikre holdfællesskabet på uddannelsens forskellige undervisningsniveauer.
Efter lovforslaget vil der blive lagt vægt på, at de lokale forslag til placering af institutioner og tilhørende skoler tager udgangspunkt i de eksisterende bygninger fra produktionsskoler, VUC m.fl. Det klare udgangspunkt vil være, at hver enkelt elev kan modtage al undervisning på det samme undervisningssted.
Det er hensigten, at et undervisningssted efter en overgangsperiode på fire år skal kunne opleves som et sammenhængende fagligt/pædagogisk skolemiljø, hvor eleverne kan deltage i fællesaktiviteter m.v. sammen. Af hensyn til både skolemiljøet og en samling af uddannelseselementer på hvert undervisningssted skal der efter indkøringssperioden således være en passende afstand mellem undervisningsstederne.
Efter lovforslaget vil der blive lagt vægt på, at de lokale forslag til placering af institutioner og skoler tager udgangspunkt i, at det bliver muligt for eleverne fra de forskellige undervisningssteder at deltage i fx fællesaktiviteter sammen, og at en elev ikke får meget længere til et undervisningssted ved et evt. skifte af uddannelsesspor inden for forberedende grunduddannelse. Der er dog ikke med det foreslåede indlagt et specifikt afstandskriterium mellem de tilhørende skoler, der er organiseret i en given institution.
Det er hensigten, at hver institution tildeles et geografisk dækningsområde bestående af et antal kommuner. Efter lovforslaget vil institutionen have en udbudspligt i sit dækningsområde samt pligt til at optage alle målgruppevurderede elever med bopæl i dækningsområdet, idet elever dog vil kunne ønske en anden institution, hvis der dér er plads.
Det er hensigten, at antallet og størrelsen af institutioner skal muliggøre en effektiv drift, en faglig bredde, økonomisk bæredygtighed og samtidig et dækningsområde med et rimeligt antal kommuner, hvorfra der kan henvises elever.
Det bemærkes i øvrigt, at der i overensstemmelse med den politiske aftale er udpeget en opmand, som kan bidrage med undersøgelser m.v. under den lokale proces. Opmanden vil kunne inddrages i den lokale proces efter anmodning fra kommunerne. Opmanden vil i givet fald afrapportere om sine undersøgelser til undervisningsministeren.
Det foreslåede stk. 2 vil indebære, at produktionsskoler i institutionens dækningsområde med virkning fra den 1. august 2019 sammenlægges med de i dækningsområdet beliggende institutioner for forberedende grunduddannelse.
Det foreslåede stk. 3 vil indebære, at institutioner med uddannelsestilbud for målgruppen, som forberedende grunduddannelse fremover skal træde i stedet for, beliggende det geografiske dækningsområde vil blive en del af de nye institutioner for forberedende grunduddannelse.
Det foreslåede stk. 4 udgør en undtagelse til stk. 3 og vil give undervisningsministeren mulighed for i særlige tilfælde at beslutte, at institutioner omfattet af stk. 1 sammenlægges med produktionsskoler, eller får overdraget aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser fra institutioner, som er beliggende i et andet geografisk dækningsområde. Det foreslåede forventes at have en begrænset anvendelsesområde, jf. den anvendte formulering ”særlige tilfælde”, men kan fx vise sig at have betydning i forhold til de større byer samt evt. også med sigte på at sikre en hensigtsmæssig dækning i landdistrikter og yderområder.
Det foreslåede stk. 5 vil indebære, at bestyrelserne for produktionsskoler og øvrige afgivende institutioner senest den 1. november 2018 træffer foranstaltninger, der sikrer, at aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser knyttet til disse uddannelsesaktiviteter kan overdrages til den nye institution for forberedende grunduddannelse. Det er hensigten, at Undervisningsministeriet fastlægger en proces og kriterier herfor samt bistår institutionerne i forhold til udspaltningen. Efter det foreslåede skal bestyrelserne samtidig underrette undervisningsministeren om foranstaltningerne. Det foreslåede indebærer endelig, at vil kunne træffes foranstaltninger fra centralt hold, som sikrer de nye institutioners forsvarlige oprettelse.
Det foreslåede stk. 6 vil indebære, at undervisningsministeren fastsætter en sammenlægnings- og overdragelsesplan, som gælder for de nye institutioners sammenlægning med produktionsskoler samt overdragelse af aktiver, passiver, rettigheder og forpligtelser fra disse og de øvrige berørte institutioner. Sammenlægnings- og overdragelsesplanen gælder, indtil der mellem de berørte institutioner er aftalt en konkret plan for sammenlægning og overdragelse. Det betyder, at sammenlægnings- og overdragelsesplanen skal indeholde en nærmere beskrivelse af sammenlægningen, en vedtægt, en beskrivelse af aktiver og passiver med en åbningsbalance pr. 1. august 2019, samt en nærmere beskrivelse af rettigheder og forpligtende aftaler, der er indgået af de afgivende institutioner, og som videreføres under den nye institutions ansvar. Sammenlægnings- og overdragelsesplanenskal godkendes af undervisningsministeren, som også kan fastsætte en frist for indsendelse heraf. Fristen vil fremgå af undervisningsministerens foreløbige sammenlægnings- og overdragelsesplan.
Det foreslåede stk. 7 vil indebære, at ministeren fastsætter regler om indholdet af åbningsbalancen for de nye institutioner. Den foreslåede bemyndigelse forventes anvendt til at fastsætte regler af hovedsageligt budget- og regnskabsmæssig karakter.
Det foreslåede stk. 8 vil indebære, at undervisningsministeren efter ansøgning fra institutionerne kan yde tilskud til særlige etableringsomkostninger. Dette kan fx omfatte udgifter til indkøb, IT-systemer, licenser m.v. samt eventuelle udgifter til løn og administration, som er nødvendige i institutionernes opstartsfase.
Det understreges generelt, at der ikke med undervisningsministerens oprettelse af nye institutioner samt sammenlægning og overdragelse af nuværende undervisningsaktiviteter hertil gøres statslige indgreb i midler optjent i de nuværende institutioner.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.