LBK nr 85 af 31/01/2025
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 58
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. Institutionerne påbegynder udbuddet af forberedende grunduddannelse med uddannelsesstart den 1. august 2019 eller snarest derefter.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 58
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse fastlægger ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser.
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. marts 2019.
Det foreslås i stk. 2, at lovforslagets § 2, stk. 5, § 53 og §§ 59 og 60 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås i stk. 3, at institutionerne påbegynder udbuddet af forberedende grunduddannelse med uddannelsesstart den 1. august 2019 eller snarest derefter.
Det foreslåede er i overensstemmelse med den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om, at undervisningen på den forberedende grunduddannelse påbegyndes fra august 2019.
Det foreslåede stk. 1 vil indebære, at loven træder i kraft den 1. marts 2019 med de afvigelser, der følger af bestemmelsens stk. 2. Det foreslåede har sammenhæng med lovforslagets § 60, hvor det som udgangspunkt er forudsat, at de første ordinære institutionsbestyrelser skal påbegynde deres virke og tage over fra de midlertidige bestyrelser pr. 1. marts 2019. Ved de ordinære institutionsbestyrelsers tiltræden, er det nødvendigt, at lovens almindelige bestemmelser, herunder navnlig reglerne om bestyrelsernes ansvar og opgaver, jf. lovforslagets kapitel 3, er trådt i kraft.
Det foreslåede stk. 2 vil sikre, at udstedelse af regler om standardvedtægt, jf. lovforslagets § 2, stk. 5, samt oprettelsen af de nye institutioner, iværksættelsen af de praktiske institutions- og aktivitetssammenlægninger, de midlertidige bestyrelsers virke m.v., jf. lovforslagets §§ 59 og 60, vil kunne igangsættes umiddelbart med henblik på at sikre, at de nye institutioner kan gå i drift fra og med den 1. august 2019. Det forelåede vil endvidere indebære, at lovforslagets bestemmelse om, at institutionerne kan pålægges at anvende fælles administrative systemer og andre fælles offentlige løsninger finder anvendelse på det tidligst mulige tidspunkt.
Det foreslåede stk. 3 indebærer, at institutionernes egentlige udbud af forberedende grunduddannelse først påbegyndes med uddannelsstart den 1. august 2019 eller snarest derefter. Det foreslåede indebærer således forudsætningsvis, at den egentlige undervisning tidligst indledes på dette tidspunkt med den konsekvens, at fx institutionernes tilskud, elevernes skoleydelse og andre ydelser først vil have virkning (dvs. vil blive beregnet til udbetaling) fra dette tidspunkt.
Institutionerne fastlægger i øvrigt selv tidspunktet den egentlige undervisnings påbegyndelse ud fra de praktiske og lokale forhold, der gør sig gældende for institutionen.
Opstartsdagene på den enkelte institution og tilhørende skole skal således tilrettelægges lokalt så både lærere og elever får det optimale udbytte af uddannelsens opstart. Institutionerne skal selv tage stilling til, hvordan de tilrettelægger arbejdet mest hensigtsmæssigt. Det har den fordel, at lederne kan vælge den bedste løsning, og at medarbejderne lokalt får medejerskab til opstarten. Nogle kan vælge at inddrage elever fx i klargøring af lokaler fra første dag, mens andre kan vælge andre løsninger, så lærerne fx får tid til fælles forberedelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.