LBK nr 85 af 31/01/2025
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 17
Bestyrelsen har ansvaret for den overordnede ledelse af institutionen. Bestyrelsen fastsætter institutionens vedtægt og en forretningsorden for sit virke, jf. dog § 5, stk. 1, 2. pkt., og § 9, stk. 3.
Stk. 2. Bestyrelsen skal fastsætte mål for elevernes overgang til uddannelse eller beskæftigelse.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse § 17
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse fastlægger sammen med lovforslagets § 18 institutionernes bestyrelsers opgaver.
En tilsvarende bestemmelse findes i § 18 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Det foreslås, at bestyrelsen har ansvaret for den overordnede ledelse af institutionen. Det fremgår endvidere, at bestyrelsen fastsætter institutionens vedtægt og en forretningsorden for sit virke, jf. dog § 5, stk. 1, 2. pkt.
Baggrunden for det foreslåede er primært tilkendegivelserne i den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job om, at der for hver institution er der én bestyrelse.
Det foreslåede fastslår bestyrelsens overordnede ansvar og indebærer, at der sikres en enstrenget ledelsesstruktur. Der vil kun være ét bestyrelsesniveau, og bestyrelsen bliver institutionens øverste myndighed. Der vil ikke være besluttende fora med selvstændig fastlagt kompetence ud over bestyrelsen.
Bestyrelsens opgave er at varetage institutionens grundlæggende interesser, dvs. forberedende grunduddannelse og udbuddet heraf. Det indebærer, at bestyrelsen grundlæggende har til opgave at varetage den overordnede strategiske ledelse af hele institutionens virksomhed med ansvar for de samlede aktiviteter, og at fastlægge organiseringen af institutionen, således at den bedst muligt ud fra dens egne forhold kan varetage alle dens aktuelle og kommende opgaver i overensstemmelse med det fastsatte formål.
Bestyrelsen fastlægger organiseringen af institutionen. Dette skal ske under hensyn til den regionale dækning af uddannelsesbehovet og skal samtidig bidrage til at sikre den regionale vækst og udvikling. Det indebærer sikring af uddannelsens indholdsmæssige kvalitet og udvikling, således at institutionen er i stand til at leve op til sin forpligtelse til regional uddannelses- og videnforsyning af høj kvalitet. Det indebærer endvidere sikring af, at institutionens drift er effektiv inden for de givne økonomiske og administrative rammer.
Det foreslåede vil indebære, at bestyrelsen desuden udarbejder en forretningsorden og instrukser, som bl.a. kan omfatte retningslinjer for arbejdsdelingen mellem på den ene side bestyrelsen og den anden side institutionens leder og de evt. øvrigt ansatte chefer, herunder med angivelse af muligheder for delegering, procedurer for stillingtagen til institutionens tværgående administration, herunder regnskabsfunktionen, den interne kontrol, it, organisering og budgettering, procedure for fremskaffelse af oplysninger, der er nødvendige for opfyldelse af bestyrelsens opgaver , procedure for opfølgning på planer, budgetter, rapporter om institutionens likviditet, aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme m.v., procedure for og indhold af revisionsprotokol m.v., procedure for gennemgang af perioderegnskaber og lignende i løbet af regnskabsåret og herunder vurdering af budgettet og afvigelser herfra.
Bestyrelsen vil efter det foreslåede endvidere grundlæggende være forpligtet til at drøfte mål og strategier for institutionens udvikling og til at overvåge, om institutionens aktiviteter lever op til de fastsatte mål og strategier. Bestyrelsen bør præcisere den daglige leders forpligtelser over for bestyrelsen, herunder lederens forpligtelse til at sørge for, at bestyrelsen får alle relevante informationer om institutionen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.