LBK nr 145 af 14/02/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse § 7
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke.
Stk. 2. Efter indstilling fra lederen fastlægger bestyrelsen det årlige program for institutionens virksomhed og godkender budget og regnskab.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse § 7
RetsinformationTil stk. 1
Bestyrelserne vil som hidtil have til opgave at varetage institutionens overordnede ledelse. Bestyrelsen har ansvaret for, at institutionen drives forretningsmæssigt forsvarligt både fagligt og økonomisk. Bestyrelsen skal arbejde såvel overordnet som fremadrettet og har et ansvar for, at der fastlægges målsætning, strategi og konkrete politikker både på kort og på langt sigt, som sikrer regional faglig og økonomisk bæredygtighed. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke.
Forretningsordenen skal indeholde bestemmelser, som sikrer, at det enkelte bestyrelsesmedlem er opmærksom på sine pligter med hensyn til de forhold, som er angivet i de pågældende bestemmelser. Der kan blandt andet være tale om bestemmelser, der indskærper, at bestyrelsen har en aktiv handlepligt.
Undervisningsministeriet vil i standardvedtægten for institutioner for erhvervsrettet uddannelse kunne fastsætte bestemmelser om minimumskrav til indholdet af forretningsordenen med udgangspunkt i bestemmelsen i aktieselskabslovens § 56, herunder om en række forhold, som bestyrelsesmedlemmerne som minimum skal have den nødvendige indsigt i. Bestemmelserne kan tilpasses i forhold til institutionernes størrelse og dækningsområde. Der kan som udgangspunkt blive tale om, at forretningsordenen skal:
Fastlægge retningslinier for arbejdsdelingen mellem bestyrelsen og institutionens leder.
Fastlægge, hvordan bestyrelsen fører tilsyn med institutionens leder.
Pålægge bestyrelsen at tage stilling til institutionens organisation såsom regnskabsfunktion, intern kontrol, edb-organisation og budgettering.
Pålægge bestyrelsen at skaffe sig de oplysninger, der er nødvendige til opfyldelse af dens opgaver.
Pålægge bestyrelsen at følge op på planer, budgetter og lignende samt tage stilling til rapporter om institutionens likviditet, aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme m.v.
Pålægge bestyrelsen at tage stilling til indholdet af revisionsprotokollen forud for dennes underskrivelse.
Pålægge bestyrelsen at gennemgå institutionens perioderegnskaber og lignende i løbet af hvert regnskabsår og herunder vurdere budgettet og afvigelser herfra.
Pålægge bestyrelsen at sikre tilstedeværelsen af det nødvendige grundlag for revision, herunder tage stilling til, om der er behov for intern revision.
Bestyrelsens pligter i øvrigt må stadig fastlægges ud fra lovgivningen samt de konkrete forhold i de enkelte institutioner.
Til stk. 2
Bestyrelsen har til opgave at fastlægge det årlige program for institutionens samlede virksomhed, ligesom budget og regnskab skal godkendes af bestyrelsen efter indstilling fra institutionens leder. Efter forslaget skal der foretages en vurdering af udbuddets sammensætning af godkendte uddannelser og indtægtsdækkede aktiviteter. Det vil herunder skulle vurderes, om udbuddet skal være på det samlede erhvervsrettede grund-, efter- og videreuddannelsesområde eller dele heraf. Det vil under hensyn til institutionens baggrund og uddannelsesmæssige og pædagogiske profil f.eks. være muligt overvejende eller næsten udelukkende at lave et program inden for enten EUD eller AMU, idet der skal lægges vægt på, at der sikres en både fagligt og økonomisk bæredygtig institution.
Det årlige program udarbejdes på grundlag af en vurdering af:
Uddannelser, som institutionerne er godkendt til eller kan ansøge om godkendelse til at udbyde efter lovgivningen herom.
Mål og rammer i uddannelserne.
Deltagernes uddannelsesønsker.
Behovet for uddannelser baseret på udviklingen på arbejdsmarkedet lokalt, regionalt og på landsplan.
Den lokale og regionale erhvervsstruktur og udviklingen i denne for så vidt angår beskæftigelse og kvalifikationskrav.
Institutionens ressourcer, herunder kvalifikationsprofilen i lærerkorps og udstyr, samt samarbejdsaftaler med andre uddannelsesinstitutioner og virksomheder.
I samarbejde med det enkelte lokale uddannelsesudvalg på EUD skal institutionen på baggrund af det årlige program kunne tilbyde EUD, der er af betydning for deltagernes kvalifikationsbehov og beskæftigelsesmuligheder i lokalområdet og regionen samt knytter sig til den særlige karakter, lokalområdets og regionens erhvervsvirksomheder repræsenterer.
Det årlige program forudsættes som hidtil på AMU-området at være tilvejebragt i tæt samarbejde med de lokale uddannelsesudvalg på AMU, virksomheder, en eller flere arbejdsformidlinger og regionale arbejdsmarkedsmyndigheder (arbejdsmarkedsrådene).
Det årlige program indeholder en uddybet fortegnelse over institutionens samlede uddannelsestilbud inden for grund-, efter- og videreuddannelse og virksomhed i øvrigt. Det forudsættes, at det årlige program umiddelbart efter vedtagelsen meddeles arbejdsmarkedsrådet eller rådene til orientering.