LBK nr 145 af 14/02/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse § 40
. (Udelades)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse § 40
RetsinformationDer henvises til de almindelige bemærkninger under »Økonomistyring«.
Til stk. 2 og 3
I forbindelse med AMU-centrenes overgang til bygningstaxameter kan der blive behov for, at de enkelte institutioner skal have en overgangsordning, således at institutionerne får muligheder for at tilpasse udgifter og bygningskapaciteten i forhold til de faktiske indtægter og aktivitet. Institutionerne kan have indgået lejemål med lange opsigelsesvarsler, som ikke umiddelbart kan videreudlejes til andre formål, ligesom institutionerne kan have kapitaludgifter, som forudsætter, at institutionerne får en overgangsperiode med mulighed for at klare disse forpligtelser.
I en overgangsperiode vil tilskuddet til bygningsudgifter for den enkelte institution blive reguleret enten med et tillæg eller et fradrag. Tillæg eller fradrag fastsættes på baggrund af differencen mellem institutionernes samlede omkostninger til bygningsområdet på overgangstidspunktet og det nye taxametertilskud. Tillæg eller fradrag aftrappes og bortfalder efter overgangsperioden, som fastsættes af undervisningsministeren
Til stk. 4
AMU-centre har hidtil haft ret til at overføre uforbrugte bevillinger til efterfølgende finansår. Denne akkumulerede beholdning har institutionerne kunnet anvende løbende og trække på statskassen, når de ønskede at anvende midlerne.
Ved overgang til institution godkendt efter denne lov med egen likviditet og selvstændigt kapitalansvar, jf. § 11, ophører adgangen til at foretage træk på statskassen med virkning fra 1. januar 2003, og institutionerne skal herefter selv forvalte deres tilskudsmidler, herunder uforbrugte beholdninger fra tidligere finansår. I løbet af førstkommende finansår efter AMU-centrenes overgang til denne lov, dvs. 2003, overføres den opsparede beholdning pr. 1. januar 2003 til den enkelte institution. Har institutionerne omvendt foretaget træk på statskassen, modregnes disse i tilskuddene for 2003.
Til stk. 5
Det foreslås, at undervisningsministeren kan overdrage de få tilbageværende statslige ejendomme til institutioner, der er overgået til egen likviditet og selvstændigt kapitalansvar efter loven. Institutionerne overtager lejemål indgået af staten og retten til de deposita, der er betalt af staten, og overtager renoveringsforpligtelserne ved fraflytning af lejemålene. Institutionerne skal ved overtagelse af statsejendomme indbetale et beløb til statskassen svarende til 50 pct. af den offentlige vurdering i lighed med statsinstitutioner, der overgår til godkendelse efter lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 684 af 11. juli 2000, som senest ændret ved lov nr. 343 og lov nr. 345 af 16. maj 2001. Finansieringen heraf kan ske ved optagelse af realkreditlån. Institutionens udgifter til renter og afdrag på sådanne lån vil blive finansieret af det bygningstaxameter, som institutionerne modtager til finansiering af kapitaludgifter. Folketingets Finansudvalg vil blive orienteret om sådanne overdragelser. Hvis der er tale om statsejendom under andre ministerier, forhandles spørgsmålet om overdragelse med finansministeren og den pågældende minister.
Ved indbetaling af overdragelsessummen - svarende til 50 pct. af den offentlige vurdering til staten fragår institutionernes udgifter til tinglysning af ejerskiftet og til tinglysning af pant i ejendommen i et omfang svarende til overdragelsessummen.
Inventar og udstyr, der efter de hidtil gældende regler har været statsejet og statsfinansieret, overgår vederlagsfrit til institutionens ejendom, i det omfang dette ikke allerede måtte være sket. Institutionen er forpligtet til at sikre videreførelsen af en forsvarlig standard af udstyr og inventar m.v. ved uddannelserne inden for de årlige tilskud og lån, der ydes til formålet, jf. også bestemmelsen i § 11, stk. 2.
Til stk. 6
Godkendelse til udbud på AMU-området opererer med flere styringsparametre, herunder et aktivitetsbaseret styringsprincip samt en hovedregel om, at der maksimalt godkendes én udbyder i et geografisk afgrænset område, som er fastlagt til et eller flere amter, men hvor et amt er den mindste enhed. Den aktivitetsbaserede model er også en minimumsregel, som forudsætter, at uddannelsesstedet kan gennemføre uddannelsen med en aktivitet af ikke mindre end 80 elevuger årligt.
Disse styringsprincipper kan blive en barriere ved gennemførelse af en enstrenget institutionsstruktur, hvor institutionernes beliggenhed ikke altid er forenelig med amtsgrænser. Det kan således i visse tilfælde blive umuligt at efterkomme kravet om, at der kun er én udbyder i hvert amt.
Udbudsstrukturen vil indgå i overvejelserne i fase 3 i efteråret 2002, jf. de almindelige bemærkninger, men der kan være behov for inden da, og indtil mulige ændringer er besluttet, i særlige tilfælde at foretage fravigelser i det tildelte udbud i 2002. Med en ny enstrenget institutionsstruktur må det sikres, at de nyetablerede institutioner vil have mulighed for at få tildelt en AMU-portefølje, som strukturmæssigt hænger sammen, og som matcher arbejdsmarkedets behov for de pågældende kvalifikationer.