LBK nr 1043 af 17/09/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport § 4
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan kun i overensstemmelse med reglerne i § 3 indgå aftale med en operatør af ladepunkter om etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter og aftale om etablering af ladepunkter til brug for opladning af private køretøjer tilhørende kommunens eller regionens medarbejdere og gæster samt aftale om ret til at virke som operatør af sådanne ladepunkter, der anlægges eller er anlagt på arealer, som kommunen eller regionen har rådighed over.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport § 4
RetsinformationDet følger af vejlovens § 80, stk. 1, nr. 1, at det offentlige vejareal med vejmyndighedens tilladelse kan anvendes til varig eller midlertidig anbringelse af affald, automater, boder, containere, hegn, materialer, materiel, løsøregenstande, reklamer, skilte, skure, skurvogne, boder og lignende. Efter bestemmelsens stk. 2 kan vejmyndigheden opkræve betaling for brug af vejarealet, når udnyttelse sker i et forretningsmæssigt øjemed.
Vejlovens § 80, stk. 1, indebærer, at vejmyndigheden kan meddele tilladelse til, at private etablerer og driver offentligt tilgængelige ladepunkter på vejarealet, ligesom vejmyndigheden efter bestemmelsens stk. 2 har mulighed for at opkræve omkostningsdækket betaling herfor. Kommunalbestyrelsen er vejmyndighed for det kommunale vejareal. Regioner administrerer ikke offentlig vej.
Transportministeriet vurderer, at vejlovens § 80 ikke giver hjemmel til, at kommuner som vejmyndighed kan give sig selv tilladelse til at etablere offentligt tilgængelige ladepunkter og levere opladningstjenester på det kommunale vejareal. Det vurderes i forlængelse heraf, at bestemmelsen ikke giver mulighed for, at kommuner kan gennemføre udbud i overensstemmelse med udbudsloven med henblik på at finde private aktører, der vil etablere offentligt tilgængelige ladepunkter og levere opladningstjenester på det kommunale vejareal. Der henvises i øvrigt til beskrivelsen i de almindelige bemærkningers afsnit 3.3.2.1.1.
De almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler, giver under visse forudsætninger kommuner adgang til at etablere og drive ladepunkter til elektriske køretøjer. Hvis den skrevne lovgivning ikke indeholder hjemmel til eller er til hinder for en kommunal opgavevaretagelse, kan der således være hjemmel til opgavevaretagelsen i kommunalfuldmagtsreglerne.
Det antages efter kommunalfuldmagtsreglerne, at det ikke er en kommunal opgave at drive erhvervsvirksomhed. En kommune vil dog efter kommunalfuldmagtsreglerne kunne finansiere og etablere ladepunkter til brug for opladning af de elektriske køretøjer, som kommunen anvender til varetagelse af kommunale opgaver. En kommune vil endvidere, hvis der er tale om lovligt opstået overskudskapacitet, som kommunen ikke kan afskaffe, med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler kunne sælge eventuel overskudskapacitet til markedspris. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt betingelserne for salg af overskudskapacitet er opfyldt.
Det antages på den baggrund endvidere, at kommuner ikke i dag med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler kan etablere og drive ladepunkter til brug i det offentlige rum eller med henblik på at tilgodese bestemte persongrupper, f.eks. ansattes eller gæsters køretøjer.
Det er en forudsætning for regionernes opgavevaretagelse, at opgavevaretagelsen er hjemlet i sektorlovgivningen. Derudover skal opgaveområdet være beskrevet i regionslovens § 5, stk. 1. Det følger således af bestemmelsen i regionslovens § 5, stk. 1, jf. § 5, stk. 2, at de opgaver, en region skal kunne varetage, skal være hjemlet i og positivt afgrænset i den i regionslovens § 5, stk. 1, nævnte sektorlovgivning. Det forhold, at regioner er offentlige myndigheder, der modtager offentlige bevillinger, og som varetager opgaver i henhold til lovgivningen, indebærer dog, at regionerne vil have mulighed for i overensstemmelse med lovgivningen på området at foretage dispositioner, der er nødvendige eller hensigtsmæssige for at varetage de pågældende opgaver. Det kaldes for regionernes ”myndighedsfuldmagt”.
Det må på denne baggrund antages, at regioner efter myndighedsfuldmagtsfuldmagtsreglerne kan finansiere og etablere ladepunkter til brug for opladning af de elektriske køretøjer, som regionen anvender til varetagelse af regionale opgaver. Det må endvidere antages, at en region under samme betingelser som kommuner kan sælge eventuel overskudskapacitet herfra til markedspris.
Byggeloven og regler udstedt i medfør heraf pålægger bygningsejere, herunder kommuner og regioner, at etablere ladestandere og forberede parkeringspladser til etablering af ladestandere til elektriske køretøjer i forbindelse med visse større nybyggerier, ombygninger og bestående bygninger.
Det foreslås i § 4, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet kun i overensstemmelse med reglerne i § 3 kan indgå aftale med en operatør af ladepunkter om etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter samt om ret til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter, der anlægges eller er anlagt på arealer, som kommunen eller regionen har rådighed over.
Bestemmelsen medfører, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet i den enkelte kommune eller region kan stille arealer til rådighed for, at operatører af ladepunkter etablerer en eller flere offentligt tilgængelige ladepunkter til elektriske køretøjer og med udgangspunkt i disse leverer opladningstjenester.
Det er en forudsætning for regionernes opgavevaretagelse, at opgavevaretagelsen er hjemlet i sektorlovgivningen. Derudover skal opgaveområdet være beskrevet i regionslovens § 5, stk. 1. Det følger således af bestemmelsen i regionslovens § 5, stk. 1, jf. § 5, stk. 2, at de opgaver, som en region skal kunne varetage, skal være hjemlet i og positivt afgrænset i den i regionslovens § 5, stk. 1, nævnte sektorlovgivning. Det er Transportministeriets opfattelse, at de opgaver, som lovforslaget giver regionerne hjemmel til at varetage, er beskrevet i regionslovens § 5, stk. 1, nr. 6, litra d, hvorefter regionsrådet i overensstemmelse med den lovgivning, der regulerer de nævnte områder, kan varetage nærmere opregnede regionale opgaver vedrørende natur, miljø, fysisk planlægning og klima, herunder visse opgaver vedrørende klimahensyn. Transportministeriet lægger herved vægt på, at formålet med at tildele regionerne de i lovforslaget omhandlede opgaver vedrørende ladepunkter er at fremme klimahensyn.
Aftaler om ret til at virke som operatør skal indgås på markedsvilkår efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3. Med bestemmelsen vil kommunalbestyrelsen eller regionsrådet således efter forespørgsel fra private kunne gennemføre annoncering eller udbud med henblik på at finde operatører, der ønsker at levere opladningstjenester fra offentligt tilgængelige ladepunkter på kommunale eller regionale arealer. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet vil endvidere selv aktivt kunne beslutte at gennemføre annoncering eller udbud med henblik på at finde sådanne operatører. Kommunalbestyrelsen og regionsrådet har ikke efter bestemmelsen hjemmel til selv at etablere offentligt tilgængelige ladepunkter eller til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Tildeling af ret til at virke som operatør vil ske på baggrund af en aftale mellem operatøren af ladepunkter og henholdsvis kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. Aftaler om ret til at virke som operatør er dermed et privatretligt forhold mellem parterne, og retten vil således ikke blive tildelt ved en forvaltningsakt.
Det vil være frivilligt for den enkelte kommune eller region, om den ønsker at indgå aftale med operatører af ladepunkter, men skal der etableres offentligt tilgængelige ladepunkter på kommunale eller regionale arealer, skal det ske via en aftale efter § 4, jf. også lovforslagets § 19, nr. 1. Det er hensigten, at lovforslaget fremover vil regulere kommuners og regioners mulighed for at tillade etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter og levering af opladningstjenester på kommunale og regionale arealer, herunder også det område, som i dag reguleres af vejlovens § 80. Bestemmelsen medfører således, at hvis kommunalbestyrelsen eller regionsrådet indgår aftale om ret til at virke som operatør af ladepunkter, skal det ske i overensstemmelse med reglerne i dette lovforslag. Bestemmelsen medfører, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ikke på anden vis kan indgå aftale om eller tillade etablering af offentligt tilgængelige ladepunkter på deres arealer end ved at følge reglerne i dette lovforslag.
Bestemmelsen omfatter offentligt tilgængelige ladepunkter som defineret i lovforslagets § 2, nr. 9. Bestemmelsen omfatter således ikke ladepunkter, der er forbeholdt enkelte grupper af brugere eller ladepunkter, der alene anvendes til opladning af kommuners og regioners egne elektriske køretøjer. Det vil således være de hidtil gældende regler, der vil finde anvendelse for sådanne ladepunkter.
Kommuner og regioner er i dag efter byggeloven og regler udstedt i medfør heraf forpligtet til at etablere ladestandere og forberede parkeringspladser til etablering af ladestandere til elektriske køretøjer i forbindelse med visse større nybyggerier, ombygninger og bestående bygninger. Med den foreslåede bestemmelse i § 4 vil kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kunne indgå aftale med en operatør af ladepunkter om ret til at virke som operatør af ladepunkter etableret til brug for opfyldelse af krav fastsat i medfør af byggeloven. Ved at indgå en sådan aftale vil de pågældende ladepunkter kunne gøres offentligt tilgængelige. Tilsvarende vil en kommunalbestyrelse eller et regionsråd kunne indgå aftale med en operatør af ladepunkter om ret til at virke som operatør af ladepunkter etableret til brug for opladning af myndighedens egne køretøjer, hvorved sådanne ladepunkter vil kunne gøres offentligt tilgængelige. Hvis kommunen eller regionen beslutter, at sådanne ladepunkter skal være offentligt tilgængelige, skal myndigheden følge reglerne i den foreslåede § 4.
Lovforslagets § 4 giver således kommuner og regioner hjemmel til at beslutte, at ladepunkter, som kommunen eller regionen med hjemmel i kommunal- og myndighedsfuldmagtsregler har etableret til brug for varetagelse af kommunale eller regionale opgaver, skal være offentligt tilgængelige i tidsrum, hvor kommunen eller regionen ikke selv har brug for ladepunktet. I sådanne tilfælde reguleres kommunens eller regionens mulighed for at træffe beslutning og indgå aftale herom af bestemmelserne i nærværende lovforslag og således ikke af kommunal- og myndighedsfuldmagtsregler. Kommunal- og myndighedsfuldmagtsregler om overskudskapacitet viger således for disse regler i lovforslaget, og det beror dermed ikke på en konkret vurdering efter kommunal- og myndighedsfuldmagtsreglerne, om kommunen eller regionen kan indgå aftale om salg af overskudskapaciteten.
Hensigten med, at aftalen kan omfatte etablering af ladepunkter, er, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal kunne give en aktør, der opnår ret til at virke som operatør, ret til at foretage de aktiviteter, der leder frem til at kunne levere opladningstjenester, herunder selve etableringen af ladepunktet.
Hvis der allerede er etableret et ladepunkt med de fornødne faciliteter, vil kommunalbestyrelsen eller regionsrådet dog kunne nøjes med at indgå aftale om ret til at virke som operatør efter stk. 1, uden samtidig at tillade, at der etableres ladepunkter.
Ladepunkterne skal anlægges på kommunens eller regionens arealer, hvorved forstås, at kommunen eller regionen skal have rådighed over arealerne på en sådan måde, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kan bestemme, at der kan etableres ladepunkter på arealet. Det kan f.eks. være arealer, som kommunen eller regionen ejer eller lejer. Det er ikke en betingelse, at arealerne er udskilt til vejareal i matriklen. Det kan dog f.eks. omfatte kommuneveje, hvor kommunen er vejmyndighed.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet vil inden for visse rammer kunne betale operatøren ved indgåelse af aftale om ret til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter efter den foreslåede § 5, stk. 1, nr. 1-4, og regler udstedt i medfør af den foreslåede § 5, stk. 2. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 5. Kommunalbestyrelsen og regionsrådet vil også kunne modtage betaling fra operatøren af ladepunktet i forbindelse med indgåelse af aftale om retten til at virke som operatør efter lovforslagets § 3. Der henvises til bemærkningerne til § 3.
Det er den enkelte kommunes eller regions ansvar, at EU’s statsstøtteregler overholdes, når myndigheden indgår aftale med operatører af ladepunkter om ret til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter. Der henvises til de almindelige bemærkningers afsnit 11.1. om lovforslagets forhold til statsstøttereglerne.
Ved operatør af ladepunkter forstås en fysisk eller juridisk person, der er ansvarlig for forvaltningen og driften af et ladepunkt, som leverer en opladningstjeneste til brugere, herunder i en udbyder af opladningstjenesters navn og på dennes vegne, jf. den foreslåede § 2, nr. 12.
Ved et ladepunkt forstås i overensstemmelse med den foreslåede § 2, nr. 3, en grænseflade, der er i stand til at oplade ét elektrisk køretøj ad gangen. Afgrænsningen af, hvornår et ladepunkt kan betragtes som offentligt tilgængelig, foretages ud fra foreslåede § 2, nr. 9.