LBK nr 1043 af 17/09/2024
Transportministeriet
Bekendtgørelse af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport § 14
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske forskrifter og specifikationer, som indeholder krav til virksomheder og produkter, der henvises til i administrative forskrifter fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte regler om, hvordan oplysning om indholdet af de tekniske forskrifter og specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan opnås.
Stk. 3. Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske forskrifter og specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport § 14
RetsinformationSåvel alle love som alle kongelige anordninger (anordninger, åbne breve, kundgørelser osv.) samt bekendtgørelser skal i henhold til § 2 i lov om udgivelsen af en Lovtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august 2016, indføres i Lovtidende.
I AFI-direktivets bilag II beskrives en række tekniske specifikationer, herunder standarder, for ladestandere, brinttankstationer til motorkøretøjer og naturgastankstationer (CNG- og LNG-tankstationer). Ud over de nuværende kendte krav efter AFI-direktivets bilag II er Kommissionen i medfør af en række af direktivets bestemmelser bemyndiget til at vedtage delegerede retsakter for at ajourføre og supplere henvisningerne til de standarder, der er omhandlet i direktivets bilag II, såfremt disse standarder erstattes af nye udgaver vedtaget af de relevante standardiseringsorganisationer. Det er på nuværende tidspunkt ikke alle relevante standarder for infrastruktur til alternative drivmidler, der er fastsat i direktivet.
Indtil nu er standarderne i AFI-direktivets bilag II efter aftale med Dansk Standard blevet offentliggjort direkte i relevante nationale bekendtgørelser.
F.eks. er AFI-direktivets artikel 7, stk. 1, bl.a. implementeret i bekendtgørelse nr. 1037 af 28. maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative drivmidler m.v. Bekendtgørelsens § 16 fastsætter f.eks., at alle motorkøretøjsmanualer skal indeholde symboler, der angiver, hvilke brændstoftyper køretøjet kan anvende. Symbolerne skal være udformet i overensstemmelse med § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om brugerinformation hos motorkøretøjsforhandlere om alternative brændstoffer. Efter § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 259 af 5. april 2018 om brugerinformation hos motorkøretøjsforhandlere om alternative brændstoffer skal brugerinformationen være i form af symboler, der er udformet i henhold til DS/EN 16942:2016. Eksempler på symboler for de forskellige alternative brændstoffer er afbildet i bekendtgørelsens bilag 1. Standarden DS/EN 16942:2016 er senere ændret ved DS/EN 16942:2016+A1:2021.
Det foreslås som noget nyt i § 14, stk. 1, at transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske forskrifter og specifikationer, som indeholder krav til virksomheder og produkter, der henvises til i administrative forskrifter udstedt i medfør af lovforslaget, ikke indføres i Lovtidende.
Baggrunden for undtagelse fra kravet om indførelse i Lovtidende af visse tekniske forskrifter og specifikationer, der henvises til i administrative forskrifter, er forskrifternes og specifikationernes ophavsretlige beskyttelse og deres struktur og form. Forskrifterne er primært tekniske forskrifter, der indeholder mange detaljerede krav, tegninger og anvisninger. De pågældende tekniske forskrifter og specifikationer retter sig næsten udelukkende mod snævre kredse af professionelle, der anvender forskrifterne erhvervsmæssigt. De retter sig kun i meget begrænset omfang mod privatpersoner og andre uden for de anførte professionelle kredse.
Regler udstedt i medfør af den foreslåede bemyndigelse vil også kunne omfatte ajourføring af eksisterende tekniske standarder, som allerede er indført i bekendtgørelser.
Det foreslås som noget nyt i § 14, stk. 2, at transportministeren kan fastsætte regler om, hvordan oplysning om indholdet af de tekniske forskrifter og specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan opnås.
I det omfang de tekniske forskrifter og specifikationer er omfattet af ophavsretlig beskyttelse, vil forskrifterne og specifikationerne ikke uden videre kunne offentliggøres f.eks. via Færdselsstyrelsens hjemmeside. Inden for rammerne af den ophavsretlige beskyttelse vil reglerne tage højde for, at indholdet af de tekniske forskrifter og specifikationer bliver lettest muligt tilgængelige, f.eks. ved at standarderne kan gennemses gratis hos f.eks. Færdselsstyrelsen og hos Transportministeriet. Er der tale om anerkendte standarder, kan de også købes ved Dansk Standard. Er der tale om FN-regulativer, kan de findes på hjemmesiden for FN’s Økonomiske Kommission for Europa, www.unece.org.
Det foreslås som noget nyt i § 14, stk. 3, at transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske forskrifter og specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
I henhold hertil bemyndiges transportministeren til at fastsætte regler om, at de tekniske forskrifter og specifikationer, der henvises til i administrative forskrifter, og som ikke indføres i Lovtidende, efter en konkret vurdering kan undtages fra den almindeligt gældende forudsætning om, at forskrifter skal udfærdiges på dansk. Bestemmelsen vil særligt være relevant, hvor der henvises til anerkendte standarder eller FN-regulativer, der udelukkende foreligger på engelsk. Inden for visse brancher er der tale om engelsksprogede faggrupper, for hvem det er en forudsætning at anvende standarder og regulativer, som er udarbejdet på engelsk.