LBK nr 1168 af 07/10/2015
Kulturministeriet
Bekendtgørelse af lov om fremme af integritet i idrætten § 3
Anti Doping Danmarks virksomhed omfatter
-
dopingkontrol,
-
anmeldelse og indbringelse af dopingsager,
-
oplysningsvirksomhed,
-
forsknings- og udviklingsvirksomhed vedrørende bekæmpelse af doping,
-
deltagelse i internationalt samarbejde om bekæmpelse af doping og
-
rådgivning og bistand til offentlige myndigheder i sager inden for Anti Doping Danmarks virkeområde.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om fremme af integritet i idrætten § 3
RetsinformationAnti Doping Danmarks opgaver er som i forsøgsperioden formuleret i et samarbejde mellem regeringen og idrætsorganisationerne ud fra en målsætning om at styrke idrættens grundlæggende værdier og sikre idrætsudøvernes helbred gennem holdningsbearbejdning, effektiv dopingkontrol, forskning og rådgivning.
Til nr. 1
I 2003 blev der gennemført 1936 dopingkontroller. For hovedpartens vedkommende drejer det sig om afgivelse af urinprøver og i mindre omfang om udtagelse af blodprøver.
Til nr. 2
Anti Doping Danmarks hidtidige oplysningsvirksomhed vil blive videreført og omfatter bl.a. skriftligt undervisningsmateriale afstemt til relevante undervisningsniveauer. Herudover iværksætter Anti Doping Danmark særlige tiltag, der øger oplysning om bekæmpelse af doping i bred forstand f.eks. via hjemmesiden www.doping.dk og foredragsvirksomhed.
Erfaringerne fra driften af de af WADA godkendte laboratorier viser, at der kræves omkring 10.000 årlige dopinganalyser – eller ca. 4 gange det antal analyser som Anti Doping Danmark årligt rekvirerer – for at drive et økonomisk rentabelt og kvalitetsmæssigt pålideligt dopinglaboratorium. Derfor valgte Anti Doping Danmark i 2001 – frem for selv at drive et laboratorium – at indgå en samarbejdsaftale med Hormonlaboratoriet på Aker Sygehus i Oslo, der opfylder de strengeste standardkrav på området. Det forudsættes, at Anti Doping Danmark fortsætter samarbejdet med akkrediterede dopinglaboratorier.
Til nr. 3
Med lovforslaget får Anti Doping Danmark udvidet sit opgavefelt til også at omfatte forsknings- og udviklingsvirksomhed vedrørende bekæmpelse af doping. Det forudsættes, at forskningsresultater, som helt eller delvist finansieres af Anti Doping Danmark, underkastes en videnskabelig bedømmelse og gøres offentligt tilgængelige.
Anti Doping Danmark har i forsøgsperioden foreslået en række udviklingsprojekter, som har modtaget støtte fra Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning. Herudover har Anti Doping Danmark medvirket i flere internationale forskningsprojekter. Denne indsats har bragt vigtig information til Anti Doping Danmarks virksomhed.
I overensstemmelse med anbefalingerne i evalueringen af Anti Doping Danmark er der mellem regeringen og de tipstilskudsberettigede idrætsorganisationer opnået enighed om, at forskningsforpligtelsen skal overføres fra Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning til Anti Doping Danmark. Anti Doping Danmark får hermed en forskningsforpligtigelse, og Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning vil herefter fremover have ret – men ikke længere pligt – til at støtte dopingforskning.
Til nr. 4
Anti Doping Danmark deltager selvstændigt i det internationale samarbejde om dopingbekæmpelse og understøtter herudover såvel det offentliges som idrætsorganisationers individuelle og koordinerede internationale engagement på området.
Til nr. 5
Anti Doping Danmark har i løbet af forsøgsperioden oparbejdet en betydelig kompetence omkring stort set alle kendte problemstillinger i tilknytning til bekæmpelse af doping. I praksis har Anti Doping Danmark således i vidt omfang ydet højt kvalificeret rådgivningsbistand til Kulturministeriet i såvel konkrete dopingpolitiske spørgsmål som i forberedelsen af Danmarks formelle bidrag til det internationale regeringssamarbejde om dopingbekæmpelse. Herudover har Anti Doping Danmark ydet rådgivningsbistand til Politiet, Toldvæsnet og Kriminalforsorgen. Denne rådgivningsopgave foreslås nu tillagt Anti Doping Danmarks øvrige obligatoriske opgaver.