LBK nr 1923 af 08/10/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger § 31a
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan påbyde, at den, der har handlet i strid med loven eller regler udstedt i medfør af loven, bringer forholdet i orden inden for en angiven frist.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger § 31a
RetsinformationBestemmelserne afløser § 14 i lov om fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger.
Stk. 1 giver transport- og energiministeren adgang til at bemyndige en under ministeriet oprettet institution, et udvalg eller en anden offentlig myndighed til at udøve ministerens beføjelser efter loven. Bestemmelsen giver blandt andet mulighed for at delegere eksternt til et udvalg eller til en anden offentlig myndighed uden for ministerens ressort, hvis der skulle vise sig behov herfor.
Det forventes dog, at ministeren i vidt omfang vil henlægge sine beføjelser efter loven til Energistyrelsen.
Også den type beføjelser, der er nævnt i stk. 2, vil i medfør af stk. 1 kunne delegeres til offentlige myndigheder.
Ifølge stk. 2 kan transport- og energiministeren bemyndige en virksomhed eller en sagkyndig institution eller organisation til at udøve nærmere angivne beføjelser vedrørende tilsyn, kontrol, godkendelse, akkrediteret certificering eller registrering samt drift af registre i henhold til loven. Dette skal åbne mulighed for f.eks. at kunne inddrage sagkyndig kompetence, etablere en fleksibel og enkel administration, få udført kontrolopgaver af teknisk art, m.v. Bestemmelserne om udbud af offentlige tjenesteydelser vil som udgangspunkt finde anvendelse.
I forbindelse med en sådan eventuel delegation af beføjelser til private vil der på dette tidspunkt blive taget stilling til, på hvilket materielt retsgrundlag de pågældende virksomheder, institutioner eller organisationer skal operere, samt om offentlighedsloven, forvaltningsloven og lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter skal sættes i kraft for disse.
Der vil ved ekstern delegation efter stk. 1 og 2 blive fastsat det fornødne grundlag for den virksomhed, som den bemyndigede skal udøve. Der vil herunder blive taget stilling til klageadgang over eventuelle afgørelser truffet af den bemyndigede samt til kontrollen af den virksomhed, der udøves i henhold til bemyndigelsen.
Ved etableringen af den nye energimærkningsordning ventes Energistyrelsen i højere grad end i de eksisterende ordninger at stå for godkendelse af energikonsulenter, tilsyn med kvaliteten i konsulenternes arbejde og øvrige beslutninger om ordningens drift. Der forventes dog fortsat at være et eller flere udvalg til drøftelse af principielle og strategiske spørgsmål. Endvidere forventes der at blive etableret et eksternt sekretariat, der kan stå for forberedelse af sager og den løbende kontakt til energikonsulenter og brugere af ordningen.
Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at etablere akkrediterede certificeringsordninger fra starten, da der fortsat vil foregå et arbejde med etablering og tilpasning af reglerne for ordningerne i de kommende år, herunder et fælleseuropæisk arbejde med at lave CEN-standarder i forbindelse med bygningsdirektivet. Der vil derfor blive igangsat et arbejde med at undersøge mulighederne for samt eventuelt forberede og implementere akkrediterede certificeringsordninger for energimærkning. Dette vil ske i samarbejde med huseftersynsordningen, der administreres af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Såfremt det vurderes at være hensigtsmæssigt, vil der blive etableret akkrediterede certificeringsordninger for energimærkning, huseftersyn og eftersyn af tekniske anlæg på lidt længere sigt.