LBK nr 1923 af 08/10/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger § 24c
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om afgrænsning af, hvilke typer anlæg der er omfattet af en godkendelsesordning efter regler udstedt i medfør af § 24 b, stk. 1, og hvilket arbejde ved installation eller montering af et anlæg der er omfattet af en sådan ordning.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger § 24c
RetsinformationBestemmelserne afløser de nuværende hjemler i lov om fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger § 13 for så vidt angår energikonsulenter og dele af § 11 for så vidt angår kontrolordninger vedrørende varme- og ventilationsanlæg og andre energiforbrugende anlæg.
I medfør af stk. 1 kan der ved bekendtgørelse fastsættes regler om registrerings-, godkendelses-, beskikkelsesordninger eller ordninger for akkrediteret certificering for energikonsulenter og tekniske eksperter, der udfører arbejde i henhold til denne lov, samt de virksomheder, der beskæftiger dem.
Det vil blive overvejet nærmere, hvilke ordninger der skal gælde for de forskellige persongrupper og virksomheder.
Bestemmelsen åbner mulighed for at fastsætte regler om akkrediterede certificeringsordninger. En akkrediteret certificeringsordning indebærer, at energikonsulenter/tekniske eksperter eller virksomheder, der beskæftiger disse, bliver certificeret af et akkrediteret certificeringsorgan. Det kan overlades til certificeringsorganet at forestå certificeringen og den efterfølgende kontrol af, at certificerede virksomheder eller personer overholder vilkårene for certificeringen i hele den periode, hvor certificeringen er gældende. De nærmere bestemmelser om grundlaget for certificeringen og den efterfølgende kontrol fastsættes af transport- og energiministeren, se nedenfor vedrørende stk. 2. I reglerne vil indgå krav om, at certificeringsorganet skal være akkrediteret af DANAK eller et andet akkrediteringsorgan, som har underskrevet EA’s (European cooperation for Accreditation) aftale om gensidig anerkendelse af akkrediterede certifikater (EA MLA-aftale).
Akkrediteringsorganet påser, at certificeringsorganet opfylder kravene i internationale standarder og har den faglige kompetence til at bedømme personer, systemer, produkter eller miljøforhold. Akkrediteringsorganet fører endvidere løbende tilsyn med, at certificeringsorganet følger de godkendte procedurer for certificering og overvågning af certificerede virksomheder eller personer.
Hvis virksomheden eller energikonsulenten/den tekniske ekspert ikke opfylder vilkårene for certificeringen, vil certificeringsorganet kunne træffe afgørelse om inddragelse af personens/virksomhedens certifikat. Der vil blive fastsat nærmere regler om, under hvilke vilkår og i hvilke tilfælde der vil kunne ske inddragelse af certificering. Der vil i forbindelse med den nærmere tilrettelæggelse af ordningen blive sikret en uafhængig behandling af klager over certificeringsorganets afgørelser. Bestemmelser herom vil indgå i det før omtalte regelsæt.
Bestemmelserne i stk. 2 giver mulighed for at fastsætte krav i forbindelse med beskikkelse, godkendelse, certificering og registrering af energikonsulenter og andre tekniske eksperter. Der vil herunder blive stillet krav til uddannelse, eksisterende erhvervserfaring, til efteruddannelse samt om, at konsulenter og eksperter skal bestå optagelsesprøver. Krav om løbende efteruddannelse og opdatering af viden forventes at blive en naturlig del af de nye ordninger, og efteruddannelse vil eventuelt blive gjort obligatorisk.
I de nye ordninger skal konsulenter og tekniske eksperter fra de eksisterende ordninger, der ophører, kvalificere sig på lige fod med andre. Hidtidige godkendelser eller registreringer vil ikke umiddelbart kunne overføres, idet de alene har været gældende for de hidtidige ordninger. Der vil derfor ikke være overgangsproblemer vedrørende de eksisterende ordninger, der ophører, i forbindelse med etableringen af de nye ordninger og registreringer og godkendelser, der foretages heri.
Endvidere kan der fastsættes regler om energikonsulenters og tekniske eksperters virksomhed og forpligtelser, stilles krav til måleudstyr og andet udstyr, som skal anvendes i forbindelse med energimærkning og eftersyn m.v., udstedes retningslinier for bygningsgennemgang eller inspektion, kontrolmåling eller eftersyn af kedel-, varme-, ventilations- og klimaanlæg samt fastsættes nærmere regler om fratagelse og bortfald af godkendelser, beskikkelser, certificeringer eller registreringer. Desuden kan der i forbindelse med ordningerne fastsættes regler om tilsyn og kontrol med energikonsulenter, tekniske eksperter og de virksomheder, der beskæftiger dem, herunder kvalitetskontrol af udført arbejde omfattet af ordningerne.
Disse bestemmelser vil blive anvendt til at sikre det nødvendige faglige niveau hos energikonsulenter og tekniske eksperter samt til at sikre, at der foregår den nødvendige kvalitetskontrol, så kvaliteten i energimærkningen og eftersynene kan fastholdes og forbedres.
Der vil blive fastsat nærmere regler om, at energikonsulenter i deres virke skal være uvildige i forhold til energimærkning af bygninger. Herunder skal energikonsulenterne være uafhængige af forhold, der kan påvirke energimærkningen og den tilhørende rådgivning. Når energimærkning anvendes i forbindelse med salg, udleje m.v. samt i forbindelse med nye bygninger, har uvildigheden særlig betydning for tilliden til energimærkningen, idet energikonsulenter ikke må have særlige interesser i energimærkningens udfald. I forbindelse med nye bygninger vil der endvidere blive stillet krav om, at energikonsulenter er uvildige i forhold til byggesagens parter. I forbindelse med energimærkning ved salg og udlejning m.v. skal energikonsulenter være uvildige i forhold til såvel køber som sælger og ejendomsformidler.
Endvidere kan der fastsættes regler om klageadgang vedrørende ydelser udført af energikonsulenter, tekniske eksperter og de virksomheder, der beskæftiger dem, herunder om klageberettigelse, samt om adgang til at træffe afgørelser om eventuelle berigtigelser af udførte energimærkninger og eftersyn eller udførelse af nye energimærkninger eller eftersyn ved andre energikonsulenter eller tekniske eksperter.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om påtale af fejl ved udførte energimærkninger eller eftersyn eller af manglende overholdelse af betingelserne for registrering eller godkendelse, ligesom der vil kunne fastsættes regler om tildeling af advarsler, f.eks. ved grove eller gentagne fejl eller overtrædelser af betingelserne for godkendelse eller registrering. Påtaler og tildeling af advarsler skal følge de almindelige procedurer for fratagelse af godkendelser eller registreringer, og der vil derfor skulle foretages sædvanlig partshøring forinden, ligesom sådanne afgørelser vil kunne påklages.
I den nuværende ordning om energimærkning af store ejendomme kan ejere af bygninger have interne ELO-konsulenter, dvs. at energimærkningen foretages af en konsulent, der er ansat af ejendommens ejer eller administrator. En række kommuner, amtskommuner og andre ejere af et større antal bygninger benytter sig af denne ordning. Fordelen ved ordningen med interne ELO-konsulenter er, at konsulenterne kender ejendommene og de interne arbejdsgange i institutionen eller virksomheden, og at der opbygges en betydelig viden internt i institutionen eller virksomheden.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 giver mulighed for, at der fortsat kan fastsættes regler for godkendelse af interne energikonsulenter til at foretage regelmæssig energimærkning af offentlige bygninger og bygninger, der anvendes til handel og service. Interne energikonsulenter er konsulenter, der er ansat af en ejendoms ejer eller administrator til at udføre energimærkning af den pågældende ejendom. Energimærkning foretaget af interne konsulenter vil ifølge § 4, stk. 5, ikke være gyldig i forbindelse med salg eller udleje af bygninger eller lejligheder eller overdragelse af brugsret hertil. Interne energikonsulenter vil heller ikke kunne udføre den obligatoriske energimærkning af nye bygninger.
For tekniske eksperter, der gennemfører eftersyn og rådgivning om kedelanlæg, varmeanlæg, ventilations- og klimaanlæg, kan det være en fordel, at den tekniske ekspert i et vist omfang kan gennemføre mindre forbedringer, justeringer, rensning og anden service i forbindelse med eftersynet. Der er dog behov for at sikre, at eftersyn og rådgivning om tekniske anlæg gennemføres på en ensartet og uvildig måde, der ikke er afhængig af bestemte produkter eller af andre kommercielle interesser, som kan påvirke rådgivningen til ugunst for brugeren af ordningen.
Stk. 3 giver mulighed for at fastsætte gebyrer for energikonsulenter, tekniske eksperter og de virksomheder, der beskæftiger dem, til dækning af udgifterne til drift af ordningerne og tilsyn og kontrol med godkendte energikonsulenters og tekniske eksperters arbejde. Betalingen kan opkræves både i form af engangsgebyrer, f.eks. i forbindelse med den indledende godkendelse og registrering, årlige eller regelmæssige betalinger og betaling pr. eftersyn eller energimærkning. Målet er, at der skal opkræves midler, så ordningerne kan være selvfinansierende, og så konsulenter og tekniske eksperter i lighed med de nuværende ordninger selv betaler for de omkostninger, der er forbundet med at drive de kommende ordninger. Det forudsættes som udgangspunkt, at energikonsulenter og tekniske eksperter eller de virksomheder, der beskæftiger dem, selv betaler for deltagelse i optagelseskurser og obligatoriske efteruddannelseskurser.
Bestemmelsen giver endvidere mulighed for at fastsætte honorarer i form af maksimale satser for forbrugernes betaling for udførelse af energimærkning og eftersyn af tekniske anlæg. Disse satser forventes at blive brugt for visse typer af energimærkning og eftersyn, hvor brugerne ikke kan forventes at have tilstrækkelige muligheder for selv at forhandle eller sikre rimelige priser. Derfor vil der i sådanne tilfælde kunne blive tale om fastsættelse af maksimalpriser, som energikonsulenters eller tekniske eksperters honorarer ikke må overstige. Dette kan f.eks. gælde energimærkning af enfamiliehuse eller kontroleftersyn af kedelanlæg eller ventilations- og klimaanlæg. For større bygninger og for professionelle brugere forventes en fri prisdannelse at give de laveste priser og de mest hensigtsmæssige prisstrukturer.
Der vil i medfør af stk. 3 også kunne fastsættes regler om ansvarsforsikring af energikonsulenter, tekniske eksperter og de virksomheder, som beskæftiger dem. Dette kendes allerede fra den nuværende energimærkningsordning, hvor der er fastsat regler om, at energikonsulenter og ELO-konsulenter skal være dækket af en professionel ansvarsforsikring for eventuelle bygningsskader, som konsulenten kan pålægges ansvaret for som følge af vedkommendes rådgivning som godkendt konsulent. Reglerne herom findes i bekendtgørelse om honorarer og ansvarsforsikring for energimærkning af bygninger.
Stk. 4 giver mulighed for at fastsætte regler om, at stk. 2 og 3 finder tilsvarende anvendelse, hvis energikonsulenter eller tekniske eksperter i henhold til anden lovgivning måtte blive pålagt at udføre andet arbejde i deres egenskab af energikonsulent eller teknisk ekspert. Energikonsulenter har f.eks. tidligere udarbejdet anbefalinger af energibesparende foranstaltninger i den nu ophørte tilskudsordning vedrørende energibesparende foranstaltninger i pensionisters boliger.
Der er ikke aktuelle planer om at anvende energikonsulenter eller tekniske eksperter i andre ordninger, men hvis behovet skulle opstå, vil det være muligt efter stk. 4 at fastsætte regler, der kan sikre de fornødne kvalitetskrav samt kontrol og tilsyn m.v. for de ydelser, som energikonsulenterne eller de tekniske eksperter udfører i henhold til anden lovgivning. Dette vil være vigtigt for at fastholde kvaliteten i arbejdet og tilliden til energikonsulenter eller tekniske eksperter i forbindelse med andre ordninger, hvor det måtte være hensigtsmæssigt at anvende dem.
Bestemmelsen i stk. 5 svarer til lignende bestemmelser om beskikkede eller certificerede bygningssagkyndige i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. § 4, stk. 5, jf. også dette lovforslags § 39, nr. 6. Bestemmelsen er medtaget for at fremme samordningen af energimærkningsordningen og huseftersynsordningen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.