LBK nr 1036 af 12/09/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion § 7b
En kommune, der deltager i CO2-fangst, kan i forbindelse med kontraktindgåelse med staten om tildeling af støtte efter § 7 a, og i det omfang det er en forudsætning for kontraktindgåelsen, forpligte sig økonomisk i forhold til
-
gennemførelse af den CO2-fangst, kommunen deltager i, og
-
gennemførelse af transport, anvendelse og lagring af den opsamlede CO2, der varetages af en tredjepart.
Stk. 2. Kommunens beslutning om at forpligte sig økonomisk, jf. stk. 1, skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion § 7b
RetsinformationIfølge stk. 1 skal der oprettes lokale Energispareudvalg, som har til formål at diskutere initiativer til at fremme energibesparelser i lokalområdet. Udvalgene skal således forhandle om koordineringen af energibesparelsesaktiviteter mellem kollektive energiforsyningsvirksomheder og mellem disse og andre relevante parter, herunder kommuner og deltagere i det lokale Agenda 21-arbejde.
Hensigten med bestemmelserne om oprettelsen af udvalgene er at sikre, at der bliver skabt rammer om den lokale koordinering af indsatsen for energibesparelser. Udvalgene kan, hvis der er flertal herfor, anbefale en kollektiv energiforsyningsvirksomhed at gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter, jf. bemærkningerne til § 10, stk. 1. Under visse betingelser, jf. bemærkningerne til § 10, stk. 3, kan miljø- og energiministeren pålægge virksomheden at efterkomme anbefalingen.
Det påhviler ikke Energispareudvalgene at træffe bindende beslutninger på deltagernes vegne på de nævnte områder. Udvalgene skal ved forhandling arbejde for, at de lovpligtige energibesparelsesaktiviteter i forsyningsvirksomhederne bliver iværksat og koordineret effektivt, og sikre sammenhængen mellem disse aktiviteter og aktiviteter i kommunerne og i Agenda 21-arbejdet. Videre skal udvalgene mere generelt drøfte mulighederne for energibesparelser i lokalområdet og overveje, hvilke initiativer der bør iværksættes, og herunder også diskutere eventuelle fælles aktiviteter.
Energispareudvalgenes virksomhed vil være omfattet af bestemmelserne i offentlighedsloven og forvaltningsloven, da deres oprettelse og virksomhed er fastsat ved lov.
Ved oprettelsen af udvalgene skal det tilsigtes, at udvalgenes geografiske områder er hensigtsmæssige, og at repræsentationen af deltagerne er alsidig og egnet til at fremme udvalgenes formål.
Udvalgene skal dække lokalområder af en vis størrelse, således at udvalgsstrukturen ikke bliver for uoverskuelig. Det er ikke hensigten at inddele udvalgenes områder fra centralt hold på forhånd. Energiforsyningsvirksomheder og eventuelt kommuner og andre interesserede deltagere skal så vidt muligt selv kunne organisere de enkelte udvalg ud fra deres vurderinger af de lokale behov og under hensyn til lokale netværk og kontakter. Der er allerede i dag en række steder etableret lokale samarbejder f.eks. omkring de kollektive energiforsyningsvirksomheders fælles rådgivningscentre, og det vil være hensigtsmæssigt at bygge videre herpå.
Deltagerkredsen i Energispareudvalgene fremgår af stk. 2-4. Det er vigtigt, at udvalgene får en bred sammensætning også af kommuner og interesserede organisationer, således at disse kan præge arbejdet og tilføre deres ekspertise. Samtidig skal de kollektive energiforsyningsvirksomheder i området have en fyldestgørende repræsentation under hensyn til, at udvalgene skal kunne fungere som koordinationsforum for disse.
Ifølge stk. 2 skal kollektive energiforsyningsvirksomheder deltage i oprettelsen og driften af Energispareudvalg. Det påhviler således de kollektive energiforsyningsvirksomheder inden for elektricitet, naturgas og fjernvarme at forhandle på lokalt plan om oprettelsen af udvalgene og deltage i udvalgenes arbejde. Der vil være behov for, at forsyningsvirksomheder, som dækker større forsyningsområder (herunder især naturgasvirksomheder) deltager i flere lokale Energispareudvalg, og også i andre tilfælde kan dette være hensigtsmæssigt. Vedrørende pålæg til kollektive energiforsyningsvirksomheder om at deltage i et udvalg henvises til bemærkningerne til § 8, stk. 1.
Ifølge stk. 3 skal kommunerne følge arbejdet i udvalgene med henblik på at sikre sammenhængen med det lokale Agenda 21-arbejde, jf. i øvrigt de indledende bemærkninger til kap. 3. Med kommuner sigtes til primærkommuner og amtskommuner.
Det er hensigten, at kommunerne skal sikre en dialog og erfaringsudveksling mellem udvalgene og det lokale Agenda 21-arbejde og i øvrigt formidle deres viden og kompetence om energibesparelser. En række kommuner har allerede taget initiativer på energi- og miljøområdet bl.a. i forbindelse med det lokale Agenda 21-arbejde. Kommunerne vil også kunne bidrage til udvalgenes arbejde vedrørende energibesparelser i kommunens institutioner, jf. bemærkningerne til kapitel 5. Det fremgår videre af bestemmelsen, at hvis en kommune anmoder herom, skal udvalget optage kommunen som medlem, dvs. på lige fod med øvrige medlemmer.
Det må forventes, at der vil blive etableret flere Energispareudvalg inden for hver amtskommunes område. Da kommune- og forsyningsgrænser ofte ikke er sammenfaldende, kan primærkommuner efter omstændighederne følge arbejdet eller blive deltagere i flere udvalg.
Desuden optager udvalgene efter anmodning erhvervsvirksomheder og erhvervs-, forbruger- og miljøorganisationer som medlemmer med henblik på at tilgodese en alsidig og saglig repræsentation, jf. stk. 4. Med erhvervsvirksomheder sigtes bl.a. til elleverandører, herunder de forsyningspligtige virksomheder, vandforsyningsvirksomheder og andre virksomheder, som har berøring til energiområdet og er interesserede i at deltage. Også lokale forbruger- og miljøorganisationer, boligorganisationer og erhvervsorganisationer, som har vist aktiv interesse for arbejdet omkring energibesparelser, vil kunne blive repræsenteret i udvalgene, herunder foreninger og organisationer, som samarbejder med kommuner i det lokale Agenda 21-arbejde.
Det er hensigten, at udvalgene skal optage de nævnte parter med henblik på at tilgodese en alsidig og saglig repræsentation. Det er en forudsætning for optagelse, at de pågældende må anses for kvalificerede i kraft af deres sagkundskab og deres konkrete deltagelse i lokale energibesparelsesaktiviteter. Udvalgene vil kunne afvise at optage parter, der ikke i tilstrækkelig grad opfylder disse kvalifikationer, og herunder kan der tillige lægges vægt på, om optagelsen ville give udvalget en uhensigtsmæssig størrelse eller sammensætning. Om klage over udvalgenes afgørelser om optagelse henvises til § 20.
Ifølge stk. 5 skal Energispareudvalgene udarbejde og offentliggøre en årlig redegørelse om deres gennemførte og forventede aktiviteter, herunder en redegørelse for, hvilke initiativer udvalget har taget og vil tage for at samarbejde med kommuner og deltagere i det lokale Agenda 21-arbejde.
Redegørelserne skal give en status for udvalgets arbejdsopgaver og pege på nye indsatsområder og samarbejdsflader. Endvidere forventes det, at processen omkring redegørelsen i sig selv vil bidrage til diskussionen og skabe øget dynamik i arbejdet i udvalgene. Tillige vil der kunne peges på behovet for koordinering med forsyningsvirksomheder og andre aktører uden for udvalgets geografiske område eller behovet for landsdækkende initiativer og statslige virkemidler.
Miljø- og energiministeren kan med hjemmel i § 8, stk. 4, bl.a. fastsætte regler om indholdet af redegørelsen og om offentliggørelse af denne.