LBK nr 1204 af 14/10/2013
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse oplysninger hos Erhvervsstyrelsen § 2
Erhvervsstyrelsen kan af anmelderen og af den, som sagen angår, forlange at få de oplysninger, som er nødvendige for, at der kan tages stilling til, om lovgivningens betingelser for anmeldelse, registrering og offentliggørelse er overholdt.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse oplysninger hos Erhvervsstyrelsen § 2
RetsinformationI bestemmelsen foreslås, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen af anmelderen og af den, som sagen angår, kan forlange at få de oplysninger, som er nødvendige for, at styrelsen kan tage stilling til, om lovgivningens betingelser for anmeldelse, registrering og offentliggørelse er overholdt. Styrelsen kan således på hvert enkelt lovområde forlange de oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, om kravene til anmeldelse, registrering og offentliggørelse er opfyldt.
Kredsen af personer, som styrelsen kan kræve oplysninger af, er i den enkelte sag begrænset til den, som sagen angår – typisk en enkeltperson, de fuldt ansvarlige deltagere i en virksomhed eller bestyrelsen og direktionen i et selskab m.v. (juridiske personer) – samt den, som har anmeldt sagen, hvis dette er en person uden for den nævnte kreds.
Der kan ikke indhentes oplysninger, hvis dette vil være i strid med retten til ikke at inkriminere sig selv m.v. i retssikkerhedslovens kapitel 4. Ligeledes vil der fortsat skulle indhentes samtykke, før en oplysning meddeles Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvis et sådant samtykke er påkrævet efter anden lovgivning. Dette gælder f.eks. ved indhentelse af straffeattest fra kriminalregistret.
Den lovgivning, som kan danne grundlag for styrelsens vurdering, er lovgivningen i bred forstand. Dette kan udover betingelser, der følger direkte af lovteksten på det pågældende lovområde, også omfatte betingelser, som følger af bekendtgørelse på det pågældende lovområde. Disse betingelser varierer afhængigt af, hvilket lovområde der er tale om. For aktie- og anpartsselskaber kan styrelsen f.eks. kræve bevis for, at en beslutning, der anmeldes efter aktieselskabsloven eller anpartsselskabsloven, er vedtaget i overensstemmelse med selskabets vedtægter. Derimod kan der ikke kræves bevis for overholdelse af vedtægterne, hvis selskabet anmeldes til registrering for pligter efter skatte- og afgiftslovene, eksempelvis moms og A-skat.
På de lovområder, hvor der i dag ikke findes en tilsvarende udtrykkelig hjemmel, vil den foreslåede bestemmelse skabe den fornødne udtrykkelige hjemmel til, at styrelsen kan forlange at få de oplysninger, der er nødvendige for, at styrelsen kan tage stilling til, om lovgivningens betingelser for anmeldelse, registrering og offentliggørelse er overholdt. Dette vil for eksempel gælde styrelsens behandling af sager efter skatte- og afgiftslovene og på de fleste områder, der vedrører liberale erhverv og næringsret, for eksempel lov om statsautoriserede og registrerede revisorer, lov om translatører og tolke, lov om omsætning af fast ejendom og lov om detailsalg fra butikker m.v.
På de lovområder, hvor der i dag er en tilsvarende udtrykkelig hjemmel, tilsigtes det ikke, at der skal ske nogen ændring i retstilstanden. I dag findes der en lignende bestemmelse i alle selskabslovene, i hvidvaskloven, i Lov om Det Centrale Virksomhedsregister m.fl. Hvor man i de pågældende love har fastsat sanktioner, særlige håndhævelsesmidler (eksempelvis tvangsbøder) eller andre retsfølger (f.eks. tvangsopløsning) i tilfælde af, at oplysningspligten i forbindelse med anmeldelse og registering ikke overholdes, finder disse sanktioner m.v. uændret anvendelse.
Øvrige hjemler til andre former form kontrolprocedurer i andre af styrelsens love, som ikke vedrører lovgivningens betingelser for anmeldelse, registrering og offentliggørelse, berøres heller ikke af den foreslåede bestemmelse. Det gælder eksempelvis hjemler, der giver styrelsen videregående kontrolbeføjelser, f.eks. for at imødegå misbrug af en tilskudsordning som hjemmeserviceordningen.
En sag i styrelsen starter typisk med en anmeldelse fra en virksomhed eller privatperson med oplysninger, der søges registreret eller offentliggjort i styrelsen. Somme tider kan en sag også startes på initiativ fra styrelsen for at påse, at lovgivningen, der ligger til grund for en registrering eller offentliggørelse, er overholdt. Der kan også være tale om en kombination, for eksempel hvor en direktør eller et bestyrelsesmedlem anmelder sin fratrædelse i et selskab, der herefter ikke længere lever op til lovgivningens krav til ledelsen i et selskab. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil da starte en sag for at få selskabet til at efterleve lovgivningens krav eller tage skridt til at få selskabet tvangsopløst som foreskrevet i selskabslovene.