LBK nr 169 af 16/02/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 32
Et gensidigt selskab og en tværgående pensionskasse skal indhente oplysninger om det gensidige selskabs og den tværgående pensionskasses reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder.
Stk. 2. Enhver, der direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse, skal efter det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses anmodning give det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse de oplysninger om ejerforholdet, der er nødvendige for det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses identifikation af reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder.
Stk. 3. Det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal registrere oplysningerne om det gensidige selskabs og den tværgående pensionskasses reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder, i Erhvervsstyrelsens it-system, hurtigst muligt efter at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse er blevet bekendt med, at en person er blevet reel ejer. Enhver ændring af de oplysninger, som er registreret om de reelle ejere, skal registreres, hurtigst muligt efter at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse er blevet bekendt med ændringen. De registrerede medlemmer af det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses direktion skal betragtes og registreres som reelle ejere i Erhvervsstyrelsens it-system, hvis det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse efter at have udtømt alle muligheder for identifikation herefter ingen reelle ejere har, eller hvis ingen reelle ejere kan identificeres.
Stk. 4. Det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal mindst en gang årligt undersøge, om der er ændringer af de registrerede oplysninger om reelle ejere. Resultatet af den årlige undersøgelse fremlægges på det bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen godkender årsrapporten.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 32
RetsinformationDet følger af den gældende § 23, stk. 3-6, i lov om finansiel virksomhed, at et gensidigt forsikringsselskab og en tværgående pensionskasse skal indhente og opbevare oplysninger om det gensidige forsikringsselskab og den tværgående pensionskasses reelle ejere, samt at oplysningerne skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system.
Den foreslåede § 32 viderefører den gældende § 23, stk. 3-6, i lov om finansiel virksomhed med redaktionelle ændringer.
Den foreslåede § 32 gennemfører artikel 1, nr. 15, i 5. hvidvaskdirektiv.
Det foreslås i stk. 1, at et gensidigt selskab og en tværgående pensionskasse skal indhente oplysninger om det gensidige selskabs og den tværgående pensionskasses reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder.
Et gensidigt selskabs og en tværgående pensionskasses pligt til at indhente oplysninger om det gensidige selskabs og den tværgående pensionskasses reelle ejere, herunder de reelle ejeres rettigheder, indebærer konkret, at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal identificere de reelle ejere, herunder foretage de nødvendige tiltag i forhold til at fastlægge identiteten på de reelle ejere. Pligten omfatter som minimum, hvad det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse vidste eller burde vide. Heri ligger blandt andet, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse har pligt til at undersøge og eventuelt opdatere oplysningerne, hvis det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse bliver bekendt med, at der eventuelt er sket ændringer i oplysninger om det gensidige selskabs og den tværgående pensionskasses reelle ejere.
Reelle ejere i gensidige selskaber og tværgående pensionskasser, jf. definitionen på reelle ejere i § 9, stk. 1, nr. 31, vil som udgangspunkt være fysiske personer, der i sidste ende direkte eller indirekte er medlemmer heraf, og som besidder en tilstrækkelig del af stemmerettighederne, eller som udøver kontrol ved hjælp af andre midler. En besiddelse på mere end 25 pct. vil være en indikation på reelt ejerskab, jf. artikel 3, stk. 6, litra a, nr. i, i 4. hvidvaskdirektiv. Er der tale om, at en fysisk person, der besidder mere end 25 pct., og en anden har kontrol, skal begge betragtes som reelle ejere. Er der tale om en juridisk person, som besidder stemmerrettigheder, er det de fysiske personer bagved, der skal betragtes som reelle ejere, dvs. personerne for enden af ejerkontrolstrukturen, hvis definitionen på at være en reel ejer er opfyldt. Det er både danske og udenlandske personer, der kan være reelle ejere af det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse, ligesom undersøgelsen af ejer- og kontrolstrukturer også omfatter både danske og udenlandske selskaber m.v., hvis de indgår i kæden.
For juridiske personer, der som medlem besidder stemmerettigheder i et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse, og som har en enkel ejerstruktur, hvor en person enten ejer et selskab direkte eller eventuelt ejer et selskab gennem et holdingselskab, kan kopi af ejerbøgerne være tilstrækkelig dokumentation for det reelle ejerskab.
For juridiske personer, der som medlem besidder stemmerettigheder i et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse, med en mere kompleks ejerstruktur, f.eks. et ejerskab gennem flere selskaber, ejeraftaler eller rettigheder, kan det være nødvendigt at undersøge ejerforholdene nærmere for at klarlægge ejerstrukturen og derved kunne foretage en vurdering af, hvem der er selskabets reelle ejere.
Det er uden betydning, om der er tale om direkte eller indirekte ejerskab, da der skal indhentes oplysninger om de bagvedliggende personer. Det er den samlede besiddelse eller kontrol, som er afgørende for, om en fysisk person er reel ejer.
Det gensidige forsikringsselskab og tværgående pensionskasse skal således indhente de oplysninger, der er nødvendige for at kunne vurdere, hvem der er selskabets reelle ejere, herunder for at kunne dokumentere, hvad de har foretaget sig for at identificere de reelle ejere, både når det fører til identifikation af de reelle ejere, men også hvis de reelle ejere ikke kan identificeres. Herudover omfatter oplysningerne identitetsoplysninger om den reelle ejer (CPR-nummer eller udenlandsk identifikationsnummer, statsborgerskab m.v.) og oplysninger om arten og omfanget af den reelle ejers rettigheder, som selskabet skal registrere i Erhvervsstyrelsens it-system.
Det gensidige selskab og tværgående pensionskasse skal således indhente de oplysninger, der er nødvendige for at kunne vurdere, hvem der er selskabets reelle ejere, herunder for at kunne dokumentere, hvad de har foretaget sig for at identificere de reelle ejere, både når det fører til identifikation af de reelle ejere, men også hvis de reelle ejere ikke kan identificeres. Herudover omfatter oplysningerne identitetsoplysninger om den reelle ejer (CPR-nummer eller udenlandsk identifikationsnummer, statsborgerskab m.v.) og oplysninger om arten og omfanget af den reelle ejers rettigheder, som selskabet skal registrere i Erhvervsstyrelsens it-system.
Det foreslås i stk. 2, at enhver, der direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse, efter det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses anmodning skal give det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse de oplysninger om ejerforholdet, der er nødvendige for det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses identifikation af reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder.
Det foreslåede stk. 2 gennemfører artikel 1, nr. 15, litra a, nr. ii, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/843 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv (EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme (5. hvidvaskdirektiv).
Eftersom gensidige selskaber eller tværgående pensionskasser på baggrund af deres medlemsstruktur skal foretage en konkret vurdering af, hvem der er reelle ejere, kan oplysninger om medlemsforhold hos det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses direkte såvel som indirekte medlemmer være nødvendige at indhente, jf. lovforslagets § 32, stk. 3. Det vil derfor være relevant, at alle medlemmer i det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses medlemsstruktur medvirker til, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse får de nødvendige oplysninger for på den baggrund at kunne vurdere, hvem der er de reelle ejere, jf. definitionen i lovforslagets § 9, stk. 1, nr. 31.
Dermed vil alle ejere i et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse – fysiske såvel som juridiske personer – efter anmodning fra det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse skulle forsyne det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse med alle de oplysninger, som det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse er forpligtet til at indhente efter stk. 3.
Det indebærer, at et gensidigt selskabs eller en tværgående pensionskasses ejere på et gensidigt elskabs eller en tværgående pensionskasses forespørgsel skal give det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse alle de oplysninger, som det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse har brug for med henblik på at foretage en registrering af relle ejere i Erhvervsstyrelsens it-system i overensstemmelse med selskabslovens regler om registrering af reelle ejere samt bekendtgørelse nr. 488 af 18. maj 2017 om registrering og offentliggørelse af oplysninger om ejere i Erhvervsstyrelsen (ejerregistreringsbekendtgørelsen). Der er alene tale om en pligt til at medvirke til, at et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse kan registrere de nødvendige oplysninger. Oplysningerne skal gives efter anmodning fra det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse, hvis et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse ikke allerede er i besiddelse heraf. Der er derimod ikke tale om en handlepligt, hvor ejere af egen drift skal rette henvendelse til det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse med oplysningerne. Der er således ikke tale om en meddelelsespligt.
Ejerne skal give oplysninger om ejerskab, som de har kendskab til. Oplysningerne omfatter ejerforhold i både nedadgående og opadgående retning. Er ejeren en fysisk person, vil det alene være i nedadgående retning, dvs. oplysning om hvem personen er ejer af. Er ejeren en juridisk person, er det både i nedadgående og opadgående retning, dvs. i forhold til ejerens kapitalandele i selskabet og i forhold til, hvem ejeren er ejet af, dvs. ejerens eventuelle legale og reelle ejere.
De oplysninger, som de reelle ejere forpligtes til at give til selskabet, er oplysninger om selve det reelle ejerskab og om de grundlæggende identifikationsoplysninger (navn, CPR-nummer m.v.).
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse skal registrere oplysningerne om det gensidige selskabs og den tværgående pensionskasses reelle ejere, herunder oplysninger om de reelle ejeres rettigheder i Erhvervsstyrelsens it-system hurtigst muligt efter, at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse er blevet bekendt med, at en person er blevet reel ejer.
Bestemmelsen om, at registrering skal ske hurtigst muligt, betyder, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse ikke kan vente flere dage med at foretage registreringen af dens reelle ejere. Registreringen skal således foretages uden ugrundet ophold for at sikre registrets aktualitet.
Det foreslås endvidere i stk. 3, 2. pkt., at enhver ændring af de oplysninger, som er registreret om de reelle ejere, skal registrereshurtigst muligt efter, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse er blevet bekendt med ændringen.
Ændringerne omfatter både ændringer som følge af, at en ny person anses for at være reel ejer, eller hvis en person ophører med at være reel ejer samt ændringer i en allerede registreret reel ejers identitetsoplysninger og i arten og omfanget af rettighederne.
Det foreslås i stk. 3, 3. pkt., at de registrerede medlemmer af det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses direktion skal betragtes og registreres som reelle ejere i Erhvervsstyrelsens it-system, hvis det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse efter at have udtømt alle muligheder for identifikation herefter ingen reelle ejere har, eller ingen reelle ejere kan identificeres.
Udgangspunktet er således, at alle gensidige fselskaber og tværgående pensionskasser har reelle ejere. At det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse har udtømt alle mulighed for at identificere de reelle ejere, afhænger af en konkret vurdering. Vurderingen kan bl.a. tage højde for det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses størrelse, ejerkæde, om det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasses direkte og indirekte ejere er udenlandske samt andre relevante forhold, som har indvirkning på det gensidige selskabs eller den tværgående pensionskasses mulighed for at identificere de reelle ejere. Eksempelvis vil mulighederne for identifikation som udgangspunkt ikke anses som udtømt, hvis det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse alene har sendt en e-mail til en formodet reel ejer, som efterfølgende ikke er blevet besvaret. Alternative identifikationsmetoder bør i så fald tages i brug. F.eks. bør der rykkes for svar eventuelt flere gange, foretages telefonopkald, hvis et telefonnummer forefindes, og hvis der er tale om en ejer, som er en juridisk person, bør der tages direkte kontakt til ledelsesmedlemmer såvel som til den juridiske person via de officielle kontaktinformationer. Ligeledes kan oplysninger i årsrapporter benyttes som led i identifikationen.
Gensidige selskaber og tværgående pensionskasser er begge medlemsejet. Som udgangspunkt stilles der ingen krav til organisationsformen, men en række betingelser i lovforslaget tilsiger, at gensidige selskaber og tværgående pensionskasser følger reglerne for foreninger.
Grundet strukturen af gensidige selskaber og tværgående pensionskasser vil ejerkredsen sjældent bestå af enkelte fysiske eller juridiske personer. I enkelte tilfælde vil en fysisk eller juridisk person dog kunne anses som reel ejer som følge af, at denne direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer mere end 25 pct. af det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse, f.eks. hvor der er færre end fire medlemmer af det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse.
Der kan dog være konkrete tilfælde, hvor det i henhold til definitionen på en reel ejer konstateres, at et selskab ikke har reelle ejere, eller at de reelle ejere ikke kan identificeres. Direktionen kan alene betragtes og registreres som reelle ejere, når alle muligheder for at identificere selskabets reelle ejere er udtømte.
Hvis der er under fire medlemmer i det pågældende gensidige selskab eller den pågældende tværgående pensionskasse, må det lægges til grund, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse skal optage direktionen som reelle ejere i Erhvervsstyrelsens it-system. Dette stemmer overens med den gældende § 11, stk. 1, nr. 3, i hvidvaskloven jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts 2022, hvorefter disse personer også skal legitimeres som reelle ejere i forbindelse med kend-din-kunde-procedurer i henhold til hvidvaskloven. Hvis der er flere direktører, skal samtlige personer registreres som reelle ejere.
Direktionen er allerede i dag forpligtet til at være registreret i Erhvervsstyrelsens it-system. Hvis direktionen skal optages som reelle ejere, skal de enkelte personer således ikke registreres ad flere omgange, men oplysningerne overføres automatisk, når det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse registrerer oplysningen om, at de enten ingen reelle ejere har, eller at ingen af de reelle ejere kunne identificeres.
Med lovforslagets § 312, stk. 1, foreslås det, at overtrædelse af § 32, stk. 3, bliver strafbelagt med bøde.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af bestemmelsen er et gensidigt selskab eller en tværgående pensionskasse. En overtrædelse kan f.eks. bestå i, at et gensidigt selskab undlader at foretage registrering af de oplysninger, som bestemmelsen stiller krav om, eller undlader at ajourføre registreringerne, efter virksomheden er blevet bekendt med, at der er sket en ændring.
Det foreslås i stk. 4, 1. pkt., at gensidige selskaber og tværgående pensionskasser mindst en gang årligt skal undersøge, om der er ændringer til de registrerede oplysninger om reelle ejere.
Stk. 4 gennemfører artikel 1, nr. 15, litra b, i 5. hvidvaskdirektiv.
Oplysningerne om reelle ejere vil skulle opdateres, i det tilfælde at der er sket ændringer i allerede registrerede oplysninger. Det kan eventuelt være ændringer i arten og omfanget af en reel ejers rettigheder, herunder forøgelse af ejerandele, ændring i stemmer, indgåelse eller ophør af aftale eller lignende forhold.
Med den foreslåede bestemmelse om selskabers undersøgelsespligt, er der ikke tiltænkt materielle ændringer i forhold til den gældende retstilstand.
For at sikre, at undersøgelsen, jf. stk. 4, 1. pkt., udføres, foreslås det i stk. 4, 2. pkt., at resultatet af den årlige undersøgelse fremlægges på det bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen godkender årsrapporten.
Formålet med fremlæggelsen af resultatet af undersøgelsen er at sikre, at det gensidige selskab og den tværgående pensionskasse mindst en gang årligt tager stilling til, om de allerede registrerede oplysninger fortsat er korrekte, eller om der er sket ændringer i oplysningerne om selskabets reelle ejere, der medfører, at de registrerede oplysninger skal ændres hurtigst muligt.
For gensidige selskaber og tværgående pensionskasser, hvor der ikke er sket ændringer, der medfører, at de allerede registrerede oplysninger skal ændres, vil resultatet af den årlige undersøgelse således være, at de allerede registrerede oplysninger fortsat er nøjagtige og aktuelle.
For gensidige selskaber og tværgående pensionskasser, der i løbet af året eller i forbindelse med den årlige undersøgelse er blevet bekendt med ændringer til de registrerede reel ejer-oplysninger, vil resultatet således være, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse har konstateret ændringer i reel ejer-oplysninger, og at der er foretaget registrering af de ændrede oplysninger i Erhvervsstyrelsens it-system hurtigst muligt efter, at det gensidige selskab eller den tværgående pensionskasse blev bekendt med ændringerne. Registreringen skal ikke afvente undersøgelsens fremlæggelse på det bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen godkender årsrapporten.