LBK nr 169 af 16/02/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 164
Gruppe 1-forsikringsselskaber skal årligt offentliggøre en rapport om deres solvens og finansielle situation. Derudover skal gruppe 1-forsikringsselskaberne indsende en regelmæssig tilsynsrapport til Finanstilsynet om deres solvens og finansielle situation efter frister fastsat i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/35 af 10. oktober 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II).
Stk. 2. Virksomheder omfattet af § 166, stk. 1 og 2, skal årligt offentliggøre en rapport om koncernens eller gruppens solvens og finansielle situation. Derudover skal virksomheder omfattet af § 166, stk. 1 og 2, indsende en regelmæssig tilsynsrapport om koncernens eller gruppens solvens og finansielle situation til Finanstilsynet efter frister fastsat i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/35 af 10. oktober 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II).
Stk. 3. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om de oplysninger, som rapporterne skal indeholde, og om offentliggørelse og indsendelse til Finanstilsynet.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 164
RetsinformationDen gældende § 283 i lov om finansiel virksomhed fastsætter regler om, at gruppe 1-forsikringsselskaber og virksomheder omfattet af § 175 b, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed årligt skal offentliggøre en rapport om deres solvens og finansielle situation og indsende en uddybende rapport til Finanstilsynet om deres solvens og finansielle situation.
Den foreslåede § 164 viderefører den gældende lov om finansiel virksomhed § 283 med redaktionelle ændringer.
Den foreslåede § 164 gennemfører Solvens II-direktivets artikel 35, stk. 2, litra a, nr. i, 51, 53-55, 75-77, 78-85 og 256 i, som ændret ved Omnibus II-direktivet.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører for så vidt angår kravet om offentliggørelse af en rapport på koncernniveau artikel 256, stk. 1, 1. pkt., i Solvens II-direktivet, mens kravet om indsendelse af en årlig uddybende rapport på koncernniveau til Finanstilsynet udspringer af artikel 35, stk. 2, litra a, nr. i, i Solvens II-direktivet, med de præciseringer, der følger af artikel 372, jf. artikel 304, stk. 1, litra b, i Solvens II-forordningen.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at gruppe 1-forsikringsselskaber årligt skal offentliggøre en rapport om deres solvens og finansielle situation.
Den foreslåede bestemmelse har til hensigt at skabe øget gennemsigtighed over for offentligheden ved at stille krav om, at selskaberne offentliggør en rapport om deres solvens og finansielle situation. Den rapport, som selskaberne skal offentliggøre, skal således indeholde en række oplysninger, der gør det muligt for offentligheden at få indblik i selskabets situation. Der er fastsat nærmere krav til, hvilke oplysninger selskaberne skal offentliggøre i bekendtgørelse nr. 593 af 31. maj 2017 om rapporter om solvens og finansiel situation for gruppe 1-forsikringsselskaber m.v. Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i lovforslagets stk. 3.
Der henvises til bemærkningerne til stk. 3 for nærmere information om indholdet af denne bekendtgørelse.
Ud over den rapport, som skal offentliggøres, stilles der krav om, at selskaberne indsender en uddybende rapport til Finanstilsynet. Rapporten, der i den hidtidige bestemmelse har været betegnet den uddybende rapport, betegnes i Solvens II-forordningen som »den regelmæssige tilsynsrapport«.
Formålet med den rapport, der skal sendes til Finanstilsynet, er at give Finanstilsynet relevante og pålidelige oplysninger om bl.a. selskabets solvensmæssige situation. Rapporten skal give et retvisende billede af selskabet.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at gruppe 1-forsikringsselskaberne skal indsende en regelmæssig tilsynsrapport til Finanstilsynet om deres solvens og finansielle situation efter frister fastsat i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2015/35 af 10. oktober 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II).
Det foreslås at ændre betegnelsen for rapporten fra uddybende rapport til regelmæssig tilsynsrapport, så den kaldes det samme i Solvens II-forordningen og lov om forsikringsvirksomhed.
Hyppigheden for indsendelse af denne rapport følger af artikel 312 og 373 i Solvens II-forordningen.
I henhold til artikel 312, stk. 1, litra a, skal en fuld regelmæssig tilsynsrapport afgives »mindst hvert tredje år indenfor de frister, der er fastsat i artikel 308 b, stk. 5, i direktiv 2009/138/EF, og efter den overgangsperiode, der er fastsat i pågældende artikel, senest 14 uger efter selskabets regnskabsårs afslutning«.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de omfattede selskaber ikke automatisk skal indsende en fuld regelmæssig tilsynsrapport på årlig basis. Udgangspunktet er, at rapporten skal indsendes mindst hvert tredje år. Artikel 312 i Solvens II-forordningen giver imidlertid hjemmel for Finanstilsynet til at kræve hyppigere rapportering.
Det følger således af artikel 312, stk. 2, i Solvens II-forordningen, at Finanstilsynet kan kræve, at selskabet forelægger sin regelmæssige tilsynsrapport »at the end of any financial year of the undertaking«. Finanstilsynet kan, hvis det skønnes nødvendigt for tilsynet med de i stk. 1 og stk. 2 nævnte gruppe 1-forsikringsselskaber og virksomheder, kræve en fuld regelmæssig tilsynsrapport årligt.
Endelig fremgår det af forordningens artikel 312, stk. 3, at selv hvis der ikke er krav om, at selskabet skal forelægge en fuld regelmæssig tilsynsrapport for et givent regnskabsår, skal selskabet stadig forelægge tilsynsmyndighederne en rapport årligt, som beskriver eventuelle væsentlige ændringer i selskabets virksomhed og resultater, ledelsessystem, risikoprofil, værdiansættelse til solvensformål og kapitalforvaltning i løbet af det pågældende regnskabsår, samt give en kortfattet forklaring på årsagerne til og konsekvenserne af sådanne ændringer.
I tilfælde af, at der ikke er sket væsentlige ændringer i selskabet i relation til de omhandlede områder, som nævnt i forordningens artikel 312, stk. 3, skal selskabet stadig indsende en rapport til Finanstilsynet. Dette kan ske i form af en kort forklaring til Finanstilsynet om, at der ikke har været væsentlige ændringer i et givent regnskabsår.
Artikel 312 fastlægger hyppighed og frist på soloniveau, dvs. for det enkelte gruppe 1-forsikringsselskab, mens artikel 373 fastlægger reglerne på koncernniveau. Det følger af artikel 373 i Solvens II-forordningen, at fristerne for den regelmæssige tilsynsrapport fastsat i artikel 312 forlænges med 6 uger.
Med lovforslagets § 312, stk. 1, foreslås det, at overtrædelse af den foreslåede bestemmelse kan straffes med bøde.
Ansvarssubjektet er et gruppe 1-forsikringsselskab. Det betyder, at et gruppe 1-forsikringsselskab kan straffes med bøde, hvis det ikke årligt offentliggør en rapport om sin solvens og finansielle situation. Et gruppe 1-forsikringsselskab kan efter det foreslåede også straffes med bøde, hvis det undlader at indsende en regelmæssig tilsynsrapport til Finanstilsynet om sin solvens og finansielle situation efter frister fastsat i Solvens II-forordningen.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at virksomheder omfattet af § 166, stk. 1 og 2, årligt skal offentliggøre en rapport om koncernens eller gruppens solvens og finansielle situation.
Den foreslåede bestemmelse har til hensigt at skabe øget gennemsigtighed over for offentligheden ved at stille krav om, at selskaberne offentliggør en rapport om deres solvens og finansielle situation på koncernniveau efter stk. 2. Den rapport, der skal offentliggøres, skal indeholde en række oplysninger, der gør det muligt for offentligheden at få indblik i koncernens situation. De nærmere krav til, hvilke oplysninger koncernen skal offentliggøre, fremgår af bekendtgørelse nr. 593 af 31. maj 2017 om rapporter om solvens og finansiel situation for gruppe 1-forsikringsselskaber m.v., som er udstedt med hjemmel i stk. 3.
Ud over den rapport, som skal offentliggøres, stilles der krav om, at koncernen indsender en uddybende rapport til Finanstilsynet. Rapporten, der i lovforslaget betegnes den uddybende rapport, betegnes i Solvens II-forordningen som »den regelmæssige tilsynsrapport«.
Formålet med den uddybende rapport til Finanstilsynet er at give Finanstilsynet relevante og pålidelige oplysninger om koncernens solvensmæssige situation. Rapporten skal give et retvisende billede af koncernen.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at derudover skal virksomheder omfattet af § 166, stk. 1 og 2, indsende en regelmæssig tilsynsrapport om koncernens eller gruppens solvens og finansielle situation til Finanstilsynet efter frister fastsat i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2015/35 af 10. oktober 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II).
Det foreslås at ændre betegnelsen for rapporten fra uddybende rapport til regelmæssig tilsynsrapport, så den kaldes det samme i Solvens II-forordningen og lov om forsikringsvirksomhed.
Efter stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., er det Solvens II-forordningens regler, der er styrende for, hvor ofte en fuld regelmæssig tilsynsrapport skal afgives. Dette indebærer, at de omfattede selskaber ikke automatisk skal indsende en fuld regelmæssig tilsynsrapport på årlig basis. Hyppigheden for indsendelse af denne rapport følger af artikel 312 og 373 i Solvens II-forordningen.
Artikel 312 i Solvens II-forordningen fastlægger hyppighed og frist på soloniveau, dvs. for det enkelte gruppe 1-forsikringsselskab, mens artikel 373 fastlægger reglerne på koncernniveau. Det følger af artikel 373 i Solvens II-forordningen, at fristerne for den regelmæssige tilsynsrapport fastsat i artikel 312 forlænges med 6 uger.
I henhold til Solvens II-forordningens artikel 312, stk. 1, litra a, skal en fuld regelmæssig tilsynsrapport således afgives »mindst hvert tredje år indenfor de frister, der er fastsat i artikel 308 b, stk. 5, i direktiv 2009/138/EF, og efter den overgangsperiode, der er fastsat i pågældende artikel, senest 14 uger efter selskabets regnskabsårs afslutning«.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de omfattede selskaber ikke automatisk skal indsende en fuld regelmæssig tilsynsrapport på årlig basis. Udgangspunktet er, at rapporten skal indsendes mindst hvert tredje år.
Artikel 312, stk. 2, i Solvens II-forordningen giver Finanstilsynet hjemmel til at kræve hyppigere rapportering. Finanstilsynet kan herefter kræve, at selskabet forelægger sin regelmæssige tilsynsrapport »at the end of any financial year of the undertaking«. Finanstilsynet kan, hvis det skønnes nødvendigt for tilsynet med de i stk. 1 og stk. 2 nævnte gruppe 1-forsikringsselskaber og virksomheder, kræve en fuld regelmæssig tilsynsrapport årligt.
Hvis der ikke er krav om, at selskabet skal forelægge en fuld regelmæssig tilsynsrapport for et givent regnskabsår, skal selskabet forelægge tilsynsmyndighederne en rapport, som beskriver eventuelle væsentlige ændringer i selskabets virksomhed og resultater, ledelsessystem, risikoprofil, værdiansættelse til solvensformål og kapitalforvaltning i løbet af det pågældende regnskabsår, samt give en kortfattet forklaring på årsagerne til og konsekvenserne af sådanne ændringer, jf. Solvens II-forordningens artikel 312, stk. 3.
I tilfælde af, at selskabet ikke har haft væsentlige ændringer, som nævnt i forordningens artikel 312, stk. 3, skal selskabet indsende en kort forklaring til Finanstilsynet om, at der ikke har været væsentlige ændringer i et givent regnskabsår.
Med lovforslagets § 312, stk. 1, foreslås det, at overtrædelse af den foreslåede bestemmelse kan straffes med bøde.
Ansvarssubjektet er en virksomhed, som er omfattet af lovforslagets § 166, stk. 1 og 2. Det betyder, at en sådan virksomhed kan straffes med bøde, hvis den ikke årligt offentliggør en rapport om koncernens eller gruppens solvens og finansielle situation. Virksomheder omfattet af § 1, stk. 1 og 2, kan efter det foreslåede også straffes med bøde, hvis de undlader at indsende en regelmæssig tilsynsrapport om koncernens eller gruppens solvens og finansielle situation til Finanstilsynet efter frister fastsat i Solvens II-forordningen.
Det foreslås i stk. 3, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om de oplysninger, som rapporterne skal indeholde, og om overgangsbestemmelser om offentliggørelse og indsendelse til Finanstilsynet.
Det foreslåede stk. 3 viderefører den gældende § 283, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, der er udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 593 af 31. maj 2017 om rapporter om solvens og finansiel situation for gruppe 1-forsikringsselskaber m.v.
Bekendtgørelsen indeholder de nærmere krav til det overordnede indhold for den rapport om solvens og finansiel situation, som selskaberne skal offentliggøre, herunder hvornår selskaberne kan undlade at offentliggøre oplysninger, og hvornår selskaberne kan genbruge eller henvise til allerede offentliggjort information. Desuden specificeres det i bekendtgørelsen, i hvilke tilfælde selskaberne skal opdatere den offentliggjorte information i tidsrummet mellem den årlige offentliggørelse af rapporten, og der fastsættes et princip om, at selskaberne frivilligt kan offentliggøre yderligere information.
Derudover indeholder bekendtgørelsen nærmere krav til den uddybende rapport til Finanstilsynet om selskabernes solvens og finansielle situation, der skal indsendes til Finanstilsynet.
Endelig indeholder bekendtgørelsen bestemmelser om fristerne for offentliggørelse og fristerne for indsendelse til Finanstilsynet.
Kommissionen har desuden fastlagt nærmere regler om rapporterne som en del af niveau 2-reguleringen ved vedtagelsen af Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/35 af 10. oktober 2014 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II). Kommissionen er bemyndiget hertil i Solvens II-direktivets artikel 56, som ændret ved Omnibus II-direktivet.