LBK nr 169 af 16/02/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 138
Et forsikringsselskab skal straks meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for forsikringsselskabets fortsatte drift.
Stk. 2. Oplysningspligten i stk. 1 gælder også det enkelte medlem af bestyrelsen, en direktør og den ansvarshavende aktuar i et forsikringsselskab.
Stk. 3. Et medlem af et forsikringsselskabs bestyrelse eller direktion, den eksterne revision eller den ansvarshavende aktuar skal straks meddele til Finanstilsynet, hvis den pågældende formoder, at forsikringsselskabet ikke opfylder et af følgende krav:
-
Kravet til minimumsbasiskapitalen efter § 156, stk. 2 og 3.
-
Kapitalkravene eller solvensbehovet efter § 156, stk. 4.
-
Solvenskapitalkravet efter § 154.
-
Minimumskapitalkravet efter § 155.
Stk. 4. Stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse for forsikringsselskaber og forsikringsholdingvirksomheder om forhold i datterselskaber, der er forsikringsselskaber.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 138
RetsinformationDen gældende § 75 i lov om finansiel virksomhed stiller krav om, at forsikringsselskaber samt medlemmer af bestyrelsen, direktører og ansvarshavende aktuarer i et forsikringsselskab straks meddeler Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for forsikringsselskabets fortsatte drift.
Den foreslåede § 138 viderefører den gældende lov om finansiel virksomhed § 75 med redaktionelle ændringer. Den foreslåede bestemmelse medfører ikke materielle ændringer.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at Finanstilsynet bliver orienteret om forhold, der kan have afgørende betydning for et forsikringsselskabs fortsatte drift. Bestemmelse sigter mod tilfælde, hvor der er udsigt til, at et forsikringsselskab er ved at komme i økonomiske vanskeligheder, og oplysningen skal kunne give Finanstilsynet mulighed for at skride ind og foretage handlinger til at forhindre, at selskabets situation forværres, og sikre, at forsikringstagernes rettigheder beskyttes.
Efter lovforslagets § 260 skal Finanstilsynet tilrettelægge den sædvanlige tilsynsvirksomhed med henblik på at fremme den finansielle stabilitet og tilliden til forsikringsselskaberne. For at kunne sikre et hurtigt og effektivt tilsyn er Finanstilsynet afhængig af den information, som Finanstilsynet modtager fra forsikringsselskaberne. Bestemmelsen medvirker til at sikre, at Finanstilsynet orienteres, inden forsikringsselskabets situation bliver så alvorlig, at der skal tages stilling til, om Finanstilsynet skal inddrage selskabets tilladelse.
Det foreslås i stk. 1, at et forsikringsselskab straks skal meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for forsikringsselskabets fortsatte drift.
Det foreslåede stk. 1 gennemfører Solvens II-direktivets artikel 136.
Indberetningen skal foretages, hvor der er udsigt til, at forsikringsselskabet er ved at komme i økonomiske vanskeligheder, uanset at forsikringsselskabet på indberetningstidspunktet opfylder kapitalkravet. Bestemmelsen sikrer, at tilsynet orienteres, inden forsikringsselskabets situation bliver så alvorlig, at der skal tages stilling til, om tilsynet skal inddrage tilladelsen.
Indberetningen skal foretages umiddelbart efter, at selskabet bliver bekendt med det forhold, der er af afgørende betydning for forsikringsselskabet.
Som eksempler på forhold, der kan gøre det nødvendigt at foretage indberetning, kan nævnes tab på et af forsikringsselskabets største engagementer, bortfald af et betydeligt forretningsområde, likviditetsmæssige problemer eller et budget, der viser et betydeligt underskud, og som vil bringe forsikringsselskabet i nærheden af solvensgrænsen.
Det fremgår af lovforslagets § 312, stk. 2, at overtrædelse af § 138, stk. 1, kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af den foreslåede § 138, stk. 1, er forsikringsselskabet. Det betyder, at forsikringsselskabet kan blive dømt for overtrædelse af bestemmelsen, hvis det undlader straks at opfylde sine oplysningsforpligtelse til Finanstilsynet.
Det foreslås i stk. 2, at oplysningspligten i stk. 1 også gælder det enkelte medlem af bestyrelsen, en direktør og den ansvarshavende aktuar i et forsikringsselskab.
Det foreslåede stk. 2 implementerer Solvens II-direktivets artikel 136.
Det foreslåede stk. 2 indeholder en indberetningspligt for medlemmer af bestyrelsen, direktøren og den ansvarshavende aktuar i et selskab til straks at meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold, der er af afgørende betydning for forsikringsselskabets fortsatte drift.
Indberetningen skal foretages, hvor der er udsigt til, at forsikringsselskabet er ved at komme i økonomiske vanskeligheder, uanset at forsikringsselskabet på indberetningstidspunktet opfylder kapitalkravet. Bestemmelsen sikrer, at tilsynet orienteres, inden forsikringsselskabets situation bliver så alvorlig, at der skal tages stilling til, om tilsynet skal inddrage selskabets tilladelse.
Indberetningen skal foretages umiddelbart efter, at det enkelte medlem af bestyrelsen, direktøren eller den ansvarshavende aktuar bliver bekendt med det forhold, der er af afgørende betydning for forsikringsselskabet.
Pligten til at give meddelelse til Finanstilsynet påhviler såvel forsikringsselskabet som det enkelte medlem af forsikringsselskabets bestyrelse, direktører og ansvarshavende aktuarer. Revisionen er omfattet af en tilsvarende oplysningspligt, jf. lovforslagets § 138, stk. 3, og bemærkningerne hertil.
Indberetningspligten påhviler den enkelte indberetningspligtige medarbejder. Indberetningspligten kan således ikke opfyldes alene ved indberetning til selskabets bestyrelse, hvis det er et forhold, der er af afgørende betydning for selskabets fortsatte drift.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 straffes efter reglerne i den foreslåede § 312, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets § 312, stk. 2, at overtrædelse af § 138, stk. 2, kan straffes med bøde eller fængsel indtil fire måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af den foreslåede § 138, stk. 2, er det enkelte medlem af et forsikringsselskabs bestyrelse, direktøren og den ansvarshavende aktuar i et forsikringsselskab. Det betyder, at hver enkelt af de nævnte ansatte kan blive dømt, hvis de undlader straks at opfylde deres oplysningsforpligtelse til Finanstilsynet.
Det følger endvidere af lovforslagets § 314, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes et medlem af bestyrelsen eller direktionen i et forsikringsselskab eller en forsikringsholdingvirksomhed, der undlader at træffe nødvendige foranstaltninger i tilfælde af tab eller nærliggende fare for tab af væsentlig størrelse, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Denne bestemmelse kan finde anvendelse ved overtrædelse af lovforslagets § 138.
Det foreslås i stk. 3, nr. 1-4, at et medlem af et forsikringsselskabs bestyrelse eller direktion, den eksterne revision eller den ansvarshavende aktuar straks skal meddele Finanstilsynet, hvis den pågældende formoder, at forsikringsselskabet ikke opfylder et af følgende krav:
-
Kravet til minimumsbasiskapitalen efter § 156, stk. 2 og 3.
-
Kapitalkravene eller solvensbehovet efter § 156, stk. 4.
-
Solvenskapitalkravet efter § 155.
-
Minimumskapitalkravet efter § 154.
Det foreslåede stk. 3 implementerer reglerne i Solvens II-direktivets artikel 138, stk. 1, og artikel 139, stk. 1.
Det foreslåede stk. 3 fastlægger en indberetningspligt for et medlem af forsikringsselskabets bestyrelse eller direktion, den eksterne revision og den ansvarshavende aktuar i de situationer, hvor den nævnte personkreds må formode, at forsikringsselskabet ikke opfylder solvenskapitalkravet, minimumskapitalkravet eller solvensbehovet.
I et gruppe 1-forsikringsselskab skal de omfattede personer straks underrette Finanstilsynet, hvis de formoder, at selskabet ikke opfylder solvenskapitalkravet efter lovforslagets § 155 eller minimumskapitalkravet efter lovforslagets § 156.
I et gruppe 2-forsikringsselskab skal de omfattede personer straks underrette Finanstilsynet, hvis de formoder, at selskabet ikke opfylder solvensbehovet efter lovforslagets § 157, stk. 4, eller kravet til minimumsbasiskapitalen efter lovforslagets § 156, stk. 2 og 3.
Det fremgår af lovforslagets § 312, stk. 2, at overtrædelse af § 138, stk. 3, kan straffes med bøde eller fængsel indtil fire måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af den foreslåede § 138, stk. 3, er det enkelte medlem af et forsikringsselskabs bestyrelse eller direktion, den eksterne revision og den ansvarshavende aktuar i et forsikringsselskab. Det betyder, at hver enkelt af de nævnte ansatte kan blive dømt, hvis de undlader straks at opfylde deres oplysningsforpligtelse til Finanstilsynet.
Det følger endvidere af lovforslagets § 314, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes et medlem af bestyrelsen eller direktionen i et forsikringsselskab eller en forsikringsholdingvirksomhed, der undlader at træffe nødvendige foranstaltninger i tilfælde af tab eller nærliggende fare for tab af væsentlig størrelse, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Denne bestemmelse kan finde anvendelse ved overtrædelse af lovforslagets § 138.
Det foreslås i stk. 4, at stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse for forsikringsselskaber, som er modervirksomhed til et forsikringsselskab, en forsikringsholdingvirksomheder eller en finansiel virksomhed omfattet af lov om forsikringsvirksomhed.
Den foreslåede bestemmelses stk. 4 implementerer reglerne i Solvens II-direktivets artikel 136.
Det foreslåede stk. 4 medfører en pligt for disse virksomheder og virksomhedernes medlemmer af bestyrelsen, direktører og ansvarshavende aktuarer til at videregive alle de i bestemmelsen anførte oplysninger om forhold i et datterselskab, som er et forsikringsselskab, en forsikringsholdingvirksomhed eller en finansiel virksomhed, til Finanstilsynet, som modervirksomheden måtte blive opmærksom på.
Ud over pligten til at oplyse Finanstilsynet om forhold, der er af afgørende betydning for forsikringsselskabets fortsatte drift, gælder pligten til at foretage indberetning tilsvarende, hvis det formodes, at forsikringsselskabet, som er modervirksomhed til et forsikringsselskab en forsikringsholdingvirksomhed eller en finansiel virksomhed omfattet af dette lovforslag eller lov om forsikringsvirksomhed virksomhed, ikke opfylder solvenskapitalkravet, minimumskapitalkravet eller solvensbehovet.
Indberetningspligten omfatter kun forhold i datterselskaber, der er forsikringsselskaber eller finansielle virksomheder efter lov om finansiel virksomhed. Forhold i dattervirksomheder, som ikke er forsikringsselskaber eller finansielle virksomheder, skal ikke indberettes.
Det fremgår af lovforslagets § 312, stk. 2, at overtrædelse af § 138, stk. 4, kan straffes med bøde eller fængsel indtil fire måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af det foreslåede § 138, stk. 4, er forsikringsselskaber og forsikringsholdingvirksomheder, det enkelte medlem af et forsikringsselskabs bestyrelse eller direktion, den eksterne revision og den ansvarshavende aktuar i selskabet. Det betyder, at moderselskabet og hver enkelt af de nævnte ansatte kan blive dømt, hvis de undlader straks at opfylde deres oplysningsforpligtelse til Finanstilsynet.
Det følger endvidere af lovforslagets § 314, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes et medlem af bestyrelsen eller direktionen i et forsikringsselskab eller en forsikringsholdingvirksomhed, der undlader at træffe nødvendige foranstaltninger i tilfælde af tab eller nærliggende fare for tab af væsentlig størrelse, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Denne bestemmelse kan finde anvendelse ved overtrædelse af lovforslagets § 138.