LBK nr 169 af 16/02/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 136
Et forsikringsselskab må ikke udsætte ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning i virksomheden. Det samme gælder ved fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel løn til ansatte eller tidligere ansatte.
Stk. 2. Ansatte eller tidligere ansatte, hvis rettigheder er krænket ved overtrædelse af stk. 1, kan tilkendes en godtgørelse i overensstemmelse med principperne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. Godtgørelsen fastsættes under hensyn til den ansattes eller den tidligere ansattes ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for den ansatte eller den tidligere ansatte.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 136
RetsinformationDen gældende § 75 b i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at et forsikringsselskab ikke må udsætte ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger som følge af, at de har gjort brug af en whistleblowerordning.
Den foreslåede § 136 viderefører den gældende bestemmelse i lov om finansiel virksomhed § 75 b med redaktionelle ændringer. Den foreslåede bestemmelse medfører ikke materielle ændringer. Et forsikringsselskab omfattet af lov om beskyttelse af whistleblowere skal desuden efterleve forbuddet mod repressalier i overensstemmelse med reglerne beskrevet i kapitel 2 i lov om beskyttelse af whistleblowere. Der henvises i den forbindelse til det foreslåede i § 135, stk. 1, 4. pkt.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at et forsikringsselskab ikke må udsætte ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet forsikringsselskabets overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning i selskabet.
Indberetning til whistleblowerordninger etableret via kollektiv overenskomst efter dette forslags § 135, stk. 2, er også omfattet af bestemmelsen.
Indberetning omfatter bl.a. enhver anmeldelse eller meddelelse til Finanstilsynet eller til et selskabs interne whistleblowerordning omhandlende et forsikringsselskabs, herunder en ansats eller et bestyrelsesmedlems, overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering.
Som udgangspunkt er alle former for ufordelagtig behandling omfattet. Ufordelagtig behandling kan foruden afskedigelse f.eks. være degradering, forflyttelse, chikane eller lignende.
Det er en forudsætning for den foreslåede bestemmelses anvendelse, at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet en overtrædelse eller en potentiel overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til forsikringsselskabets interne whistleblowerordning, og det er en forudsætning, at der er årsagssammenhæng mellem den ufordelagtige behandling eller ufordelagtige følger og det forhold, at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet en overtrædelse til Finanstilsynet eller til forsikringsselskabets interne whistleblowerordning. At der skal foreligge årsagssammenhæng medfører bl.a., at bestemmelsen alene finder anvendelse i forbindelse med ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som besluttes efter, at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet et forsikringsselskabs overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynets eksterne whistleblowerordning eller et forsikringsselskabs interne whistleblowerordning.
Beskyttelsen i det foreslåede stk. 1 omfatter både alle ansatte og alle tidligere ansatte, som udsættes for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som følge af at personen har indberettet selskabets overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering. Der kan f.eks. være tale om personer, som har foretaget en indberetning til Finanstilsynets eller forsikringsselskabets whistleblowerordning, mens de var ansat i selskabet, eller som efter ansættelsesforholdets ophør i selskabet har foretaget en indberetning til Finanstilsynet. Begrebet ansatte skal forstås i overensstemmelse med det EU-retlige arbejdstagerbegreb, jf. bemærkningerne til det foreslåede under § 135, stk. 1, 4. pkt.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en ansat eller en tidligere ansat, der til trods for forbuddet i den foreslåede § 136, stk. 1, mener at have været udsat for repressalier m.v. som følge af en indberetning af et forsikringsselskabs overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til forsikringsselskabets interne whistleblowerordning, kan anlægge et civilretligt søgsmål mod forsikringsselskabet ved de almindelige domstole, som på baggrund af sagens omstændigheder vil kunne tilkende den ansatte eller den tidligere ansatte en godtgørelse. Sager om manglende efterlevelse af det foreslåede § 136, stk. 1, i lov om forsikringsvirksomhed kan for det overenskomstdækkede områdes vedkommende også behandles i det fagretlige system.
Det fremgår af lovforslagets § 312, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af § 136, stk. 1, kan straffes med bøde.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af den foreslåede § 136, stk. 1, 1. pkt., er forsikringsselskabet. Overtrædelser kan eksempelvis bestå i, at et forsikringsselskab udsætter en ansat eller tidligere ansat for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet en af virksomheden begået overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en intern ordning i virksomheden.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at det samme gælder ved fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel løn til ansatte eller tidligere ansatte.
Den foreslåede bestemmelse er en tydeliggørelse af forbuddet mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger og indebærer, at et forsikringsselskab ikke må begrænse den ansattes eller tidligere ansattes variable løndele på grundlag af, at den ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet forsikringsselskabets overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en intern ordning i et forsikringsselskab.
Ved variable løndele forstås aflønningsordninger, hvor den endelige aflønning ikke er kendt på forhånd, herunder bonusordninger, resultatkontrakter, engangsvederlag og andre lignende ordninger, der ikke er en del af den faste løndel som fastsat i lovforslagets § 9, stk. 1, nr. 41.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at et forsikringsselskab ikke ved fastsættelse, tildeling eller udbetaling af variabel løn til sine ansatte eller tidligere ansatte må begrænse den variable løndel på grundlag af, at personen har indberettet en overtrædelse eller en potentiel overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning i forsikringsselskabet.
Bestemmelsen vil eksempelvis indebære, at et forsikringsselskab ikke må betinge en variabel løndel af, at en ansat ikke har foretaget indberetninger om overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en virksomheds ordning. Bestemmelsen indebærer eksempelvis også, at et forsikringsselskab ikke kan undlade at udbetale en variabel løndel til en tidligere ansat på grundlag af, at personen har foretaget en indberetning om en overtrædelse eller en potentiel overtrædelse begået af forsikringsselskabet eller dets ledelse til Finanstilsynet eller til forsikringsselskabets ordning.
Det fremgår af lovforslagets § 312, stk. 1, nr. 1, at overtrædelse af § 136, stk. 1, 2. pkt., kan straffes med bøde.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af den foreslåede § 136, stk. 1, 2. pkt., er forsikringsselskabet. Det betyder, at et forsikringsselskab vil kunne straffes med bøde i de tilfælde, hvor forsikringsselskabet begrænser en ansats variable løndel på grundlag af, at personen har indberettet en overtrædelse eller en potentiel overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning i selskabet.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at ansatte eller tidligere ansatte, hvis rettigheder er krænket ved overtrædelse af stk. 1, kan tilkendes en godtgørelse i overensstemmelse med principperne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. (ligebehandlingsloven).
Det foreslås i 2. pkt., at godtgørelsen fastsættes under hensyn til den ansattes eller den tidligere ansattes ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt.
Godtgørelsen skal ikke fastsættes efter almindelige erstatningsretlige regler, da den ikke skal modsvare et tab for lønmodtageren. Der er ikke fastsat et maksimum for godtgørelsen, men denne fastsættes af domstolene eller i det fagretlige system. Der tages hensyn til den ansattes ansættelsestid og den enkelte sags omstændigheder. Godtgørelsen skal dække den ikke-økonomiske skade, den ansatte har lidt, jf. princippet i § 26 i lov om erstatningsansvar.
En eventuel godtgørelse tilkendt efter denne bestemmelse er ikke til hinder for, at den ansatte eller den tidligere ansatte modtager erstatning for et økonomisk tab, forudsat at betingelserne i henhold til de almindelige erstatningsretlige regler er opfyldt.
I forbindelse med fastsættelse af godtgørelsen skal domstolene tage udgangspunkt i praksis efter § 16, stk. 3, i ligebehandlingsloven. Efter denne praksis vil der som udgangspunkt blive udmålt en godtgørelse svarende til 9 måneders løn.
Det er ikke afgørende for, om en person kan få tilkendt en godtgørelse i henhold til bestemmelsen, om den pågældende person fortsat er ansat på det tidspunkt, hvor vedkommende bliver udsat for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger.
Den ansatte eller den tidligere ansatte kan ikke få ret til godtgørelse i medfør af flere forskellige regelsæt for samme hændelse. Det samme gør sig gældende, hvis den ansatte eller den tidligere ansatte er berettiget til en godtgørelse i henhold til overenskomster og andre arbejdsretlige aftaler.
En ansat eller en tidligere ansat, der mener at have været udsat for repressalier med videre som følge af en indberetning om overtrædelse eller en potentiel overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til et forsikringsselskabs interne whistleblowerordning, skal gøre krav på godtgørelse gældende over for forsikringsselskabet ved de almindelige domstole, som på baggrund af sagens omstændigheder vil kunne tilkende den ansatte eller tidligere ansatte en godtgørelse. Tvister efter bestemmelsen kan for det overenskomstdækkede områdes vedkommende også behandles i det fagretlige system.
Det foreslås i stk. 3, at stk. 1 og 2 ikke ved aftale kan fraviges til ugunst for den ansatte eller den tidligere ansatte.
Bestemmelsen er ikke til hinder for aftaler, der stiller den ansatte eller tidligere ansatte bedre, end den ansatte eller tidligere ansatte er stillet efter lovens bestemmelser. Det er ikke muligt at indgå et udenretligt forlig til fuld og endelig afgørelse, hvis dette stiller den ansatte eller tidligere ansatte ringere end bestemmelserne tilsiger.