LBK nr 169 af 16/02/2025
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 121
Personer, der ifølge lov eller vedtægtsbestemmelse er ansat af bestyrelsen i et forsikringsselskab, kan ikke uden bestyrelsens tilladelse eje eller drive selvstændig erhvervsvirksomhed eller som bestyrelsesmedlem eller funktionær eller på anden måde deltage i ledelsen eller driften af anden erhvervsvirksomhed end forsikringsselskabet, jf. dog § 193, stk. 11 og 12.
Stk. 2. Samtlige tilladelser givet af bestyrelsen i medfør af stk. 1 skal fremgå af bestyrelsens forhandlingsprotokol.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) § 121
RetsinformationDen gældende § 80, stk. 1 og 7, i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at personer, der ifølge lov eller vedtægtsbestemmelse er ansat af bestyrelsen i en finansiel virksomhed, ikke uden bestyrelsens tilladelse kan eje eller drive selvstændig erhvervsvirksomhed eller som bestyrelsesmedlem, funktionær eller på anden måde deltage i ledelsen eller driften af anden erhvervsvirksomhed end den finansielle virksomhed, og at samtlige tilladelser skal fremgå af bestyrelsens forhandlingsprotokol, jf. dog § 199, stk. 10 og 11.
Den gældende § 199, stk. 10 og 11, begrænser dette udgangspunkt for så vidt angår interne revisions- og vicerevisionschefter, ved at fastsætte, at bestyrelsen ikke kan tillade, at de udfører revisionsopgaver i virksomheder uden for koncernen eller påtager sig hverv, der bevirker, at de kommer i strid med habilitetsbestemmelser svarende til dem, der i medfør af revisorloven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden finder anvendelse for eksterne revisorer for virksomheder af interesse for offentligheden.
Den foreslåede bestemmelse viderefører lov om finansiel virksomhed § 80, stk. 1 og 7, i en ny selvstændig bestemmelse. Bestemmelsen medfører ikke materielle ændringer.
Den foreslåede § 121 fastslår, hvilke personer der skal have en tilladelse for at varetage andre hverv ved siden af deres hverv i et forsikringsselskab og flere dertilhørende dispensationsmuligheder.
Det foreslås i stk. 1, at personer, der ifølge lov eller vedtægtsbestemmelse er ansat af bestyrelsen i et forsikringsselskab, ikke uden bestyrelsens tilladelse kan eje eller drive selvstændig erhvervsvirksomhed eller som bestyrelsesmedlem, funktionær eller på anden måde deltage i ledelsen eller driften af anden erhvervsvirksomhed end forsikringsselskabet, jf. dog § 193, stk. 11 og 12.
Tilladelse fra bestyrelsen skal gives i hvert enkelt konkrete tilfælde på baggrund af en vurdering af, om der kan være tale om en interessekonflikt i forhold til det konkrete hverv. Det er ikke muligt at give en generel tilladelse til at eje eller drive selvstændig erhvervsvirksomhed eller som bestyrelsesmedlem, funktionær eller på anden måde deltage i ledelsen eller driften af anden erhvervsvirksomhed end den finansielle virksomhed.
Erhvervsvirksomhed skal forstås som enhver virksomhed, som har til formål at oppebære en indtjening af et økonomisk overskud. Erhvervsvirksomhed skal fortolkes meget bredt i overensstemmelse med Finanstilsynets hidtidig praksis. Besiddelse af ikke-kvalificerede kapitalandele i kommanditselskaber, andelsselskaber, aktieselskaber m.v. er som udgangspunkt ikke nok til at statuere, at besidderen derigennem udøver erhvervsvirksomhed. Der vil som udgangspunkt skulle være tale om en så stor kapitalandel, at man har en egentlig indflydelse på driften af virksomheden. Der er en formodning for, at man har indflydelse på en virksomhed, såfremt man besidder en kvalificeret ejerandel i et selskab. Ved kvalificeret andel forstås direkte eller indirekte besiddelse af mindst 10 pct. af kapitalen eller stemmerettighederne eller en andel, som giver mulighed for at udøve en betydelig indflydelse på ledelsen af den finansielle virksomhed, den finansielle holdingvirksomhed eller forsikringsholdingvirksomheden, jf. lovforslagets § 9, stk. 3.
Lovforslagets § 193, stk. 11 og 12, omhandler den interne revision og fastsætter, at bestyrelsen ikke kan tillade, at ledelsen i intern revision påtager sig hverv, som indebærer, at vedkommende kommer i strid med de gældende habilitetsbestemmelser.
Bestyrelsens mulighed for at tillade drift af anden erhvervsvirksomhed er begrænset af lovforslagets § 193, stk. 10 og 11. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Overtrædelser af den foreslåede § 121, stk. 1, kan straffes efter § 312, stk. 1. Ansvarssubjektet for bestemmelsen er alle personer, der ifølge lov eller vedtægtsbestemmelse er ansat af bestyrelsen i et forsikringsselskab. Den ansatte omfattes dog først af straffebestemmelsen fra det tidspunkt, hvor den pågældende informeres af bestyrelsen om, at denne er omfatte af forbuddet. Det er bestyrelsen, som skal sikre, at den ansatte er vidende om, at den pågældende er omfattet af bestemmelsen.
Det foreslås i stk. 2, at samtlige tilladelser givet af bestyrelsen i medfør af stk. 1 skal fremgå af bestyrelsens forhandlingsprotokol.
Bestyrelsen skal efter lovforslagets § 98 føre protokol over forhandlingerne i bestyrelsen. Protokollen skal underskrives af samtlige tilstedeværende medlemmer.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at alle bestyrelsens beslutninger, om hvilke hverv personer ansat af bestyrelsen kan påtage sig, skal indføres i bestyrelsens forhandlingsprotokol. Den foreslåede bestemmelse er en tydeliggørelse af bestyrelsens pligt til at indføre beslutninger i forhandlingsprotokollen.
Det følger af lovforslagets § 312, stk. 1, at overtrædelse af den foreslåede § 121 kan straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af den foreslåede § 121, stk. 2, er det enkelte medlem af bestyrelsen. Det betyder, at hvis bestyrelsen i et forsikringsselskab ikke har noteret tilladelser efter det foreslåede stk. 1 i bestyrelsens forhandlingsprotokol, kan bestyrelsen straffes med bøde, jf. lovforslagets § 312, stk. 1.