LBK nr 789 af 24/06/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 3
Hvor en beslutning, der træffes efter regler nævnt i § 1, stk. 2, efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, skal beslutningen træffes af den delegerende kommunalbestyrelse i et møde.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 3
RetsinformationBestemmelsen fastslår, at beslutninger, der efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, uanset delegationen efter § 2, stk. 1, skal træffes af den delegerende kommunalbestyrelse i et møde.
Bestemmelsen indebærer således, at den bemyndigede kommunalbestyrelse uanset delegationen ikke kan træffe de af bestemmelsen omfattede beslutninger.
Bestemmelsen skal ses i lyset af, at samarbejdsformen inden for de forpligtende samarbejder er delegation. Delegationen indebærer, at den delegerende kommunalbestyrelse bevarer ansvaret for opgavevaretagelsen på de opgaveområder, der delegeres. I tilfælde, hvor det følger af lovgivningen, at en beslutning skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde og således ikke kan delegeres til et udvalg eller til den kommunale administration, er det for at fastholde ansvaret for opgavevaretagelsen i den delegerende kommune nødvendigt at fastsætte, at beslutningen skal træffes af den delegerende kommunalbestyrelse.
Det forhold, at en kompetence i lovgivningen er tillagt kommunalbestyrelsen, er som udgangspunkt alene udtryk for, at opgaverne skal løses i kommunalt regi. Kommunalbestyrelsen har således som udgangspunkt mulighed for at delegere udøvelsen af sin kompetence til udvalg og til den kommunale administration.
Kommunalbestyrelsen er dog afskåret fra at overlade udøvelsen af sin kompetence til udvalg og den kommunale administration, hvis andet følger af lovgivningen.
Et sådant forbud mod delegation til udvalg og til den kommunale administration kan følge af lovgivningen, fordi det er fastsat eller forudsat i den skrevne lovgivning på de enkelte opgaveområder, at beslutning skal træffes af kommunalbestyrelsen.
Det kan endvidere som følge af en sags beskaffenhed følge af uskreven lovgivning, dvs. af almindelige retsgrundsætninger, at behandlingen af sagen skal ske i kommunalbestyrelsen i et møde og altså ikke kan overlades til et udvalg eller til forvaltningen. Det kan f.eks. være tilfældet i sager, der på grund af deres betydning eller karakter i øvrigt i særlig grad forudsætter politisk behandling, bl.a. med den deraf følgende mulighed for eventuelle mindretal for at tilkendegive en afvigende opfattelse.
Bestemmelsen omfatter både tilfælde, hvor det følger af den skrevne lovgivning, og tilfælde, hvor det som følge af sagens beskaffenhed følger af almindelige retsgrundsætninger, at beslutning skal træffes af kommunalbestyrelsen.
Som eksempler på beslutninger, der efter regler omfattet af de forpligtende kommunale samarbejder, skal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, kan nævnes beslutninger om vedtagelse af kommunale handleplaner efter miljømålsloven. Endvidere kan nævnes kommunalbestyrelsens valg af et medlem til fredningsnævn efter naturbeskyttelseslovens § 35, stk. 3.
§ 3 indebærer, at selve den beslutning, som efter lovgivningen skal træffes af kommunalbestyrelsen, skal træffes af den delegerende kommunalbestyrelse. Bemyndigelsen efter § 2, stk. 1, indebærer, at den bemyndigede kommune skal medvirke ved forberedelsen af kommunalbestyrelsesbeslutninger omfattet af § 3.
For beslutninger efter § 3 gælder de sædvanlige regler om forberedelse af kommunalbestyrelsesbeslutninger. Dette indebærer bl.a., at beslutningerne som udgangspunkt skal forberedes gennem udvalgsbehandling i den delegerende kommune.