LBK nr 789 af 24/06/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 12
§ 5 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. gælder ikke for kommunalbestyrelser, på vegne af hvilke en anden kommunalbestyrelse efter bemyndigelse i medfør af § 2, stk. 1, varetager udøvelsen af opgaverne efter § 1, stk. 2, nr. 1.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forpligtende kommunale samarbejder § 12
RetsinformationTil stk. 1
Bestemmelsen fraviger for de kommuner, der har delegeret udøvelsen af de kommunale opgaver på beskæftigelsesområdet, jf. § 1, stk. 2, nr. 1, reglerne i § 14, stk. 1, § 15, stk. 1, og § 16, stk. 1, i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Efter de nævnte bestemmelser skal kommunerne drage omsorg for, at en særskilt forvaltning alene udfører den kommunale beskæftigelsesindsats, og etablere et jobcenter, hvor opgaverne varetages. Bestemmelsen fraviger endvidere for så vidt angår de nævnte kommuner kravet efter § 46 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, hvorefter kommunerne skal nedsætte et lokalt beskæftigelsesråd til at rådgive de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcentret.
Baggrunden for fravigelsen af kravene om en særlig forvaltning til udførelse af den kommunale beskæftigelsesindsats og etablering af et jobcenter er, at der, når udøvelsen af de kommunale opgaver inden for et forpligtende kommunalt samarbejde delegeres i henhold til dette lovforslags § 2, stk. 1, ikke er behov for, at den eller de delegerende kommuner opretter en beskæftigelsesforvaltning eller et jobcenter.
Den bemyndigede kommune skal derimod efter § 14, stk. 1, § 15, stk. 1, og § 16, stk. 1, i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats drage omsorg for, at en særskilt forvaltning alene udfører opgaver vedrørende beskæftigelsesindsatsen, og etablere et jobcenter, hvor opgaverne varetages. Denne forvaltning og dette jobcenter skal varetage udøvelsen af opgaverne efter § 1, stk. 2, nr. 1, for alle kommunerne i samarbejdet.
Idet udøvelsen af beskæftigelsesindsatsen for alle kommuner i et forpligtende samarbejde foreslås samlet i en forvaltning og et jobcenter i den bemyndigede kommune, anses det tillige mest hensigtsmæssigt, at alene den bemyndigede kommune nedsætter et lokalt beskæftigelsesråd efter § 46 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats til at rådgive de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcentret.
Det lokale beskæftigelsesråd, som den bemyndigede kommune efter § 46 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats skal nedsætte, skal rådgive de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret. Rådet afgiver indstillinger i forbindelse med den årlige resultatrevision af beskæftigelsesindsatsen og kan afgive indstillinger om jobcenterets samlede beskæftigelsesindsats og de implicerede kommuners særskilte indsats samt statens indsats. Tilsvarende inddrages rådet i den fremadrettede planlægning af jobcenterets indsats og kan afgive indstillinger herom, herunder i forhold til den planlægning, som gennemføres af kommunerne og staten. Endelig vil rådet skulle planlægge og udmønte en statslig bevilling til fremme af en virksomhedsrettet indsats i lokalområdet. Reglerne om de lokale beskæftigelsesråds opgaver findes i §§ 48-50 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, hvortil der henvises.
Nedsættelsen af ét lokalt beskæftigelsesråd i hvert forpligtende kommunale samarbejde ændrer ikke ved, at kommunalbestyrelserne i de omfattede kommuner alle bevarer det økonomiske og politiske ansvar for beskæftigelsesindsatsen. Alle kommunalbestyrelser i samarbejdet har således ansvar for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret for så vidt angår de opgaver, der efter den i § 1, stk. 2, nr. 1, nævnte lovgivning påhviler dem. Alle kommunalbestyrelser i samarbejdet vil derfor skulle modtage rådgivning m.v. fra det lokale beskæftigelsesråd nedsat af den bemyndigede kommunalbestyrelse.
Pligten til efter §§ 25 og 26 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats at udarbejde en plan for det kommende års beskæftigelsesindsats og den årlige resultatrevision, der bl.a. skal vise resultater og effekter af den kommunale beskæftigelsesindsats i jobcentret, påhviler i overensstemmelse med det anførte om ansvaret for beskæftigelsesindsatsen hver kommune i det forpligtende kommunale samarbejde. Hver kommune skal således også efter reglerne herom i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats modtage høringssvar i forbindelse med udarbejdelse af planen for det kommende års beskæftigelsesindsats og resultatrevisionen.
For at sikre samarbejdet med staten i jobcenteret skal kommunerne i det forpligtende samarbejde sammenskrive de enkelte planer og resultatrevisioner. Der skal således udarbejdes en samlet beskæftigelsesplan og en samlet resultatrevision om såvel den samlede indsats for stat og kommuner som indsatsen fordelt på henholdsvis staten og de samarbejdende kommuner hver for sig.
For det lokale beskæftigelsesråd, som den bemyndigede kommunalbetyrelse i et forpligtende kommunalt samarbejde efter § 46 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats skal nedsætte, gælder reglerne i det nævnte lovforslag med de undtagelser, der følger af stk. 2-4.
Til stk. 2
Bestemmelsen indeholder for så vidt angår udpegelsen af kommunalbestyrelsesmedlemmer til det lokale beskæftigelsesråd, som den bemyndigede kommunalbestyrelse efter § 46 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats skal nedsætte, en fravigelse af reglerne i samme lovforslags § 47 om rådets sammensætning.
Det foreslås således i bestemmelsens nr. 1, at hver kommunalbestyrelse i det forpligtende kommunale samarbejde og ikke blot den bemyndigede kommunalbestyrelse, der nedsætter beskæftigelsesrådet, skal være repræsenteret ved ét kommunalbestyrelsesmedlem i rådet.
Bestemmelsen indeholder endvidere for så vidt angår det medlem af det lokale beskæftigelsesråd, som ifølge § 47 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats skal udpeges efter indstilling fra lokale integrationsråd, en fravigelse af reglerne i § 47.
Det foreslås således i bestemmelsens nr. 8, at medlemmet skal udpeges efter indstilling fra lokale integrationsråd ikke blot i den kommune, der nedsætter det lokale beskæftigelsesråd, dvs. den bemyndigede kommune, men i alle kommuner i det forpligtende kommunale samarbejde. Det er frivilligt for kommunerne at oprette lokale integrationsråd, hvorfor der vil kunne være lokale beskæftigelsesråd, der ikke har et medlem udpeget efter indstilling fra lokale integrationsråd. Det er tilstrækkeligt for udpegelse af et medlem efter indstilling fra lokale integrationsråd, at der i én kommune i et forpligtende samarbejde er nedsat et integrationsråd, som indstiller et medlem til beskæftigelsesrådet.
Baggrunden for bestemmelsen er, at det lokale beskæftigelsesråd, som nedsættes af den bemyndigede kommunalbestyrelse, skal rådgive alle kommunalbestyrelser i det forpligtende samarbejde. Der henvises herved til bemærkningerne til stk. 1.
Til stk. 3
Bestemmelsen fastsætter, at den bemyndigede kommunalbestyrelse sammen med staten varetager sekretariatsbistanden for det lokale beskæftigelsesråd, som kommunen nedsætter efter § 46 i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Bestemmelsen fastsætter videre, at den bemyndigede kommunalbestyrelse træffer beslutning om vederlæggelse af medlemmerne af beskæftigelsesrådet.
Under hensyn til, at udøvelsen af beskæftigelsesindsatsen foreslås samlet i jobcentret i den bemyndigede kommune, og denne kommune skal nedsætte det lokale beskæftigelsesråd, er det ikke anset hensigtsmæssigt, at alle kommunalbestyrelser i det forpligtende kommunale samarbejde tager del i sekretariatsbetjeningen af rådet. Det foreslås derfor, at alene den bemyndigede kommunalbestyrelse sammen med staten pålægges denne opgave.
Bestemmelsen indeholder således en fravigelse af § 47, stk. 6, i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, hvorefter de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcentret i fællesskab varetager sekretariatsbistanden.
Bestemmelsen fastsætter endvidere, at beslutningen om vederlæggelse af medlemmerne af det lokale beskæftigelsesråd træffes af den bemyndigede kommunalbestyrelse, som nedsætter beskæftigelsesrådet. Om indholdet af beslutningen om vederlæggelse henvises til § 52, stk. 1 og 2, i forslaget til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Til stk. 4
Under hensyn til, at det af den bemyndigede kommunalbestyrelse nedsatte lokale beskæftigelsesråd skal rådgive alle kommunalbestyrelserne i de forpligtende samarbejder, jf. herved bemærkningerne til stk. 1, foreslås det, at udgifterne til rådets virksomhed afholdes af alle kommunerne i samarbejdet. Dette omfatter dog ikke statens udgifter til sekretariatsbistand efter stk. 3.
Det foreslås videre, at fordelingsnøglen for de kommunale udgifter skal være kommunernes udskrivningsgrundlag for 2006, således som det er udmeldt til kommunerne af indenrigs- og sundhedsministeren senest 1. juli 2005, jf. § 7, stk. 2, i lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003 – det såkaldte statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
De omhandlede udgifter omfatter alle kommunale udgifter til det lokale beskæftigelsesråds virksomhed, herunder såvel udgifterne til den del af sekretariatsbistanden, som efter stk. 3 varetages af den bemyndigede kommune, som udgifter til eventuel vederlæggelse af beskæftigelsesrådets medlemmer, jf. stk. 3 og bemærkningerne hertil.