LBK nr 1088 af 10/10/2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år § 4
(Ophævet)
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år § 4
RetsinformationEfter § 4 straffes butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. for overtrædelse af § 1 og § 2 med bøde. I lov om foranstaltninger mod alkoholmisbrug var det alene en butiksindehaver, der kunne straffes for overtrædelse af loven. Personkredsen er nu udvidet med restauratøren, hotelværten og kantineindehaveren m.v., fordi loven også omfatter salg af tobaksvarer, som sælges andre steder end i butikker.
Ansvaret for, at forbudet mod salg af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer til personer under 16 år overholdes, påhviler således alene nævnte personkreds. Er butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. en juridisk person, kan den juridiske person efter stk. 2 pålægges bødeansvar.
Det er en betingelse for at straffe butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. efter § 4, at denne har handlet forsætligt eller uagtsomt, jf. straffelovens § 19. Butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. vil således kunne straffes for overtrædelse af bestemmelsen, hvis butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. selv har solgt tobak eller alkohol til barnet. Butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. vil endvidere efter omstændighederne kunne straffes, hvis vedkommende har undladt at instruere personalet om ikke at sælge tobak og alkoholholdige drikkevarer til personer under 16 år eller har undladt at føre fornødent tilsyn og kontrol med overholdelsen af bestemmelsen.
Ansat personale vil derimod ikke kunne straffes for overtrædelse af forbudet, hverken for eget salg eller for medvirken til butiksindehaverens, restauratørens, hotelværtens, kantineindehaverens m.v. overtrædelse, jf. lovforslagets § 4, stk. 1, sidste punktum. Det samme gælder en eventuel bestyrer eller lignende i en butik, der har det daglige ansvar for butikken uden at være ejer eller forpagter. Derimod vil en forpagter af fx en butik, restaurant eller en kantine kunne straffes i henhold til § 4. Ligeledes vil en bestyrer af en restaurant, et hotel, en kantine m.v. kunne straffes, fordi vedkommende har samme strafferetlige ansvar for virksomhedens drift som indehaveren af det næringsbrev, der er knyttet til virksomheden.
Personer, der medvirker til overtrædelse af salgsforbudet ved at tilskynde butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. til at sælge tobak eller alkoholholdige drikkevarer til personer under 16 år, vil efter lovforslaget ikke kunne straffes, jf. forslagets § 4, stk. 1, sidste punktum. Regeringen har valgt at placere ansvaret hos den, der vil have en økonomisk gevinst ved, at salgsforbudet ikke håndhæves.
Heller ikke kammerater, der er fyldt 16 år, og som hjælper personen under 16 år med at købe tobak eller alkoholholdige drikkevarer i strid med bestemmelsen, vil kunne straffes. Det samme gælder forældre, der beder en person under 16 år om fx at hente alkoholholdige drikkevarer eller tobak hos en købmand.
Overtrædelse af forbudet mod salg af alkohol og tobak til personer under 16 år straffes efter loven med bøde. Der skal ved udmålingen af bøde tages særligt hensyn til, om butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. har gjort sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af § 1 og § 2. Med denne stramning af loven i forhold til § 2 a i lov om foranstaltninger mod alkoholmisbrug er det præciseret, at der bør gribes hårdere ind over for gentagen overtrædelse af salgsforbudet. Bøderne for overtrædelse af forbudet mod salg af alkohol til børn under 15 år fra butikker har efter det oplyste hidtil ligget i et niveau omkring 1.000 – 2.000 kr.
Det forudsættes, at en overtrædelse af lovens § 1 eller § 2 i førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med en bøde på 2.000 kr. Dette svarer til den bøde, der i flere nyere domme afsagt af Københavns Byret er udmålt for bevillingshaveres overtrædelse af restaurationslovens forbud mod på restauranter og andre serveringssteder at servere eller lade servere alkohol for personer, der ikke er fyldt 18 år. Er der flere overtrædelser af § 1 eller § 2 til samtidig bedømmelse, forudsættes det, at bøderne for de enkelte overtrædelser sammenlægges ved modereret kumulation, jf. § 4, stk. 1, 2. pkt., hvorefter der ved udmålingen af bøden skal tages særligt hensyn til grovheden af overtrædelsen.
I andengangstilfælde og i tredjegangstilfælde af overtrædelse af lovens § 1 og § 2 forudsættes bøderne udmålt til henholdsvis 5.000 kr. og 10.000 kr., jf. § 4, stk. 1, 2. pkt., hvorefter der ved udmålingen af bøden skal tages særligt hensyn til gentagne overtrædelser. Dette svarer til den bødestørrelse, der normalt anvendes ved gentagne overtrædelser af forbudet i lov om butikstid mod salg af alkohol mellem kl. 20 og kl. 6. Også i disse tilfælde forudsættes bøden væsentligt forhøjet ved modereret kumulation, hvis der foreligger flere overtrædelser til samtidig pådømmelse.
De angivne strafniveauer er vejledende og kan fraviges af domstolene i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger formildende eller skærpende omstændigheder.