LBK nr 142 af 14/02/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne § 4a
Der skal som led i ordblindeundervisningen tilbydes:
-
Undervisning, der kompenserer for deltagerens vanskeligheder gennem styrkelse af skriftsproglige og kommunikative færdigheder.
-
Specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Der kan i tilknytning til den i stk. 1 nævnte ordblindeundervisning tilbydes undervisning i andre fag, som er tilrettelagt under hensyntagen til deltagerens ordblindhed (hensyntagende undervisning).
Stk. 3. I forbindelse med ordblindeundervisningen tilbydes uddannelses- og erhvervsvejledning.
Stk. 4. Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om ordblindeundervisningen, herunder om adgangen til denne, om undervisningens tilrettelæggelse, mål og indhold, samt om uddannelses- og erhvervsvejledningen.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne § 4a
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse beskriver undervisning og prøver.
Til stk. 1
Bestemmelsen definerer FVU som en prøveforberedende enkeltfagsundervisning i de følgende 2 fag:
-
Læsning, stavning og skriftlig fremstilling.
-
Talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
Undervisningen er fleksibelt tilrettelagt som enkeltfagsundervisning, så deltageren kan vælge at deltage i det ene fag eller begge, og på det niveau der passer til den enkeltes behov. Der kan ikke aflægges særskilt prøve i f.eks. læsning, idet prøven omfatter faget på det pågældende trin.
Undervisningen i læsning, stavning og skriftlig fremstilling tager udgangspunkt i indholdet af de nuværende læsekurser.
Undervisningen i talforståelse, regning og basale matematiske begreber er en udbygning af bl.a. undervisningen i faglig matematik inden for AMU-uddannelserne.
Til stk. 2
Bestemmelsen fastslår, at FVU skal opdeles i flere trin, og at undervisningen i læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1 kan tilrettelægges for henholdsvis deltagere, der har dansk som andetsprog, og for ordblinde deltagere.
Der henvises til stk. 5, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til stk. 3
Bestemmelsen giver deltagere ret til uddannelses- og erhvervsvejledning i forbindelse med undervisningen. Der henvises til stk. 5, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til stk. 4
Bestemmelsen giver deltagere i undervisning på alle trin ret til at deltage i en centralt stillet skriftlig prøve. Der henvises til stk. 5, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Til stk. 5
Til nr. 1
Det er tanken, at reglerne om undervisningen og udviklingsarbejdet vil tage udgangspunkt i følgende principper:
Undervisningen i læsning, stavning og skriftlig fremstilling opdeles i udgangspunktet i fire trin, hvoraf trin 1 kan tilrettelægges for henholdsvis deltagere med dansk som andetsprog og ordblinde deltagere.
FVU-undervisningen i talforståelse, regning og basale matematiske begreber planlægges opdelt i 2 trin. Trin 1 vil f.eks. kunne tage udgangspunkt i talforståelse og simple regnemetoder. Trin 2 vil f.eks. kunne omfatte kendskab til basale matematiske begreber, arbejdsmetoder og udtryksformer fra dagligdagen. Slutmålet er folkeskolens afgangsniveau inden for disse færdigheder.
For hvert trin fastsættes et timetal, eventuelt et mindste og højeste timetal, men deltagerne vil kunne gennemføre undervisningen hurtigere eller langsommere afhængig af deres forudsætninger.
Indholdet i undervisningen fastlægges i fagbeskrivelser. Emnet for undervisningen skal tage udgangspunkt i målgruppen og deres interessefelt. I læsning vil nogle f.eks. gerne læse noget konkret fra dagligdagen på virksomheden, f.eks. en manual, andre vil foretrække et mere fritidsbetonet emne. Andre igen vil måske foretrække et emne fra en undervisning, som de følger sideløbende med FVU.
IT kan være en integreret del af undervisningen.
Undervisningen vil skulle tilbydes som standardforløb i form af holdundervisning med det fastsatte timetal. Der kan tillige tilbydes fleksibelt tilrettelagt undervisning tilpasset den konkrete målgruppe. Fleksibelt tilrettelagt undervisning vil kunne kombinere flere forskellige undervisningsformer, f.eks. en kombination af standardundervisning og internetbaseret undervisning.
Som eksempel på fleksibelt tilrettelagt undervisning kan nævnes undervisning, hvor der undervises i flere trin på samme hold (samlæsning).
Undervisningen tilrettelægges med klare mål, delmål og løbende evaluering af den enkeltes progression. Der vil blive tilbudt en række test i forbindelse med undervisningen. Disse test vil blive udviklet specielt til målgruppen.
Den særligt tilrettelagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling for deltagere med dansk som andetsprog tænkes at tage sigte på, at deltagere i dansk som andetsprog for voksne udlændinge typisk afslutter undervisningen på et læse- og skriveniveau, som svarer til færdigheder på omkring folkeskolens 6. klassetrin. De har således ikke forudsætninger for at deltage i avu i faget dansk på trin 1 eller i avu i faget dansk som andetsprog. De har heller ikke altid forudsætninger for at deltage i FVU på lige fod med deltagere, der har dansk som modersmål.
Den særligt tilrettelagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling for ordblinde deltagere tænkes at tage sigte på ordblinde, der ikke har så massive afkodningsproblemer, at kompenserende specialundervisning i henhold til specialundervisningsloven er et mere relevant tilbud. FVU er dermed et supplement til den kompenserende specialundervisning.
En særligt tilrettelagt undervisning i talforståelse, regning og basale matematiske begreber er ikke relevant, fordi den særligt tilrettelagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling sigter på at give både deltagere med dansk som andetsprog og ordblinde deltagere forudsætninger for at følge undervisningen på både trin 1 og trin 2 i faget talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
Reglerne om uddannelses- og erhvervsvejledning vil sikre, at vejledningen bl.a. omfatter deltagerens muligheder for at deltage i voksen-og videreuddannelsestilbud efter FVU, f.eks. avu og AMU eller evt. GVU. Uddannelses- og erhvervsvejledningen indebærer ikke kompetenceafklaring med henblik på GVU. Denne varetages af institutioner, der udbyder GVU.
Til nr. 2
Regler om udfærdigelse og indhold af bevis for deltagelse vil fastsætte et mindste omfang af deltagelse i undervisningen som betingelse for at kunne få bevis for deltagelse og for at kunne indstille sig til prøve uden at være selvstuderende. Der vil blive fastsat regler om registrering af deltagernes aktivitet ved undervisningen. Deltageren skal have mulighed for at kontrollere registreringen af egen aktivitet.
Til nr. 3
Regler om afholdelse af de centralt stillede prøver vil fastsætte, at prøveopgaverne udarbejdes af et opgaveudvalg, der nedsættes af Undervisningsministeriet, og at beskikkede censorer medvirker ved bedømmelsen af opgavebesvarelserne. Der bliver etableret en prøveadministration i Undervisningsministeriet i lighed med de bestående for avu og undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 9 om afholdelse af prøver. Man vil ikke blive betragtet som selvstuderende, hvis man har deltaget i undervisningen ved en anden amtskommunal uddannelsesinstitution ved en driftsoverenskomstpart eller en daghøjskole.
Der vil blive foretaget bedømmelse i overensstemmelse med bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse. Der vil blive anvendt bedømmelsen "Bestået/Ikke bestået", dvs. en mere enkel bedømmelsesform end karaktergivning.
Prøverne vil blive udviklet specielt til målgruppen.
Der bliver fastsat regler om udstedelse af bevis for deltagelse prøver, herunder om bevisernes indhold.