LBK nr 142 af 14/02/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Bekendtgørelse af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne § 1
Formålet med forberedende voksenundervisning er at give voksne mulighed for at forbedre og supplere deres grundlæggende færdigheder med henblik på deres videre uddannelse og på at styrke deres forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af samfundslivet. For alle deltagere gælder det deres grundlæggende færdigheder i læsning, stavning og skriftlig fremstilling, i talforståelse, regning og basale matematiske begreber og i digital opgaveløsning og engelsk. For tosprogede gælder det derudover deres grundlæggende færdigheder i mundtlig fremstilling og formidling.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne § 1
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse beskriver formålet med forberedende voksenundervisning (FVU) samt undervisningens overordnede indhold: grundlæggende undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling samt talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
FVU skal give voksne mulighed for at forbedre og supplere deres grundlæggende færdigheder i læsning, stavning og skriftlig fremstilling samt talforståelse, regning og basale matematiske begreber med henblik på videre uddannelse samt styrke deres forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af samfundslivet.
FVU er prøveforberedende. Undervisningen leder frem til centralt stillede prøver på alle trin og giver forudsætning for videre uddannelse. FVU kan således styrke deltagerens forudsætninger for at deltage i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, f. eks. avu, GVU, AMU og voksenerhvervsuddannelse.
FVU sigter på at give deltagerne færdigheder inden for læsning, stavning og skriftlig fremstilling samt talforståelse, regning, og basale matematiske begreber, dvs. et snævrere sigte end avu-undervisning i dansk og matematik. Niveaumæssigt fører FVU de konkrete færdigheder op til og med folkeskolens afgangsniveau.
FVU skal tage udgangspunkt i deltagernes forudsætninger, således at der i tilrettelæggelsen tages hensyn til deltagernes interesser og ønsker, f.eks. med hensyn til valg af emner i undervisningen, jf. bemærkningerne til § 4, stk. 5, nr. 1.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse fastsætter betingelser for adgang til og deltagelse i FVU. Bestemmelsen gælder både for FVU, der er omfattet af amtskommunens undervisningstilbud,og for FVU, der indgår i undervisningstilbudet på daghøjskoler, og som udbydes af uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen.
Bestemmelsen fastslår, at FVU er et tilbud for enhver, der er fyldt 18 år, og som kan have udbytte af undervisningen. Der foretages en pædagogisk og faglig vurdering heraf, og afviste ansøgere kan få vejledning om, hvilke undervisningstilbud der er mere relevante, f.eks. kompenserende specialundervisning for ordblinde.
Det forudsættes, at ansøgeren er fyldt 18 år, når undervisningen begynder. Det er således ikke en tilstrækkelig betingelse, at undervisningspligten i henhold til lov om folkeskolen er opfyldt. Mindre end 1 pct. af deltagerne på læsekurserne var i 1998 under 18 år.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse muliggør, at udbydere af FVU gennemfører undervisningen uden for institutionen, samt at deltagelse i denne undervisning kan forbeholdes de ansatte på den pågældende virksomhed, medlemmer af den pågældende forening eller faglige organisation samt uddannelsessøgende på den pågældende institution, f.eks. en erhvervsskole.
Der er tale om en undtagelse fra det almindelige princip om, at undervisning, som er offentligt finansieret, og som giver adgang til deltagergodtgørelse, skal udbydes åbent. Imidlertid er der for så vidt angår undervisning, der gennemføres på virksomheder, ikke tale om undervisning, der kvalificerer de ansatte i forhold til virksomhedens drift og produktion, ligesom undervisning, der gennemføres i faglige organisationer, ikke har til hensigt at kvalificere deltagerne til organisatorisk arbejde m.v.
Erfaringerne med læsekurser for voksne har vist, at gennemførelse af kurserne på virksomhederne frem for på en institution er fremmende for motivationen.
Der er mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så der tages hensyn til, at deltagernes forudsætninger og behov er forskellige, f.eks. at der i undervisningen deltager både deltagere, der har dansk som andetsprog, og ordblinde deltagere, jf. § 4, stk. 2.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse beskriver undervisning og prøver.
Til stk. 1
Bestemmelsen definerer FVU som en prøveforberedende enkeltfagsundervisning i de følgende 2 fag:
-
Læsning, stavning og skriftlig fremstilling.
-
Talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
Undervisningen er fleksibelt tilrettelagt som enkeltfagsundervisning, så deltageren kan vælge at deltage i det ene fag eller begge, og på det niveau der passer til den enkeltes behov. Der kan ikke aflægges særskilt prøve i f.eks. læsning, idet prøven omfatter faget på det pågældende trin.
Undervisningen i læsning, stavning og skriftlig fremstilling tager udgangspunkt i indholdet af de nuværende læsekurser.
Undervisningen i talforståelse, regning og basale matematiske begreber er en udbygning af bl.a. undervisningen i faglig matematik inden for AMU-uddannelserne.
Til stk. 2
Bestemmelsen fastslår, at FVU skal opdeles i flere trin, og at undervisningen i læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1 kan tilrettelægges for henholdsvis deltagere, der har dansk som andetsprog, og for ordblinde deltagere.
Der henvises til stk. 5, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til stk. 3
Bestemmelsen giver deltagere ret til uddannelses- og erhvervsvejledning i forbindelse med undervisningen. Der henvises til stk. 5, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til stk. 4
Bestemmelsen giver deltagere i undervisning på alle trin ret til at deltage i en centralt stillet skriftlig prøve. Der henvises til stk. 5, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
Til stk. 5
Til nr. 1
Det er tanken, at reglerne om undervisningen og udviklingsarbejdet vil tage udgangspunkt i følgende principper:
Undervisningen i læsning, stavning og skriftlig fremstilling opdeles i udgangspunktet i fire trin, hvoraf trin 1 kan tilrettelægges for henholdsvis deltagere med dansk som andetsprog og ordblinde deltagere.
FVU-undervisningen i talforståelse, regning og basale matematiske begreber planlægges opdelt i 2 trin. Trin 1 vil f.eks. kunne tage udgangspunkt i talforståelse og simple regnemetoder. Trin 2 vil f.eks. kunne omfatte kendskab til basale matematiske begreber, arbejdsmetoder og udtryksformer fra dagligdagen. Slutmålet er folkeskolens afgangsniveau inden for disse færdigheder.
For hvert trin fastsættes et timetal, eventuelt et mindste og højeste timetal, men deltagerne vil kunne gennemføre undervisningen hurtigere eller langsommere afhængig af deres forudsætninger.
Indholdet i undervisningen fastlægges i fagbeskrivelser. Emnet for undervisningen skal tage udgangspunkt i målgruppen og deres interessefelt. I læsning vil nogle f.eks. gerne læse noget konkret fra dagligdagen på virksomheden, f.eks. en manual, andre vil foretrække et mere fritidsbetonet emne. Andre igen vil måske foretrække et emne fra en undervisning, som de følger sideløbende med FVU.
IT kan være en integreret del af undervisningen.
Undervisningen vil skulle tilbydes som standardforløb i form af holdundervisning med det fastsatte timetal. Der kan tillige tilbydes fleksibelt tilrettelagt undervisning tilpasset den konkrete målgruppe. Fleksibelt tilrettelagt undervisning vil kunne kombinere flere forskellige undervisningsformer, f.eks. en kombination af standardundervisning og internetbaseret undervisning.
Som eksempel på fleksibelt tilrettelagt undervisning kan nævnes undervisning, hvor der undervises i flere trin på samme hold (samlæsning).
Undervisningen tilrettelægges med klare mål, delmål og løbende evaluering af den enkeltes progression. Der vil blive tilbudt en række test i forbindelse med undervisningen. Disse test vil blive udviklet specielt til målgruppen.
Den særligt tilrettelagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling for deltagere med dansk som andetsprog tænkes at tage sigte på, at deltagere i dansk som andetsprog for voksne udlændinge typisk afslutter undervisningen på et læse- og skriveniveau, som svarer til færdigheder på omkring folkeskolens 6. klassetrin. De har således ikke forudsætninger for at deltage i avu i faget dansk på trin 1 eller i avu i faget dansk som andetsprog. De har heller ikke altid forudsætninger for at deltage i FVU på lige fod med deltagere, der har dansk som modersmål.
Den særligt tilrettelagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling for ordblinde deltagere tænkes at tage sigte på ordblinde, der ikke har så massive afkodningsproblemer, at kompenserende specialundervisning i henhold til specialundervisningsloven er et mere relevant tilbud. FVU er dermed et supplement til den kompenserende specialundervisning.
En særligt tilrettelagt undervisning i talforståelse, regning og basale matematiske begreber er ikke relevant, fordi den særligt tilrettelagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling sigter på at give både deltagere med dansk som andetsprog og ordblinde deltagere forudsætninger for at følge undervisningen på både trin 1 og trin 2 i faget talforståelse, regning og basale matematiske begreber.
Reglerne om uddannelses- og erhvervsvejledning vil sikre, at vejledningen bl.a. omfatter deltagerens muligheder for at deltage i voksen-og videreuddannelsestilbud efter FVU, f.eks. avu og AMU eller evt. GVU. Uddannelses- og erhvervsvejledningen indebærer ikke kompetenceafklaring med henblik på GVU. Denne varetages af institutioner, der udbyder GVU.
Til nr. 2
Regler om udfærdigelse og indhold af bevis for deltagelse vil fastsætte et mindste omfang af deltagelse i undervisningen som betingelse for at kunne få bevis for deltagelse og for at kunne indstille sig til prøve uden at være selvstuderende. Der vil blive fastsat regler om registrering af deltagernes aktivitet ved undervisningen. Deltageren skal have mulighed for at kontrollere registreringen af egen aktivitet.
Til nr. 3
Regler om afholdelse af de centralt stillede prøver vil fastsætte, at prøveopgaverne udarbejdes af et opgaveudvalg, der nedsættes af Undervisningsministeriet, og at beskikkede censorer medvirker ved bedømmelsen af opgavebesvarelserne. Der bliver etableret en prøveadministration i Undervisningsministeriet i lighed med de bestående for avuog undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 9 om afholdelse af prøver. Man vil ikke blive betragtet som selvstuderende, hvis man har deltaget i undervisningen ved en anden amtskommunal uddannelsesinstitution ved en driftsoverenskomstpart eller en daghøjskole.
Der vil blive foretaget bedømmelse i overensstemmelse med bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse. Der vil blive anvendt bedømmelsen "Bestået/Ikke bestået", dvs. en mere enkel bedømmelsesform end karaktergivning.
Prøverne vil blive udviklet specielt til målgruppen.
Der bliver fastsat regler om udstedelse af bevis for deltagelse prøver, herunder om bevisernes indhold.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse definerer amtrådets forpligtelse med hensyn til udbud af FVU.
Til stk. 1
Bestemmelsen sikrer, at FVU udbydes af flere typer amtskommunale uddannelsesinstitutioner og driftsoverenskomstparter. Sammenholdt med bestemmelsen om mindste udbud i stk. 2, betyder det, at FVU skal udbydes af mindst én anden type udbyder end en amtskommunal institution. Sigtet med bestemmelsen er at sprede udbudet på så mange institutionstyper som muligt.
Til stk. 1 - 3
Bestemmelserne sikrer et tilstrækkeligt udbud i amtskommunen, både geografisk og tidsmæssigt. Formuleringen "inden for en rimelig geografisk afstand" i stk. 1 er parallel med avu-loven. Hvad der anses for rimelig geografisk afstand, vil kunne præciseres i regler fastsat i medfør af stk. 3, hvis der viser sig behov for det. En eventuel udmøntning i form af kilometerafstand eller befordringstid forudsættes at ske i samarbejde med Amtsrådsforeningen samt Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
Til stk. 4
Bestemmelsen, der giver amtsrådet mulighed for at yde befordringsgodtgørelse, svarer til avu-lovens bestemmelse herom. Ved deltagelse i læsekurser i henhold til specialundervisningsloven sørger amtsrådet for eller afholder udgifterne til fornøden befordring mellem hjem eller fast aflastningshjem og undervisningsinstitution eller skole for personer, der deltager i undervisningen. Amtsrådet træffer afgørelse om art og omfang af befordringsbehovet på grundlag af en lægeerklæring eller anden sagkyndig udtalelse om den pågældendes egen befordringsevne. Det findes ikke hensigtsmæssigt at fastsætte tilsvarende bestemmelser for FVU.
Til stk. 5
Bestemmelsen præciserer, at amtsrådet har ansvaret for at sikre, at FVU, der udbydes af amtskommunale uddannelsesinstitutioner og driftsoverenskomstparter, kan gennemføres lokalt på offentlige og private virksomheder, foreninger og faglige organisationer, uddannelsesinstitutioner m.v. Amtsrådet kan opfylde denne forpligtelse enten gennem amtskommunale institutioner eller i henhold til driftsoverenskomst.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse afgrænser de amtskommunale uddannelsesinstitutioner, som kan udbyde FVU.
Til stk. 1.
FVU skal i det omfang, som amtsrådet bestemmer, udbydes af voksenuddannelsescentre og de (enkelte) amtskommunale hf-kurser, som udbyder avu, jf. lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre. Det er ikke et krav, at FVU udbydes af alle voksenuddannelsescentre m.v.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 9 om afholdelse af prøver. Det forudsættes, at prøver afholdes af de samme voksenuddannelsescentre m.v., som udbyder FVU.
Til stk. 2
Amtsrådet kan bestemme, at FVU udbydes af amtskommunale skoler, der udbyder social- og sundhedsuddannelser, jf. lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser m.v. (SOSU-skoler), hvor mange elever er kortuddannede voksne, og som allerede tilbyder et indgangsår for elever, der kommer fra folkeskolens 9. klassetrin.
Amtsrådet kan bestemme, at FVU i læsning, stavning og skriftlig fremstilling, der er særligt tilrettelagt for ordblinde deltagere, udbydes af amtskommunale institutioner med specialundervisning for voksne, jf. specialundervisningsloven. Ved en del af disse institutioner findes stor ekspertise med hensyn til ordblindeundervisning.
Til § 7
Den foreslåede bestemmelse skal ligesom § 6 ses i sammenhæng med § 5, stk. 1, hvorefter amtsrådet har pligt til at udbyde FVU på flere typer uddannelsesinstitutioner m.v.
I henhold til specialundervisningsloven kan amtsrådet undlade at oprette specialundervisningsinstitutioner, men bestemme at lade både kompenserende specialundervisning og læsekurser udbyde af driftsoverenskomstparter. Der er i specialundervisningsloven ikke foretaget nærmere afgrænsning af, hvilke typer institutioner m.v., amtsrådet kan indgå driftsoverenskomst med.
I modsætning til specialundervisningsloven er der i stk. 1 foretaget en afgrænsning af driftsoverenskomstparter til
-
erhvervsskoler, jf. lov om erhvervsskoler,
-
arbejdsmarkedsuddannelsescentre, jf. lov om arbejdsmarkedsuddannelsescentre,
-
daghøjskoler, jf. lov om daghøjskoler m.v.,
-
produktionsskoler, jf. lov om produktionskoler,
-
sprogcentre, jf. lov om undervisning af voksne udlændinge m.fl. og om sprogcentre,
-
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, jf. lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), og
-
folkeoplysende foreninger, jf. lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og Folkeuniversitetet (Folkeoplysningsloven).
Der er imidlertid i stk. 3 åbnet mulighed for, at undervisningsministeren i de nærmere regler om driftsoverenskomster kan bestemme, at amtsrådet kan indgå driftsoverenskomst med andre typer uddannelsesinstitutioner m.v. end dem, der er nævnt i stk. 1. Her tænkes bl.a. på folkehøjskolerne, Skovskolen og søfartsskolerne.
Der kan kun indgås driftsoverenskomst med sprogcentre om undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling, der er tilrettelagt for deltagere med dansk som andetsprog.
Før amtsrådet indgår driftoverenskomst, høres Rådet for forberedende voksenundervisning, jf. § 25, stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter regler om driftoverenskomster. Driftoverenskomster regulerer forholdet mellem amtsrådet og den enkelte driftoverenskomstpart. Driftoverenskomsten fastlægger bl.a. undervisningsudbud, holdetablering, aktivitetsindberetninger, lærerkvalifikationer, lokaler, regnskab og revision.
Ud over muligheden for at udbyde forberedende voksenundervisning som driftsoverenskomstpart, kan FVU indgå i undervisningstilbud på daghøjskoler, jf. § 12 og bemærkningerne hertil.
Til § 8
Den foreslåede bestemmelse sikrer, at der etableres et lokalt skolesamarbejde mellem amtskommunale uddannelsesinstiutioner, driftsoverenskomstparter og daghøjskoler. Udbydere af FVU skal samarbejde om undervisning og udbud m.v. inden for rammerne af det lokale skolesamarbejde, jf. lov om arbejdsmarkedsuddannelsescentre, lov om erhvervsskoler og avu-loven
I henhold til den foreslåede bemyndigelse i stk. 2 vil der efter forhandling med arbejdsministeren blive fastsat nærmere regler om skolesamarbejdet, hvis det skulle vise sig nødvendigt.
Til § 9
Den foreslåede bestemmelse afgrænser de typer institutioner, der kan afholde prøver, til voksenuddannelsescentre og de (enkelte) hf-kurser, der udbyder almen voksenuddannelse, men sikrer, at disse institutioner gennemfører prøverne lokalt på de uddannelsesinstitutioner m.v., hvor undervisningen har været afholdt. Herudover kan prøverne gennemføres på de virksomheder, m.v., hvor undervisningen har været gennemført.
Undtagelse herfra gælder alene prøver, der afholdes af uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen, jf. § 13.
Til stk. 1
Bestemmelsen sikrer en ensartet og høj kvalitet af prøverne og begrænser administration heraf. Amtsrådet bestemmer, hvilke voksenuddannelsescentre m.v. der afholder prøver.
Til stk. 2
Bestemmelsen bidrager til fleksibiliteten i udbudet ved, at voksenuddannelsescentre m.v. skal gennemføre prøverne på den amtskommunale uddannelsesinstitution, ved den driftoverenskomstpart, eller på den daghøjskole, hvor undervisningen har været afholdt. Voksenuddannelsescentre m.v. kan endvidere gennemføre prøver på den uddannelsesinstitution, virksomhed m.v., hvor undervisningen lokalt har været gennemført.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse, der svarer til specialundervisningsloven, forpligter amtsrådet til at koordinere udbud m.v. inden for amtskommunens tilbud. Planen for udbudet forudsættes revideret løbende. Rådet for forberedende voksenundervisning høres om planen, jf. § 25, stk. 6.
Undervisningstilbud vil skulle indberettes til informationssystemet for voksenuddannelse i henhold til reglerne i bekendtgørelse om informationssystemet for voksenuddannelser (VIDAR).
Til § 11
Den foreslåede bestemmelse, der skal ses i sammenhæng med § 20, stk. 2, fastlægger opgave- og kompetencefordelingen mellem amtsrådet og den enkelte amtskommunale uddannelsesinstitution eller driftsoverenskomstpart.
Til stk. 1
Bestemmelsen fastlægger amtsrådets forpligtelse til at varetage den overordnede koordinering af FVU, bortset fra undervisning, der indgår i tilbudet på daghøjskoler eller udbydes af uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen.
Bestemmelsen tilsigter, at amtsrådet i forbindelse med optagelsen skal sikre, at undervisningen oprettes, hvor behovet er størst, og at der i videst muligt omfang tages hensyn til ønsker om optagelse ved en bestemt uddannelsesinstitution m.v. Herved undgås, at en ansøger henvises til venteliste ved den enkelte amtskommunale uddannelsesinstitution eller driftsoverenskomstpart, og det sikres, at ansøgeren optages på det relevante trin så hurtigt som muligt.
Til stk. 2
Bestemmelsen indeholder hjemmel til at fastsætte regler om indholdet af amtsrådets koordinationsforpligtelse. Regler vil blive fastsat, hvis der viser sig behov herfor.
Til stk. 3
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 14 om tilsyn og § 19 om klage. Amtsrådet har dermed mulighed for en vurdering af afgørelserne.
Til stk. 4
Bestemmelsen sikrer, at der for driftsoverenskomstparter, som ikke i henhold til lovgivningen er organiseret med en pædagogisk leder, f.eks. folkeoplysende foreninger, i driftsoverenskomsten tages stilling til, hvem der skal varetage ledelsen af FVU.
Til § 12
Den foreslåede bestemmelse præciserer, at FVU kan indgå i undervisningstilbudet på daghøjskoler, jf. den ændrede formålsbestemmelse i forslaget til lov om ændring af lov om daghøjskoler m.v.
Til § 13
Den foreslåede bestemmelse giver uddannelsesinstitutioner under Kriminalnalforsorgen mulighed for at udbyde FVU samt afholde prøver. Dette er i overensstemmelse med de tilsvarende muligheder for at udbyde avu.
Til § 14
Den foreslåede bestemmelse om tilsyn svarer for så vidt angår amtskommunale uddannelsesinstitutioner samt uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen til de tilsvarende bestemmelse i henhold til avu-loven.
Amtsrådet fører det generelle tilsyn, herunder retligt tilsyn, med FVU på amtskommunale uddannelsesinstitutioner og driftsoverenskomstparter. Herudover fører amtsrådet pædagogisk tilsyn med FVU på daghøjskoler.
Amtsrådet fører dermed pædagogisk tilsyn med al FVU i amtskommunen, uanset hvilken type udbyder der er tale om, bortset fra uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen.
Til § 15
I bestemmelsen foreslås, at deltagelse i undervisning og prøver, der er omfattet af amtskommunens tilbud, er vederlagsfri, dvs. uden krav om deltagerbetaling for undervisning og prøver.
I lighed med avu-loven indeholder bestemmelsen hjemmel til at fastsætte, at deltagerne i begrænset omfang selv anskaffer undervisningsmidler.
I stk. 2 foreslås det endvidere at give undervisningsministeren hjemmel til at fastsætte regler om gebyr. Regler vil blive fastsat, hvis det viser sig, at mange melder sig til FVU uden at deltage.
Til § 16
Den foreslåede bestemmelse fastlægger finansieringen af FVU, der er omfattet af amtskommunens tilbud om undervisning og prøver.
Til stk. 1.
Bestemmelsen fastslår, at amtsrådet afholder udgifterne til FVU. Der henvises til de almindelige bemærkninger om økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Til stk. 2.
Bestemmelsen fastslår, at udgifterne i forbindelse med prøver, jf. § 9, afholdes af amtsrådet. Der foreslås dog en bemyndigelse for undervisningsministeren til at fastsætte regler om fordeling af betalingen af udgifterne mellem amtsrådet og driftsoverenskomstparterne. Der tænkes især på, at driftsoverenskomstparterne vil skulle stille eksamensvagter til rådighed, ligesom der kan være andre udgifter, der vil påhvile driftsoverenskomstparterne, f. eks. forsendelsesudgifter for opgavebesvarelser, rejseudgifter til censorer m.v.
Til stk. 3
Det er hensigten at refundere det enkelte amtsråds udgifter med 100 pct. op til en takst pr. årsdeltager fastsat på Finansloven. I forbindelse med evaluering af ordningen i 2004 vil det blive taget op, hvorledes refusionsordningen evt. kan udfases med henblik på at overgå til bloktilskud.
Refusionsordningen indebærer, at ressourcerne knyttes direkte til aktiviteten i den enkelte amtskommune. hvorved amtsrådet har en tilskyndelse til at fremme etableringen af det nødvendige udbud. Ved at refundere amtsrådets udgifter op til en takst pr. årsdeltager fastsat på Finansloven sikres det, at der kan ydes tilstrækkelige ressourcer til, at amtskommunale uddannelsesinstitutioner og driftsoverenskomstparter kan udbyde undervisning af den forudsatte standard. Samtidig indebærer refusionsordningen, at pengene udelukkende anvendes til FVU.
I forbindelse med bloktilskudsforhandlingerne under refusionsordningen er det tanken at sikre et samlet beløb til amtskommunerne til at dække koordineringsudgifter m.v., herunder udgifter til etablering og drift af de regionale råd for forberedende voksenundervisning, jf. § 25.
Til stk. 4
For at opnå budgetsikkerhed på et område, der ikke er dækket af lovbundne tilskud, foreslås en hjemmel for undervisningsministeren til at fastsætte en samlet ramme for aktiviteten. Bemyndigelsen forudsættes anvendt, hvis aktiviteten overstiger det forudsatte niveau. Der henvises til de almindelige bemærkninger om økonomiske og administrative konsekvenser.
Til § 17
Den foreslåede bestemmelse forpligter amtsrådet til at modtage deltagere, uanset om de hører hjemme i amtskommunen.
Til § 18
Den foreslåede bestemmelse angiver en række betingelser for udbydere af FVU, herunder daghøjskoler og uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen.
Til stk. 1
Bestemmelsen om lederkvalifikationer svarer til specialundervisningsloven. Der henvises til stk. 5 og bemærkningerne hertil.
Til stk. 2
Bestemmelsen præciserer, at lærerne skal have nødvendige faglige og pædagogiske forudsætninger. Der henvises til stk. 5 og bemærkningerne hertil.
Til stk. 3
Bestemmelsen sikrer, at undervisningen gennemføres i egnede lokaler, også for så vidt angår undervisning, der gennemføres på virksomheder m.v. Der henvises til stk. 5 og bemærkningerne hertil.
Til stk. 4
Kravet om et velegnet voksenpædagogisk skolemiljø gælder for selve uddannelsesinstitutionen og driftsoverenskomstparten. Der kan ikke kræves et voksenpædagogisk skolemiljø ved virksomheder m.v. Der henvises til stk. 5 og bemærkningerne hertil.
Til stk. 5
I medfør af bestemmelsen vil der blive fastsat regler om lederkvalifikationer. Reglerne vil bl.a. sikre de fornødne kvalifikationer til at træffe afgørelse om deltagerne.
Regler om lærerkvalifikationer vil blive fastsat i medfør af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. § 28.
For lærere vil der blive stillet en række fælles grundlæggende og formelle krav til kvalifikationer, som omfatter pædagogik, vejledning samt fagdidaktik. Der vil både generelt og fagspecifikt blive stillet krav om kendskab til aktiviteter, metoder og principper for undervisning, samt kendskab til pædagogiske forhold, der har relevant for undervisning af målgruppen.
Efteruddannelsen af lærere i læsning, stavning og skriftlig fremstilling skal give kvalifikationer svarende til en fuld læselæreruddannelse. Det er hensigten, at efteruddannelsen af lærere i talforståelse, regning og basale matematiske begreber skal modsvare læselæreruddannelsen. Et forsøgs- og udviklingsarbejde vil kunne indkredse de nærmere krav til indholdet i efteruddannelsen.
Uddannelses- og erhvervsvejledning vil indgå som et tilbud under efteruddannelsen i form af et vejledningsmodul, svarende til det, der er i den eksisterende læselæreruddannelse.
I medfør af bestemmelsen vil der blive fastsat regler om lokaler, som sikrer, at undervisningen kan tilrettelægges som både holdundervisning og undervisning i åbne undervisningsmiljøer, og skal give mulighed for, at holdene kan deles i mindre grupper.
Bestemmelsen giver endvidere undervisningsministeren adgang til at fastsætte regler om kvalitetskontrol.
Til stk. 6
I medfør af bestemmelsen vil der i fornødent omfang blive fastsat regler om disciplinære foranstaltninger, herunder advarsler samt midlertidige og varige bortvisninger.
Til § 19
Den foreslåede bestemmelse vedrører klager over afgørelser i henhold til loven samt over prøver.
Til stk. 1
Bestemmelsen fastslår, at alle afgørelser, der i henhold til loven, er truffet af en amtskommunal uddannelsesinstitution, en driftsoverenskomstpart eller en daghøjskole, kan indbringes for amtsrådet.
Det gælder f.eks. afgørelser om indplacering på trin og hold samt oprykning til højere trin. Bestemmelsen sikrer, at driftoverenskomstparter giver klagevejledning, selv om de ikke er omfattet af forvaltningsloven. Formålet hermed er at styrke deltagernes retsstilling.
Til stk. 2
Bestemmelsen er i overensstemmelse med klagebestemmelsen i avu-loven. Såvel bedømmelsen som afgørelser i relation til prøverne kan indbringes for amtsrådet.
Til stk. 3
Bestemmelsen betyder, at muligheden for at indbringe amtsrådets afgørelser for undervisningsministeren begrænses til klager over retlige spørgsmål.
Begrænsning af klager til retlige spørgsmål svarer til de regler, der er fastsat i medfør af specialundervisningsloven.
Til stk. 4
Afgørelser, der er truffet af uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen indbringes ikke til amtsrådet, men for Undervisningsministeriet, og der foreslås ikke mulighed for at begrænse muligheden for at klage til retlige spørgsmål.
Til stk. 5
I medfør af bestemmelsen vil der blive fastsat regler om klagefrister samt om muligheden for omgørelse af beslutninger efter klage. Der foreslås en mulighed for ministeren til at afskære klager, dog ikke for så vidt angår en deltagers klage over retlige spørgsmål.
Bemyndigelsen vil ikke blive anvendt ved klager over afgørelser, der er truffet af udbydere, der ikke er en del af den offentlige forvaltning.
Til § 20
Til stk. 1
Bestemmelsen præciserer, at der for kommunalbestyrelsen i Frederiksberg Kommune og borgerrepræsentationen i Københavns Kommune gælder samme bestemmelser som for amtsrådet i en amtskommune.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse svarer til § 25 i lov om kursus til højere forberedelseseksamen og om studieforberedende enkeltfagsundervisning for voksne m.v.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med bestemmelsen i § 11, hvorefter lederen af den amtskommunale uddannelsesinstitution eller driftsoverenskomstpart træffer afgørelser om den enkelte deltager.
Til § 21
Den foreslåede bestemmelse har paralleller i bl.a. avu-loven og specialundervisningsloven.
Til § 22
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse præciserer amtsrådets forpligtelse i forbindelse med efter- og videreuddannelse. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 23 om statstilskud til efter- og videreuddannelse.
Til stk. 2
Bestemmelsen svarer til den bestemmelse i specialundervisningsloven, hvorefter amtsrådet ansætter og afskediger lærere og ledere ved amtskommunale specialundervisningsinstitutioner.
Til § 23
Den foreslåede bestemmelse har paralleller i bl.a. avu-loven og specialundervisningsloven.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at Undervisningsministeriet kan yde tilskud til amtsrådet til at ansætte særlige FVU-konsulenter til f. eks. at understøtte netværksdannelse.
Til § 24
Den foreslåede bestemmelse sikrer, at de fornødne oplysninger kan tilvejebringes.
Til stk. 1
Bestemmelsen er en forudsætning for, at undervisningsministeren kan følge udviklingen på området.
Bestemmelsen giver endvidere ministeren adgang til at fastsætter regler om oplysningernes form, herunder at de skal indsendes i et bestemt elektronisk format.
Til § 25
Den foreslåede bestemmelse etablerer et råd for forberedende voksenundervisning på amtskommunalt plan. Rådet får til opgave at opstille mål for amtsrådets indsats samt at udarbejde prognoser for det fremtidige behov.
Rådet evaluerer indsatsen og rådgiver amtsrådet om udbudet og om information herom.
Amtsrådet er forpligtet til at indhente en udtalelse fra rådet forud for indgåelse af driftoverenskomst samt om planen for udbud af undervisning. Rådet får hermed indflydelse ikke blot på den overordnede formulering af målsætningerne, men også på amtsrådets konkrete tilrettelæggelse af udbudet.
Samlet set får rådet en central placering i uddannelsesindsatsen inden for FVU.
Rådets sammensætning afspejler ønsket om at give arbejdsmarkedets parter en aktiv rolle i arbejdet med tilrettelæggelse og udvikling af FVU på det amtskommunale plan.
Da deltagerne i FVU kun deltager i en kortere periode, vil de næppe have mulighed for at medvirke i rådet. De rådsmedlemmer, der udpeges efter indstilling af Landsorganisationen i Danmark, og som repræsenterer de kortuddannede, forudsættes derfor at repræsentere deltagernes interesser.
Rådets årlige rapport sendes til Rådet for almen voksenundervisning på grundlæggende niveau, der oprettes i henhold til lovforslaget om rådgivning på voksenuddannelsesområdet. Ved dette lovforslag oprettes tillige et voksenuddannelsesråd, som rådgiver om den samlede voksen- og efteruddannelse.
Til § 26
Til stk. 1
Den foreslåede ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2001 er i overensstemmelse med aftalen om finansloven for 2000, herunder om reform af voksen- og efteruddannelser.
Det er dog ikke muligt at iværksætte undervisning i talforståelse, regning og basale matematiske færdigheder før den 1. august 2001.
Til stk. 2
Med bestemmelsen gives der mulighed for, at private institutioner, som ved lovens ikrafttræden har indgået driftsoverenskomst med et amtsråd om læsekurser eller ordblindeundervisning, kan indgå som driftsoverenskomstpart på lige fod med øvrige driftsoverenskomstparter. Det er en forudsætning, at de iøvrigt opfylder lovens betingelser, f.eks. § 18.
Til stk. 3
Lovforslaget er udtryk for en nyskabelse inden for voksenuddannelserne, og det kan således blive nødvendigt med senere justeringer. Det er derfor fundet hensigtsmæssigt at foreslå loven revideret inden for en fireårig periode. Undervisningsministeren vil løbende følge ordningen.
Til § 27
Den foreslåede bestemmelse ophæver specialundervisningslovens bestemmelser om læsekurser for voksne med virkning fra den 1. januar 2001, hvor FVU i læsning, stavning og skriftlig fremstilling iværksættes. Bestemmelsen åbner mulighed for at fastsætte overgangsbestemmelser for læsekurser, som er begyndt før den 1. januar 2001.
Til § 28
Lov om forberedende voksenundervisning foreslås omfattet af lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 27. I lov om specialundervisning for voksne og læsekurser for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 866 af 7. november 1995, som ændret ved § 38 i lov nr. 980 af 17. december 1997, foretages følgende ændringer:
Lov om specialundervisning for voksne og læsekurser for voksne
- I lovens titel udgår: »og læsekurser for voksne«.
Kurser for voksne med utilstrækkelige læse-, stave- og skrivefærdigheder
2. § 1 a og overskriften hertil ophæves. § 1 a. Ethvert amtsråd skal sørge for, at voksne, der er tilmeldt folkeregister inden for amtskommunen, eller som længerevarende opholder sig i amtskommunen, og som føler sig hæmmet af utilstrækkelige læse-, stave- og skrivefærdigheder, efter undervisningspligtens ophør kan modtage en særligt tilrettelagt læse-, stave- og skriveundervisning, der sigter mod at fremme deltagernes muligheder for aktivt at tage del i alle sider af samfundslivet.
Stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om undervisningens mål og indhold.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvornår undervisning er formålsløs eller ufornøden.
Stk. 4. Amtsrådet træffer beslutning om oprettelse af læse-, stave- og skriveundervisning efter stk. 1.
Stk. 5. Et amtsråd kan efter overenskomst med staten, kommuner, private skoler, institutioner eller initiativtagere og lign., eller andre amtsråd henvise personer til undervisning efter stk. 1 i statslige, kommunale, private eller andre amtskommunale skoler eller institutioner og lign. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 6. Amtsrådet sørger for, at der udarbejdes en plan over amtskommunens udbud af læse-, stave- og skriveundervisning efter stk. 1 på såvel egne skoler og institutioner som på andre skoler, institutioner m.v., jf. stk. 5. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 7. Amtsrådet sørger for, at der informeres offentligt om amtskommunens udbud af læse-, stave- og skriveundervisning med angivelse af omfang, form og indhold samt kursussted. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 8. Amtsrådet sørger for, at der i amtskommunen tilbydes vejledning og rådgivning om læse-, stave- og skriveundervisningen. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
§ 3. .....
3. I § 3, stk. 2, udgår: »og § 1 a«. Stk. 2. Komunale og statslige lokaler samt lokaler tilhørende private undervisningsinstitutioner, hvis udgifter afholdes af det offentlige, skal stilles til rådighed for amtsrådet til brug ved undervisning efter § 1 og § 1 a, hvis amtsrådet ikke råder over egnede lokaler til virksomheden, og hvis benyttelsen er forenelig med lokalernes øvrige brug. Lokalerne skal stilles vederlagsfrit til rådighed med bestående udstyr. Amtsrådet afholder udgifterne til elektricitet, varme og rengøring samt fornøden skolebetjentbistand.
§ 4. .....
4. I § 4, stk. 6, 1. pkt., udgår: »eller § 1 a«. Stk. 6. En deltager, der tilmelder sig undervisning i henhold til § 1 eller § 1 a hos en privat overenskomsttager, har som en forudsætning for at modtage undervisning pligt til at oplyse sit navn, adresse og personnummer til den undervisningsinstitution, skole m.v., hvor den pågældende tilmelder sig.
§ 5. Amtsrådet sørger for eller afholder udgifterne til fornøden befordring mellem hjem eller fast aflastningshjem og undervisningsintitution eller skole for personer, der deltager i undervisningen efter § 1 eller § 1 a. Undervisningsministeren fastsætter regler herom.
5. I § 5, stk. 1, 1. pkt. udgår: »eller § 1 a«.
§ 6. ....
- § 6, stk. 2, ophæves. Stk. 2. Lærere ved undervisning efter § 1 a skal have de fornødne kvalifikationer til at kunne påtage sig læse-, stave- og skriveundervisning for voksne. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler herom.
Stk. 3. Amtsrådet ansætter og afskediger ledere og lærere ved den af amtsrådet etablerede undervisning for voksne i henhold til § 1 og § 1 a.
7. I § 6, stk. 3, udgår: »og § 1 a«. Stk. 4. Amtsrådet udarbejder regler om løn- og andre ansættelsesvilkår for ledere og lærere ved den af private initiativtagere efter overenskomst i henhold til § 1, stk. 3, og § 1 a, stk. 5, etablerede undervisning. § 67 i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse.
- I § 6, stk. 4, udgår: »og § 1 a, stk. 5«.
§ 6 i. .....
9. I § 6 i, stk. 2, udgår: », og § 1 a, stk. 5«. Stk. 2. Amtsrådets forpligtelse efter stk. 1 omfatter også ledere og lærere ved undervisning etableret efter overenskomst i henhold til § 1, stk. 3, og § 1 a, stk. 5.
§ 7 b. Undervisningsministeren kan indhente oplysninger fra amtsråd, institutioner med specialundervisning for voksne eller læse-, stave- og skriveundervisning for voksne og overenskomsttagere efter § 1, stk. 3, eller § 1 a, stk. 5, om alle forhold vedrørende specialundervisning for voksne og læse-, stave- og skriveundervisning for voksne i henhold til denne lov. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
10. I § 7 b udgår: »eller læse-, stave- og skriveundervisning for voksne« og »eller § 1 a, stk. 5, «.
Officielle noter
- Amterne og Kommunernes Forskningsinstitut har i januar 2000 offentliggjort de danske resultater fra SIALS (Second International Adult Literacy Survey i OECD-regi), hvor de på baggrund af interview og test har undersøgt 3000 danskeres (16 - 66 år) læse- og regnefærdigheder. SIALS undersøgelsen viser bl.a., at Danmark i forhold til 12 andre lande placerer sig relativt flot på dokumentforståelse (køreplaner, manualer, rejsebrochurer m.v.) samt regning, men ligger mere som gennemsnittet, når det gælder læsning af prosa.