LBK nr 183 af 26/02/2024
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 88
Beslutning om opløsning af en firmapensionskasse kan kun træffes
-
på en generalforsamling i forbindelse med en overdragelse af hele bestanden efter §§ 75 eller 92,
-
på en generalforsamling, hvis ingen medlemmer eller pensionsmodtagere modsætter sig opløsningen, eller
-
af Finanstilsynet, hvis den opløsning, der er anført i § 87, ikke finder sted.
Forarbejder til Bekendtgørelse af lov om firmapensionskasser § 88
RetsinformationDet følger af den gældende § 21 b i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at udenlandske pensionskasser kan tilbyde pensionsordninger til virksomheder i Danmark.
Den foreslåede § 88 fastsætter reglerne for grænseoverskridende tjenesteydelsesaktivitet for udenlandske pensionskasser.
Bestemmelsen viderefører den gældende § 21 b i lov om tilsyn med firmapensionskasser med få konsekvensrettelser og materielle ændringer. De materielle ændringer består i, at fristerne i den gældende § 21 b, stk. 1-3, ændres fra 2 måneder til 6 uger. Ændringerne sker som følge af en direktivnær implementering af artikel 11, i IORP II-direktivet.
Den foreslåede bestemmelse i § 88 gennemfører, sammen med forslaget til § 21 c, artikel 11, stk. 1-10, i IORP II-direktivet.
Bestemmelsen fastsætter den proces og de krav, efter hvilke en udenlandsk pensionskasse, der er meddelt tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, kan tilbyde pensionsordninger i Danmark. Pensionskassen kan påbegynde sin virksomhed uden en egentlig godkendelse fra Finanstilsynet. Derimod skal Finanstilsynet underrettes forud af tilsynsmyndigheden i pensionskassens hjemland.
Det er en betingelse efter direktivet, at den udenlandske pensionskasse indhenter forhåndstilladelse fra hjemlandets tilsynsmyndighed og underretter myndigheden om, at den ønsker at tilbyde pensionsordninger til virksomheder i Danmark.
Det foreslås i stk. 1, at en udenlandsk pensionskasse, der er meddelt tilladelse til at udøve pensionskassevirksomhed i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, kan tilbyde pensionsordninger i Danmark 6 uger efter, at Finanstilsynet har modtaget oplysninger om det pensionstegnende firmas navn og en beskrivelse af de væsentligste kendetegn ved de pensionsordninger, som skal forvaltes for de pensionstegnende firmaer fra hjemlandets tilsynsmyndighed.
Pensionskassen skal således have tilladelse til at udøve pensionskassevirksomhed i hjemlandet, og Finanstilsynet skal fra hjemlandets tilsynsmyndighed have modtaget oplysning om de pensionstegnende firmaers navne, som pensionskassen aktuelt har en aftale med. Derudover skal Finanstilsynet have modtaget en beskrivelse af de væsentligste kendetegn ved de pensionsordninger, som skal forvaltes for de pensionstegnende firmaer.
Det foreslås i stk. 2, at Finanstilsynet senest 6 uger efter at have modtaget de i stk. 1 nævnte oplysninger, skal underrette hjemlandets tilsynsmyndighed om reglerne om information udstedt i medfør af § 8, stk. 2. Finanstilsynet skal endvidere, hvor det er relevant, underrette hjemlandets tilsynsmyndighed om de krav i social- og arbejdsmarkedsretten, der er relevante for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger, og som stilles til administrationen af den pensionsordning, der er tegnet af en virksomhed i Danmark.
Bestemmelsen, der delvist viderefører § 21 b, stk. 2, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, gennemfører artikel 11, stk. 7, i IORP II-direktivet. Bestemmelsen er alene ændret for så vidt angår fristen, som med IORP II-direktivet er sat ned fra 2 måneder til 6 uger.
Det foreslås i stk. 3, at den udenlandske pensionskasse må påbegynde udøvelsen af pensionskasse i Danmark, når tilsynsmyndigheden i hjemlandet har videregivet de i stk. 2 nævnte oplysninger til pensionskassen eller senest 6 uger efter, at Finanstilsynet har modtaget oplysninger efter stk. 1. Pensionskasser skal overholde de regler om information og god skik, der er udstedt i medfør af § 8, stk. 2, og hvor det er relevant, de krav i social- og arbejdsmarkedsretten, der er relevante for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger.
Bestemmelsen, der delvist viderefører § 21 b, stk. 3, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, gennemfører artikel 11, stk. 8, i IORP II-direktivet.
Det foreslås i stk. 4, at den udenlandske pensionskasse er underlagt løbende tilsyn fra Finanstilsynet med hensyn til overholdelse af kravene til information og god skik, jf. § 8, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 8, stk. 2, og, hvor det er relevant, de krav i social- og arbejdsmarkedsretten, der er relevante for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger. Hvis der i forbindelse med dette tilsyn konstateres uregelmæssigheder, skal Finanstilsynet omgående orientere tilsynsmyndigheden i hjemlandet. Det er således Finanstilsynet, der skal føre tilsyn med, om den udenlandske pensionskasse overholder sin informationspligt over for medlemmer og pensionsmodtagere i Danmark, jf. lovforslagets § 8, stk. 2.
Bestemmelsen viderefører § 21 b, stk. 4, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, og gennemfører artikel 11, stk. 10, i IORP II-direktivet. Af denne artikel i direktivet følger det endvidere, at hvis der i forbindelse med dette tilsyn konstateres uregelmæssigheder, skal Finanstilsynet omgående orientere tilsynsmyndigheden i pensionskasses hjemland. Hvis pensionskassen på trods af foranstaltninger truffet af hjemlandets tilsynsmyndighed fortsat overtræder de gældende krav i Danmarks social- og arbejdsmarkedsret vil Finanstilsynet skulle gå frem efter reglerne i lovforslagets § 99.